Generasjonens beste konsoll-spill

Kilik

Lokal moderator
Kommer med mine nominasjoner snart. Nettopp startet på RE4 som muligens kommer inn på lista.

Synes faktisk vi kan vente til mars/april når de siste godspillene God of War 2, Okami og FFXII er ute i PAL-riket.

Oh shit and crap!! Det var sinnsykt gode nyheter. Tenkte meg at jeg kom til å skimte det i det fjerne når vi nærmet oss desember. Nå ble jeg liksom slik varm og lodden inni meg.

Resident Evil 4 (5 Poeng)
På tiden Resident Evil 4 kom ut, var forholdet mitt til spill veldig dødt. Jeg hadde ikke kjøpt noen nye konsoll-spill på en god stund, og de jeg spilte hos venner og lignende, tok ikke fatt på meg ved første øyeblikk. Men så begynte jeg å høre mye snakk om Resident Evil 4, og hvor fantastisk dette spillet var! Jeg har aldri vært en stor fan av serien, og har ved ingen anledninger prøvd noe annet enn Resident Evil 0 - som jeg for øvrig likte veldig godt, men ble aldri å spille noe særlig. Jeg leste et par anmeldelser av den nyeste tittelen i serien, men var ikke så imponert. Husker ikke helt hva grunnen var til at jeg kjøpte spillet.. Var vel rett og slett fordi at det virket som et spill som passet til min smak. Og om jeg hadde rett! For en stemning, for en atmosfære! En herlig kombinasjon mellom action og gåter.. Endelig et spill jeg ikke kunne legge fra meg.
Spillet har sine mangler, som en tynn historie, og litt lett (ja, jeg spilte på normal fra første stund, har lært meg at easy er noe jeg skal holde meg unna). Dessuten er den ikke så skummel som jeg håpet den ville være, dog følelsen av panikk er der, da tusenvis av gale landsby-folk kommer springende etter deg. Uansett, så blir disse tingene veid opp med et fantastisk gameplay.
Glemte forresten å nevne at slike bosser har jeg ikke opplevd siden Zelda til Nintendo 64. Boss-fights er noe jeg er en stor fan av.

Ninja Gaiden (4 Poeng)
Andre på lista blir nok Ninja Gaiden. Hack 'n Slash på sitt høyeste nivå. Uendelig morsomt å løpe mellom alle slags variasjoner av fiender og hakke dem opp i tusen biter med katanaen din. Herlig grafikk, som ikke minst skaper vidunderlige kamp-animasjoner. Og for en utfordring! Det er få spill som har vært like vanskelig som Ninja Gaiden. Kan ikke forestille meg hvordan det villy vært på Very Hard..
Og igjen, bossene var råe.

Metroid Prime (3 Poeng)
Hadde ikke store forventninger til dette spillet, men i likhet med RE4, leste jeg mye godt om det. Til slutt bestemte jeg må for å gi den en sjanse, og gikk hinsides alle mine forventninger. Herlig atmosfære, herlig grafikk. Herlig gameplay.

Super Smash Bros. Melee (2 Poeng)
Husker godt den dagen jeg fikk min Gamecube. SSBM var mitt første spill til det, og fortsatt en av mine favoritter. Jeg tror ikke at jeg har hatt så mange timers moro med multiplayer i noen andre spill.. og i tillegg er den veldig holdbar i singel-player også.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem (1 poeng)
Et av de skumleste spillene jeg noensinne har spilt, med en historie ingen har sett maken til. Ubeskrivelig!

Denne blir vrien, men jeg får gjøre et forsøk.

The Legend of Zelda: The Wind Waker (5 poeng)
ICO (4 poeng)
Beyond Good and Evil (3 poeng)
Hitman: Blood Money (2 poeng)
SSX 3 (1 poeng)

Men fanden da, jeg har enda ikke prøvd Final Fantasy XII, Odin Sphere eller Okami. PS2 er ikke død enda! :(

Jeg teller opp i begynnelsen av mai, så håper jeg folk har fått satt opp sin liste, og redigert det de måtte ønske å redigere på listen innen den tid. ;)

Topp 5
  1. Kingdom hearts 2(5 Poeng)
  2. Kingdom Hearts(4 Poeng)
  3. Okami(3 Poeng)
  4. Final Fantasy X(2 Poeng)
  5. final Fantasy XII(1 Poeng)
Kingdom Hearts 2 hadde så utrolig mye å by på, så utrolig mange characters, små historier og side stories. Ett veldig bra kamp system også, forms var genialt, og gjett hvor gira jeg ble når jeg ble til heartless form. En utrolig bra ending, og ekstra bosser og items som du kan kose deg med før siste boss. Voice actingen er og bedre enn normalt.

