Doom 3 anmeldelse av PC Gamer!

Status
Stengt for ytterligere svar.
#61
Splinter Cell er relativt og blir brukt av en rekke nettsteder for benchmarks. «Pandora Tomorrow» er derimot dårlig programmert og yter såpass forskjellig på det som i bunn og grunn skal være like maskiner at ingen stoler helt på det.
 

SHDR

Gullmedlem
#62
Morrowind er også temmelig vrient å ha med å gjøre. Det har systemkrav som ikke liknet grisen da det kom, og de er fortsatt temmelig brutale. Med flere enn 4 skygger når jeg kjører standard lighting method (ikke cubelighting), full viewdistance, TruForm og 1600x1200 er det sjeldent det går over 40FPS. Det er kanskje fordi TruFormen trekker alt det kan ut av skjermkortet for å jevne ut grafikken. Jeg lurer på hva Bethesda tenkte da de valgte NDL NetImmerse-motoren til Morrowind. Eller gikk de bort fra den?

Unreal Tournament 2003/2004 er gode benchmarkere, enkelt og greit. Den kjører Timedemos og rapporterer maksimum, minimum og gjennomsnittlig FPS med et litt snodig poengsystem etter spennvidden på disse. Uansett verdt å titte på.

Angående overklokking av Radeon 9800PRO, så er det første og mest effektive du gjør å kjøpe en ny kjøler til den, eventuelt tilpasse en gammel CPU-vifte. Dersom du har noen gamle heatsinks du kan kutte opp og sette på RAM hjelper det også ganske så mye. De er veldig ubeskyttede som de er. Uten RAM-sinks og med stock-kjøler klarer du å få kortet opp på ... tja. Standarden er 380MHz core clock, og 340MHz RAM. Du får den opp på like under 400MHz på core, og 360-370MHz RAM, da effektivt 720-740MHz. Med en litt sterkere kjøler på coren har jeg den nå på 430MHz, hvilket er temmelig greit i mine øyne. Jeg betalte tross alt bare 125kr. for kjøleren. Dersom du monterer en litt sterkere vifte og en kopperkjøler på coren kan du regne med 450MHz, og jeg har hørt om folk som er truffet 520 med Vapochill. Hvordan det går med vannkjøling vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg rundt 450MHz eller mer. RAMen er det sjeldent noen som klarer høyere enn 385 på uansett, men jeg har lest at folk har klart 400MHz med Vapochill.

Hjelper det noe? Dersom du lurer på programvare for dette, som er RivaTuner og PowerStrip tingen. RageTweaker og RadeonTweaker er *ikke* way to go i mine øyne.
 
#64
Opprinnelig skrevet av Shadar@15.07.2004, 08.24
ErikPC: Tja ... jeg spiller UT2004 i 1600x1200 uten videre vanskeligheter. Samme med Battlefield: Vietnam og praktisk talt alle spill på markedet, utenom Deus Ex II og FarCry. Til og med Thief 3 fungerer flott i 1600x1200.

Du har ikke satt opp PCen din skikkelig. Hva slags hovedkort har du? Hvilke drivere kjører du? Hvilken hastighet kjører kortet ditt på? Det er ikke bare CPU og GPU som dikterer hvor rask en maskin er, det er helheten. Flaskehalser vil oppstå dersom du har dårlige komponenter noe sted.

Ja, og siden du synes det er viktig: SUN 21" CRT som viser 1280x1024 i 100Hz og 1600x1200 i 85Hz. Der. Det forklarte vel hvorfor spillene går så rent på PCen min?
75210​


Hovedkort: MSI iSi 648 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117355&cks=SER

CPU: Intel Pentium Prescott 3.06 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512KB cache

RAM: 1024 MB DDR RAM (333Mhz)

Hard disk: 120GB 7200rpm

Kjøpte pc'n min hos el-kjøp. Jeg kjøpte R9800pro utenom hos komplett.no

Hvordan kan jeg finne ut hvilken hastighet kortet mitt går på, osv?

Edit: Kjøpte pc'n min hos el-kjøp , derfor har jeg ikke alle specs 100% BTW: jeg har installert Catalyst 4.0 helt opp til 4.7
 
#65
Var redd Doom3 skulle bli en "tech demo" men dette høre jo bra ut
 
#66
Huff, jeg kastet PCen min på en kompis i går, og nå nekter den å vise noe grafisk på skjermen... Just my luck.

Jeg skal ha dette spillet, uavhengig om jeg får spilt det eller ikke!
 
#67
Ganske overaskende at spille kom så tidlig, selvom det ble ryktet i det siste. For min del gjøre det ingenting, da jeg akkurat har kjøpt ny PC.

