Dere går glipp av poenget mitt. Selvsagt ser omslaget fett ut, og selvsagt er det med fullt overlegg at hovedpersonen er udefinert. Vi skal jo rollespille ham, og da tar det seg dårlig ut om vi bare får lov å spille en rolle. Men samme hva intensjonene er, så er det rett og slett mindre salgbart når man ikke har en personlighet å selge spillet med.
Man kan nok argumentere for at storepappaene og småsøstrene er Bioshocks "ansikt", og de er definitivt ikke helt ueffne som sådan - originalitet teller det også. Men det interessante spørsmålet er likevel om spillet vil være i nærheten av å selge like mye som andre, like hypede titler. Hvis Bioshock selger over millionen blir jeg overrasket, og nærmer det seg Gears of War blir jeg lettere sjokkert. Jeg tror rett og slett ikke det er tilgjengelig nok PR-messig for vanlige gamere, hvor trist det nå enn høres ut.
Ta et annet kjempehypet spill, da, som Shadow of the Colossus. Kolossene der er svært originale, konseptet er enkelt å formidle (Spoiler: "du skal overvinne 16 enorme kjempemonstre"), grafikken er dritlekker og det kom ut på PS2, en maskin "alle" har. Med Sony i ryggen. Men solgte det noe særlig?