Xbox-360 vs Ps3.

#61
Opprinnelig skrevet av Sulky@21.05.2005, 23.43
Arnis: Du vet sikker mye mer enn meg på dette området, men jeg har bare sett en stor økning de siste åren når det gjelder plass av spill og lagringskapasitet på datamaskiner. Legger sammen to og to og resultatet for meg har jeg vel allerede sagt. Niks, har aldri lagd et spill i hele mitt liv og har heller ikke tenkt til å gjøre det.
224380​

Flott. Da kommer vi til en enighet at jeg har rett og du tar feil.
Det blir bare for dumt hvis du skal sitte her og fortelle at microsoft gjør feil og du har svaret på riktige løsninger.

Eneste grunnen til å prioritere Blue-ray må å være for spille av HD-filmer i framtiden. Men de færreste av oss har en HD-TV. Betyr det at MS har skutt seg selv i foten? Nei det betyr det ikke. Det betyr at kostnaden er betydelig redusert for konsollen. Som sagt, svært få av oss har noe bruk for blu-ray så langt.
 
#62
Ingen som har feil eller rett når det er snakk om hva som blir vanlig eller ikkei fremtiden.

Så du tror altså at spill ikke for bruk for 25 GB disker før i 2010. Greit, men jeg tror vi får behov for det tidligere enn det når vi snakker om spill.

Punktum.
 

Kilik

Lokal moderator
#63
DVD9 er i minste laget for neste generasjon.

Både PS2 og Xbox har allerede spill på DVD9. Gran Turismo 4, Rallisport Challenge 2 og Dead or Alive Ultimate er alle på over 5 GB. På PC-fronten tar full installasjon av UT 2004 5-6 GB. MGS2: Substance er på rundt 7 GB...

Det tar nok ikke mange årene før vi ser spill til PS3 på 15-20 GB. Hvis vi antar at PS3 blir markedsledende og mange spill dermed utvikles primært til den konsollen, må ting enten fjernes eller komprimeres ned når de blir konvertert til X360. Det samme som har skjedd med mange ikke-eksklusive GC-spill denne generasjonen. Ofte med lite heldige resultater.

Men Blue-Ray som filmmedium har jeg liten tro på ennå. Det blir for entusiastene. Mange har jo ikke kastet ut VHS-spilleren ennå. DVD er bra nok for folk flest i alle fall en generasjon til...
 
#64
"You'll never need more than 640k of ram"

-Bill Gates

Tror ikke vi skal være så sikker på at spillene ikke vil overgå 8,5 gigabyte innen 5 år.
 
#65
Opprinnelig skrevet av Kilik@22.05.2005, 01.50
DVD9 er i minste laget for neste generasjon.

Både PS2 og Xbox har allerede spill på DVD9. Gran Turismo 4, Rallisport Challenge 2 og Dead or Alive Ultimate er alle på over 5 GB. På PC-fronten tar full installasjon av UT 2004 5-6 GB. MGS2: Substance er på rundt 7 GB...

Det tar nok ikke mange årene før vi ser spill til PS3 på 15-20 GB. Hvis vi antar at PS3 blir markedsledende og mange spill dermed utvikles primært til den konsollen, må ting enten fjernes eller komprimeres ned når de blir konvertert til X360. Det samme som har skjedd med mange ikke-eksklusive GC-spill denne generasjonen. Ofte med lite heldige resultater.
224465​
I tillegg tar jo HD cut scenes rundt 7-8 gb. per time. Skulle FFVII-remaken komme, så måtte den altså i hvert fall ha 2 DL DVD-er på Xbox 360... Men på en annen side så kommer nok Microsoft til å utvikle komprimeringsresultatene, men jeg også tror det blir for lite med tanke på at det skal gjelde 5 år frem i tid. Men vi har jo også alle spekulasjonene om at det skal komme to versjoner av Xbox 360, den andre med støtte for HD-DVD-er en gang i fremtiden. Så hvem vet, kanskje det blir en Xbox 360-2 også?
 

