[Multi] Elder Scrolls V: Skyrim

Min form for belønning i Skyrim består av å slå det av og spille noe som er verdt min tid.
 
Hvorfor er det egentlig en belønning å få bedre utstyr? På hvilken måte tjener det deg som person at avataren din får bedre utstyr? Etter man har nådd et visst nivå gjør det ikke engang særlig forskjell på spillets vanskelighetsgrad. Først og fremst er det det estetiske som driver en: man vil ha nytt og bedre utstyr -- da særlig unike våpen og rustninger -- fordi dette ser kult ut. Ved bedre våpen finner man også en tilfredstillelse ved å være i stand til å lettere ta livet av enklere fiender (mulig at det også utgjør uttrykkelse av maktfantasi). Jeg utelukker ikke at man også kan finne en belønning i større tallverdier på utstyret, men det er vel først og fremst interessant i det øyeblikket man sammenligner nytt og gammelt utstyr.

Spørsmålet er hva slags visuell stimuli som utløser serotonin og aktiverer lykkesentrene i hjernen, så selv om noe ikke tjener avataren -- som når man plukker opp loot av dårligere kvalitet enn det man eier -- kan man selv oppleve det som en belønning. Skyrim har på utmerket vis klart å utnytte seg av noen nevrale grunnmekanismer som gjør at spillet er særdeles avhengighetsskapende, hvilket sannsynligvis skyldes måten man har utviklet forholdet mellom oppgaver og feedback, med en god balanse av langsiktig og kortsiktig måloppnåelse. Det er som sigaretter, men med kortere avvendingsprosess.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Ingen tvinger deg til å renske hver eneste hule hvis du ikke ser glede i det, Maximum. For meg er utforskingen belønning nok. Finner jeg en stilig hule eller kompleks ruin er jeg fornøyd. Får jeg for mye dritt å bære på blir jeg bare forbannet fordi jeg må dra og konversere med de ubrukelige og konstant blakke handelsfolka for å selge lommerusket mitt.

Utstyret lager og enchanter man best selv, så det er bare unødvendig å få enda mer i nevene.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Enig med Jante der. Er noe eget å oppdage en hule midt i intet, og bare bli blåst vekk av designet og tankene bak. Jeg mener, fikk hakeslepp når jeg havna i en hule med en skog og en flokk bjørner, satt å banna for meg selv når jeg kom til Blackreach, fikk ereksjon når jeg kom til første drageleiren, fikk drept dragen og fikk en armor som var så vanvittig mye bedre enn jeg kunne håpe på, koser meg når jeg går alene opp et fjell, dreper noen troll for så å se utover hele.jævla.kartet fra en fjelltopp. Blir fortsatt positivt overrasket etter 70timer. Belønningen er det estetiske, ikke nødvendigvis det materielle i spillet. Selv plukker jeg kun opp gull, edelstener og piler. Ingen har råd til å kjøpe drittet av meg, men røsker det med uansett
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
tenkte jeg skulle ta å installere dette møkkaspillet nå. Er redd for at det kan ta knekken på meg. Ønsk meg lykke til.
 
Eneste jeg har å si er røsk meg i strikken! Skløtte på pikken!

Edit: hadde!
 
:eng: Jante: Lykke til, ikke like til.
 
Shinra85 skrev:
Enig med Jante der. Er noe eget å oppdage en hule midt i intet, og bare bli blåst vekk av designet og tankene bak. Jeg mener, fikk hakeslepp når jeg havna i en hule med en skog og en flokk bjørner, satt å banna for meg selv når jeg kom til Blackreach, fikk ereksjon når jeg kom til første drageleiren, fikk drept dragen og fikk en armor som var så vanvittig mye bedre enn jeg kunne håpe på, koser meg når jeg går alene opp et fjell, dreper noen troll for så å se utover hele.jævla.kartet fra en fjelltopp. Blir fortsatt positivt overrasket etter 70timer. Belønningen er det estetiske, ikke nødvendigvis det materielle i spillet. Selv plukker jeg kun opp gull, edelstener og piler. Ingen har råd til å kjøpe drittet av meg, men røsker det med uansett
Fett, det var dette jeg opplevde første uka, synd det ikke var det samme som å ta seg en tur på toppen av mount fuckings everest eller å kjøre over Hardangervidda, grafikk slutter å imponere en etter en hvis tid, men greit. Dere mener det samme som jeg. Det finnes ingen annen belønning i spillet enn det grafiske. Gratulerer, du blir så jævlig lei!
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg har vel brent av bare 12 timer i dette spillet, og nok en gang. Nærkampsystemet.... :penga: Men det andre? jeg liker det. Jeg er egentlig ikke så betatt av områdene helt ennå. Kanskje fordi det på en måte er som å gå litt i norge? I dont know, men jeg vet dette. Jeg liker tanken på at jeg kan plukke opp leather straps, sommerfugler, øyenstikkere, sopp, havre, lavendel og alle de tingene som vanligvis er ting jeg ALDRI ville tatt med meg i ett spill, fordi jeg vet at jeg kommer til å bli en thief-assassin-alchemist-enchanter-smith-fighter-mage. Chaotic Neutral selvsagt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fønfækt: Jeg bare antar at "bøtt denn ai tukk an ærråv tu de ni" er noe vaktene eller noen andre folk i Skyrim sier, har spilt i over 20 timer og ennå ikke hørt noen si det.
 
Jeg har spilt spillet ca. 20 timer og hørt den linja ca. 30 ganger (i løpet av de siste timene i Winterfell stort sett). Ikke helt "You dirty thief! I'll have your hand for that!" – men ikke grenseløst langt unna.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det beste med "Dirty thief! I'll have your hand for that!" var jo at de hadde spilt inn en versjon av replikken for hver by du besøkte, så vakter over hele Midtøsten sa akkurat samme greia bare med ulik aksent etter hvor du var.
 
Akkurat dét skjer for så vidt i Skyrim også. Blant annet med arrow to the knee-linja.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay. Jeg har lagt merke til at noen av folka sier det samme, men jeg fikk inntrykk av at de bare hadde brukt lydfilene om igjen.