Final Fantasy XII-tråden

Hvilke person bruker dere da, og hvilke rolle har de i gruppen deres?

Bruker selv Vaan (Meatshield), Fran (Green + blackmagic) og Ashe (Whitemage). Selvsagt har de flere bruksområder, men... ja dere skjønner.

Er forsåvidt kommet 24 timer uti spillet. Kampene er fortsatt VELDIG engasjerende. I tillegg er jeg kanskje den eneste som liker den litt mer seriøse historien i FFXII..

:)
 

Lodin

Der Waaaah
Hun har akkurat like mye potensiale som alle andre, men i historien... ikke så mye. Kan noen nevne noe mer Penelo gjør for historien enn å bli kidnappa av de grisene ganske tidlig og irritere vettet av Vaan? :usikker:

Forøvrig har jeg ikke spilt på en stund nå. Gikk lei når jeg kom til Archades og hele greia utvikla seg til en enorm fetch-quest. Plukker det opp igjen når visse murener begynner å spille igjen.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg bytter på å bruke to lag: Vaan - Baltier - Fran og Basch - Ashe - Penelo. Bruker hvert lag i ca tre levels om gangen, sånn at det holder seg jevnt. Har også sørget for at alle karakterene i hvert lag har omtrent like mye EXP, sånn at de går opp i level samtidig.

Jeg gidder ikke å ha noen som bruker kun magi, men sørger heller for å ha tre karakterer med kikkæss våpen, sånn at jeg tar fiendene lettest mulig. Går som regel rundt med et sverd, en øks og en bue. De som ikke bruker bue angriper automatisk fugler med magi.

Sånn har jeg hatt det omtrent hele tida, og jeg trives med det. Har ikke hatt noen store problemer hittil.

Edit: Skal være enig i at Penelo ikke har den beste stemmen. Hun burde hatt en håttere stemme, sånn som Rikku. Men hun er pen å se på. Det skal hun ha.
 
Jeg har nå spilt i over 40 timer, og begynner å nærme meg slutten.

Men er det bare jeg som føler at storyen er litt....svak? Føler at det ikke er noe dybde i dte hele tatt, i alle fall ikke 40 timer ut i spillet. Får ikke helt den "hva skjer nå?" feelingen. Kanskje jeg som ikke forstår historien, men uansett... Den er egentlig litt tynn og ikke så veldig original.
Samt så mangel det dybde i karakterene, og noen har nesten ikke motvasjon- hvis de hele tatt har en - til å være med å "redde verden". F.eks Vaan... Hvorfor er han med? For å bli sterkere å finde mer ut om seg selv? Finner ikke den så.... motiverende.

Så for meg så scorer spillet på alt, utenom det viktigste - story og karaktererdybde. (Overfladisk er de helt rå, men mangler dybden)
For å være helt ærlig, mistet jeg faktisk *litt* interessen etterhvert både for karakterene og historien noe som for meg er det viktigste i et FF spill.
Dog har jeg enda ikke runda spillet, så jeg kan ikke si at det jeg mener er det samme jeg mener på slutten av spillet selvom det ser litt mørkt ut nå.



Btw, Penelo'en min suger - hun er i lvl 12 mens Basch, Vaan, Fran og Ashe er i lvl 50 XD
 

SHDR

Gullmedlem
Det er mange kritikere som har påstått at historien er svak og at personlighetene er lite engasjerende, mens jeg har lest andre meninger igjen som mener at historien er den mest interessante av alle FF-ene, fordi den blir fortalt fra et eksternt synspunkt (fyren som er "hovedpersonen", altså kuken du liksom styrer, er ikke den historien dreier seg om, var det noen som hevdet) og dreier seg om noe litt mer spennende enn hva som skjer med en feminin helts kjærlighetsliv når verden kanskje står i fare for å gå under. Jeg vet ingenting om det, siden jeg ikke har spilt det.

Hvis den er karakterdrevet, men ikke handler så mye om figurene, kan jeg tenke meg at jeg muligens vil sette mer pris på den enn de andre i serien, siden jeg stort sett har syntes personlighetene er sutrete, stereotype eller bare tåpelige. Unntatt Steiner. Jeg liker Steiner.
 
