Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Shinra85

Spillegals effort emo
Da vet vi hva du skal vise frem neste gang vi kommer på besøk.
3d-printer printer og den unge nabofrua som man har innsyn til? Høres ut som en oppskrift til bygdeskroa
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Hvis dere sier hva dere vil ha modellert opp, så fremt det ikke er characters (for jeg suger på modellering av ting som characters og dyr og sånne ting) så kan jeg hjelpe med modelleringen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
3d-printer printer og den unge nabofrua som man har innsyn til? Høres ut som en oppskrift til bygdeskroa
3D-printing og 3D-pupper i skjønn forening, bare på #bygda.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
As I dove into the very heavy box (the core set alone weighs in at a hefty 3.4kg), however, I found my mind repeatedly coming back to a comment during the initial kickstarter announcement from Steamforged Games - "Prepare to die. Because this will be the hardest board game you have ever played."

The thing is, while that statement certainly fits thematically with the Dark Souls franchise - or, at least, the way the Dark Souls franchise is marketed - it's not a great fit for a board game. Having an improbably hard board game isn't something to be proud of.

That's not to say I don't like a challenging board game, of course, especially when it comes to cooperative games that put everybody in the same boat, but unbeatable boardgames have a tendency to become unplayed board games. I can see my copy of Forbidden Desert - a game I have beaten all of once - from where I'm typing this, for instance, and the best it can expect from me for the foreseeable future is a suspicious scowl.
Åh hjelpes, det der satte forventningene til reviewen temmelig lavt siden Forbidden Desert er drittlett. Det er i det minste fortsatt litt utfordrende (dvs skaper diskusjon mellom spillere), i motsetning til Forbidden Island som er såpass rett-frem at den beste taktikken kan beskrives med en meget liten rekke if-then-statements også¨er det opptil kortstokken om du vinner eller ikke (antageligvis vinner du).
 
Fikk endelig til en runde med Power Grid i går!

DSC_1945.JPG


Veldig strømlinjet utseende (pun intended) og kurante komponenter, men OCDen ble trigget av at det var fire for få kullbrikker i forhold til hva man skulle fylle ut i starten av spillet. Måtte åpne Agricola og låne noen brikker selv om det må sies at det aldri ble nødvendig å bruke de.

Vi var fire stykker og etter litt fomling med en litt uoversiktlig regelbok var vi i gang! Dette er så euro som spill kommer, ingen terninger og all info åpen. Dette gir deg en veldig god følelse på hvordan ting ligger an hele tiden, men det er en fare for analyse paralyse og lange omganger.
Dette blir heldigvis brutt opp av måten man skaffer seg kraftstasjoner på. Auksjoner! Her handler det like mye om hva du trenger som hva du ikke vil gjøre tilgjengelig for de andre spillerne.
Spillet har også en herlig rubberband mekanikk. Spilleren med den dyreste kraftstasjonen må først by opp til auksjon noe som fratar spilleren muligheten til å fortsette å by på de dyre som blir tilgjengelig etterhvert i auksjonrunden så sant ikke noen andre byr på samme kraftstasjon, og må også handle ressurser sist, noe som lar de andre spillerne handle rimeligere og også potensielt kjøpe opp ressursene som lederen behøver for å fyre opp.


DSC_1946.JPG


Her er vi godt i gang og man kan se at spillerne flokker mot venstre side av brettet hvor det var rimeligst å ekspandere kraftnettverkene. Det ble litt av et rotterace da det blir dyrere å plassere bygninger i byene for hver spiller som er der fra før, og det er også begrensinger på hvor mange som kan være i hver by basert på hvor langt i spillet man har kommet.

DSC_1949.JPG


Nederst kan man se mine kraftstasjoner, mens i midten er fremtidige stasjoner man kan by på, og de øverste er hva som er tilgjengelig. Hver gang noe blir handlet blir en ny tilgjengelig.


Vi rotet litt med reglene og gjorde flere bommerter som vi oppdaget etterhvert, men dette ga mersmak og jeg ser frem til neste gang vi får det på bordet.
 
Sist redigert:
Prosjektet er i gang!

DSC_1957.JPG


Her har jeg startet å pusle sammen det første brettet med noen biter jeg støpte med stengips kjøpt på Panduro. Var ikke helt fornøyd med styrken på den så jeg bestilte meg en 25kg sekk med supergips fra cchobbby som kommer snart. Den har halvparten av styrken til dentalstone så det burde holde.

DSC_1959.JPG


Her er en liten mockup av startrommet til første brett. Jeg funderte litt på om jeg skulle ha vegger kun med støp på en side, men kona var enig i at jeg fikk ta den helt ut når jeg først var i gang.
Jeg har ikke helt landet på hvilket underlag jeg skal ha enda. Kjøpte noe isopor på Maxbo tidligere i dag, men den var litt for porøs. Vurderer å bruke noen hobbyplater jeg har til overs, men det blir i det tyngste laget. Foam board er det mest populære som andre bruker, men det må bestilles så jeg får se. Endte opp med å sage til noe plexiglass for å ha noe å pusle på i dag.
Toppen på dørformen blir en bit for seg selv så man kan ta ut døren når den åpnes. Skal også lage noen bredere dører med farger som matcher nøkkelkortene. Har også noen ideer om å legge til hemmelige rom og kanskje implementere regler for samlebåndgulvet. Tror dette kan bli bra!
 