SHDR

Gullmedlem
#66
Opprinnelig skrevet av Revan@21.05.2005, 19.44
"Denne runden også"? Hva faen skal det bety? Xbox er - unnskyld for denne teite setningen som kommer - mye bedre enn PS2. Grafikken til PS2 er elendig, i forhold til Xbox sin. [...] folk som sier at det ikke er så mange spill til Xbox, de er teite. For hvem har råd til 300 spill? Jeg vil heller ha 10 spill med god grafikk enn 100 uten.
Jeg liker å tro at jeg har greie på spill. Jeg har ikke hatt en Xbox så forferdelig lenge. Fikk den først i september i fjor. Siden den gangen har jeg kjøpt ... cirka 30 spill. Av dem har fire vært til Xbox, syv vært til GameCube og resten til PS2. De fire spillene er de eneste jeg har klart å finne som jeg har hatt lyst på til Xbox. Det er OutRun 2, Panzer Dragoon Orta, Halo 2 og Ninja Gaiden. Veldig gode spill, altså, men de er ganske svakt stilt i forhold til de nitten PS2-spillene jeg har kjøpt. Skulle jeg kjøpt meg en haug med titler jeg ikke liker, da, på Xbox, fordi Xboxen har bedre grafikk, så jeg kan showe off hi-fi-utstyret i stua til vennene mine istedet?

Xbox har et ekstremt svakt spillutvalg. De har best grafikk på multiplattformtitler. Siste multiplattformtittelen jeg kjøpte var Prince of Persia: Warrior Within. Sier ganske mye om hvor mye spennende som blir utviklet for å fungere på alle tre konsollene, forøvrig. Og GameCuben har forøvrig vel så imponerende grafikk som Xboxen, og har solgt to millioner mindre enn Xboxens temmelig svake salg på 20 millioner. Jeg fatter ikke hvorfor folk ser bort fra GC-en på grunnlag av 10% markedsdifferanse. Begge konsollene ligger langt bak PS2-en uansett, og Xboxen stiller så svakt i det asiatiske markedet at det nesten er latterlig, i motsetning til Nintendos ymse konsoller. Men det er ikke det dette handler om. Selv om Sony overlegent har vunnet denne runden, og det er umulig å si noe annet.

Jeg vil heller ha ti spill med godt gameplay enn hundre uten, er mer eller mindre moralen. Og Xbox har ikke vunnet særlig gode markedsandeler nettopp fordi den stiller langt svakere enn PS2-en på spillfronten. Den har solgt i USA, der folk tilber Halo og Madden. Den har solgt svakere enn GameCube og PlayStation 2 i både Asia og Europa, fordi den ikke tilbyr noen spesiell opplevelse. Den er, som J Allard selv så glimrende sa, en gjennomsiktig konsoll. En ripoff av PS2 uten markedsappellen, og uten noen egen markedsidentitet utover at den er amerikansk, og den har mye grafikk som folk flest for å være ærlig faktisk ikke ser forskjell på.

Skal jeg fornærme deg også, eller ser du at du tar feil?

QUOTE("suppegjøk")
Jeg skal kun si en ting til. 100% sikker på at Microsoft taper på å ikke ha en anne løsning enn DVD. 4,7 GB mot 25 GB pluss. Tenk hvor mye mer data de kan legge inn på en blue-ray disk. Kunstig intelligens, større spill, mer lyd, mer grafikk, kulere animasjoner osv. Dette vil ikke merkes i starten, men om 3 til 4 år så vil xbox 360 slite på grunn av dette. DVD ut med deg. Sony har skjønt det: CD 650MB - DVD 4,7 GB - Blue-ray 25 GB +. Mer data hele tiden. Det er ikk bare maskinkraft som teller, men også hvor detaljerte spillene skal være. Om 3 år krever vi bedring på alle områder i et spill og det er defor lurt å ha mye å gå på.[/b]
Kunstig intelligens er stort sett små adaptive programmer. De tar minimalt med plass. I verste fall trenger den en database til vokabular og animasjoner/mesh modifier pointere til følelser. Ingen av delene tar særlig stor plass. Større spill? Jeg vet ikke om du har fulgt med på trenden, men de siste tre årene har spill blitt mindre. Mye mindre. Før var det vanlig at et spill varte i en glatt 25 timer, noe ingen gadd å spille gjennom. Så har de begynt å finne fornuftige tidsbegrensninger, gjerne mellom 8 og 12 timer, og forsøkt å perfeksjonere innenfor dette istedet. Mer lyd ... det er faktisk point, men bedre kvalitet enn SACD, som strengt tatt bare er spesialkomprimert WAV, er unødvendig. Ingen hører forskjell. CD-mediet er 30 år gammelt, og du hører ingen kritisere lydkvaliteten på det. De fleste spillutviklere bruker nå enten OGG, WMA eller MP3 uansett. Mer grafikk? Oppløsningen på de nye konsollene er uansett lavere enn på PC-spill, så teksturene vil strengt tatt fortsatt være mindre. UV-maps, bump-maps, normal-maps, displacement-maps og andre spesialteksturer er alltid monokrome. Dermed trenger de langt mindre plass enn 24 eller 32-bits teksturer. Animasjoner tar praktisk talt ingen plass. Jeg har laget en del 3D-animasjoner, og mesteparten av animasjonsfilene mine er format identifiere eller headere. Animasjon er koordinater og tidslinjer. I verste fall er det assistert av fysikkode, som også er bitte små stykker programvare. De krever mye prosessortid, ja, men det er fordi algoritmene som kjører ville fått de fleste matematikere til å hyle i frustrasjon. Modeller ... de mest komplekse modellene jeg har sett tar 500kb til 1MB. Modeller er også bare koordinater. Det er vertisekoordinater og informasjon om hva plassen mellom vertisene representerer. Knapt veldig krevende informasjon. Langt mer økonomisk enn tidligere tiders bitmaps.

