BioShock (PC, Xbox 360)

Andre som føler spillet har mye likheter med Metroid serien? Oppgradere seg selv for å komme igjennom til nye deler av verdenen, og scanningen av fiender. Ikke at det er noe negativt selvfølgelig.

K999

Keystone State Of Mind
Da er spillet bestilt fra Play-Asia.com, hadde noen sagt at spillet var sonefritt litt tidligere, så kunne jeg spilt det nå.

Det blir ikke noe metallcover på de som bestiller fra Play-Asia, men who gives a shit..

SITAT(Ally @ 25.08.07, 14.11) 79153
Det blir ikke noe metallcover på de som bestiller fra Play-Asia, men who gives a shit..
[/b]

Man kunne jo tro at du bryr deg da. Du ville jo gladelig ha betalt 2000 for en samleversjon. :v:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
SITAT(rulleguru @ 25.08.07, 12.53) 79142
Andre som føler spillet har mye likheter med Metroid serien? Oppgradere seg selv for å komme igjennom til nye deler av verdenen, og scanningen av fiender. Ikke at det er noe negativt selvfølgelig.
[/b]
Den typen spill kalles gjerne for Metroidvania (evt. Castleroid) og brukes mye i spill som har utforsking av verdenen som et hovedelement. Det funker jo bra og er i mine øyne en god måte å gi spilleren en godbitaktig belønning for å ha funnet en ny hemmelighet eller tatt kverken på en boss.

*fikle mer med Portait of Ruin*

K999

Keystone State Of Mind
Jeg bryr meg ikke om coveret i det hele tatt da, spesielt når disse to versjonen ikke har noe ekstra å tilby engang.

Kjøpte spillet i går og spilte i ca to timer, kan ikke si jeg var så utrolig imponert over spillet så langt. Det skal ha for utrolig fin grafikk og en noe spennende story, men jeg er ikke spesielt imponert over skytedelen av spillet, føles det blir for likt timesplitters og jeg forterekker heller gears of war på skytedelen.

Skal spille det litt mer nå, får se om førsteinntrykket endrer seg

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Skytedelen ligner på Timesplitters? Argh, hadde jeg ikke vært i forcen hadde jeg vel investert i 360, Gears og Bioshock pronto.

SITAT(Tyrion @ 25.08.07, 15.43) 79161
Kjøpte spillet i går og spilte i ca to timer, kan ikke si jeg var så utrolig imponert over spillet så langt. Det skal ha for utrolig fin grafikk og en noe spennende story, men jeg er ikke spesielt imponert over skytedelen av spillet, føles det blir for likt timesplitters og jeg forterekker heller gears of war på skytedelen.

Skal spille det litt mer nå, får se om førsteinntrykket endrer seg
[/b]
Gears of war er primært et skytespill, noe ikke Bioshock vektlegger i like stor grad. Skytingen føles veldig bra, men presisjon er i motsetning til GeoW ikke hva som gjør deg til en god spiller. I bunn og grunn føles det akkurat som det ville gjort om en fyr som aldri har brukt et våpen får tilgang til en haug med våpen han må bruke for å forsvare seg, noe som passer perfekt.

Istedenfor våpenpresisjon er det i mye større grad planlegging som avgjør godt spill. Dette merker man først senere i spillet når man får flere plasmids og ammunisjonstyper, dette gjør at hvert område føles som en puzzle som kan løses på mange måter.

Et eksempel kan være å ta livet av en Big Daddy. Her kan man ta den vanlige FPS-løsningen, skyte løs med alt man har. Granater er effektivt nok, men noe man ikke har uendelig med, så det gjelder å spare. I tillegg må du være i nærheten av fienden, som er dødelig og du mister mye helse. I en del FPS/TPS ville variasjonsproblemet vært løst ved at Big Daddy har noen svake punkter eller en fastsatt funksjon i leveldesignet som lar deg drepe fienden ved å skyte på de rette stedene.

I Bioshock er det ikke sånn, her er det heller spillets grunnleggende mekanikk som lar deg være kreativ og ta ut denne fienden på mest mulig effektiv måte. En spillers løsning kan feks være: Hack kameraer/turrets i et rom, legg miner/feller foran døra på rommet, samle opp et par eksplosive tanker et sted i rommet, et godt stykke fra inngangspartiet. Skyt en plasmid på en annen fiende som da angriper big daddy, start å skyte på big daddy så han løper mot deg, løp inn i rommet du har rigget, minene/fellene vil gå av og kameraene vil sende flyvedingser og turrets starte skyte. Man kan så bruke telekinesis for å kaste de eksplosive tønnene på BD og returnere granater han kaster mot deg tilbake på han.

Med den store variasjonen plasmids og ting man kan gjøre kan dette gjøres på utallige måter.

Så har vi vanlige fiender. Sett en fiende i flammer, han vil da løpe til nærmeste vannpytt for å slukke flammene, skyt en elektrobolt i vannet og send et takkebrev til fysikklæreren din. En fiende vil løpe til en helsestasjon når han blir skadet, da er det jo svært hendig at vi på forhånd har rigget den med gift.

Mange spill har prøvd seg med tilsvarende muligheter, men det har aldri føltes så organisk og lite påtvunget som her.

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Skal se om jeg får plukket dette opp. Kjøpte meg en 360 i dag (og Gears of War, som forøvrig er et utrolig bra spill hittil). Men det er helt tomt her i Trondheim. Tror neste shipment kommer onsdag.

SITAT(Morbo @ 25.08.07, 00.30) 79098
Det er flere slutter i spillet, ja. Tror jeg leste 12 et sted, men ta det med en goood klype salt fordi jeg gidder ikke sjekke =)
[/b]
Jeg har hørt at det bare er to: en om man redder alle Little Sister's, og en om man harvester de. Men dette har jeg ikke fått bekreftet.

SITAT(Sulky @ 25.08.07, 12.30) 79156
Man kunne jo tro at du bryr deg da. Du ville jo gladelig ha betalt 2000 for en samleversjon. :v:
[/b]
Det er fordi du får med en stor kul sak, ikke fordi det har et kult cover ;)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Herlig. :D

Ja, PS3-en, som har enten like mye eller mindre tekstur- og arbeidsminne enn/som 360-en (avhengig av hvordan folka programmerer greiene), får nok mer detaljerte teksturer og bedre animasjoner. Og ikke vet jeg hvordan 360-versjonen er skrudd sammen, men PC-versjonen har så langt vært glitchfri for meg.

K999

Keystone State Of Mind
Fant denne kjekke linken idag, hvor du signerer en petition, om at 2kgames skal lage en patch, for alle oss som ikke har skjermkort som støtter shadar 3.0. Jeg trenger ikke dere, men jeg antar noen her sliter med det. Og etter litt lesing på 2kgames-forumet, så er det et rykte at hvis de får 5000 signaturer, så blir det en patch.