Jeg skal prøve å svare/forklare etter hva jeg har skjønt av artikler og etter det jeg kan om programmering.
SITAT(Bookhouseboy @ 14.05.2006, 17.34) 3583
- Wii-moten er for sensitiv, slik at man lett bommer når man skal treffe/skyte små objekter på skjermen. Jeg håper dette blir rettet på.[/b]
Wii-moten registrerer bevegelse og sender info til spillet, og det er
der behandlinga av informasjonen skjer. Man kan sammenligne det med muspekeren i windows eller i spill. Bevegelsen du gjør med musa er den sammen, men man kan stille inn på sensitiviteten i windows og/eller spillet. Red Steel har problemer med hvordan den bruker informasjonen fra wiimoten, i motsetning til f.eks. Zelda.
- Det kan bli slitsomt å spille over lengre tid med Wii-moten. Siden sensoren ikke registrerer hvor Wii-moten er i tre dimensjoner (andre kan sikkert forklare dette bedre), må man hele tiden rette Wii-moten mot sensoren, og ikke mot skjermen som er mest naturlig. Dette håper jeg også kan bli rettet på. [/b]
Wiimoten registrerer ikke koordinater, men bevegelser. Uansett hvordan wiimoten står/henger/ligger i forhold til sensoren, vil den fungere likt, i motsetning til en lyspistol som mange sammenligner den med. Hvordan systemet fungerer angående kalibrering har folk og Nintendo vært utydelige på, ,så det gjenstår å se (med mindre jeg har gått glipp av noe essensielt).
- Som nevnt i Gamer-artikkelen, så er ikke Wii-kontrolleren en forlengelse av hånden som man hadde håpet på. Noen animasjoner blir utløst av bevegelser som ligner, men man har altså ikke full bevegelsesfrihet i spillets tredimensjonale rom. Dette er den største skuffelsen, synes jeg.[/b]
Bevegelsesfriheten er der, men det er igjen opp til utviklerne å lage et godt system som er god til å omdanne tallene/informasjonen fra wiimoten til noe brukbart. Det er ikke en lett sak, og derfor tror jeg vi snakker om oppstartsproblemer, som vil rette seg ut med tiden.
Grunnen til den negativt ladede artikkelen på gamer.no er at Wii ikke fungerer som mange
trodde. Mens de fleste baserte seg på at wiimoten visste hvor den befant seg, vet den i stedet hvordan den beveger seg, jeg antar det er det som skaper startvansker.