Det er mandag og embargoen er over, så her er litt tanker etter mye helgespilling. Jeg er level 10 og har ikke fullført fryktelig mange quester. Som vanlig er det mest interessante med Bethesta-spill å gå til et dungeon (innendørsområder er vel gjerne dungeons i Fallout-serien), utforske det og finne ut storyen der inne via terminaler eller level design.
Skrivinga til Bethesta er fortsatt så som så. Den første fyren du møter på (Preston Garvey) som starter en main-ish quest er faenmeg så kjedelig atte hjelp. Når jeg spiller Fallout vil jeg hovedsaklig utforske men de kunne jo prøvd å skape
litt engasjement eller gi noe som helst motivasjon til skuespillerne sine. Målet til hovedpersonen er også skremmende likt F3, men jeg håper de gjør noe interessant med det. Når det er sagt har Bethesta tatt til seg litt av kritikken fra tidligere spill og blitt litt flinkere på verdensbygging. Hvis du kommer over raiders så er det vanligvis en grunn til at de er akkurat der, og det er skrevet mer incidental dialog som skaper forhold mellom NPC-ene. Jeg skjøt f.eks ei dame som ikke ville samarbeide og fyren ved siden av henne ropte "Mother!" før han begynte å skyte på meg. Veldig bra! Du vil heller ikke kommer over settlements hvor du ikke aner hvorfor folk bor der eller hvor de får maten sin fra.
Du har kompasset til Skyrim hvor du kan se om du er i nærheten av noe interessant og så gå dit for å se hva det kan være. Du er veldig fri til hvor du vil utforske og det er sålangt inget cazadore-helvette som blokkerer meg fra enkelte områder. Hvis en fiende er skikkelig badass vil det være en hodeskalle ved navnet som advarer deg.
Vanskelighetsgraden er relativt balansert, men det er noe Bethesta alltid har slitt litt med. Pass på å ikke bli overveldet er en ting, men når du har nitidig jobbet deg nedover et raider-hideout i et sykehus og blir møtt av en deathclaw på bunnen som instadreper deg, evt hentet en dings fra en fabrikk og når du går ut så spawner det to mirelurk hunters, så kan det virke litt urettferdig. Lagre ofte.
Bruker VATS mye mindre i dette enn i F3 og NV. Standard-FPS-gameplayet er såpass bra nå at det ikke er en så stor fordel lenger. VATS er forøvrig endra litt sånn at ting går i super-slomo istedenfor å fryse spillet helt. Dette betyr at en fiende kan komme seg i cover mens kula reiser mot han eller få inn treffere på deg hvis du bruker for lang tid. Du vil f.eks ikke lade om våpenet ditt i VATS fordi du er den eneste som står i ro og er dermed veldig sårbar.
Jeg har brukt Dogmeat som kompanjong hele veien og trives med det. Det er bra at han er udødelig for favoritthobbyen hans er å løpe foran maskingevær-turrets. Han kan være litt i veien her og der men er lav nok til at du kan hoppe over han så det er ikke mye stress. Iblant sier spillet at "Dogmeat has found something" uten at han har gjort det, men hvis han begynner å bjeffe kan det være lurt å se hva han vil, da har han funnet ammo eller stimpacks. Bethesta har også lagt opp en del til at han skal være nyttig, det er en del animasjoner hvor han biter og holder nede fiender så du kan få inn treffere på dem. Alt i alt synes jeg absolutt han er verdt det.
Jeg skjønner ikke hvordan persuade funker i dette spillet. Det virker tilfeldig, noen ganger klarer jeg en veldig vanskelig mens andre ganger failer jeg mange ganger på rad på de enkleste. Tror det er terningrulling hvor Charisma gir deg bonuser men det kunne gjerne vært mer gjennomsiktig. Ellers er det nye perk-systemet bra. Er bedre å låse opp "pick advanced locks"-perken enn at spillet sier nei, du må ha 50 poeng når du har 49 poeng i skillen.
Det er flere damer generelt i spillet så Ladykiller-perken er absolutt verdt det.
Fallout 4 antar at du har spilt Fallout 3. Ingen forklarer deg hva en ghoul er, hvordan VATS funker (jeg har enda ikke funnet helt ut av den nye crit-mekanikken), eller hvordan man hacker en PC. Jeg er en gud på hacking men nye spillere kan bli helt fortapt.
Basebygginga da. Her kan det gå veldig mange timer hvis du er en perfeksjonist, men
det er bare å gi opp med en gang. Du kan bla. mekke generatorer som gir strøm til laserturrets, men da jeg ville lage en bygning for å huse generatoren min fikk jeg umiddelbart problemer. Jeg fjerna et ødelagt hus og fikk en blank tomt, men å bare sette opp vegger er et helvete. Du kan ikke forstørre, forminske, forlenge eller forkorte noe, og uansett hva jeg gjorde passet det ikke på tomta. Spillet vil merke at en vegg skal være festa i en annen vegg, men du trenger å bruke en spesifikk hjørne-asset hvis du skal bøye veggen. Problemet er bare at noen har klart å drite seg helt ut og festepunktene på denne hjørneveggen er på FEIL SIDE.

Det eneste alternativet var da å bruke en hjørne/gulv/vegg-del fra prefab-kategorien, men den er litt for stor og da fikk jeg det ikke sånn jeg ville, og veggen jeg festa ved siden av fikk et glippe i bunnen. Alt det her må såklart gjøres i førsteperson så plassering og sånt er ganske klønete.
Jeg har iallfall laget en liten shack ved fast travel-punktet i første byen som inneholder tre containers jeg gjemmer ting i, samt en madrass. Med mods kan sikkert dette bli jævlig fett men i vanilla er lave ambisjoner påkrevd.
Verdict: Shøp dette spillet, men ikke forvent en revolusjon i formelen.