Final Fantasy XIII (PS3, 360)

Men jeg anbefaler å sjekke datalog'en, det er mye informasjon og bakgrunnshistorie som er verdt å få meg deg, men som ikke blir fremstilit i cutscenes eller i historien. For å få litt forståelse av hva som foregår og hvorfor det foregår, så er datalog'en veldig viktig, og det er en grunn til at du har den.
Jeg tror ikke han er dum nok til å klage på historien uten å ha giddi å sjekke ut datalogen, akkurat.
 
Jeg tror ikke han er dum nok til å klage på historien uten å ha giddi å sjekke ut datalogen, akkurat.
Han ville ikke vært den første som har gjort den feilen. Mange som overser slike logger totalt.

Jostein: fullt mulig å grinde, bare gå tilbake til en annen "sone". Kanskje vanskelig tidligere i spillet, ettersom det kun er en eneste lang gang, men så fort du finner et sted du kan gå ut av sonen og gå tilbake igjen, så vil de respawne.
 
Alright, nå som kampsystemet har satt seg så er jeg ikke like opprømt over dette spillet lenger. Det blir litt kjedelig i lengden, og det er mye bortkastet potensial. De har skapt en verden som virker fantastisk, men vi får bare ikke opplevd den skikkelig. Hektiske cutscenes rekker ikke å legge et inntrykk, og når dungeons bare er en laang gang blir man bare lei av det man ser. Ja, Final Fantasy har alltid vært lineært, men i det minste hadde hulene i de andre spillene variasjon i det estetiske og ikke bare en lang repetiv gang hvor man ser det samme hele veien. De har i grunn bare tatt dungeon crawlingen fra Persona 3 og 4, gjort hulene litt mindre interessante og kampene ti ganger enklere, og lagd et helt spill ut av det. Historie ser vi ikke mye til, man får bare servert en hel haug av forvirrende ting helt i starten og i løpet av de 10 timene jeg har spilt nå så har det skjedd lite annet enn at jeg har fått utdypt det jeg allerede har visst om. Det har da skjedd noe, som at
Snow er blitt fanget av digge Fang, men jeg får bare se noe av det i form av cutscenes hver andre time så det går altfor tregt, slik at jeg kjeder meg enda mer når vi er på tunnelkravling med Lightning og gjengen og bare lengter etter å se mer av de få gangene Snow gjør noe
. Folk kan argumentere med JODA DET ER SÅ MASSE HISTORIE ATTE BARE DU LESER I DATALOGEN så mye de vil, men det holder ikke når man går over 10 timer uten at det skjer noe nevneverdig og dermed ikke får noen motivasjon til å fortsette for disse folka som kanskje blir til krystaller.

Karakterene er veldig kjedelige. Lightning er sånn type sur emo/badass-kjerring men som lærer seg å myke opp mens hun eventyrer med den lille gutten Hope, som dessverre bare klager og syter over at han aldri tør å snakke med Snow for noe han ikke har gjort, og det burde alle med litt fornuft skjønne. Den eneste måten begge disse kan bli gode karakterer på er om de utvikler et intimt forhold, drit i aldersforskjellene. Vanille er altfor pipete og søt til at jeg klarer å være litt glad i henne, og jeg får bare lyst til å dytte henne utenfor de høyere områdene av tunellene. Snow liker jeg litt, han er litt naiv og dum (AM A HERO DURP) men han virker skikkelig forelsket i denne Serah. Zash er den beste hittil, men selv han er litt for kjedelig. Det eneste jeg har hørt av Fang er hollywoodreplikker, så henne kan jeg ikke uttale meg om bortsett fra at jeg liker utseendet.

Jeg skal spille videre for å se om det blir noe bedre når jeg kommer til Pulse (25 TIMER INNE I SPILLET) og om lesberyktene mellom Vanille og Fang er sanne, men hittil er det bare et veldig nøytralt og veldig lite givende spill. Glad jeg ikke har brukt penger på det.
 
Phø. Du prøver bare å få SGcred ved å ikke like FFXIII :ras:

Men sånn seriøst gutta. Åssen er dette i forhold til FFX når det gjelder verdenskartet?
 
10 timer inn i spillet er desverre bare begynnelsen (jeg sier desverre, for ingen spill burde ta så lang tid på å bli interessant). Du er ikke lenger enn kapittel 4 eller 5 tipper jeg? Kapittel 6 eller 7 og utover tar seg veldig opp, og karakterene utvikler seg fra å være tomme siluetter til å bli karakterer du muligens begynner å bry deg litt om. Er på kapittel 10 nå, og på de siste tre-fire kapittelene har det skjedd mer enn nesten hele FFX tilsammen. Plutselig satte spillet seg i høygir. Slutten av kapittel 9 gir deg også endelig en utfordrende boss-fight. Vanskelighetsgraden er også blitt noe høyere generellt, men jeg hører at det topper seg drastisk i kapittel 11, som visstnok skal være den store omveltningen i spillet. Men det finner jeg ut snart, kanskje i kveld.

