[Multi] Fallout 4 er definitivt noe som eksisterer

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du kunne vist meg denne setningen og jeg ville blitt overbevist om at det er Fable vi snakker om. Jeg har alltid irritert meg over at Peter Mollynux sine spill får så mye cred for valgene man kan ta når du nesten aldri har noen grunn til å være ond annet enn bare for gøy. Hadde det ikke vært uendelig mer interresant hvis det å være ond var knyttet til grådighet, makt, enklere utveier osv?
Jeg har ikke noe inntrykk av at Fable har fått spesielt mye heder og/eller ære fordi du kan velge å være snill eller slem, og det får ikke så mye fra meg heller. 90% av tida (minst) er det bare skikkelig forced fordi du skal være enten goody-two-shoes eller et rasshøl. Jeg brydde meg ikke så mye, siden jeg likte resten av Fable II (med ett unntak, nemlig at bikkja - som er fullstendig udødelig i hele spillet - plutselig går ned for evig og alltid etter ett enkelt pistolskudd på slutten), men for å ta et eksempel på at det derre binære snill/slem-opplegget kan funke, trenger man ikke se lenger enn til Mass Effect. Jeg synes Paragon/Renegade er en langt mer overbevisende mekanikk selv om det er akkurat det samme opplegget, mest fordi det er snakk om to verdisyn som ikke automatisk er diametralt motsatte.

Det jeg kunne ønske meg, er at man fikk spille en "snill" versjon av hovedhistorien hvor man allierte seg med øøøh kirka eller noe tilsvarende; dogmatisk, monolittisk, allmektig og hellig utad, men i løpet av spillet erfarer du at alt ikke er slik det ser ut som...!!!......!!!!!!! eller så kan du spille en "slem" utgave og alliere deg med øøøøøh satankirka; pragmatisk, ad-hoc, anarkistisk og individualistisk men spoiler alert det viser seg at en uorganisert maktfaktor blir sterkere hvis den blir konsolidert, det er murring i rekkene og det viser seg at en av toppene har en agenda for personlig vinning.....!!!!!!!!!!!!! Spilt noe som minner om det før, eller. Kanskje sett en film som minner om det også. Meninga er iallfall at jeg kan tenke meg to ulike veier mot samme mål, som setter hvert sitt preg på hendelsene du opplever, istedenfor en binær skala hvor du får høre at du enten gjorde som du skulle eller det motsatte.

Det jeg sier er vel egentlig at jeg vil ha flere spill som The Witcher.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg mistenker at jeg hadde likt paragon/renegade-systemet i Mass Effect hvis man ikke fikk paragon/renegade-poeng. Er det noe som irriterer meg så er det folk som velger dialog basert på om den er rød eller blå fordi de vil opprettholde en pur "build" og faen der fikk de litt renegade helvete nå må jeg loade og gjøre det på nytt for å få blå poeng. Det er ikke sånn man skal spille og du spiller feil selv om du synes det er gøy!!!!!!

Må være ekkoloddet til Tomas her. Har spilt igjennom ME serien et par ganger og føler selv at jeg valgte ting fordi jeg ville ha ending a eller b. Jeg skjønner hva de devsa ønsket, men synes de bommer ganske kraftig på blinken.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det jeg liker med Paragon/Renegade-systemet er at det i motsetning til alle andre spill med "moralske" valg ikke er én akse, men to separate verdier du samler poeng i. Paragon-poeng gjør ikke opp for Renegade, folk kommer fortsatt til å være redde for deg om du er en dick selv om du har tilbrakt de siste timene på å være skinnhellig.

Det betyr at du 1) ikke er nødt til å velge en side i starten av spillet og holde deg til det og 2) faktisk kan ha både Paragon- og Renegade-valget tilgjengelig samtidig i en situasjon.

Jeg føler man står friere til å velge det man tror Sheparden sin hadde valgt, jeg brukte både hvite, blå og røde valg om hverandre.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Enkelte valg krever at du har en viss mengde i Charm eller Intimidate, mens i f.eks Mass Effect 3 krever spillet 100 % i renegade eller paragon for å kunne gjøre noe helt på slutten. I ME1 får du ekstra health regen når du når 50 % renegade husker jeg.

Pluss cheevos da.

Gjør meg sakte men sikkert klar for Fallout 4, og skal over de neste månedene snikoppgradere datan så jeg er klar for en digg opplevelse når det hele braker løs. Kjøpte nettopp denne skjermen, og denne CPU-vifta (siden stockvifta på i5-en tydeligvis suger?) og lukter også på nytt skjermkort. Jeg orker ikke bruke så forbanna mye, og jeg regner med Fallout 4 ikke er så hæstgælie systemkrav heller? Uansett, jeg har dette kortet nå og det sliter såpass med Witcher 3 (det var spillbart med alt på low, men det gidder jeg bare ikke) at jeg tenker det kan være innafor å oppgradere så lenge jeg får litt bang for the buck. Noe rundt 1500-2500 kroner kanskje?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vet ikke om dette er gammelt nytt, men tar sjansen likevel. Mer dialog enn Skyrim og Fallout 3 tilsammen og de har lagt inn hauger med kallenavn som skal uttales i spillet, inkl. fuckface og mr.boobies. Dagen er reddet.

"Some people call this junk, to me its treasure"
"You know, some people might call this junk, but to me its treasure"
"Some people call this junk. Me? I call them treasures".

