Halo 2 (Xbox)

Første jeg gjorde var vel å spille over Live. Spilte en del med ILiuz først, før jeg spilte med CockMcBalls, ILiuz, broren min og en venn av han (jeg, brodern og han andre karen hadde split-screen), og det var utrolig moro. Det er tydelig at noen av banene kun egner seg til 8-10 spillere minst ... Waterworks var f.eks. ganske kjedelig med bare 5 spillere (synes jeg). Kan godt være den er ganske kjedelig uansett, men med flere spillere så er jeg sikker på at den banen blir bedre. Ellers var baneutvalget bedre enn i Halo: Combat Evolved. Håper jo selvfølgelig vi vil få mulighet til å laste ned baner fra XBox Live senere.

Har også spilt en del på Campaign, og da i Coop. Så langt synes jeg den var helt grei. Den var underholdene nok så langt ... Eneste negative er det at detaljene/texturen kan forsvinne eller noe i filmsekvensene ... Vet ikke om det er det man kaller "clipping"-problemer, men det var ganske dritt når man så en kar, eller en bakgrunn som så halveis ferdig ut, før man ser den ordentlig. Dette var som regel kun 1-2 sekunder i starten av en sekvens, så det var ikke noe stort problem, men det er noe de gjerne kunne fikset (kanskje det blir fikset via en patch på XBox Live senere?).

::SPOILER::

-
-
-

Nå har jeg ikke kommet lengre enn til der man skifter fra å være Master Chief, til å bli en alien (Covenant?) ... Men jeg må si det var noe overraskende at man skiftet karakter. Likevel, får se hvordan det blir utover i spillet. Historien virker mer spennende enn i 1-eren.

-
-
-

::SPOILER END::

Alt i alt er jeg godt fornøyd med Halo 2. Helt klart et av de beste spillene i år.
 
D

Doctor Downs

Gjest
Ah, herlig, fra og med imrgen har jeg ny Phillips 32" Widescreen på rommet. Bare å få tilbake Xboxen og kjøpe Halo 2, da.

Hvilket liv...
 

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Shadar@11.11.2004, 07.56
Inntil Half-Life 2 kommer ut, tror jeg Halo 2 har den mest sofistikerte spilldynamikken av noe førstepersonsspill jeg har spilt siden 1991. Om Half-Life 2 greier å være så enkelt og fokusert, men også invitere til taktikk gjennom utnyttelse av de få tilgjengelige kjerneelementene, heller enn å bare lesse på med mer og mer utstyr for ulike muligheter, blir jeg passe imponert.
133857​
Jeg synes det systemet du beskriver virker veldig tomt. Alle spill inviterer til taktikk gjennom utnyttelse av elementene som er i den virtuelle verdenen. Hva mener du med kjerneelementene? Har det kommet noen nye siden Halo? jeg ser liksom ikke det som er så fengende med "enkelt". Jeg liker mange muligheter, ja, gi meg gadgets, store fantasifulle brett, stemningsfull musikk, fysikk, stilige våpen. Hvorfor skal man be om mindre? Det blir ikke noe mer komplisert ved å ha fler elementer.
Jeg må virkelig få bort mine tvil. Jeg må prøve det snart. Det irriterer meg bare så inn i helvete mye at et spill som Halo2 kan skape så sinnsyk furore. Jeg forstår det ikke, og når man ikke forstår blir man frustrert.
 
Du er ihvertfall ikke alene. Jeg har ikke sett frem til Halo 2 i det hele tatt, og når jeg spilte det så var det så kjedelig at nesten jeg ikke orket. Tvilsomt at jeg gidder å runde det.

Nå høres det ut som det er multiplayer som er tingen da, og det var jo ikke uventet heller. Så det er sikkert moro for de som liker multiplayer, men det er svært lite interessant for meg.
 
Det er jeg klar over. En ring (en halo) er en fin ting å se på om man vil finne ut om man har riktig format. Når jeg kjører 16:9 på Xboxen og på TVen der jeg en rund ring når du skal "kallibrere" i starten av spillet. Setter jeg TVen på 4:3 blir denne avlang. Med andre ord feil format. prøv selv.
 
Forventingnene mine til Halo 2 var høye, men likevel er jeg positivt overrasket. Single player delen er fantastisk!
 

