[Multi] Fallout 4 er definitivt noe som eksisterer

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Så eh guttta.. dere har muligens hørt at det er noen forskjeller mellom Quake 3 enginen og Gamebryo. Tenkte jeg skulle vegge diskusjonen til liv da.
Se her....


Er det virkelig verdt 499 kr?



Folk her klager hele tiden over hvordan CoD og BF serien blir gitt ut hvert år... men disse serien har i hvert fall en _liten_ forbedring.
Wow. De har klart å vise det verste eksemplet på "bra" grafikk.
Hvis det skal være metall så ser jeg ut som Brad Pitt i Fight Club.
Vet at dette gjelder spill, men i min verden har jeg lært at subtleties er det viktigste. En vegg med hvit maling blir ikke mer realistisk bare fordi du skrur opp bumpen på veggen til 100%. Hvis du ser på en vegg så ser du ikke den bumpen før du er ordentlig nærme og i visse tilfeller ser du ikke disse vage detaljene før du ser på tingene fra en gitt vinkel.
Det har også med hvordan noen materialer har forskjellige egenskaper som gjør at de ser ganske matte ut forfra men så legger du de flatt ned og prøver å se på de en ganske skarp vinkel og da ser det nesten speilaktig ut.
Også er det ting som metall. Det er nesten ingen diffusecolor i metaller i 3d-verdenen.
Noe av det. Første man gjør aom noob er å lage en oransjefarget kule med masse refleksjon men det blir ikke riktig. Så etter en stund finner du ut at du må ha en svart kule med oransje refleksjon. Og da blir det automatisk gull (nesten, er ikke bare oransje gitt. Har med noen forskjellige rgb-kurver å gjøre) her er et eksempel.

Det er rgbkurvene til refleksjonen i gull.

Uansett da.

Det er ingenting diskret i det eksempelet ditt.
Det bare ser ut som i eksempel 1 så er det ingen noisemap.
Eks2 noisemap satt på
Eks3 noisemap satt med mindre størrelse, aka høyere oppløsning men også økt bump-prosenten.
Eks3 samme størrelse på noise men bump økt til over 9000.

Det er virkelig det verste eksempelet jeg har sett for å vise ny og fancy grafikk.
Vis ihvertfall noe som er nytt.
Subsurface scattering eller faktiske lys og skygger.
Eller hva med mengden ting som faktisk er i bilder og som du kan interacte med?
Eller hva med det at det sikkert er et tidobbelt antall polygoner på skjermen, hvis ikke mer?
Eller hva med at det foregår i en massiv verden?
Nå har ikke jeg spilt codblops eller hva det heter (for ærlig talt hhaha), men det driter jeg i.
Har ikke spilt fallout 4 heller.
Men hvis man skal være så grsfikkhore at man ser seg blind på de stygge tingene, nei da kan man ta seg et tak langt oppi rattattaen.

Ps! Ikke noe vondt ment her altså, men du kunne jo ihvertfall prøvd å finne et eksempel som faktisk viser noe avansert.

Ps2 skrevet på mobil så beklager leifer.

Ps3 tenk at the last guardian skulle komme på den. Haha
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Riiiimelig åpenbart at han bare troller da, eller prøver iallfall. Men bra framstilling.
 
Spilte halvannen time i går. Bare gode greier så langt, eneste negative er gjenbruken av de låtene jeg hørte på i 60-70 timer i F3. Spillet går åleglatt på Mitt Nye Skjermkort, noe som bare skulle mange siden grafikken ikke er så veldig mye bedre enn sist.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Okay, nå er jeg rukket bli level 22 her.

Ting jeg liker:

