Så. Jeg har spilt litt Elder sign i det siste. Etter dårlige erfaringer med Arkam Horror brettspillet, så har Fantasy Flight gitt meg troen på Cthulu brettspill igjen.
Man er 1-8 etterforskere som har fått nyss om at noe funky skjer på Arkham Museum. Noen har tillkalt en Mørk Gammel En, stjernene holder på å stille seg på linje, og folk blir gale eller dør under mystiske omstendigheter. Så la oss gå inn på museumet.
Med begynnelsen av spillet så velger man 1 av 8ish (???) hoved monstre (Mørke og gamle er de alle). De påvirker spillet på forskjellige måter, enten med å skade etterforskere som bruker unike gjenstander, kaster magi, eller bare med å skape inflasjon i trofepoengene. Mørke gamle kommer til livet når de har fått fyldt opp undergangstegnene sine. Man vil for alt i verden unngå at disse mørke og gamle monsterene våkner til livet. Og det gjør man med å få tak i Gamling Tegn (Elder signs).
Hvordan får man Gamling Tegn? Med å fullføre eventyr!

Det er til enhver tid 6 tilgjengelige eventyr å fullføre i Museumet. Hvert eventyr består av 1-5 forskjellige oppgaver som er nødt til å løses (med å (grøss) kaste terninger). Om man ikke klarer oppgavene, så mister man vanligvis bare enten fysisk eller psykisk helse. Om man er heldig. Er man uheldig derimot, så forskynder man fremkomsten av den mørke gamle og/eller maner frem forskjellige monstre. Om man klarer eventyr, så blir man vanligvis belønnet med enten vanlige gjenstander, unike gjenstander, magiske formler eller hint. Men noen eventyr gir deg i tillegg til slike godsaker også ekstra monstre, eller hjelper å vekke den mørke gamle. Sånn for å gjøre det vanskeligere for oss. Når man har løst ett eventyr, så fjerner man det, og erstatter det med ett nytt ett fra eventyrbunken.
Hvert eventyr tar 3 timer på spillklokken (ikke i virkelig tid) og hver 24. time med midnatt, så skjer det en "Mythos" handling. Er vi heldig, så er det ingenting som skjer. Er vi uheldig, så fremskyndes fremkomsten av den mørke gamle med 2-3 undergangs tegn i tillegg til å mane frem ett monster. Eventuelt låse de røde eller gule terningene, eller regelrett bare si "alle etterforskere mister 1 fysisk helse/psykisk helse".
Det finnes 15-20ish forskjellige etterforskere å velge mellom når man velger etterforskere, og det finnes 60ish forskjellige eventyr med forskjellige kombinasjoner av straff, belønning og oppgaver å løse. Så om man først liker spillet, så er det mye å hente der i gjennspillbarhet. Det virker også veldig lett å husregle ting vanskeligere/lettere etter ønske om man vil.