SHDR

Gullmedlem
Det fengende ved Halo er det enkle, som tillater dype muligheter. Alle våpnene er egnet til ulike måter å oppnå samme formål på: drepe fiender. Enhver situasjon kan løses ved hjelp av en av tre muligheter, eventuelt en taktisk kombinasjon av disse tre: slag, granat eller skudd. Alle situasjoner i spillet er bygget omkring utnyttelsen av de få mulighetene du har, med nyanser i form av de veldig spesialiserte våpnene. SMG har hard rekyl, men høy skuddtakt og er velegnet som dekningsild, eventuelt til å plukke ned fiender uten skjold. Stridsriflen er velegnet til tungt presisjonsskyts mot fiender med skjold, mens pistolen dessverre er blitt litt ubrukelig. Rakettkasteren er først og fremst beregnet på kjøretøy og tyngre fiender, mens de mindre stort sett kommer seg unna. Plasmapistolen er ekstremt velegnet til å ta ned skjold, men gir ellers lite skade. Plasmariflen er kraftig, og tar raskt ned skjold og dreper effektivt, men overoppheter raskt, og er ikke spesielt pålitelig på langt hold. Needleren fungerer best ved overraskende flankeangrep, eventuelt etter at fiender er skremt frem av granater. Jeg kan godt fortsette å beskrive våpnene, men jeg føler at det er litt poengløst. Du skjønner tegningen.

Så legger du til dual-wielding, og to ulike sorter granater, og du har et veldig fleksibelt og sofistikert system, som tillater et bredt spekter av taktikker, og som sammen med en meget responsiv AI sørger for stor replayability. Hva er det som er bra med Halo 2? Om du ikke forstår det utifra hva jeg forteller her, så er det ganske enkelt ikke for deg. Men kom ikke her og si at det ikke er sofistikert. Dette er på et ganske annet plan enn 99% av alle andre førstepersonskytere; Half-Life og Deus Ex inkludert. Riktignok er det bare på et annet plan i form av kampen, men det er derfor jeg spiller FPS-er.

Videre: Når et spill er fullt av muligheter, gadgets, fullt av elementer, er det sjeldent utviklerne klarer å binde alle elementene sammen, og balansere dem i forhold til hverandre slik at alle våpen er like brukbare, fungerer like godt i konjunksjon, og passer til alle situasjoner som er gitt. De aller fleste spill byr på enormt mye exploits, og de fleste spill har to-tre våpen som er vits å bruke. Eksempel: Half-Life. I Half-Life brukte jeg hagle. Hagle og maskinpistol. Aldri noe annet. Hvorfor? Fordi alle situasjoner kunne løses like effektivt ved hjelp av bare de to våpnene, med mindre jeg møtte et helikopter jeg kunne plaffe ned med rakettkaster. Det er ikke sofistikert. Det er underutviklet.

Og nå er det på tide å holde kjeft ... jeg skal skrive en omtale også. :flau:
 
Pistolen er jo ett særdeles holdbart våpen i dualwielding, og da spesielt i multiplayer. 1 hodeskudd er nok etter at skjoldet er tryllet vekk, og sammen med plasmarifle, smg eller plasmapistol er pistolen noe av det skumleste du kan møte på kortere mellomdistanser, når shotgun og sverdet ikke strekker til.

Needleren er faktisk utrolig brukbar i singleplayer mot både brutes og de styggere elitene (gråe og svarte og honorguards) I singleplayeren derimot er den ganske så søpplete, men fortsatt bedre enn i Halo.

Noen her som har noen synspunkter på om carbinen kan bli den nye pistolen?
 
Carbinen er bra, men jeg føler ikke at den kan bli den nye pistolen. Den er svær og klumpete osv.

Hva runner dere spillet på nå?
 
Det er nok multiplayer/Live-delen folk har sett frem til her, ja. Halo 2 er.. det er mye mer avansert lissom. Jeg skal forklare det på en litt rar, men en måte jeg synes beskriver spillet godt:

Halo 2 er en sykkel som fungerer bra, har masse kule ting som speedometer, lykt, bra dempere o.l.

Halo er en sykkel som tåler mye, har ingen kule ting, men virker bra.

Jeg synes dette beskriver forskjellen. Halo var lissom fast spill, som manglet mye, men som var veldig bra. Halo 2 sitter litt mer ujevnt, i og med at de har finpusset så mye. Live-delen er glimrende, skal ikke klage på den. Men Campaignen (leif?) blir litt for ensformig.

SPOILER
 
Opprinnelig skrevet av impywimpy@11.11.2004, 22.58
Pistolen er jo ett særdeles holdbart våpen i dualwielding, og da spesielt i multiplayer. 1 hodeskudd er nok etter at skjoldet er tryllet vekk, og sammen med plasmarifle, smg eller plasmapistol er pistolen noe av det skumleste du kan møte på kortere mellomdistanser, når shotgun og sverdet ikke strekker til.

Noen her som har noen synspunkter på om carbinen kan bli den nye pistolen?
134233​
Dobbel pistol er fete saker, bringer minnene tilbake til dobbel Dostovei(?) i Goldeneye.. :kul:

Men carbinen er i grunnen ikke så digg, slår uansett ikke de klassiske våpnene i ulike kombinasjoner..

