[Multi] Fallout 4 er definitivt noe som eksisterer

Nå skal jeg stille et datadumt spørsmål her, men det er ganske lengesiden jeg sist leste meg opp på hardware generelt, så da tar jeg sjansen. Når burde man bytte ut hovedkort? Er det sånn at man bare kan bruke det samme kortet helt frem til at sockets osv. hindrer deg fra å oppgradere maskina ytterligere? Har asustek p8z68-v pro gen3 og det er vel den eldste komponenten jeg har i pcen min utenom enkelte hdds. Veit at hovedkort er relativt billig sammenlignet med andre komponenter, men jævlig stress å demonterere beistet.

Skal jo være klar til Fallout 4 på ultra. The Witcher 3 gikk strøkent.
 
Kroppen er klar, nå gjelder det bare å finne tida til å spille det. De burde tenkt på eksamensperioden min før de bestemte seg for slippdato.
 
Nå skal jeg stille et datadumt spørsmål her, men det er ganske lengesiden jeg sist leste meg opp på hardware generelt, så da tar jeg sjansen. Når burde man bytte ut hovedkort? Er det sånn at man bare kan bruke det samme kortet helt frem til at sockets osv. hindrer deg fra å oppgradere maskina ytterligere? Har asustek p8z68-v pro gen3 og det er vel den eldste komponenten jeg har i pcen min utenom enkelte hdds. Veit at hovedkort er relativt billig sammenlignet med andre komponenter, men jævlig stress å demonterere beistet.

Skal jo være klar til Fallout 4 på ultra. The Witcher 3 gikk strøkent.
Det store spørsmålet er jo hvilken CPU du har i det hovedkortet. Ellers kan du sammenligne spesifikasjoner med det nyeste: https://www.asus.com/no/Motherboards/Z170M-PLUS/
Det eneste du eventuelt må tenke på der er jo hvilken PCI-e generasjon du har og selv der er det ikke noe stress med PCI-e 2.0 for de fleste grafikkort utenom de som er high-end akkurat nå.

Det vil overraske meg stort om Gamebryo-enginen klarer å utnytte mer enn 2 CPU-tråder dog.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Lodin

Der Waaaah
Fordi Bethesda er ikke er no flinke med den motoren. Den kan sikkert fint klare det.
Folk hater Gamebryo av samme grunn som de hater Unity, masse ræl som ikke bruker motoren skikkelig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Eneste måten det gikk an å kjøre FO3/NV/Skyrim på PS3 var med multi-threading pga. måten den maskinen var bygd opp på. Gamebryo som drev de spillene også.
 
PS3 som plattform er jo bittelitt annerledes enn DX9/11 da, det er ikke bare å lempe over optimaliseringer. Når det er sagt så bruker Skyrim maks 2 CPU-tråder på datapese.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stemmer, det er mye vanskeligere å programmere på PS3 fordi Cell var designet med billige SPU-er uten cache. Fordelen da, er vel, kan man si, at man kanskje ikke trenger, like mange kjerner, da, på PC. Siden en vanlig PC-CPU feier gølvet med konsoll-CPU-ene. Og siden dagens spill uansett begrenses mer av GPU enn av CPU. Klage på noe annet kanskje.
 

Lodin

Der Waaaah
Uansett ser ikke Fallout 4 så jævla imponerende ut. Ser ut til at de bare har døtta masse fancy lyslegging og filtere på 3 og NV. Med andre ord tar det noen uker før noen stripper alt rasket fra spillet og det kan kjøres på et hamsterhjul.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Grafikken ser faen ikke mye trimma ut spør du meg. Biskekjøtt ser ut som han er tatt rett fra 3 eller NV.
Ser ut til at de bare har døtta masse fancy lyslegging og filtere på 3 og NV.
Fallout 4 ser ut som et PS2-spill. Nesten sjokkert over at de ikke gir det ut på SNES. Gjør jeg det riktig?

Edit: Ser ut som den kjører på Quake 3-motoren. Alt kjører på den. Nintendo fant opp barrel rolls.

