Opprinnelig skrevet av Revan@21.05.2005, 19.44
"Denne runden også"? Hva faen skal det bety? Xbox er - unnskyld for denne teite setningen som kommer - mye bedre enn PS2. Grafikken til PS2 er elendig, i forhold til Xbox sin. [...] folk som sier at det ikke er så mange spill til Xbox, de er teite. For hvem har råd til 300 spill? Jeg vil heller ha 10 spill med god grafikk enn 100 uten.
Jeg liker å tro at jeg har greie på spill. Jeg har ikke hatt en Xbox så forferdelig lenge. Fikk den først i september i fjor. Siden den gangen har jeg kjøpt ... cirka 30 spill. Av dem har fire vært til Xbox, syv vært til GameCube og resten til PS2. De fire spillene er de eneste jeg har klart å finne som jeg har hatt lyst på til Xbox. Det er OutRun 2, Panzer Dragoon Orta, Halo 2 og Ninja Gaiden. Veldig gode spill, altså, men de er ganske svakt stilt i forhold til de nitten PS2-spillene jeg har kjøpt. Skulle jeg kjøpt meg en haug med titler jeg ikke liker, da, på Xbox, fordi Xboxen har bedre grafikk, så jeg kan showe off hi-fi-utstyret i stua til vennene mine istedet?
Xbox har et ekstremt svakt spillutvalg. De har best grafikk på multiplattformtitler. Siste multiplattformtittelen jeg kjøpte var Prince of Persia: Warrior Within. Sier ganske mye om hvor mye spennende som blir utviklet for å fungere på alle tre konsollene, forøvrig. Og GameCuben har forøvrig vel så imponerende grafikk som Xboxen, og har solgt to millioner mindre enn Xboxens temmelig svake salg på 20 millioner. Jeg fatter ikke hvorfor folk ser bort fra GC-en på grunnlag av 10% markedsdifferanse. Begge konsollene ligger langt bak PS2-en uansett, og Xboxen stiller så svakt i det asiatiske markedet at det nesten er latterlig, i motsetning til Nintendos ymse konsoller. Men det er ikke det dette handler om. Selv om Sony overlegent har vunnet denne runden, og det er umulig å si noe annet.
Jeg vil heller ha ti spill med godt gameplay enn hundre uten, er mer eller mindre moralen. Og Xbox har ikke vunnet særlig gode markedsandeler nettopp fordi den stiller langt svakere enn PS2-en på spillfronten. Den har solgt i USA, der folk tilber Halo og Madden. Den har solgt svakere enn GameCube og PlayStation 2 i både Asia og Europa, fordi den ikke tilbyr noen spesiell opplevelse. Den er, som J Allard selv så glimrende sa, en gjennomsiktig konsoll. En ripoff av PS2 uten markedsappellen, og uten noen egen markedsidentitet utover at den er amerikansk, og den har mye grafikk som folk flest for å være ærlig faktisk ikke ser forskjell på.
Skal jeg fornærme deg også, eller ser du at du tar feil?
QUOTE("suppegjøk")
Jeg skal kun si en ting til. 100% sikker på at Microsoft taper på å ikke ha en anne løsning enn DVD. 4,7 GB mot 25 GB pluss. Tenk hvor mye mer data de kan legge inn på en blue-ray disk. Kunstig intelligens, større spill, mer lyd, mer grafikk, kulere animasjoner osv. Dette vil ikke merkes i starten, men om 3 til 4 år så vil xbox 360 slite på grunn av dette. DVD ut med deg. Sony har skjønt det: CD 650MB - DVD 4,7 GB - Blue-ray 25 GB +. Mer data hele tiden. Det er ikk bare maskinkraft som teller, men også hvor detaljerte spillene skal være. Om 3 år krever vi bedring på alle områder i et spill og det er defor lurt å ha mye å gå på.[/b]
Kunstig intelligens er stort sett små adaptive programmer. De tar minimalt med plass. I verste fall trenger den en database til vokabular og animasjoner/mesh modifier pointere til følelser. Ingen av delene tar særlig stor plass. Større spill? Jeg vet ikke om du har fulgt med på trenden, men de siste tre årene har spill blitt mindre. Mye mindre. Før var det vanlig at et spill varte i en glatt 25 timer, noe ingen gadd å spille gjennom. Så har de begynt å finne fornuftige tidsbegrensninger, gjerne mellom 8 og 12 timer, og forsøkt å perfeksjonere innenfor dette istedet. Mer lyd ... det er faktisk point, men bedre kvalitet enn SACD, som strengt tatt bare er spesialkomprimert WAV, er unødvendig. Ingen hører forskjell. CD-mediet er 30 år gammelt, og du hører ingen kritisere lydkvaliteten på det. De fleste spillutviklere bruker nå enten OGG, WMA eller MP3 uansett. Mer grafikk? Oppløsningen på de nye konsollene er uansett lavere enn på PC-spill, så teksturene vil strengt tatt fortsatt være mindre. UV-maps, bump-maps, normal-maps, displacement-maps og andre spesialteksturer er alltid monokrome. Dermed trenger de langt mindre plass enn 24 eller 32-bits teksturer. Animasjoner tar praktisk talt ingen plass. Jeg har laget en del 3D-animasjoner, og mesteparten av animasjonsfilene mine er format identifiere eller headere. Animasjon er koordinater og tidslinjer. I verste fall er det assistert av fysikkode, som også er bitte små stykker programvare. De krever mye prosessortid, ja, men det er fordi algoritmene som kjører ville fått de fleste matematikere til å hyle i frustrasjon. Modeller ... de mest komplekse modellene jeg har sett tar 500kb til 1MB. Modeller er også bare koordinater. Det er vertisekoordinater og informasjon om hva plassen mellom vertisene representerer. Knapt veldig krevende informasjon. Langt mer økonomisk enn tidligere tiders bitmaps.
Hva skal du med 25GB da? Se på filmsekvenser? Er det derfor du spiller spill? For å ta del i en lineær underholdningsopplevelse? Jeg tror vi med neste generasjon vil se langt mer in-game cutscenes enn hva vi har gjort tidligere. Dermed vil det bli ENDA mindre nødvendig med mye plass på platene siden vi som tidligere nevnt vil handle med real-time animasjoner som tar noen hundretalls kilobyte. Det er mange hundre kilobyte i 8.5GB.
Vil du fornærmes du også?