Det er mange punkter man kan kritisere Dragon Age på, men å klage på at spillet ikke holder deg i hånda med å fortelle deg hvor du skal gå og hvor mange potions og sånn du skal ta med blir likt søkt. Du kan ikke like RPGer hvis du skal klage på sånt.
oerhört: Det er litt søtt at du kritiserer det faktum at du må forberede deg på å bli skadet og sånt.
Synes dette blir spesielt tydelig når det gjelder elementsystemet, hvor man har gjenstander som gir deg motstandsdyktighet mot naturmagi, ismagi, flammemagi og så videre. For meg blir hele dette systemet rimelig bortkastet så lenge jeg ikke har noen forutsetning for å respece (hverken folk eller utstyr) etter at jeg faktisk har funnet ut hva som trengs i en spesifikk del av verdenen.
Spesielt i The Fade, hvor du faktisk får en Spirit Healer (som har Mass Resurrect) gratis.
Planlegging er liksom en del av moroa i sånne spill. Velg ut folk som har de egenskapene du kan tenke deg at fungerer bra sammen, og bruk dem. Og når du blir skada, må du enten ha lasta opp med Health Poultices, eller så må du ha med deg en healer.
Det er liksom sånn det funker. Enten det, eller så kan du satse på å brøyte gjennom folk med en millimeter helse igjen, og så bare bli frisk igjen automatisk. Jeg synes systemet funker helt greit; hvis du ikke liker tanken på å måtte ha med deg en healer, spill på Easy eller noe.
I bunn og grunn handler Dragon Age - som alle andre rollespill - om ressurshåndtering.

For å oppsummere: Jeg skjønner naturligvis at man ikke ønsker å gjøre Dragon Age til Mario & Luigi eller Paper Mario, selv om Bioware kunne hatt godt av å åpne øynene litt i den retningen; spørsmålet blir om det ikke finnes noe man kan gjøre med den frustrasjonen som oppstår når man blir straffet for ting man ikke kunne noe for--mao, om denne frustrasjonen er nødvendig for å gjøre spillet utfordrende, eller om det finnes alternativer.
Eller er det slik å forstå at dere andre ikke hadde en del øyeblikk med Dragon Age hvor dere hadde lyst til å kaste spillet i veggen og tråkke på det?