* Våpenmodifisering er fett, om enn noe klønete utført. Relatert til dette er det at alt det pisset jeg alltid har samlet i disse spillene uansett nå har en faktisk nytteverdi.
* Perksystemet. Er vel kanskje "dumma ned", men jeg synes det er greiere å bare velge en perk istedet for å sitte og fikle med ørten forskjellige skillpoints. Det er nok av micromanaging andre steder.
* Power armor! Seriøst. Bruk mer power armor; det er gøy. Synd man føler seg såpass begrensa av fusion cores at det ikke virker som en fornuftig ting å gjøre i starten.
* Companions som er litt mindre ubrukelige enn de pleide å være. Ikke misforstå meg, for AI-en er fortsatt ganske ræva, men siden de ikke kan dø er det liksom ikke noe stort problem. Ruller nå med Cait, og jeg digger at hun kan dirke opp låser mens jeg gjør noe annet. Dogmeat er dog ganske ubrukelig :(
* Å ikke bruke VATS er et reelt alternativ! Woooo!
* Jeg liker idéen om å bygge opp settlements. I praksis er det jævlig knotete. Har mer eller mindre gitt opp å bygge noe annet enn prefabs fordi de forskjellige delene ofte nekter å samarbeide. Har fortsatt kastet bort en del tid på det.
* Synes det er helt OK at MC har stemmeskuespill. Mest fordi han skriker teite ting når man bruker drugz.
* Det er Bethesda-Fallout. Dvs. at det er et eller annet å titte på rundt hvert hjørne. Var ikke helt sikker på om jeg var klar for et nytt sånt et, siden jeg aldri helt ble frelst av Skyrim, men jeg tror problemet til Skyrim var den akutte mangelen på skyting av dicks i trynen framfor noe annet. Det er ... så mye... overalt. Tror jeg har gjort tre hovedquests, fordi ærlig talt hvem bryr seg om den dumme babyen, fordi jeg konstant blir distrahert av noe. Baby? Svarte faen, ei lita jente har mista katten sin! Er også kult at mange av de forskjellige stedene og de forskjellige folka ofte har en historie som flettes sammen via terminal-logger o.l.
* Legendary fiender med legendary loot. Jeg liker loot. Tilfeldig drops av fetere loot når man dreper tøffere fiender er min jam. Hvorfor har en radroach en sniperrifle som setter fyr på folk? Vet ikke, bryr meg ikke, jeg tar den.
* PC-folka vil le av dette, men DE HAR LAGT TIL QUICKSAVE! Man må inn på pausemenyen, men det er gjort i løpet av noen sekunder istedet for å knote som man måtte tidligere på konsollutgavene.
* Melee er ikke totalt ubrukelig. Har brukt mer melee i dette enn jeg gjorde sammenlagt i 3 og NV.
* Masse småting. Jeg liker dette. Liker det veldig.

Men det er ting jeg ikke synes er helt topp og:

* Det er til tider vanskelig å se forbi hvor totalt rævkjørt PS4-utgaven av dette er. Jeg er ikke et medlem av mesterrasen, og jeg har aldri vært noe utpreget framerate-hore, men heite satan så ille det til tider er her. Særlig innendørs i kamp med flere fiender nærmer det seg ofte å bli så fucked at det er vanskelig å spille. Tenk Goldeneye på N64. Så ille har jeg opplevd at det har blitt, og da er det ikke gøy lenger.
* Inventory og det å holde styr på ting og tang er ikke akkurat en lett prosess. Ingen mulighet til å direkte sammenlikne items (serr, bethesda, serp dere) gjør det å sjonglere ørten forskjellige armor-deler til en monumental oppgave.
* Det er 2015. Kan vi slutte å begrense hvor mye dritt spilleren kan ha med seg nå? Det var ikke gøy før, det er ikke gøy nå. Å konstant måtte rote i inventory for å finne den éne tingen du kanskje ikke trenger sånn at du kan slippe den sånn at du havner nede på vektgrensa sånn at du kanskje kan hurtigreise til et sted sånn at du kan lempe all dritten din i en boks.... ,jgjefsjkgerghea. Seriøst. Jeg hater det. I et spill hvor nesten alt kan plukkes opp, og nesten alt har en verdi for crafting, så er det helt latterlig at jeg ikke kan loote én enslig location ren uten at jeg må inventory-sjonglere dritten min. Skjønner ikke hvorfor dette fortsatt er en ting. Slutt.
* Hackinga er ... nøyaktig det samme. AKA like kjip og kjedelig som den var i de to andre spilla.

... og så sliter jeg litt med å komme på annet enn bagatellmessig småpirk. Som sagt så koser jeg meg.

Angående vanskelighetsgrad, så spiller jeg på survival. Det er vanskeligere fordi healing tar mye lenger tid, fiender tåler absurd mye og våpna dine virker dermed ganske puslete som resultat. Fordelen er at det spawner langt flere legendary-fiender, så sjansene for fett loot er høyere enn på hard eller normal. Og hei, jeg tror dette er første gang jeg aktivt har brukt drugz i Fallout ut av nødvendighet, så det er jo noe. Men om det å bli instadrept av en vanlig fiende fordi du er uforsiktig høres ut som det motsatte av gøy, så er ikke survival det rette valget. Jeg derimot hater meg selv, så jeg trucker videre.

edit: det riffen sa. låtutvalget er ganske skrot.
 
