Final Fantasy XIII (PS3, 360)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Synes jeg rett og slett høres ut som den vanlige sutringa og FF hatinga. Gleder meg stort til å få skaffa meg dette så kan få gjort meg opp en mening selv.
Hoppsann, jeg huska feil. Var 25 timer og ikke 20.

Edge skrev:
Some people don’t like numbers, but try this little sum. If you submit 25 hours of your life to a misjudged series of linear battles and cutscenes, Square Enix lets you play FFXIII, and you’ll get 25 decent hours out of it. It’s an equation that might just balance out – but for who? Well, the fanbase, certainly, will find Lightning to be the Cloud substitute they’ve been yearning for, and in the hunting side-quests the grinding fix they’re after. For anyone less dedicated – who wouldn’t really care if a Chocobo makes an appearance or not – it’s more troubling. FFXIII is uncommonly beautiful, with a background fiction as rich as its story is poor, and at its beating heart is a battle system that stands among the genre’s finest. Its structural changes are brave, but in minimising everything that happens outside of that main narrative the baby’s been thrown out with the bathwater, leaving a potentially interesting world that you just don’t care about saving.

FFXIII takes brave risks with the series’ foundations, but they ultimately create trembling fractures throughout the entire edifice, that robust battle system unable to support the weight of an entire world. Final Fantasy games are always an investment. This time, the returns are questionable. [5]
Hele greia ligger her for de som bryr seg. Husker forøvrig hvor "artig" jeg syntes FFVII var etter de fem-seks timene det tok å spille gjennom introen der, så jeg lurer litt på om jeg skal gjøre alvor av å prøve meg på FFXII på nytt isteden.
 
Haha, FFIX sitt gameplay raskt? Det er smertefullt tregt! Loadetidene er kanskje ikke de verste, men de er der, og kombinert med de tregeste animasjonene så er gameplayet utrolig sløvt.

Jeg synes fortsatt det er et fantastisk spill, da.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Husker forøvrig hvor "artig" jeg syntes FFVII var etter de fem-seks timene det tok å spille gjennom introen der, så jeg lurer litt på om jeg skal gjøre alvor av å prøve meg på FFXII på nytt isteden.
Nå vet ikke jeg hva du legger i "intro", men jeg vil ihvertfall ikke si at FFVII har noen. Ihvertfall ikke på samme måte som f.eks. Kingdom Hearts 2 har hele begynnelsen med Roxas.

Sånn ellers så har jeg spilt FFXIII i litt over en time og jeg er ikke akkurat imponert enda. Det beste med spillet så langt er hun mørkhårede dama og at den første fienden du møter heter Manasvin.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Med "introen i FFVII" mener jeg den delen på starten hvor du dasser rundt i Midgard og ingenting skjer. Ikke at det skjer så mye mer når den er over heller, men du fanger brekksladden min.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Nei, nå altså! Du slipper unna med mye, Buksemann, men å si at drifting og brekksladd er det samme, er som å spise lutefisk på julaften og kalle det ribbe.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
And I would've gotten away with it too, if it weren't for you meddling kids :argh:
 
Haha, FFIX sitt gameplay raskt? Det er smertefullt tregt! Loadetidene er kanskje ikke de verste, men de er der, og kombinert med de tregeste animasjonene så er gameplayet utrolig sløvt.

Jeg synes fortsatt det er et fantastisk spill, da.
Tenker ikke på kampene her. Jeg tenker mer spesifikt som på ting som å gå rundt, snakke med NPCer og bare generelt spill utenfor kampene. Altså det man gjør veldig mye av tiden man spiller.
 
De gode gamle dager, jeg vil ha Nobuo Uematsu og old school final fantasy tilbake !!
¨Jeg synes squareenix burde lage remake av VI og VII med ps3 grafikk ! tenk deg det a.
Det hadde sikkert solgt som juling, vet at jeg hadde kjøpt det.
 