Hva skal du med 25GB da? Se på filmsekvenser? Er det derfor du spiller spill? For å ta del i en lineær underholdningsopplevelse? Jeg tror vi med neste generasjon vil se langt mer in-game cutscenes enn hva vi har gjort tidligere. Dermed vil det bli ENDA mindre nødvendig med mye plass på platene siden vi som tidligere nevnt vil handle med real-time animasjoner som tar noen hundretalls kilobyte. Det er mange hundre kilobyte i 8.5GB.

Vil du fornærmes du også?
 
#67
Jeg tror også det er et smart trekk av Sony å velge blue-ray. Ser dere diskuterer dere ihjel her og alt dreier seg om ting dere ikke egentlig kan si noe på. Hva vet vel dere om hva som trengs om 3-4 år av lagringsplass til spill? Sist jeg sjekket hadde ikke jeg evnen til å se inn i fremtiden. Og med mindre dere er noen freaky tilfeller som har den evnen så tror jeg at dere kan legge denne diskusjonen ned for en god stund. Fremdeles lenge til PS3 kommer ut og enda lenger til vi ser et spill som kommer til å passere DVD9 kapasiteten.

Men det kommer, ingen tvil om det. Da er det bedre å være sikret. I stedet for å stå der med fingeren gravd dypt nedi..

Det blir nok ikke døden for Xbox360 uansett om de kun har DVD. De aller fleste spill kommer neppe til å bruke dual layer plate med det første. Men det kommer. En eller annen gang innen PS3 sin levetid.
 
#68
Det folk glemmer er at vi i fremtiden vil få flere og flere MMORPG på konsoll. Det er vel disse spillene som tar absolutt mest plass, og bare installasjonen av startpakken til Final Fantasy XI tar hele 7gb av harddisken. Enten vil det bli behov for stor harddiskplass, eller så vil man være nødt for å bruke et medium som har større lagringskapasitet.

Shadar sammenligner også med PC spillene. Husk på at der ligger alt på forhånd komprimert på CD/DVD. Når de først havner på PC harddisken vokser de gjerne to eller tre ganger sin opprinnelige størrelse. Det kan være tryggest å forberede seg på at det uungåelige. Man vet aldri hvor utviklingen tar oss hen. Tiden vil vise, og hvis man etterhvert utvikler spill som overgår 8,5 gigabyte, vil vi risikere å se spill til Xbox 360 bli nedgradert for å forsøke å få alt på en DVD9 plate, i motsetning til PS3 som har muligheten for å bruke Blue Ray.

Det er jo forresten sagt allerede at Final Fantasy XII vil komme på to dvd'er. Om det er to dvd9 discer vites ikke, men man får jo uansett hakket mer plass på to vanlig dvd'er enn en dvd9 plate, gjør man ikke?
 
#69
Det artige er at disse konsollene i dag er så utrolige kraftige og sånn, men når de faktisk kommer ut så vil de ikke være spesielt sterke sammenlignet med de PC-delene som er ute da.
 
