Okay, nå er jeg rukket bli level 22 her.
Ting jeg liker:
* Våpenmodifisering er fett, om enn noe klønete utført. Relatert til dette er det at alt det pisset jeg alltid har samlet i disse spillene uansett nå har en faktisk nytteverdi.
* Perksystemet. Er vel kanskje "dumma ned", men jeg synes det er greiere å bare velge en perk istedet for å sitte og fikle med ørten forskjellige skillpoints. Det er nok av micromanaging andre steder.
* Power armor! Seriøst. Bruk mer power armor; det er gøy. Synd man føler seg såpass begrensa av fusion cores at det ikke virker som en fornuftig ting å gjøre i starten.
* Companions som er litt mindre ubrukelige enn de pleide å være. Ikke misforstå meg, for AI-en er fortsatt ganske ræva, men siden de ikke kan dø er det liksom ikke noe stort problem. Ruller nå med Cait, og jeg digger at hun kan dirke opp låser mens jeg gjør noe annet. Dogmeat er dog ganske ubrukelig

* Å ikke bruke VATS er et reelt alternativ! Woooo!
* Jeg liker
idéen om å bygge opp settlements. I praksis er det jævlig knotete. Har mer eller mindre gitt opp å bygge noe annet enn prefabs fordi de forskjellige delene ofte nekter å samarbeide. Har fortsatt kastet bort en del tid på det.
* Synes det er helt OK at MC har stemmeskuespill. Mest fordi han skriker teite ting når man bruker drugz.
* Det er Bethesda-Fallout. Dvs. at det er et eller annet å titte på rundt hvert hjørne. Var ikke helt sikker på om jeg var klar for et nytt sånt et, siden jeg aldri helt ble frelst av Skyrim, men jeg tror problemet til Skyrim var den akutte mangelen på skyting av dicks i trynen framfor noe annet. Det er ... så mye... overalt. Tror jeg har gjort tre hovedquests, fordi ærlig talt hvem bryr seg om den dumme babyen, fordi jeg konstant blir distrahert av noe. Baby? Svarte faen, ei lita jente har mista katten sin! Er også kult at mange av de forskjellige stedene og de forskjellige folka ofte har en historie som flettes sammen via terminal-logger o.l.
* Legendary fiender med legendary loot. Jeg liker loot. Tilfeldig drops av
fetere loot når man dreper tøffere fiender er min jam. Hvorfor har en radroach en sniperrifle som setter fyr på folk? Vet ikke, bryr meg ikke, jeg tar den.
* PC-folka vil le av dette, men DE HAR LAGT TIL QUICKSAVE! Man må inn på pausemenyen, men det er gjort i løpet av noen sekunder istedet for å knote som man måtte tidligere på konsollutgavene.
* Melee er ikke totalt ubrukelig. Har brukt mer melee i dette enn jeg gjorde sammenlagt i 3 og NV.
* Masse småting. Jeg liker dette. Liker det veldig.
Men det er ting jeg ikke synes er helt topp og:
* Det er til tider vanskelig å se forbi hvor totalt rævkjørt PS4-utgaven av dette er. Jeg er ikke et medlem av mesterrasen, og jeg har aldri vært noe utpreget framerate-hore, men heite satan så ille det til tider er her. Særlig innendørs i kamp med flere fiender nærmer det seg ofte å bli så fucked at det er vanskelig å spille. Tenk Goldeneye på N64. Så ille har jeg opplevd at det har blitt, og da er det ikke gøy lenger.
* Inventory og det å holde styr på ting og tang er ikke akkurat en lett prosess. Ingen mulighet til å direkte sammenlikne items (serr, bethesda, serp dere) gjør det å sjonglere ørten forskjellige armor-deler til en monumental oppgave.
* Det er 2015. Kan vi slutte å begrense hvor mye dritt spilleren kan ha med seg nå? Det var ikke gøy før, det er ikke gøy nå. Å konstant måtte rote i inventory for å finne den éne tingen du kanskje ikke trenger sånn at du kan slippe den sånn at du havner nede på vektgrensa sånn at du kanskje kan hurtigreise til et sted sånn at du kan lempe all dritten din i en boks.... ,jgjefsjkgerghea. Seriøst. Jeg hater det. I et spill hvor nesten alt kan plukkes opp, og nesten alt har en verdi for crafting, så er det helt latterlig at jeg ikke kan loote én enslig location ren uten at jeg må inventory-sjonglere dritten min. Skjønner ikke hvorfor dette fortsatt er en ting. Slutt.
* Hackinga er ... nøyaktig det samme. AKA like kjip og kjedelig som den var i de to andre spilla.
... og så sliter jeg litt med å komme på annet enn bagatellmessig småpirk. Som sagt så koser jeg meg.
Angående vanskelighetsgrad, så spiller jeg på survival. Det er vanskeligere fordi healing tar mye lenger tid, fiender tåler absurd mye og våpna dine virker dermed ganske puslete som resultat. Fordelen er at det spawner langt flere legendary-fiender, så sjansene for fett loot er høyere enn på hard eller normal. Og hei, jeg tror dette er første gang jeg aktivt har brukt drugz i Fallout ut av nødvendighet, så det er jo noe. Men om det å bli instadrept av en vanlig fiende fordi du er uforsiktig høres ut som det motsatte av gøy, så er ikke survival det rette valget. Jeg derimot hater meg selv, så jeg trucker videre.
edit: det riffen sa. låtutvalget er ganske skrot.