(XP3400, 1024 RAM og Geforce 6800 GT Ultra)

Det blir herlig å få testet den ut litt på Doom 3.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#68
Opprinnelig skrevet av Shadar@15.07.2004, 12.32
Standarden er 380MHz core clock, og 340MHz RAM. Du får den opp på like under 400MHz på core, og 360-370MHz RAM, da effektivt 720-740MHz. Med en litt sterkere kjøler på coren har jeg den nå på 430MHz, hvilket er temmelig greit i mine øyne. Jeg betalte tross alt bare 125kr. for kjøleren. Dersom du monterer en litt sterkere vifte og en kopperkjøler på coren kan du regne med 450MHz,
75260​

:ehm...: 450 MHz med standardkjøler... (core)
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#70
Opprinnelig skrevet av Shadar+14.07.2004, 20.44-->
Gleder meg som en unge. Hadde dere ærlig talt ventet dere rimelige systemkrav etter å ha sett hva Far Cry ville ha? Var det ærlig talt noen her som hadde sterk nok maskin til å spille det i 1024x768 med alt på fullt? Jeg vet at jeg, Novastrum og ILiuz har det, men jeg får følelsen av at vi hører til fåtallet.
74984​
[/b]
Jeg tror jeg kan melde meg inn i den klubben. :tommelopp:

<!--QuoteBegin-Novastrum
@15.07.2004, 00.36
Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg har dårlig samvittighet. Jeg tok bare en mulighet i bruk. Og har fått meg til å glede meg enda mer til HL2.
For all del, ikke ha det. Man kan vel egentlig se på det som den demoen av spillet som aldri kom(slikt blir jo bare mer og mer sjeldent). Jeg vedder på at hvis valve hadde knotet sammen noen halvferdige saker på rundt en røff gigabyte, så hadde de sluppet halvparten av alt maset om spillets releasedato. Som vi alle vet, så er det den innerste sirkelen av hardcore fans som maser mest om slikt, og disse ville da være for opptatte med å voldta demoen. Problem solved(sånn delvis da).

----

Ang. Doom 3, så har mine tanker om spillet vært rimelig lunkne. Egentlig mest fordi spill med groteske uhyrer og blodbad aldri har fascinert meg, men også fordi jeg aldri var noen fan av Doom i seg selv. Jeg kommer til å vurdere et evt. kjøp, men ingenting er sikkert, ettersom det jeg har sett, lest og hørt ang. spillet ikke akkurat tiltaler meg. Litt synd, men så har jeg jo Stalker og Hal Life 2 å vente på. Men hvem vet, det kan bli en del tøffe mods av dette.
 
#71
Opprinnelig skrevet av kakarlsen@15.07.2004, 20.30
:ehm...: 450 MHz med standardkjøler... (core)
75472​
Det er ikke verst. Åssen kort er det?
 

SHDR

Gullmedlem
#72
Opprinnelig skrevet av kakarlsen+15.07.2004, 18.30-->
<!--QuoteBegin-Shadar
@15.07.2004, 12.32
Standarden er 380MHz core clock, og 340MHz RAM. Du får den opp på like under 400MHz på core, og 360-370MHz RAM, da effektivt 720-740MHz. Med en litt sterkere kjøler på coren har jeg den nå på 430MHz, hvilket er temmelig greit i mine øyne. Jeg betalte tross alt bare 125kr. for kjøleren. Dersom du monterer en litt sterkere vifte og en kopperkjøler på coren kan du regne med 450MHz,
75260​

:ehm...: 450 MHz med standardkjøler... (core)
75472​
[/b]

Da har du vært jævelig heldig med coren din! Hvilken fabrikant?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#73
Sapphire 9800 Pro, 128 MB

(Shadar har, i likhet med meg, oppdaget at sitèrknappen er flyttet i IPB 2...)
 
#74
Jeg kjører faktisk 520 på core nå..
410 på RAM..
Flashet til XT, så kjølt med prometeia, og enorme kobber-sinks på ramen..
Har også voltmodet både core og RAM..
Forresten erikpc, så har du pc533, dvs 166 i FSB, noe som er endel tregere enn oss med 200 i FSB, når jeg i tillegg har klokket FSB til 300 (3:2 på MEM) og har 2-2-2-6 som timings er det ganske forskjellig, selv om jeg da i utgangspunktet har en PC som er "tregere" og med mindre RAM enn deg.
Forøvrig har du et møkk av et hovedkort, som også trekker ned.
 
#77
Sorry for at jeg er offtopic nå, men er dette skjermkortet bedre enn dette? Skal snart bestille deler til pc, og jeg har null peiling på skjermkort..
 
#78
De er like gode. Eneste som er forskjellen er bundlen. Ville personlig gått for powercolor grunnet bedre pris.
 
#79

Lodin

Der Waaaah
#80
Jeg har det Powercolor kortet fra den første linken, DD2k. Ser ikke noen grunn for deg til å ikke velge det siden det er litt billigere og du får med en kopi av Counter Strike: CZ på kjøpet.

Og på topic.
DOOM 3, yay!
 
Status
Stengt for ytterligere svar.