#70
Opprinnelig skrevet av Kilik@22.05.2005, 01.50
DVD9 er i minste laget for neste generasjon.

Både PS2 og Xbox har allerede spill på DVD9. Gran Turismo 4, Rallisport Challenge 2 og Dead or Alive Ultimate er alle på over 5 GB. På PC-fronten tar full installasjon av UT 2004 5-6 GB. MGS2: Substance er på rundt 7 GB...

Det tar nok ikke mange årene før vi ser spill til PS3 på 15-20 GB. Hvis vi antar at PS3 blir markedsledende og mange spill dermed utvikles primært til den konsollen, må ting enten fjernes eller komprimeres ned når de blir konvertert til X360. Det samme som har skjedd med mange ikke-eksklusive GC-spill denne generasjonen. Ofte med lite heldige resultater.

Men Blue-Ray som filmmedium har jeg liten tro på ennå. Det blir for entusiastene. Mange har jo ikke kastet ut VHS-spilleren ennå. DVD er bra nok for folk flest i alle fall en generasjon til...
224465​

Nå må du ikke glemme at med den nye konsollen, kommer en splitter ny komprimeringsteknikk. Her er det MYE å hente. Denne er både raskere og mye mer effektiv enn den som fantes på xbox.
 
#71
Shadar: Når jeg skrev større spill så var det størrelsen på spillverdenen og ikke spillets lengde.
Fornærm meg hvis du vil. Tar meg ikke spesielt nær av at noen jeg ikke kjenner skriver "dritt" til meg.

Arnis: Bare for å si en ting. Jeg håper virkelig at du har rett det samme gjelder deg også Shadar. Det gjelder bare ikke å hisse seg opp.
 

SHDR

Gullmedlem
#72
Størrelsen på spillverdenen bestemmes strengt tatt av mengden teksturer og geometri. Geometri produseres av polygoner, som vi har etablert at er vertiser, og i større og større grad displacement maps, som er monokrome teksturer som angir høydeforskjeller via gråtoner. Teksturene er det som tar plass, men via nye kompresjonsteknikker, og ikke minst at dybdefølelsen i teksturer nå stort sett etableres av monokrome maps, så tar de ikke noe særlig større plass enn før. Og det er mange 512x512, eller for den saks skyld 1024x1024-teksturer i 8,5GB.

Det er ikke noe behov for nytt lagringsmedie. Men det er praktisk å ha, selvsagt, det er bare ikke noe fellende punkt for noen av konsollene.
 
#73
Det fins da allerede PS2-spill som går over mer enn en dvd. Og jeg husker det var snakk om at San Andreas så vidt fikk plass. Altså er det praktisk.
 
#74
Opprinnelig skrevet av Klaymen@22.05.2005, 22.48
Det fins da allerede PS2-spill som går over mer enn en dvd. Og jeg husker det var snakk om at San Andreas så vidt fikk plass. Altså er det praktisk.
224763​
Vel, det stemmer bare delvis. Fordi det var såvidt San Andreas fikk plass på en Single Layer plate, 4.7GB. Rockstar kunne fint slengt det over på en DVD9 plate, hadde ikke vært et problem.
 
#76
Det er å tenke langsiktig, er ikke noe i veien med det. Er for Blue-ray jeg. Men tviler på at det blir døden for Xbox360 på noen måte.
 
#77
Jaja, Microsoft blir nok loser denne gangen også.
Skjønner bare ikke hvorfor MS, skal i konsoll verden. :tommelned:

De tror vel at de kan ta over konsoll markede. Men nei!

Men ser frem til PS3 & Revolution.
 
#78
The Sorte Ice, går utifra du mente MS og ikke MC ? Nei, vil også ha Bandidos fritatt fra konsoll verden :p :ler:
 

SHDR

Gullmedlem
#80
25GB praktisk. 8,5GB holder. DVD masseproduseres allerede; det er standardformat for praktisk talt alt nå. BluRay er ikke standardformat, hvilket betyr at å sørge for tilgjengelighet, og ikke minst avspillingsenheter, vil koste Sony tid og penger. Det er upraktisk. Og veldig Sony.

Det kommer ikke til å utgjøre noen forskjell i ytelse, men det kommer til å gjøre en forskjell rent prismessig.