Nabbo oppsummerer min Fallout 4-opplevelse (men speller ikke på Survival og er level 4)

Hva er greia med å hacke terminaler? Jeg tror en fireåring ville hatt bedre sjanse til å greie dritten fordi a) hva faen skiller ordene, det er ikke mulig å se et mønster b) velg et ord og velg et nytt ord og håp du snart velger riktig c) likeness-måleren hjelper lite. Det er tilslutt en gjettelek og ikke noe du kan bli god på. Eller?

Har noen et godt tips her? Alle youtubbere gir like lite mening.

For å komme med noe konstruktivt selv: Jeg elsker å være sårbar i et spill. Snike seg rundt og plukke fiender en etter en, og vite at hvis det står to stk rundt neste hjørne er man fucked. I tillegg har jeg ingen quests aktive, det er mer givende akkurat nå å bare utforske verden, finne hus som har en kjeller eller utforske en radiostasjon. Liker det. Har ikke spilt F3.
 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hacking blir ikke forklart i F4 såvidt jeg har funnet, men det funker slik:

La oss si at du har ordene SOUP, SCAT, NAGS, QUIT. Passordet i denne situasjonen er SCAT.

Velger du QUIT får du 1 likeness. Fordi T-en i ordet er på riktig plass.
Velger du SOUP får du 1 likeness. Fordi S-en i ordet er på riktig plass.
NAGS vil gi deg 0 likeness, fordi ingen av bokstavene er på riktig plass.

Hvis du trykker gjennom koden, som vanligvis ser slik ut:
!"#.$>%&</(#,$%)$%/&.(%#$"[".]
Så vil du merke at hvis du trykker deg til en del av koden som står inni paranteser, klammer, krøllparanteser og vinkelparanteser, så vil en hel seksjon lyse opp. I overestående eksempel er det delene (#,$%) og [".]

Trykker du enter her, vil et ugyldig passord forsvinne, eller så vil du resette antall forsøk du har tilbake til fire.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Si at svaret på en gåte er

"bolle"

så ser du en haug med ord og hvor mye likeness de har (tykk skrift er de bokstavene som matcher - både samme bokstav og riktig posisjon:
ellob=0
falle=3
tolke=3
tisse=1
lodin = 1

Plassering på bokstav har alt å si.

Edit: Thinaran forklarte på en bedre måte.
 

Lodin

Der Waaaah
Gjør som meg og last ned den moden som automatisk hacker og lockpicker om du har høy nok level. Har spilt denne dritten siden 2008 og det er ikke gøy lenger.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Jeg pleide å gå metodisk gjennom, men nå trykker jeg bare tre tilfeldige ord, backer ut om jeg ikke får likeness på tre eller mer og gjør det igjen. Ytterst få ganger det har tatt lenger tid enn å gjøre det skikkelig. Er bare så møkk lei det dillet der.

edit: super mutant suiciders er non dicks
 
Takk for forklaring. Bokstavenes plassering hadde jeg ikke skjønt. Skal si ifra om neste terminal ble noe bedre...

Ellers har jeg funnet Federal Ration Stockpile. Jeg vegrer meg for å utforske i tilfelle jeg skaper konflikt med en eventuell quest. Hmm. Må inn å kikke litt!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Quicksave, gjette litt, og så quickloade hvis det ikke går. Og jeg er litt overraska over at det tydeligvis bare var Buggz og jeg som kjente til Mastermind her.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Jeg synes det nesten er litt avslappende å hække, sånn med alle parenteser og klammer og alt. Men bare nesten. Noen ganger er jeg bare dritlei. Men, det fører jo til at jeg alltid klarer det. Man er da ikke noob.
 
Hacking har plutselig blitt gøy når man forstår greia!

En ting som irriterer er behovet for level 39 på karakteren før du kan unlocke nivå fire på våpensmed, som igjen gir mulighet til å sette på lyddemper. Bruker sneak konstant og heldigvis har jeg funnet en pistol som har lyddemper påmontert. På en loading screen var det avbildet en klassisk James Bond pistol med lyddemper (husker ikke navnet, den fra de eldre filmene). Noen som vet hvor den er åpen finne?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Bond sin klassiske Walther PPK? Du får den SPOILER

På slutten av questen Tradecraft som åpner når du har møtt Railroad.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Om du finner et våpen med lyddemper kan du fjerne den fra det våpnet og slenge den på et annet våpen i samme klasse. Bare bytt fra lyddemperen til no muzzle, så får du moden selvom du ikke kan mekke den selv. Samme gjelder alle andre mods. Spillet burde muligens forklart det der.