Ble nevnt på RPS i forrige uke, og siden jeg alltid er i forkant testa jeg dette først i går.
Dette er så klart Demake: The Game, eller SpaceChem om du er en sånn som liker å kalle ting det de faktisk heter. Et spill hvor du skal konstruere molekylreaktorer som setter sammen kjemikalier fra enkeltatomer og -molekyler? Edutainment, på mitt Spillegal? Pah. Hvis du tenker sånn er du en faens idiot for dette er puzzling som eier opp og ned og i mente. Dessuten er det ikke akkurat en realistisk simulasjon av kjemi så det er slett ikke sikkert at du lærer noe, til tross for at reaksjonene og atombindingene og sånt er basert på periodesystemet.
SpaceChem begynner enkelt, med at du får forklart bestanddelene i en reaktor og hvordan du kan manipulere dem til å frakte atomer rundt og sende dem ut av reaktoren; enkelt og greit. Og så, etter noen få oppvarmingsoppdrag hvor du egentlig ikke er helt sikker på hva som egentlig foregår, blir du slengt ut på dypet og bedt om å ordne deg selv. Hvis du tar den utfordringen vil du få en puzzleopplevelse som er fryktelig smart, har en pålitelig intern logikk og struktur, og som er latterlig tilfredsstillende når du fikser det. Du setter opp diagrammer som instruerer hvordan hver reaktor skal oppføre seg for å produsere det ønskede stoffet, og etter hvert må du også samkjøre flere reaktorer og koble dem sammen selv. Det blir ganske fort

, men på en god måte. Det handler om å planlegge, teste og forbedre; ganske likt sånn jeg innbiller meg at kjemikere faktisk jobber (bare litt enklere). Du har all tid du gidder å bruke på å få systemet ditt opp å kjøre, og hvis du krever mer så er det faktisk med en historie også. Som du ikke trenger å lese hvis du ikke gidder.
Så, ja.
Last ned demoen, du får med mange brett for å finne ut om dette er noe for deg. Og det er det jo.
Video!