Stjålet fra Reddit

Terje

mostly harmless
Inon Zur står bak lydsporet igjen. Stod også bak lydsporet til Fallout 3 og New Vegas. Gammal i faget og har laga lyd til en bunke andre rollespill som Baldur's Gate 2, Icewind Dale 2, Everquest 2, Dragon Age spilla og en dynge andre spill. Alltid vært "han andre" musikeren fordi den musikeren folk forbinder med en spillserie er gjerne han som laga musikken til det første. Men dyktig fyr likevel, skal ikke mangle noe på atmosfæren i dette heller.

Terje

mostly harmless
En større endring i hvordan S.P.E.C.I.A.L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck) systemet fungerer er varsla. I alle tidligere Fallout spill har du måttet bestemme deg for hva slags figur du vil spille og sette statsa for styrke, utholdenhet og så videre i begynnelsen av spillet, og så ha små muligheter for å endre på disse resten av spillet. Progresjon har foregått ved at du gradvis øker individuelle ferdigheter istedet, som sniking, stjæling, bruk av diverse våpen og sånt. Man hadde også perks som kunne gi ekstra fordeler som ble gjort tilgjengelig når man hadde nådd riktig level og hadde de rette hoverdstatsa. Dette har igrunn fungert godt, man har valgt seg en figur og den kan spilles slik du vil spille den fra starten av uten at du må bygge deg opp mot den du vil ha over lang tid før du er der mot slutten av spillet.

Vel, dette er blitt pælma på båten. I Fallout 4 vil nå hovedstatsa starte på et lavt nivå og du må bygge dem opp etterhvert som du levler opp figuren. Perks er ikke lenger bak en levelmur men gjøres tilgjengelig når man har de rette verdiene i hovedstats. Individuelle ferdigheter ser ut til å være vekk, og for eksempel skyting er bare noe du blir bedre på etterhvert som du øker perception eller noe. Det ser riktignok ut til at de har økt antallet perks i spillet betraktelig for å veie noe opp for dette.

Mulig jeg er gammal og sur på alt som blir annerledes, men jeg liker'e ikke. Det gamle systemet funka glimrende nettopp fordi man kunne i hovedsak bygge figuren sin slik man ville ha den med en gang og så spille hele spillet som den. Opplegget med at man levla ferdigheter istedetfor stats var ikke akkurat vanskelig å skjønne, trur ikke Fallout 3 og New Vegas mista veldig mange spillere på grunn av det.

Edit: Må korrigere litt, jeg baserte dette innlegget på Destructoid sin artikkel hvor de sier "In Fallout 4, all of your SPECIAL stats will start at one, and each time you level up you will be given a point to spend on a new stat. Raising one of your SPECIAL stats up enough will then unlock a new perk related to it." Dette er visst ikke tilfelle, du får en dynge poeng å dele ut når du starter så kan fortsatt spesialisere fra starten. Man øker så ikke hovedtatsa direkte når man levler opp men kan velge perks som øker dem. Og så er flere av de gamle ferdighetene lagt inn i perks-systemet istedet. Så det er egentlig ikke veldig store endringen likevel ser det ut til.

Vi får se hva som skjer.

Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kan vel ta det her også: Systemkravene til Fallout 4 er klare.

Minimum
Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or equivalent

Recommended
Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 780 3GB/AMD Radeon R9 290X 4GB or equivalent
Merker det er bittelitt meningsløst dette her. Folk som meg leser jo specs bare for å kunne nikke med øynene halvt lukket og mumle noe om at man har det dobbelte av Recommended, men for vanlige folk, da? Kan virkelig en GTX550 Ti dra spillet i noen slags fornuftig kapasitet, eller er det bare vissvass? Uansett meningsløst når minstekravet er 8 GB RAM, ingen har vel såpass med RAM sammen med et skrotkort fra 2011. Grunnen til at PC-kravet er 8 GB, er garantert at det er hva konsollene har å rutte med, så da blir bare det automatisk kravet framover. Merker det er veldig greit at 360/PS3 ikke støttes lenger.

Verdt å nevne at innlegget til Bethesda også nevner et systemkrav for konsollutgavene:
Console Storage Space
Make sure you have enough space in the vault to store Fallout 4.
Fallout 4 requires 28-35 GB depending on territory and languages supported.
Så, øh, greit for de som kjøpte den 1TB-utgaven av PS4, antar jeg.

Når får vi spelle'a?
Release Time
Want to know exactly when you can start playing Fallout 4? Digitally the game will become available on November 10, 2015, at 12:01 am (local time) in all territories (In North America, the unlock time will be 12:01 am EST), except Asia (available at 12 am on Wednesday, November 11th) and Japan (available at 12 am on Thursday, December 17th).

Lodin

Der Waaaah
Grunnen til at PC-kravet er 8 GB, er garantert at det er hva konsollene har å rutte med, så da blir bare det automatisk kravet framover.
Fra Bethesda eller sånn generelt? Battlefront krever 16 fordi Dice er ubruklige tydligvis.
Men men, tipper det tar en halvtime etter release før folk modder om spillet så det kjører på mer røv hardware.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fra Bethesda eller sånn generelt? Battlefront krever 16 fordi Dice er ubruklige tydligvis.
Battlefront krever 8 GB det også, gett.