Jeg synes FFVI og VII er fine som de er.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
¨Jeg synes squareenix burde lage remake av VI og VII med ps3 grafikk ! tenk deg det a.
Det hadde sikkert solgt som juling, vet at jeg hadde kjøpt det.
Haha jeg tok vitsen! Vitsen er at det er akkurat det de gjør!!
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Her er en fin anmeldelse av spillet:

After playing the game 4 hours straight, I came
to following verdict:

Pros:
Vanille
Vanille in Full HD.

Cons:
Has parts without Vanille.
 
Jeg tror dette har det nest beste kampsystemet i serien, bare slått av X-2. Det er jo dritkult! Det tar heller ikke 20 timer før det blir litt variasjon i kampene, det begynte å bli ganske hektisk etter ca 3-4 timer.
 
Jeg tror dette har det nest beste kampsystemet i serien, bare slått av X-2. Det er jo dritkult! Det tar heller ikke 20 timer før det blir litt variasjon i kampene, det begynte å bli ganske hektisk etter ca 3-4 timer.

Det er sant som du sier. Jeg har nå spilt i 10 timer og hele spillet har blitt en god del vanskeligere, paradigm systemet er ganske artig faktisk. på boss battles og eidolon battles skifter du som en gal for ikke å dø. Veldig tilfredsstillende når du har triksa og miksa i en kamp med forskjellige paradigms med hell og tatt fienden/bossen på rekord rask tid så du får 5 stjerner ! Bare resten av spillet var like bra som kampsystemet..... får bare spille på og se hvordan det utvikler seg
 
Ja, om dette kampsystemet hadde vært satt i et spill med en mer åpen verden og kaaanskje litt mer likbare karakterer, så kunne vi hatt en klassiker her.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Har hatt tenkt til å skrive det men har ikke hatt tid, men: Hvor noen, Edge for den saks skyld, får 20 timer fra stiller jeg spørsmålstegn ved. Joda, det tar noen timer før kampsystemet åpner seg, men det er mye nærmere 3-4 enn 20. Etterhvert vil det bare vokse mer, men det er ingen tvil om at om du vil komme deg igjennom spillet på best mulig og ikke minst motstands vei (innsatsen din rangeres, husk det!) må du utnytte muligheten systemet gir deg kontinuerlig i korrelasjon med at systemet blir mer intrikat.
 
Med fare for å drite meg ut spør jeg følgende spørsmål: Er ikke en hel haug av bra spill lineære? Jeg tenker Metal Gear Solid, God of War, Devil May Cry, tidligere Final Fantasy osv? Bare jeg som egentlig ikke savnet noe mer åpen verden i de spilla? Virkelig? Virkelig bare meg?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg savner det ihvertfall. De fleste spillene du nevner er ikke rollespill, og i tidligere Final Fantasy hadde du ofte mulighet til å drive litt god gammeldags utforskning: Nå er det bare fra A til B hele tiden. Jeg har større problemer med å se hvorfor jeg skal bry meg om å redde en verden jeg egentlig ikke har noe forhold til, grunnet 1: Jeg ser veldig lite av den, og 2: Historie(fortellingen) klarer ikke engasjere meg til det. Jeg har skjønt det er urett going on og at noen må steppe up, men siden jeg bare får servert den porsjon for porsjon av såpass grunne karakterer spillet har engasjerer det meg langtfra så mye jeg håpet det ville gjøre.

Du kan si hva du vil om tidligere Final Fantasy-spill (så skal jeg nok skyte ned favorittspilla dine og), men de har ofte engasjert meg på en måte som gjør meg entusiastisk rundt dens videre eksistens.
Dette gjør ikke FFXIII ræva, men bare for å svare på det Jostein spør om.

Er ikke en hel haug av bra spill lineære? Jo.
Jeg tenker Metal Gear Solid, God of War, Devil May Cry, tidligere Final Fantasy osv? De tre første, ja.
Bare jeg som egentlig ikke savnet noe mer åpen verden i de spilla? Nei, enten har de en åpen verden ellers passer det ikke sjangeren.
Virkelig? Virkelig bare meg? Nei, utforskning og side-missions er ikke actionspills mest lokkende egenskap.
 