Mitt består hovedsaklig av Vaan, Ashe og Basche, men setter innpå de andre også når det trengs for å holde dem vedlike også. Nå nyter jeg også godt av Vosslers selskap, jeg vil beholde han :(
 

Lodin

Der Waaaah
SITAT(SHDR @ 25.11.06, 00.41) 36843
Det er mange kritikere som har påstått at historien er svak og at personlighetene er lite engasjerende, mens jeg har lest andre meninger igjen som mener at historien er den mest interessante av alle FF-ene, fordi den blir fortalt fra et eksternt synspunkt (fyren som er "hovedpersonen", altså kuken du liksom styrer, er ikke den historien dreier seg om, var det noen som hevdet) og dreier seg om noe litt mer spennende enn hva som skjer med en feminin helts kjærlighetsliv når verden kanskje står i fare for å gå under. Jeg vet ingenting om det, siden jeg ikke har spilt det.

Hvis den er karakterdrevet, men ikke handler så mye om figurene, kan jeg tenke meg at jeg muligens vil sette mer pris på den enn de andre i serien, siden jeg stort sett har syntes personlighetene er sutrete, stereotype eller bare tåpelige. Unntatt Steiner. Jeg liker Steiner.[/b]
Når man kommer noen timer uti blir Vaan stort sett irellevant for historien. Annet enn at han er comic relief fra tid til annen (how old are you again?) er han lite annet enn den synsvinkelen man ofte ser de andre i partyet fra. Da er det plutselig ikke så ille at han er hakket mer femi kledd enn noen FF protagonist til nå.
 

SHDR

Gullmedlem
Det er litt spennende, egentlig. Kan ikke huske noen spill som har benyttet seg av en slik fortellerteknikk. Er han et mer eller mindre tomt fartøy for spillerens intensjon, eller er han bare en ren observatør uten noen påvirkningskraft?

For et spill der ens forhold til personene som driver handlingen du deltar i er drivende motivasjon hadde vært spennende. Om det hadde vært Final Fantasy som gjorde det hadde vært ironisk, dog. Så jeg våger vel ikke akkurat drømme om det.

Kort sagt: Kan du gjøre noen relevante valg? Ytrer Vaan noe meninger eller tar han noen stilling i forhold til måten konflikten utkjempes på?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg vet sammenligningen er old, men han utfyller Luke Skywalker-rollen ganske bra. Historien i spillet er mye mer politisk enn tidligere, garantert en bieffekt av at spillet er skrevet av regissøren av Final Fantasy Tactics og Vagrant Story.

Har bare kommet meg til Viera-landsbyen, men jeg ble imponert av at noen av de mest anspente og godt skrevne scenene så langt i spillet foregår i en landsby med bunnygirls. Jeg fikk seriøst frysninger av storesøstra til Fran.
 

Lodin

Der Waaaah
Njaaa. Han sutrer stort sett bare over at han savner broren sin og at han ikke vet hvorfor han kjemper. Forskjellen er at han får veldig lite screen time til å gjøre dette på etter hvert. :p
Men store deler av historien er som andre har nevnt drevet av hendelser rundt hovedpersonene\partyet og ikke dem selv og det hater FF-fansene, mens vi som ikke liker serien setter pris på det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Vi som er møkk leie av Nomura setter også pris på det. Kanskje at Sakaguchi forsvant hjelper serien?

Eller, Nomura skal regissere XIII. Glem det. :(
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Du får ihvertfall kjøpt den i Archades.
 
Historien til nå er fullstendig uengasjerende, og de gangene det skjer noe så blir det helt utrolig tørt. Jeg hører for det meste bare bla bla bla. Hvis man elsker politiske intriger totalt blottet for følelser og personlighet så kanskje dette faller i smak hos deg.

Sånn som historien er nå kan man påstå at dette her er Final Fantasy seriens Splinter Cell, mens FFIV-X var MGS.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Den sammenligningen fattet jeg ikke, det er vel kun FFX som er like ræva og full av groan-worthy cutscenes som MGS.
 
Det er vel et spørsmål om smak, men jeg referrerte heller til selve historien enn måten å fortelle historien på. Selv FFX hadde mer interessant historie enn FFXII, så langt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Øh... okay, da går jeg fra og med nå ut ifra at det endelige målet i FFXII er å åpne et glass med sylteagurker som hovedpersonen ikke er sterk nok til å åpne. :usikker:
 
Jaja, har kommet igang med spillet, slet litt mot den første ordentlige bossen. Tydeligvis et par hakk vanskeligere dette spillet enn forgjengerene ja :)