Hva spiller du for tiden?

Det er mange punkter man kan kritisere Dragon Age på, men å klage på at spillet ikke holder deg i hånda med å fortelle deg hvor du skal gå og hvor mange potions og sånn du skal ta med blir likt søkt. Du kan ikke like RPGer hvis du skal klage på sånt.
Men jeg har ikke klaget på at spillet ikke holder meg i hånda. Jeg klager på at spillet forventer at jeg har kunnskap jeg ikke har noen forutsetning for å tilegne meg uten å gjøre ting feil en gang først.

oerhört: Det er litt søtt at du kritiserer det faktum at du må forberede deg på å bli skadet og sånt.
Jeg kritiserer ikke det at jeg må forberede meg på å bli skadet, jeg kritiserer hvor utrolig dårlige forutsetninger man til tider har for å gjøre ordentlige forberedelser. Noen av grottene her varer i timesvis uten at man kan vende tilbake for å ta en pust i bakken, og med en del trefninger hvor i hvert fall jeg har opplevd at helsedrikker og sånt har vært helt avgjørende. Om jeg hadde feilberegnet her ville jeg stått fast, med få andre muligheter enn å gå tilbake til en gammel lagring.

Synes dette blir spesielt tydelig når det gjelder elementsystemet, hvor man har gjenstander som gir deg motstandsdyktighet mot naturmagi, ismagi, flammemagi og så videre. For meg blir hele dette systemet rimelig bortkastet så lenge jeg ikke har noen forutsetning for å respece (hverken folk eller utstyr) etter at jeg faktisk har funnet ut hva som trengs i en spesifikk del av verdenen.

Spesielt i The Fade, hvor du faktisk får en Spirit Healer (som har Mass Resurrect) gratis.
Det fikk ikke jeg.

Planlegging er liksom en del av moroa i sånne spill. Velg ut folk som har de egenskapene du kan tenke deg at fungerer bra sammen, og bruk dem. Og når du blir skada, må du enten ha lasta opp med Health Poultices, eller så må du ha med deg en healer.
Det virker ikke som det er et reelt alternativ å laste opp med helsedrikker. Jeg prøvde det, kjører en tyveradd som rapper med seg alt som er i låste kister og sånt, og man har aldri nok penger til at det virker som et holdbart alternativt. Å ha en helbrederske er en helt annen verden, og jeg sliter med å forestille meg hvordan Dragon Age egentlig kan fungere overhodet hvis man ikke har en helbrederske.

Det er liksom sånn det funker. Enten det, eller så kan du satse på å brøyte gjennom folk med en millimeter helse igjen, og så bare bli frisk igjen automatisk. Jeg synes systemet funker helt greit; hvis du ikke liker tanken på å måtte ha med deg en healer, spill på Easy eller noe.
Jepp, la oss bruke idiotmodusen for å avverge kritikk av et tidvis temmelig frustrerende spillsystem. jeg går ut fra at du ikke faktisk har prøvd å brøyte gjennom folk med en millimeter helse igjen, for det funker ikke. Jeg har gitt Sten alt han klarer å bære med seg av rustning og helse og slikt, men han dør nå fint allikevel, og å la noen av figurene surre rundt med mindre enn 30% helse pleier innebærer stor risiko for at de stryker med av et slag fra en av de større fiendene.

I bunn og grunn handler Dragon Age - som alle andre rollespill - om ressurshåndtering.
:eek:hmy: Men alle sier de handler om historie!

For å oppsummere: Jeg skjønner naturligvis at man ikke ønsker å gjøre Dragon Age til Mario & Luigi eller Paper Mario, selv om Bioware kunne hatt godt av å åpne øynene litt i den retningen; spørsmålet blir om det ikke finnes noe man kan gjøre med den frustrasjonen som oppstår når man blir straffet for ting man ikke kunne noe for--mao, om denne frustrasjonen er nødvendig for å gjøre spillet utfordrende, eller om det finnes alternativer.

Eller er det slik å forstå at dere andre ikke hadde en del øyeblikk med Dragon Age hvor dere hadde lyst til å kaste spillet i veggen og tråkke på det?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
"Idiotmodus"? Du kritiserer i bunn og grunn spillet for at det straffer deg for å gjøre dårlige valg.