Kingdom Hearts er egentlig det samme som Kingdom Hearts 2, men grunnen til at den ligger under er fordi Kingdom Hearts 2 har mange flere interesange characters og side stories, og bedre kampsystem.

Okami blåste meg vekk med en gang, helt fra starten har spillet vert genialt, og det er jo såklart pga. grafikken som er helt unik. Spillet er utrolig stort, og det er en haug med side quests.
Jeg får en følesle att jeg gjenopretter verdenen, det er så utrolig kult å få trær til å blomstre og gjenoprette cursed zones. Serlig kult blir det når du får flere og flere brush powers, yndlingsbrushen min er bloom :elsk:

Final Fanytasy X Har en slags stemning over seg. Grafikken er veldig bra, historien er genial syns jeg, gameplayet er bra. Du kan Customize characterne med våpen og sphere system. Alle banene ser utrolig bra ut, og videoene er fantastiske.

Final fantasy XII har jeg ikke prøvd så mye men det jeg har sett er nokk til en 5 plass.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Sorry tigor, FFIX tilhører ikke PS2/GC/DC/Xbox-generasjonen, så du må nok bytte det ut med et annet.

Kilik

Lokal moderator
1. Grand Theft Auto: Vice City (PS2/Xbox) (5 poeng)
Det er noe spesielt med et spill hvor man kan kjøre ned ferieturister med "Billie Jean" i bakgrunnen... GTA3 var en revolusjon og denne generasjonens viktigste spill. Bare se på hvor mange GTA-kloner som har dukket opp i ettertid... Men Vice City var bedre. Den pastellfargede byen i det glade 80-tall er hyggeligere enn grå Liberty City i nåtid. Motorsykler, helikoptre og ikke minst muligheten til å kjøpe eiendommer ga konseptet enda større frihet og følelse av progresjon enn tidligere. Eksepsjonell god voice acting, en historie full av popkulturelle referanser og et klassisk 80-talls soundtrack må også nevnes. Spilleglede på sitt beste.

2. Shenmue II (DC) (4 poeng)
Spillet starter mer som et spill (i ordets direkte forstand) enn originalen med mer action og det er også større og mer utfordrende. Men spillets virkelige genistrek er den fjerde og siste disken hvor Ruo møter sin sjelevenn. Svært lite interaktivt, men akk så vakkert. Japansk tale med engelske undertekster var også en positiv nyhet etter enerens til dels latterlige voice acting. Karaktergalleriet med blant andre Ren of Heavens er uforglemmelig. En skikkelig slutt på historien får vi nok aldri. Litt godt egentlig. Jeg tror nemlig ikke Sega i sin nåværende tilstand har sjans til å leve opp til forventningene.

3. Grand Theft Auto: San Andreas (PS2/Xbox) (3 poeng)
Spillet er på mange måter et maksimalistisk mesterverk og på papiret kanskje mitt drømmespill. Et overflødighetshorn med tre store byer og landsbygd, et soundtrack spillverdenen aldri har sett maken til. En enorm mengde modifikasjoner, kjøretøy og minigames. Spillet har kort sagt alt. Likevel ble jeg noe skuffet av den enkle grunn at de fortsatt ikke hadde gjort noe med problemene i grunnmekanikken som kom klarere fram med en større verden, f.eks. lagringssystemet. Likevel, i ren gjennspillingsverdi og innhold er det ingen som slår San Andreas.

4. Shenmue (DC) (2 poeng)
Kanskje det første spillet som virkelig utfordret rammene for hva et spill skal være. Yu Suzukis prosjekt var enormt ambisiøst med fortsatt tidenes høyeste budsjett for et spill. Grafikkmessig var det en revolusjon etter hva man var vant til på PSX/N64. En så kompleks og ambisiøs spillverden hadde aldri tidligere blitt utviklet. Spillet har riktignok en del tvilsom voice acting og spillmekanikk, men den japanske atmosfæren, den mystiske historien, arcadespillene og musikken gjør Shenmue til en enorm totalopplevelse.

