Så Horizons da.
Nå har jeg ikke spilt Elite på et halvt års tid. Men det er liten tvil om at jeg blir å sette meg ned med det igjen når dette kommer. Landing på planeter vil være begrenset til kun planeter uten atmosfære til å begynne med. Planeter med atmosfære, værsystemer og eventuelt liv vil komme senere på et uannonsert tidspunkt. De vil ikke slippe det før de er fornøyd med hvordan det ser ut og funker, og siden de ikke er et kjempestudio så konsentrerer de seg om litt av gangen istedet for å favne for bredt. Men, det virker som det blir mer å gjøre i disse steinørknene enn bare å fise rundt på måfå, sakset dette fra siste nyhetsbrevet:
On the surface there are many different things to see. Different military bases, research establishments, hideouts, starports, mining complexes, crashed ships and debris to investigate, and perhaps a few other things too. We are collectively calling these things ‘points of interest’. There is essentially a scale of items on the surface from starports and settlements, down to interesting mineral finds. Points of interest cover the encounters at the lower end of that scale, so as you travel across the surface you have a chance of encountering one of these points. The nature of the encounter will vary depending on where you are, the type of planet and the local topography and geology.
So for example you could be exploring an old mining world within the human bubble and find old mine workings, or machines. You might find a crashed ship way out beyond the frontier and who knows beyond that?
These points of interest come in a variety of flavours broadly split into two categories: natural and constructed. Natural points of interest are things that occur naturally on the planet such as mineral deposits. These themselves come in a range of elements and compounds and these feed into the new type of resource collection that we are adding as part of the loot system. Some elements of this will be part of the planetary landing release and will allow some specific modifications to your ship and SRV – we’ll have more on this coming in the next few weeks.
As well as naturally occurring formations we also have resources that can be found that have arrived from beyond the planet, but still of natural origin. These include items like meteorites that again feed into the new resource system. These will include resources that can only be found on the ground.
Manmade constructs can also be discovered on the planet’s surface and again these come in a variety of guises ranging from crashed ships to small encampments and other devices. More familiar cargo containers or other scoopable objects can be found at these encounters, so a crashed trading vessel may well have spewed the contents of its cargo hold. Or they might have something that needs scanning or data extracting from. These will tend to be found in the human habited region, but also beyond as tales of The Missing can attest to.
It’s often wise to approach these sites with caution as they can be protected by automated systems!
There are points of interest that don’t neatly fit into those two groupings, but we can leave them for you to discover for yourselves
How you find these depends on your current transport. While on ships you only get a vague knowledge of whether there are points of interest nearby – this is shown as an area on your scanner. You will need to deploy your SRV and with its more specialised equipment locate whatever is there. This new equipment will form the focus for a new stream and update in the next few weeks.
Så Horizons er fortsatt en temmelig stor oppdatering likevel. Så den er ikke gratis da. Faktisk vil den koste en god del kroner, mer enn man er vant til å gi for DLC. Nå sier Braben & co at man kjøper ikke bare denne ene oppdateringen, men også alle de senere oppdateringene som hører inn under denne. Et slags sesongpass altså. Det vil komme flere oppdateringer som bygger videre på denne og de vil da ikke koste noe, samme som de tre-fire oppdateringene som er kommet til Elite hittil ikke har kostet en krone. v1.1 la til Community Goals, hvor en situasjon oppstår og i en ukes tid kan man være med på å prøve å påvirke utfallet og bli belønnet etter hvor mye man har bidratt. v1.2 introduserte Wings, muligheten for opp til fire spillere å fly sammen i en gruppe og samarbeide. v1.3 ga oss Powerplay, hvor et antall større politiske faksjoner dukket opp i tillegg til de mindre maktgruppene og de store supermaktene som dermed gjør maktspillet og forholdet ditt til det enda mer innviklet. v1.4 kom nylig og er CQC, Close Quarters Combat. Det er rett og slett arena-basert PvP spilling. Alle disse er ganske omfattende oppdateringer og har ikke kostet noen en krone ekstra. Horizons, som antageligvis er v2.0, vil også få et antall slike. Derfor skal ikke prisen være så gal. Sånn går argumentet iallfall.
Nå har jeg som nevnt tidligere i denne tråden kasta såpass med spenn etter 'startern at jeg trenger ikke bry meg, jeg får denne og alt som kommer senere uten å behøve å betale noe mer likevel.
Uansett ser jeg frem til dette. Det skal være stor forskjell fra planet til planet hvordan det er å navigere rundt, avhengig av hva den er satt sammen av, hvor gammel og stor den er og så videre. De er generert så tro mot de vitenskapelige teoriene som mulig. Og hvor sterk tyngdekraften er på de forskjellige vil ha stor innvirkning på hvor lett det er å navigere rundt. På de minste kulene vil man kunne fly faenivold på den minste humpel, mens en tilsvarende humpel på en stor og massiv planet vil kreve krabbegiret for å forsere. Man har navigasjonsraketter man kan fyre av for å hjelpe til, så med tanke på hvor mye man fortsatt vil være i lufta med dette kjøretøyet så må man fortsatt tenke i seks akser. De lover å ikke gjøre det for innviklet, man skal kunne ta seg greit fram selv om det kan være en del å forholde seg til.