Ascension on the count of five. Ascension. Ascension.
Spiller det nå, hard mode på PC, ca. halvveis gjennom spillen tror jeg. Veldig Bioshock, altså helt ufattelig, sinnsykt bra art direction og rimelig uinteressant gameplay. Bra, men ikke perfekt. Vil ikke spoile noe, så skal heller snakke om selve kampsystemet. Til tider føles det som om jeg bare vil skippe combat for å komme videre i historien. I tillegg er det elementer av gameplayet som føles transplantert fra Bioshock 1 og 2 uten mål og mening, som f. eks vigors. Hvorfor må vi ha magiske krefter, igjen? Kunne ikke dette spillet ha mer bevegelsesfrihet som fokus? Skyhook-greiene kommer opp såpass sjeldent at de virker som en baktanke.
Å kunne oppgradere våpen er litt meningsløst når du alltid går tom for ammo i lange gunfights og må plukke opp noe uoppgradert ræl fra bakken så du kan pepre litt mer kuler inn i en av bulletsponge-horene som fortsatt tasser rundt så du kan komme videre. Jeg liker at det gir et inntrykk av at det er lurt å være sparsom og forsiktig (derfor man har vigor traps, selv om mobs er jævlig uforutsigbare med hvor de spawner) men i så fall kunne de vel latt deg oppgradere Dewitts ferdigheter med våpen i sin helhet i stedet for å oppgradere et våpen i seg selv? Kanskje tom. involvere Elizabeth mer i gameplayet og gi henne litt customization? En del veldig underveldende valg så langt, men grafikken og art direction er, som sagt, helt utrolig. Aner ikke hvor historien vil hen, heller, men jeg merker en del likheter med Bioshock 1.
Elizabeth er forsåvidt mer en slags fetch-o-matic når det er combat på g, pælmer deg litt ammo og litt health og salts nå og da. Hadde virkelig ikke gjort meg noe å se henne faktisk skyte på folk, siden det er så utrolig påfallende at hun skal "være der men samtidig ikke være i veien" hele jævla tiden. Du vet, bortsett fra den ene gangen hun faktisk var i veien og jeg ikke kom ut av førerhuset på et kabelbane-tog og måtte kjøre opp og ned igjen to ganger før hun greide å flytte seg.
Og en ting til, ingen av de store fiendene i spillet er like morsome å sloss mot som en Big Daddy. Handymen er altfor jævla raske og uforutsigbare, men nå som jeg har oppgradert charge så bare manner jeg opp og shitslammer dem i trynet til de dør. Motorized patriots snur seg med en gang du flanker dem, så... bare å spamme shock jockey mens du blæster dem i trynet.
Men ja, spillet er verdt å spille, definitivt helt 100% verdt det, selv om det bare er for å oppleve verdenen de har skapt - men tror selve gameplayet kan gi enkelte en vond ettersmak. Kommer tilbake med mer etter at jeg har runda spillet og hørt hele historien.
PS: Hold på å bæsje på meg når jeg hørte organ grinder-coveret av girls just wanna have fun og skjønte hva jeg hørte. Spesielt med tanke på hvor jævlig happy Elizabeth er akkurat i den delen.
PPS: Herre GUD så mye fastfood, kaffe, alkohol og sigg booker har i seg. Ikke rart han hele tiden flyr inn på dasser med kjerringa in tow. Intet mysterium at hun ser ut som et rådyr to sek før frontkollisjon, med de kabeltrekkingene hun har blitt tvunget til å bivåne....