5. Halo: Combat Evolved (Xbox) (1 poeng)
Det var utrolig mye som stemte på en gang for gutta i Bungie i 2001: Spilluniverset, våpen/coversystemet, AI-en, fysikken, kontrolloppsettet som har blitt de-facto standard for konsoll-FPS, lagringssystemet, warthogs, soundtracket, en legendarisk co-op mode... Joda, leveldesignet ble noe monotont og det kunne hatt bedre multiplayermuligheter, men i det store og hele var det et fantastisk lanseringsspill. Spillet er snart seks år og regnes fortsatt som noe av det ypperste innen sjangeren. Det sier det meste. Jeg tør påstå at uten Halo, så hadde ikke MS vært i konsollindustrien i dag...

Må også nevnes: Grand Theft Auto III, Resident Evil 4, Zelda: Twilight Princess, Burnout 3, Tom Clancy: Splinter Cell, Star Wars: Knights of The Old Republic.

Har ikke fått tid til å telle opp enda, men teller opp i slutten av mai. Det er dog fint om flere kommer med sin "Topp 5", og at alle redigerer det de måtte ønske å redigere innen den tid. ;)

Kan du ikke bare telle opp nå da? Tviler på at det ville komme tre sider til med nominasjoner bare fordi du sier det.

Edit: Ja jeg skal bidra jeg også...
Gamecube er den eneste konsollen jeg eide fra forrige generasjon, så jeg kan ikke nevne noen spill fra de andre konsollene.

1. The Legend of Zelda: The Wind Wind Waker:
Diggeste Zelda spillet evah lizm. Alt er perfekt hvis vi ser bort fra den delen der du må samle sammen triforce-biter. Deilig stemning og konge historie.

2. Resident Evil 4: Utrolig deilig grafikk, det perfekte action-spillet.

3. Metroid Prime :
Deilig spill, syntes ikke det var så utrolig bra når jeg spilte gjennom det første gangen, men etter at jeg spilte gjennom GC spillene mine på nytt nå i vinter skjønte jeg hvor jævlig digg dette spillet var.

4. Super Mario Sunshine: Synes dette er et relativt undervurdert spill. Kameraet kan være litt klumsete til tider, og folk hadde kanskje forventet mer etter forgjengeren, som tross alt er mye bedre, men SMS er da et fantastisk spill.

5. Eternal Darkness: Husker jeg ble pissredd av dette spillet når jeg spilte det gjennom første gangen. Å gå rundt i huset uten å høre en jævla lyd kan være skummelt nok.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Da er det vel best å slenge inn noe, skjønt jeg har egentlig ikke bestemt meg helt...

1. Resident Evil 4 (GCN)
Det gjør liksom alt riktig. Alt.

2. Shenmue II (DC)
Jeg synes det er hakket bedre enn det første, (mest pga. større variasjon) og da vinner det nesten. Stort bonus for kjempeoriginal "avslutning". (For det er jo ingen slutt :grine: )

3. Viewtiful Joe (GCN)
Fantastisk modernisering av gammelt konsept.

4. Grand Theft Auto: San Andreas (masse formater, spilt PC-versjonen)
Positivt: Det er GTA
Negativt: Det er GTA...
På tross av at jeg sikkert kan ramse opp svakheter i timesvis, så var det for meg magisk fengende.

5. Metroid Prime (GCN)
Nydelig overgang fra 2D til 3D. Det viktigste er helt klart at stemningen fra Super Metroid er der. Lyder, musikk, effekter. Man føler liksom en slags tilstedeværelse som er rimelig uvanlig i disse dager.

Så burde jeg sikkert ha nevnt Shadow of the Colossus et eller annet sted, men HVORFOR MÅ FRAMERATEN VÆRE SÅ JÆVLIG USTABIL?! Nytter jo ikke å skryte over at "å, se. Skulle ikke tro at det var en PS2 som presser ut den grafikken", når maskinen nærmest bruker rullator for å holde seg på beina! Så, så... roe seg ned...
Jeg burde sikkert gi det en ny sjangse, men jeg frykter det ender med en eller annen form for personlig tragedie.

Ja, også Ikaruga, da. Men det er en helt annen historie.

Jeg tok faktisk å telte opp og laga en liste for en liten stund siden, siden jeg kjeda meg og Psycho Mantis bruker så jævli lang tid. Desverre tok pc´en min kvelden før jeg klarte å gjøre den ferdig, og nå er den bare død. Uansett har harddisken slåkna helt, så det hjelper vel Psycho Mantis lite. Husker at Resident Evil 4 vant ganske klart, men stort mer enn det husker jeg ikke. Bah.