Final Fantasy XII-tråden

Lodin

Der Waaaah
Er det virkelig noen av dere som heller ville at historien skulle handla om den flaue tenåringsromansen til Vaan og Penelo? :wth:
 
Omg, plx.
Dere kan ikke være litt mer trangsynte da? Kanskje blir man sær, og har visse forventninger når man har spilt seg igjennom flere år med en serie som FF. Klart finnes det mange "retards" der ute som egentlig ikke vet hva de vil ha og hva som funker bra.
Men det ihvertfall jeg og flere her har prøvd å si at de savner i FFXII, er dypere personer med mer personlig preg og gode bakgrunnshistorier. Kanskje spesielt hovedpersonen, dog jeg er enig i det noen nevner med at vi kun ser historien igjennom hans øyne og slikt. Ellers synes jeg historien om verdenen er noe annerledes enn hva jeg hadde forventet, men absolutt spennende nok. Men mer om karakterene ved siden av main storyen hadde vært noe.
Men det jeg nevnte over, er kanskje det vi er "vant" til. Og når man skal spille et slikt spill i imellom 50 og 150 timer, så trenger man en god og dyp historie og interessante personer, rett og slett. Det var noe av grunnen til at jeg selv elsket f.eks. FFIX, hvor alle karakterene hadde søte/morsomme/spennende historier og gode personligheter.
Anyways, foreslår at dere bidrar til tråden, og/eller slutter med slitsomme "one-liners".
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Uteena: Var virkelig historien i FFIX grunnen til at du spilte det? Selv syntes jeg det var noe av det kjipeste makkverket jeg har opplevd:

Helten: Kom igjen folkens, vi må forte oss til LAND 1! La oss håpe det ikke blir angrepet av fienden!
[De kommer fram til LAND 1. LAND 1 blir angrepet av fienden.]
Helten: Oisann! Vel, vi får stikke til LAND 2! La oss håpe det ikke blir angrepet av fienden!
[De kommer fram til LAND 2. LAND 2 blir angrepet av fienden.]
Helten: Uffameg! Vi rusler til LAND 3! La oss håpe vi ikke blir overfalt av fienden!
[De kommer fram til LAND 3 og blir overfalt av fienden.]
Skurken: Haha! Deres kamp har vært forgjeves hele tiden! Jeg har lurt dere inn i en felle som - av grunner som jeg ikke har tenkt til å forklare - har ført til at dere faktisk har hjulpet meg hele tiden! Den satt, tenker jeg!
Helten: Ja, den satt! Søren også!
[De kommer seg løs, reiser til LAND 4 som også blir angrepet av fienden osv.]


Snork. Og historien i tolveren er altså verre enn dette? :grine:
 

SHDR

Gullmedlem
SITAT(Lodin @ 26.11.06, 00.13) 36980
Er det virkelig noen av dere som heller ville at historien skulle handla om den flaue tenåringsromansen til Vaan og Penelo? :wth:
[/b]
Husk, Final Fantasy er spillene selv de aller tøffeste kan spille uten å være redd for å bli sett på som femi selv om historiene er flaue romanser. Jeg vet ikke hvorfor, jeg heller.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Final Fantasy er ihvertfall bedre enn sånne SHDRer og Yetipantser!
 
Ikke glem, det er pop å mobbe FF-fans. Og så er det jo så voksent. Jeg tenker jeg vet hvem som ler mest av sånne poster som Yeti og SHDR kommer med. Sånne innstillinger minner meg om den reklamen...

"du må ha IQ på minst 110 for å bli medlem her. Hvis du har 109 kan du bare glemme det. Vi LEKER ikke klubb."

Så tror jeg verken SHDR eller Yeti har en gang prøvd FFXII, så de har vel egentlig ikke noe å snakke om enda. Hvis jeg sier at historien er omtrent like spennende og har omtrent like mye karakter som Attack of the Clones eller The Phantom Menace, kanskje de skjønner det da.
 

SHDR

Gullmedlem
Auda. Det er på political machinations på *feil* plan? De har fokusert på storpolitikk som bare føles ut som en hel bunt med politikerlingo som får alle avgjørelser og alle intriger til å føles som genuine stortingsmøter?