Uansett, dette spillet kommer til å bli husket av meg som det spillet i serien som tok altfor lang tid å komme igang. Når det er sagt, så er dette et spill for de som likte FFX fremfor de som likte FFXII. Jeg er av førstnevnte. Det eneste FFX har over FFXIII er at det er mindre lineært og har en enda mer tradisjonell Final Fantasy stil over seg.

Har ikke kommet over noe kart enda, men det gjorde du ikke før slutten av FFX heller.
 
Gleder meg om det som StarEye sier er sant, men gameplay-messig er dette ganske lavt nede selv til Final Fantasy å være.
 
Det er sant som StarEye sier. Det tar seg veldig opp. Jeg er vel såpass fan av serien, og brukt mine 5000 timer i FFXI, at ensformighet dreper ikke mitt engasjement, så lenge rewarden er der. Fra kapittel 9 (spesielt 10) og utover tar spillet seg drastisk opp. Gled deg til møte med Gran Puls. Er over 50 timer inn, og koser meg veldig. Så 20+ timer tutorial gir reward. Innrømmer at jeg gikk inn med lave forventninger til spillet, men så langt har det bare vært positivt.
 
jepp ! Spillet tar seg opp. Jeg har spilt i 18 timer og som stareye sier begynner man å bry seg om karakterne og historien tilspisser seg. Det blir også betydelig vanskeligere ! Til og med vanlige finder blir en god del vanskeligere og du må virkelig utnytte paradigms til det fulle for å overleve ! Bare å spille på, men det er fortsatt like lineært da..
 
Etter jeg kommer hjem fra klassetur i dag (babbis) får jeg hele dagen på meg til å spille dette. Jeg så søs spille litt i går, og i det minste blir det snart mer Fang.
 
Jeg fikk dette spillet av min kjære idag og har spilt det en liten stund. Driver å løper rundt med Snow nå. Jeg må si at dette er det jeg forventet egentlig. Jeg likte FFXII godt, men jeg er egentlig glad for at de har gått litt mer tilbake til gamle final fantasy. Tror nok dette blir bra. Jeg liker dette.
 
Spillet ble plutselig fem ganger bedre så fort Fang kom på laget.
 
Nå har jeg endelig kommet til kapittel 11, hvor jeg plutselig befant meg på en gigantisk slette som minner veldig mye om "kartet" til FFXII. Et mylder av liv, og du har også hunts her. Vanskelighetsgraden har også økt betraktelig, og jeg må vite hva jeg gjør selv mot de vanligste fiendene. Etter å ha gjort en hunt, og fant ut at jeg ikke hadde styrke til å klare neste, tok jeg det som et hint at jeg sikkert bare kan gå videre og følge pilen. Det angrer jeg på at jeg gjorde... jeg skulle ha tatt meg tid til å grinde litt på denne sletten.

Utrolig vakkert er det hvertfall der.
 
Fy faen så digg dette ble når jeg kom til Gran Pulse.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvor lang tid tok det?
 
Ca 25 timer, det er skammelig. Tok så lang tid før det ble litt variasjon i områdene. Men dette er ganske god variasjon, for å ha det sagt.
 
FFVII brukte to timer, kanskje tre-fire hvis det var første gang du spillte et slikt spill, før du havnet på verdenskartet. Selv om på de to eller tre timene så skjedde det mer og hadde mer frihetsfølelse enn det gjorde de første 20 timene i FFXIII. Det er som sagt skammelig, og en helt klar årsak til alle de lunkne anmeldelsene det har fått. Derimot er spillet klassisk Final Fantasy så fort du havner på Gran Pulse, men med det beste (om noe restrikt) battlesystemet siden FFVII. Når det gjelder battlesystemet så feiler det litt med mangelen på kontroll du har over AI'en. Det hadde vært veldig nyttig om du kunne blandet litt av Gambits fra FFXII inn i systemet, slik at du kan lede de litt på rett vei. For eksempel hva slags buffs de skal prioritere og slikt. For min del klarer jeg meg uten protect i mange kamper, men Hope prioriterer alltid den før for eksempel enfire, som jeg vil helst ha så tidlig som mulig før han på liv og død skal gi oss protect. Samt at han absolutt skal gi en sånn type buff til en figur som aldri bruker fysisk angrep eller fungerer som support 99,9% av tida. Generellt sett så virker AI brukbart, men det er tider hvor jeg skulle ønske jeg hadde mer kontroll. Om ikke Gambits, så hadde det vært flott om du kunne forandre leder i løpet av kampen, slik at du kunne brukt de andre figurene sine eidolons (summons) også, i tillegg til manuell kontroll over hans eller hennes kommandoer.
 
Enig med den gambit-delen. Irritererer meg når Fang absolutt skal bruke Ruin når hun bare slår 500 med den istedetfor de oppimot 3000 hun gjør med attack. Og at Lightning bruker Sparkstrike, så Thunder hele tiden om fienden er svak mot lyn, når Sparkstrike er mye sterkere enn Thunder da strenght bestemmer hvor sterkt strike blir. Mongoer.