SITAT(Tyrion @ 25.08.07, 15.43) 79161
Kjøpte spillet i går og spilte i ca to timer, kan ikke si jeg var så utrolig imponert over spillet så langt. Det skal ha for utrolig fin grafikk og en noe spennende story, men jeg er ikke spesielt imponert over skytedelen av spillet, føles det blir for likt timesplitters og jeg forterekker heller gears of war på skytedelen.
Skal spille det litt mer nå, får se om førsteinntrykket endrer seg
[/b]
Gears of war er primært et skytespill, noe ikke Bioshock vektlegger i like stor grad. Skytingen føles veldig bra, men presisjon er i motsetning til GeoW ikke hva som gjør deg til en god spiller. I bunn og grunn føles det akkurat som det ville gjort om en fyr som aldri har brukt et våpen får tilgang til en haug med våpen han må bruke for å forsvare seg, noe som passer perfekt.
Istedenfor våpenpresisjon er det i mye større grad planlegging som avgjør godt spill. Dette merker man først senere i spillet når man får flere plasmids og ammunisjonstyper, dette gjør at hvert område føles som en puzzle som kan løses på mange måter.
Et eksempel kan være å ta livet av en Big Daddy. Her kan man ta den vanlige FPS-løsningen, skyte løs med alt man har. Granater er effektivt nok, men noe man ikke har uendelig med, så det gjelder å spare. I tillegg må du være i nærheten av fienden, som er dødelig og du mister mye helse. I en del FPS/TPS ville variasjonsproblemet vært løst ved at Big Daddy har noen svake punkter eller en fastsatt funksjon i leveldesignet som lar deg drepe fienden ved å skyte på de rette stedene.
I Bioshock er det ikke sånn, her er det heller spillets grunnleggende mekanikk som lar deg være kreativ og ta ut denne fienden på mest mulig effektiv måte. En spillers løsning kan feks være: Hack kameraer/turrets i et rom, legg miner/feller foran døra på rommet, samle opp et par eksplosive tanker et sted i rommet, et godt stykke fra inngangspartiet. Skyt en plasmid på en annen fiende som da angriper big daddy, start å skyte på big daddy så han løper mot deg, løp inn i rommet du har rigget, minene/fellene vil gå av og kameraene vil sende flyvedingser og turrets starte skyte. Man kan så bruke telekinesis for å kaste de eksplosive tønnene på BD og returnere granater han kaster mot deg tilbake på han.
Med den store variasjonen plasmids og ting man kan gjøre kan dette gjøres på utallige måter.
Så har vi vanlige fiender. Sett en fiende i flammer, han vil da løpe til nærmeste vannpytt for å slukke flammene, skyt en elektrobolt i vannet og send et takkebrev til fysikklæreren din. En fiende vil løpe til en helsestasjon når han blir skadet, da er det jo svært hendig at vi på forhånd har rigget den med gift.
Mange spill har prøvd seg med tilsvarende muligheter, men det har aldri føltes så organisk og lite påtvunget som her.