Da får jeg skru ned forventningene mine. Og selvsagt er det poppis å snipe FF-fans, akkurat som det er poppis å snipe power metal og prog rock fans, eller for den saks skyld skikkelige filmnerder, som nekter å se på Schindlers Liste fordi den ikke er regissert av en troverdig kis. Isolert sett er FF helt greit, for all del, hatt det mye moro med de spillene oppgjennom årene, men nå klarer jeg ikke ta dem alvorlig lenger. Mellom de ultraklisjerte homodesignene til Tetsuya Nomura og de stadig mer sausete plottene som aldri er noe mer enn en billig fortelling om "umulig kjærlighet" satt mot en bakgrunn bestående av verdens undergang forårsaket av noen som tilfeldigvis også er en farsskikkelse for hovedpersonen, eller kjæresten til hovedpersonen. Det er masse annet som foregår der også, selvsagt, men det er stort sett underordnet. Og det er ofte som Yetipants pratet om: Gå til By 1. Oj, der ble vi angrepet. Fise avgårde til By 2. Angrepet igjen?! Vi får stikke til By 3. Lurer på hva som skjer der.

Fortellingene er veldig endimensjonale fordi de bare spiller på den ene muligheten spilleren har for å delta i konlikten (nemlig kamp), siden resten av spillopplevelsen er så rigid lineær. Final Fantasy ville vært langt bedre om det bare var litt mer levende, men nå er det virkelig dødt, for du kan bare interagere med omgivelsene, ikke foreta meningsfylte valg og dermed påvirke hendelsene. Derfor synes vi FF er døvt; fordi det ikke har rikket seg en centimeter fortellermessig siden lista ble lagt for nesten ti år siden. Og vi er blitt voksne siden da, med et bredere spekter av erfaringer. Sammenlignet med mye av det andre vi har opplevd de siste ti årene, blekner Final Fantasy-spillene.

Så, det er ingen som hindrer dere i å digge FF-spillene så mye dere vil. Det er bare litt vennskapelig sniping mot folk som gjør det. Litt på samme måte som en universitetsprofessor som av en eller annen grunn er helt hekta på curling. Det finnes så mye mer spennende ting her i verden en smart og interessant fyr som en professor kunne brukt fritida si på, men han her liker curling. Det er umulig å holde det i mot ham, men samtidig ... man kan ikke la ham helt i fred heller. Det er for latterlig til det.
 
Yetipants: Jeg skrev at det var karakterene i FFIX som gjorde spillet spennende for min del. Måten de ble introdusert på og bakgrunnen deres. Jeg er veldig klar over at akkurat FFIX er det spillet mange FF-fans liker minst, kanskje pga. karakterdesign og "cheesy" hovedhistorie. Dessuten var det hovedsaklig da femi/homo-konseptet bak de fleste mannlige rollene fikk tre frem.
Jeg har aldri sagt at FF er det eneste jeg liker av spill, faktisk liker jeg bl.a. Oblivion og andre rollespill bedre på mange måter. Som dette som nevnes med valg man kan ta ol. Men det vil ikke si at jeg ikke kan respektere FF-serien, og selv om noe blir "cheesy" og repeterende, så synes jeg alltid at det er mye spennende som driver meg videre, med ting som skjer utenom hovedhistorien. Det er kanskje det jeg hittil savner i FFXII. Men det dette spillet derimot har, er et mer spennende kampsystem, spennende karakterdesign og flere ekstra små "oppdrag" der du faktisk må bruke hodet litt (små "puzzles"). Dermed kan jeg si at FFXII hittil ikke er mitt yndlingsspill i serien, men har sikkert spilt for få timer til å komme med en klar mening hittil.

EDIT: Er på mange måter enig i det SHDR skriver i nest siste avsnitt. Men kanskje det rett og slett er forvetningene mange har til FF, at det er en slags interaktiv film hvor man til en viss grad deltar. Uten å si noe om det er positivt eller ei, så er det ihvertfall noe av det jeg forventer. Jeg antar at FFXIII neppe blir særlig mer engasjerende enn det FFXII er, men det er også noe jeg forventer siden det er FF. Square Enix vet at FF selger som det det er i dag, og kanksje alltid har vært, og som en som følger med serien så forventer kanskje man verken mer eller mindre. Om det er "riktig" eller ei, så er det ihvertfall slik jeg føler. FF-spill er noe jeg kan slappe av med, få en god historie og til en viss grad delta. Kanskje i forhold til dagens standar så er det ikke gode rollespill fordi man er veldig begrenset, men det er masser av underholdning for de som liker slik.
Uansett føler jeg at mye av dette ikke er direkte myntet på meg, fordi jeg føler ikke at jeg helt tankeløst spiller FF og bare det, kan derimot se hva mange synes mangler. Men hadde vært fint om andre også kunne se prøve å se hva vi faktisk liker med FF.
 