For dyrt med helsedrikker? Skaff deg Herbalism og lag dem selv. Elfroot finnes det vel cirka tre milliarder av i de tre første områdene. Eller så kan du bare ha med en healer. Eller bare gi trollmannen din Heal. Mitt oppsett er Alistair og Shale som tanks, hovedpersonen som DPS, og Zhevran som... Zhevran. Dvs. han som mislykkes i å stealthe hele tida og alltid dør først. Mellom kampene mekker jeg potions, og hovedpersonen min er Mage. En av de første magiene jeg ga ham var Heal, og det er alt som trengs. Hender det blir litt hårete hvis noen dør i kamp siden han ikke har Resurrect, men der har vi "en millimeter helse"-regelen. Som faktisk går an, tjommi.

Så er spørsmålet hvor god design dette er. Det ligger veldig i kortene at Bioware har gått for å mekke et spill de som likte Baldur's Gate vil sette pris på, så jeg tror de først og fremst har tenkt - som jeg skrev før - at D&D sparka opp et par hakk er veien å gå. Dermed tror jeg ikke det er meninga at det skal være god design sånn sett; det skal være gammal, lett gjenkjennelig design med noen viktige concessions til dagens spilleres behov. Når det er sagt er jeg helt enig i at det går an å løse mange av disse problemene på andre, bedre måter (jfr. for eksempel Fable 2), men jeg synes likevel du er en anelse urimelig. Du framstår litt som Tim Rogers' mindre aspargesete tvillingbror.
 
Jeg antok at det var selvsagt at det vi diskuterer er hvor god design det er. Jeg driter flatt i hva slags pussige forkjærligheter Bio-gutta måtte ha for D&D.

Jeg brukte gårsdagen i skogen, hvor det er en kamp jeg ikke for mitt bare liv klarer å skjønne hvordan jeg skal løse; det er en badass kar der som har masse områdeangrep og som ingenting funker på. Tips? Eller er dette et av "du skal bare skjønne at denne kampen ikke er noe du kan klare enda"-stedene?

Flere enn meg som bare ikke klarer å finne ut hvordan spillet beregner evne til å dirke opp låser? Jeg tror Zhevran har klart å dirke opp totalt fire kister så langt, og jeg har fått ham til å prøve å dirke opp minst det tidobbelte. "Insufficient skill", ja. På en JÆVLA ROGUE.
Tror de bruker nivået du har på unlocking-skillen din her. Jeg har oppgradert denne flere ganger med min rogue, og opplevd at kister som tidligere var umulige ble mulig å åpne. Men ja, spillet bryr seg ikke nevneverdig med å gi deg feedback som du kan bruke til noe vettugt her.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg antok at det var selvsagt at de vi diskuterer er hvor god design det er. Jeg driter flatt i hva slags pussige forkjærligheter Bio-gutta måtte ha for D&D.
Herren får unnskylde at jeg prøver å resonnere meg fram til en begrunnelse for hvordan disse designavgjørelsene han plages så meget av ble fattet.
 
Kom igjen Yeti, vi vet begge at du ikke egentlig er så hårsår. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Trodde liksom vi lekte en lek her jeg da. Men okay.

Har ikke møtt kisen i Den Brasilianske Skogen ennå, gitt. Men jeg har akkurat begynt på den, så vi får se hva det blir til.

Men ja, jeg irriterer meg også over en del av tingene i Dragon Age, men ikke så mye at jeg vil legge det på hylla ennå. Nostalgifaktoren er høy og da tåler jeg mye.
 
Jeg liker Dragon Age veldig godt. Jeg er relativt fersk innen "vestlige" rollespill så jeg har ikke rukket å blitt kresen innenfor sjangeren enda, men jeg liker det!
 
For meg er nostalgifaktoren totalt fraværende, men spillet har likevel ting ved seg som gjør at jeg fortsetter, som sagt er det jo liten tvil om at spillsystemene kan være tilfredsstillende å leke med når man først har gått til det steg å lære seg dem, samt lest seg litt opp på nett om de største fartsdumpene i veien.

Jeg husker jeg hadde samme type innvending til Final Fantasy XII for et par år siden; Det er en boss der litt uti spillet som mer eller mindre krever at du har skaffet deg en helt spesifikk oppgradering på lisensbrettet, uten at spillet på noen måte gjør dette tydelig før du står der og ser alt rakne uansett hva du gjør. Kanskje vi kan kalle det "tipsbok-design"?