Jeg har dog ikke fått testet multiplayer ennå, må se å få ordna Live snart! :(
 
Opprinnelig skrevet av Kalvik@11.11.2004, 22.31
Det er jeg klar over. En ring (en halo) er en fin ting å se på om man vil finne ut om man har riktig format. Når jeg kjører 16:9 på Xboxen og på TVen der jeg en rund ring når du skal "kallibrere" i starten av spillet. Setter jeg TVen på 4:3 blir denne avlang. Med andre ord feil format. prøv selv.
134221​
Tv'en min finner selv ut om spill støtter widescreen eller ikke, og hittil så har den ikke tatt feil. Det eneste som kan ha skjedd er at introene til Halo 2 ikke er ws slik at tv'en tror spillet er 4:3, men det har heller ikke skjedd før. Og ja, Xbox'en er satt til ws. Så jeg vet ikke jeg. Selv tror jeg ikke spillet støtter widescreen, men at det kanskje er noe widescreen greier for split-screen, som jeg ikke får sjekket.

Gamespot nevner ikke ws søtte i "tech information", tv'en min kjenner igjen spillet som 4:3 og det ser ikke ut som det støtter ws, så da satser jeg på at det ikke er ws.

Uansett, dette er sikkert jævlig lite interessant for de fleste av dere, så jeg skal slutte nå.
 
Opprinnelig skrevet av Kalvik@11.11.2004, 22.31
Det er jeg klar over. En ring (en halo) er en fin ting å se på om man vil finne ut om man har riktig format. Når jeg kjører 16:9 på Xboxen og på TVen der jeg en rund ring når du skal "kallibrere" i starten av spillet. Setter jeg TVen på 4:3 blir denne avlang. Med andre ord feil format. prøv selv.
134221​
Korrekt.

Dersom Xburken er innstilt på 16:9 format, vil Halo 2 automatisk kjøres i dette, og ved multiplayer/co-op vil skjermen deles vertikalt. Dersom konsollen er innstilt på gammeldagse 4:3 vil spillet kjøre dette automatisk, og split-screen blir vannrett.

Altså, formatet ordnes automatisk etter innstillingene på Xboxen, og dette påvirker split-screen'en. Tok meg litt tid å finne ut, ettersom det ikke står noe som helst sted i manualen, eller inne i selve spillet.

Edit - Thagen: Selvsagt sitter vi fleste her med widescreen, og mitt fjernsyn har ingen problem med å kjenne igjen spillet i 16:9-format. Må ikke alltid stole på fjernsynet, alltid. Hvis du har svarte streker noe sted, fyr opp zoomen til du sitter igjen med et spillbilde som dekker hele skjermen.

Noen som vet om det virkelig går an å sprenge hele Zanzibar-brettet?
 
Opprinnelig skrevet av CockMcBalls@11.11.2004, 23.47
Spilte litt mot Revan nå, slayer på Zanzibar. Han tok meg den jævelen  :flau:
134254​
Neida.. :flau: Det var nervepirrende som helvete! Jeg satt neste og skalv..

Dersom Xburken er innstilt på 16:9 format, vil Halo 2 automatisk kjøres i dette, og ved multiplayer/co-op vil skjermen deles vertikalt. Dersom konsollen er innstilt på gammeldagse 4:3 vil spillet kjøre dette automatisk, og split-screen blir vannrett.
Kan jeg skifte dette? Min skjerm deles vannrett, kan jeg skifte dette?

PS: Takk for en spennende match, CockMcBalls.. ^_^ Holdt på å pisse på meg.
 
Opprinnelig skrevet av Riku+12.11.2004, 00.02-->
Dersom Xburken er innstilt på 16:9 format, vil Halo 2 automatisk kjøres i dette, og ved multiplayer/co-op vil skjermen deles vertikalt. Dersom konsollen er innstilt på gammeldagse 4:3 vil spillet kjøre dette automatisk, og split-screen blir vannrett.
134260​
[/b]
Ok, så det er sånn det fungerer. De bare antar at folk kommer til å strekke ut bildet.

<!--QuoteBegin-Riku
@12.11.2004, 00.02
Edit - Thagen: Selvsagt sitter vi fleste her med widescreen, og mitt fjernsyn har ingen problem med å kjenne igjen spillet i 16:9-format. Må ikke alltid stole på fjernsynet, alltid. Hvis du har svarte streker noe sted, fyr opp zoomen til du sitter igjen med et spillbilde som dekker hele skjermen.
134260​
Var vel ikke noe snakk om hvem som har widescreen eller ikke her? Og jo, jeg stoler på tv'en min, for den har ikke tatt feil før. Alle formatene funker helt fint i Halo 2 (bare at bildet blir strekt ut i ws selvsagt...), men det er ikke det det er snakk om. Spillet støtter ganske enkelt ikke ws, og bildet vil bli strekt ut. Testet den teorien min om at det var introene som gjorde at tv'en valgte feil, men det var det ikke. Tv'en min vet om et spill er widescreen og den stiller seg automatisk til det rette formatet når jeg skifter kanal.

Halo 2 støtter ikke widescreen. Det blir bare en liten forandring i split-screen fordi de antar at folk strekker ut bildet.