Ok. Greia er at "threading" ikke er noe annet enn at du skiller ut en bit med programkode som kjører uavhengig av hoveddelen av programmet. Fordelen med dette, er at programmet dermed kan nyttiggjøre seg at CPU-en din har flere kjerner ved å fordele threads utover på flere kjerner (dette er samme greia som å rendre et bilde på flere kjerner samtidig, for eksempel). Men! Når det gjelder schpell da, så er det ett tall som er ganske viktig: Frametime, igjen delt opp i CPUtime og GPUtime. Frametime er den totale tiden det tar å kjøre en oppdatering + render i en spillmotor. CPUtime er hvor mye av den tida som brukes på CPU, GPUtime er hvor mye av den tida som brukes på GPU (altså skjermkortet). Poenget her er at hvis frametime er på 16,67ms eller lavere ved 60fps, og du sikter mot 60fps, da er det ingenting mer å hente siden 1000 (millisekunder i et sekund) over 60 (fps) ~ 16,67. Spill kjører som kjent i sanntid, og dermed er det ikke bare viktig å rendre ting raskt
nok, det blir også en grense hvor ting går
for raskt til at det gjør noen forskjell. Hvis du har en 60hz-skjerm så har det null praktisk betydning for deg om spillet kjører 60fps eller 3434fps.
Altså: Hvis spillen din har frametime på ~16,67ms, da klarer motoren å oppdatere alt den skal oppdatere, og sende alt den skal til skjermkortet, uten at noe går gæli, seksti ganger i sekundet, hele tida. Noen som klarer å gjette hva frametime i Skyrim (f.eks.) er på en passe brukandes dobbeltkjerner og hvorfor det dermed er meningsløst å prate om at "det skulle kjørt på flere threads" som om det er en magisk løsning på alt? Derfor jeg trakk inn PS3-versjonen av Skyrim; den er spektakulært ræva på uendelig mange måter, men den kjører på like mange threads som det finnes CPU-er og SPU-er i PS3; det er den nødt til for at det ikke skal bli fps på zoetrope-nivå. Hvis du vil sjekke ut det i den fancy PC-versjonen din, kan du slå på threading for flere av undersystemene i spillen via noen .ini-tweaks. Post gjerne om den fantastiske ytelsesøkningen det medfører.
Jeg sier ikke at Bethesda er dritflinke på å mekke spillmotorer (det er de ikke), men at det er litt dust å slenge ut "det kjører på bare to threads" og late som om det sier noe meningsfylt. Da er man Lodin og klager over Quake 3-motoren, for å si det sånn.
Edit: Grunnen til at jeg ikke gadd å forklare dette til
@ectosmurf i går, var fordi det var så åpenbart at han var på trollern at jeg bare ville at han skulle holde kjeft. Det hender det lønner seg å sette seg
bittelitt inn i det du skal krangle på, folkens.