Bedre, kak?
Lodin. Lodin never changes.

Bare en måned igjen til jeg kaster bort hundre timer av livet mitt på enda et faens åpen verden-spill.
Seriøst, 2015, det er snart nok nå.
 
Det store spørsmålet er jo hvilken CPU du har i det hovedkortet. Ellers kan du sammenligne spesifikasjoner med det nyeste: https://www.asus.com/no/Motherboards/Z170M-PLUS/
Det eneste du eventuelt må tenke på der er jo hvilken PCI-e generasjon du har og selv der er det ikke noe stress med PCI-e 2.0 for de fleste grafikkort utenom de som er high-end akkurat nå.

Det vil overraske meg stort om Gamebryo-enginen klarer å utnytte mer enn 2 CPU-tråder dog.
Høres jo greit ut, kan informere om at jeg har en i7-2600K 3.40GHz, den begynner forsåvidt å dra på åra den også.
 
Stemmer, det er mye vanskeligere å programmere på PS3 fordi Cell var designet med billige SPU-er uten cache. Fordelen da, er vel, kan man si, at man kanskje ikke trenger, like mange kjerner, da, på PC. Siden en vanlig PC-CPU feier gølvet med konsoll-CPU-ene. Og siden dagens spill uansett begrenses mer av GPU enn av CPU. Klage på noe annet kanskje.
Skyrim var cpu-bound allerede når det kom ut. Grafikken i F4 er vel ca den samme så man kan ikke anta at det er noen forskjell denne gangen. Grafikkorta er kommet en god del lengre siden skyrim kom ut, så en brødboks holder vel for å kjøre det tenker jeg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skyrim var cpu-bound allerede når det kom ut. Grafikken i F4 er vel ca den samme så man kan ikke anta at det er noen forskjell denne gangen. Grafikkorta er kommet en god del lengre siden skyrim kom ut, så en brødboks holder vel for å kjøre det tenker jeg.
Klaging på tilfeldige ting man ikke kan noe om bare for å klage, det er dritkult ass.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Klaging på tilfeldige ting man ikke kan noe om bare for å klage, det er dritkult ass.
Bare siterer denne igjen jeg.

E: Bare sånn at jeg slipper å lese noe dritsmart og velbegrunnet fra deg igjen, her er en oversikt over CPU-ytelse i The Witcher 3:



Folk med øyne og evne til å lese tall klarer kanskje å se at så lenge du har ~2GHz og to tråder så er du innafor maks CPU-ytelse ved 60fps. Noen må lære disse polakka å programmere multithreaded HEHE. Finn noe annet å trolle på.
 
Sist redigert:
Bare fordi det er vanskelig å programmere for multi-threading betyr ikke at det er umulig. Se på Frostbite engine f ex, greier fint å bruke 8 tråder. Eller GTA V som fint spiser 8 tråder.

De polakkene dine har et budsjett på linje med de mange indieutviklere så sammenligningen din blir bare feil.
 

Lodin

Der Waaaah
Husker da jeg bygde PC og planen var å døtte skjermkortet fra den forrige inn. Det viste seg at den nye hadde PCI istedetfor hva enn det gamle formatet var. Uansett var jeg nær blakk så jeg kjøpte det billigste skjermkortet jeg kunne finne til 200 spenn bare for å få jævelen til å kjøre fram til neste lønning. Bare for lulz la jeg inn Morrowind og bortsett fra manglende vanneffekter funka det jævlig bra. Det kjørte vel og i Gamebryo.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare fordi det er vanskelig å programmere for multi-threading betyr ikke at det er umulig. Se på Frostbite engine f ex, greier fint å bruke 8 tråder. Eller GTA V som fint spiser 8 tråder.

De polakkene dine har et budsjett på linje med de mange indieutviklere så sammenligningen din blir bare feil.
Fy faen. Ta dette i morsomme trolle trode`n vor hvi later som om hvi kann no om datapese plz.