SHDR

Gullmedlem
SITAT
FF-spill er noe jeg kan slappe av med, få en god historie og til en viss grad delta. Kanskje i forhold til dagens standar så er det ikke gode rollespill fordi man er veldig begrenset, men det er masser av underholdning for de som liker slik.[/b]
I agree. Final Fantasy er gode spill å vegetere til. Bedre enn å se på TV, på mange måter, men aberet er at de fleste TV-serier, hvor kjipe de enn måtte være, har bedre historier enn FF-spillene. Bare se på Lost. Det er på ingen måte genialt, men det har veldig god og tydelig utvikling av personlighetene, og det er det som er mest spennende. Jeg synes FF mangler det på veldig mange plan.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(StarEye @ 26.11.06, 11.06) 37073
Ikke glem, det er pop å mobbe FF-fans. Og så er det jo så voksent. Jeg tenker jeg vet hvem som ler mest av sånne poster som Yeti og SHDR kommer med.[/b]
Jada, mas. Jeg spilte til CD3 på FFIX, og det er helt klart det FF-spillet som ikke heter noe med Tactics Advance (som er det beste Final Fantasy-spillet, helt klart) som jeg har likt best. Det er bare det at historien har fint lite med det å gjøre. :p

Sånn ellers driver jeg og spiller FFIII på DS-en min nå om dagen, og det er helt greit. Grunnen til at jeg poster litt i denne tråden er fordi jeg har lyst på FFXII (det foregår i Ivalice, jo), men når jeg leser at selv FF-fans synes historien er kjip, da blir jeg liksom litt lei meg. Det er litt koselig å kunne spille spill uten å få lyst til å stikke ut sine egne øyne og sprenge trommehinnene under kuttscenene. :(
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg er FF-fan (hvis å spille gjennom hvert eneste spill i hovedserien+ teller) og jeg synes ikke historia er dritt! Som notorisk hater av cutscenes vil jeg bare si at jeg absolutt tåler dem i dette spillet. Det er flere grunner til det: De er ganske bra spacet (i Kingdom Hearts 2 kunne du ikke løpe gjennom tre rom uten at en cutscene startet), de er litt som i Shadow Hearts, at folka snakker om current events, og ikke bare abstrakte begreper som mot, kjærlighet, vennskap, osv, og jeg synes også at stemmene er veldig gode. 8 på skalaen der FFX er en 2, og at de snakker medieval-engelsk med mange ord vi ikke hører nå til dags synes jeg også er herlig.

Montblanc er forresten også med i spillet. ^_^
 
SITAT(Yetipants @ 26.11.06, 19.03) 37170
Jada, mas. Jeg spilte til CD3 på FFIX, og det er helt klart det FF-spillet som ikke heter noe med Tactics Advance (som er det beste Final Fantasy-spillet, helt klart) som jeg har likt best. Det er bare det at historien har fint lite med det å gjøre. :p

Sånn ellers driver jeg og spiller FFIII på DS-en min nå om dagen, og det er helt greit. Grunnen til at jeg poster litt i denne tråden er fordi jeg har lyst på FFXII (det foregår i Ivalice, jo), men når jeg leser at selv FF-fans synes historien er kjip, da blir jeg liksom litt lei meg. Det er litt koselig å kunne spille spill uten å få lyst til å stikke ut sine egne øyne og sprenge trommehinnene under kuttscenene. :(
[/b]
Spillet er bra som faen, men jeg savner den overdramatiske, men ikke-politiske historiefortellingen som så tydelig har preget FF spillene til nå. Det er det at FF spillene engasjerer meg med en stemning og atmosfære som er av de sjeldne, samt en historie som fenger - jeg er ikke av typen som har noe mot klisjeer. Det er selve sluttresultatet som teller, og helheten. Det er her FF briljerer. Dessverre mangler dette i FFXII, men så har "bare" kommet cirka 30 timer inn i spillet.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Nådde akkurat 50 timer. Er ved Phon Coast, level 30–33. Jaktet ned 12 marks.

Bare sånn derre statusrapport.
 
Tomb of Raithwall, har spilt 13 timer og 9 minutter. De fleste karene mine ligger på level 16-17.

Belias har vist seg å være en kuk, jeg tror jeg må powerlevele litt nå :(
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Archades, har spilt i ca 55 timer. Lagene er på level 42 og 40. Har tatt 24 marks.

Den scena der Basch døde var kul. kødda.