FIkk stor pakke i posten her om dagen!

DSC_1983.JPG


Stoooooor pakke, men hva inneholder den?!

DSC_1984.JPG


DOOM: The boardgame
har jeg fra før av, men jeg har en plan. HVIS tiden strekker til, så kanskje, muligens, får jeg delt gleden jeg får fra dette spillet i form av et heller unikt eksemplar med en heldig deltaker i årets gjulequis. Bare å glede seg folkens!

DOOM: The boardgame expansion set
har jeg lurket etter på BGG, ebay, QXL, og finn i evigheter, men endelig dukket det opp et eksemplar som ikke kostet en nyre, og hovedgrunnen til at jeg endte opp med resten av tingene på bildet. (Har jevnt over kostet 1500kr++)

Descent: Journeys into the dark, first edition
.

Dette er artig liten røver. Det er kjent for å være altfor stort og ambisiøst for sitt eget beste, men det er mange som sverger til denne versjonen foran second edition. Siden spillergruppen min består av store tilhengere av Diablo/Path of Exile tror jeg denne episk l00tdrevne dungeoncrawleren kommer til å slå an. Jeg hadde en testrunde med guttungen i går, og det virker som gode greier.


edit: Det jeg egentlig skulle skrive om var at Shut up & sit down tar en titt på BGG top 100 denne uka!

https://www.shutupandsitdown.com/bgg100-100-81/
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dette er hva man kan få til med Blender, en 3D-printer og en over middels interesse for Settlers of Catan:

 
Progress:

DSC_2039.JPG


DSC_2041.JPG


Har bare lagt ut brikker på måfå her, men man ser hva det går i. Fikk på første strøk på noen vegger, og de kommer til å ta en stund. Jeg har laget de doble og skal ha de brune på andre siden for å ha hele fargepaletten til det første spillet. Ræva bilder, men men.

Jeg hadde Buggz og to andre over i går og vi spilte en runde Wizard`s Academy. Vi kom litt sent igang og ca 01.00 klarte vi å vinne! Første gang for min del tror jeg. Jeg har sagt det før og må si det igjen: Liker du co-op kjøp denne spillen!

DSC_2028.JPG


Her er det fullt troll party i akademiet! Tror det er første gang jeg har sett at man går tom for to typer miniatyrer.

DSC_2030.JPG


Her er hvordan ting så ut på slutten. Legg merke til at det faktisk mangler et rom som ble sprengt til heden ved en tilfeldighet. Heldigvis var RNGud på vår side og vi mistet ikke et rom med noen av oss i, eller et rom vi trengte for å vinne, noe som glatt kunne skjedd.
 
I går ble det spilt Dark Souls: The boardgame!

DSC_2049.JPG


DSC_2048.JPG


Jeg rekker ikke å skrive mye nå, er på vei ut døra, men dette var gode greier! Kort fortalt så ble jeg positivt overrasket, og førsteinntrykket mitt er at jeg føler kritikken om at spillet er veldig grindete kanskje har vært noe prematur, og mer grunnet lite erfaring.
Vi var fire spillere og hvilte ikke ved bonfire en eneste gang og avsluttet etter Gargoyle minibossen.

Gargoyle:



MEN! Spillet tar fortsatt veldig lang tid. Tiden på boksen (90-120 min) er ren løgn om man skal komme igjennom et scenario. Og regelboken var ræva. Skal laste ned player-aids fra BGG til neste gang.
 

Vedlegg

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Vi brukte lang tid på å diskutere hvordan ting fungerte og for å slå opp i den elendige regelboka, da. Vil tror at vi med erfaring durer gjennom et scenario på den angitte tida.

Spillet fungerer ved at man setter opp fire rom, i tillegg til bonfire-rommet og bossrommet. Hvert rom inneholder en encounter, men man vet ikke hva slags mobs og evt feller man møter før man løper inn i rommet og starter encounteren. Ting blir resatt hvis man dør, men ikke stokket om, så likt som i spillet kan man gå tilbake med mer erfaring.

20170704_212522.jpg


Her er vi snart ferdige med vår første rom, bare én Hollow Crossbowman er igjen. Hodeskallebrikka indikerer bare hvem av oss som har aggro fra mobsa. Så snart crossbowmanen er ekstra hollow kan vi åpne kista i gjørnet og se på all looten vi var for dårlige til å kunne bruke.


20170704_224027.jpg


Bossen er stor! Bossfighten var overraskende interessant og engasjerende. Den har et AI-deck, der vi kun velger fire av angrepskortene (av åtte? ni?) og stokker de. Med andre ord er det usikkert hvordan han oppfører seg selv om du er kjent med mulighetene. Kortene angir hvordan han beveger seg og hvordan han angriper (foran/bak/høyre/venstre eller en kombinasjon, avstand, magisk eller fysisk skade, om han dytter oss, om det åpner seg et weak point for massive damage, etc). Til gjengjeld: når bossen har gått gjennom de fire angrepene vil stokken bare flippes over uten å stokkes, så hvis vi husker godt kan vi utnytte det vi vet til vår fordel. Det er faktisk essensielt for å klare seg. Denne bossen startet med 26 helse, og ved 12 helse går den berserk! Da får den et ekstra angrepskort fra en egen berserk-stokk, og de nå fem kortene stokkes sammen så vi ikke vet rekkefølgen lenger.

Vil spille mer!