Jeg er veldig glad i spill som ikke gjør legger alt foran deg og derved fjerner enhver følelse av sann oppdagelse, det er bare det at Dragon Age ikke får det helt til, blant annet fordi det å bevege seg rundt ofte er krøkkete. Så litt av oppgaven her må da bli å analysere hvorfor jeg blir frustrert og ikke bare tent, slik jeg blir når jeg spiller Castlevania eller Demon's Souls.

Grøvt sett opplever jeg DAs problemer/behov sånn:
  • Tydeligere visuell kommunikasjon/GUI og mer effektiv ressurshåndtering.
  • Spillsystemene er veldig komplekse, men overflaten skjuler mye av denne kompleksiteten. Resultatet er ganske ullent, det er vanskelig å få med seg hva som skjer fordi alt skjer på en gang. Jeg opplever at jeg derfor må "gjette" på hva som går galt. Verdt å merke seg at dette problemet ikke var i nærheten av å være like påtrengende i Final Fantasy XII, som har en mer direkte tilnærming til å kommunisere spillsystemene visuelt, og som gir deg en grov oversikt over alle lagmedlemmene på skjermen til enhver tid.
  • Hvis man feiler med noe, gis det ingen indikasjon på om det er håpløst eller om du bare hadde uflaks med akkurat dette terningkastet. Mer innebygget hinting, både lydmessig og visuelt, om hva som faktisk skjer, hadde kunnet hjelpe?
  • Vanskelighetsgraden er svært uforutsigbar. For eksempel synes jeg det er pussig at det kommer en nærmest umulig kamp etter at man først har jobbet seg gjennom kanskje 20 enkle kamper -- hadde det ikke vært mye bedre om hele området var utfordrende?
  • Spillet har mange områder hvor man låses inn på et spor og hvor flykting enten ikke går an (Mage's Circle/The Fade) eller hvor det å flykte innebærer å tråkke gjennom kjedelige områder (skogen).
  • En litt mer gradvis tilvenning til systemene slik at det frister å begynne å sette seg inn i dem, DA legger bare alt foran deg samtidig, og krever at jeg setter meg inn i dem uten å friste meg til det (før The Fade, som var en glimrende Tutorial-aktig greie plassert alt for seint i spillet)

Jeg vil gjerne ha plukket mer hull i argumentene mine, hvis noen orker. :)
 
Pløyde(HØHØHØHØHØ) nettopp gjennom Farming Simulator 2009-demoen. Gikk jævla bra til jeg fant ut at jeg kunne drite i trainingmissionet og kjøre GTA-stil i trafikken.
Å se 5-6 biler som henger fast i traktoren er priceless. Lurer på om jeg må skaffe meg dette.
 
Var selvfølgelig det første jeg gjorde. Kappkjørte med en sånn jævla båt og kunne ikke dy meg.
Mangler dyr på lasteplanet og eksplosjoner så hadde det vært bra greier.
 
Må være helt vilt å kjøre den skurtreskeren. Tenk deg hvor mye man kan treske opp, Lodin.
Spilt fullversjonen?

Folka der har seriøst mye gull på samvittigheten. Buss- , sprengnings og flytårn-simulatorer og min personlige favoritt;
MÜLLABFUHR-SIMULATOR
 

oma

Village Drunk
Da var killzone 2 gjennomspilt. For de som likte MW singleplayerene, så er dette rett opp den samme gaten. Mindre åpne områder, men gøyere skyting. Selve skytingen er awesome, bevegingen er litt mindre awesome, men det går greit. Historien er tåpelig og preget av veldig alpha male stereotyper. Mot slutten så driver
Rico å gjør mye crazy shit, dreper en ISA soldat som snakker tøv + å drepe Visari
.

Alt i alt ett ganske greit game. Ikke spesielt mye epicness, selvom å gå rundt i Roboten var ganske fett, men ellers ikke så mye å skryte av.

Multiplayeren er det en stund siden jeg har spilt, men mener å huske at den var ok den også.

6.5/10
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
Kjøpte Bayonetta og har kommet til nest siste kapittel. Synes de kunne spart seg for noe av QTE-ene, ellers er kampene faenmeg noe av det mest intense og episke sett i et spill. Jeg suger selvfølgelig eselballe og får stone award på hvert eneste brett, men det er nå gøy lell.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
Tenkte å kjøre gjennom på nytt selv. Det er jo umulig å få råd til accesories første gang gjennom uansett. Ikke at jeg tror jeg får noe annet enn stone award all den tid jeg brenner gjennom førti slikkepinner i hvert kapittel uansett.