Jeg savner det ihvertfall. De fleste spillene du nevner er ikke rollespill, og i tidligere Final Fantasy hadde du ofte mulighet til å drive litt god gammeldags utforskning: Nå er det bare fra A til B hele tiden. Jeg har større problemer med å se hvorfor jeg skal bry meg om å redde en verden jeg egentlig ikke har noe forhold til, grunnet 1: Jeg ser veldig lite av den, og 2: Historie(fortellingen) klarer ikke engasjere meg til det. Jeg har skjønt det er urett going on og at noen må steppe up, men siden jeg bare får servert den porsjon for porsjon av såpass grunne karakterer spillet har engasjerer det meg langtfra så mye jeg håpet det ville gjøre.

Du kan si hva du vil om tidligere Final Fantasy-spill (så skal jeg nok skyte ned favorittspilla dine og), men de har ofte engasjert meg på en måte som gjør meg entusiastisk rundt dens videre eksistens.
Dette gjør ikke FFXIII ræva, men bare for å svare på det Jostein spør om.

Det er som du sier her. veldig vanskelig å bli engasjert. Kampsystemet er knall bra men det hjelper bare så mye. Jeg merker med meg selv at jeg sitter å tenker, er dette alt ? Historien må vel ta seg opp ? Ting blir vel bedre ? Og frem til nå har det blitt litt bedre, har spilt ca 10 timer men det er fortsatt like forbanna lineært ! følger en trang vei/korridor uten noen form for side vei. =/

Og det blir litt sært for meg, det er samme regla hele veien. Gå litt videre på den trange jævla stien, sloss noen fiender, se på noen cutscenes, sloss mot en boss osv. Spillet er sykelig lineært, du har INGEN frihet. Det som er trist er at hvis du hadde sammenligna en game til en fullstendig Final fantasy noob etter 10 timer og en game til en veteran hadde det vært lite eller ingen forskjell. De samme items`a de samme våpna osv, såpass lineært er det. D;

I andre Final fantasy titler har det alltid vært mulighet for gode spillere å utmerke seg ved å få tak i sjeldne item`s / våpen og rustninger. I Final fantasy XIII er dette intet eksisterende. Det går heller ikke å grinde seg opp, de fiendene som er der er de du kan sloss mot. Det spawner ikke nye fiender. Jeg er helt ærlig meget skuffa over XIII. Men jeg fortsetter å spille det så det må jo være noe ved det som får meg til å fortsette. Jeg skal hvertfall spille videre i håpet om at det åpner seg mere etter hvert !:D
 
Du har spillt i 10 timer, og du må spille i 15 timer til før det åpner seg. Ikke vet jeg hvordan, men jeg vet at det finnes side-quests og ultimate våpen å hente/bygge. Bare synd at spillet bruker 60% av spilletiden til å få deg til det punktet og være villig til å gi slipp på deg. I et spill som har 40+ timer spilletid så er 60% altfor mye å "sløse" bort på en introduksjonsfase.

Når det er sagt så tar historien seg litt opp. Men jeg anbefaler å sjekke datalog'en, det er mye informasjon og bakgrunnshistorie som er verdt å få meg deg, men som ikke blir fremstilit i cutscenes eller i historien. For å få litt forståelse av hva som foregår og hvorfor det foregår, så er datalog'en veldig viktig, og det er en grunn til at du har den.
 
Svar på alt jeg spurte om...
Takk for ryddig svar. Da forstår jeg hva dere snakker om med en gang. Går litt treigt av og til.

For dere som har kommet så langt at det "åpner seg". Hvordan er dette i forhold til FFX? Man fikk jo ikke muligheten til å reise rundt å utforske noe særlig der heller før ganske langt inn i spillet Man hadde jo ikke noe world map der heller, men man hadde det fine luftskipet. Hvordan løser de det her når de ikke har worldmap?

Edit: At jeg ikke kan gå i grinde er faktisk det som har gjort meg mest skeptisk så langt, tro det eller ei. Jeg liker å tusle rundt og bygge folka mine allerede tidlig i spillet....