Hva spiller du for tiden?

Shinra85

Spillegals effort emo
Min nye digitale last er FLINTHOOK , en platform/rogue-lite hybrid som krysser av alle boksene jeg trenger for å forsvinne i et spill i noen timer. Raske, smidige bevegelser, et ROGUE LEGACY-ish opplåsningstre, nyyyydelig pixelart og en bratt læringskurve som til gjengjeld er rettferdig og faktisk ganske tilgivende.

Man er en pirat/bountyhunter som border skip og skal ta en bounty. Skipene består av rom som må beseires, man samler spenn og "premium spenn" (mer om dette senere) som brukes til å kjøpe oppdateringer. Ingen heftige puzzles, men flytende platforming som eier. Man finner sjapper man kan kjøpe helse, oppgraderinger for runden eller bomber.

"Premium spenna" er en myntenhet du bruker mellom de forskjellige rundene (etter man er dæww) til å kjøpe oppgraderinger som slenges på figuren på en permanent basis. Man har også mulighet til å legge inn perks (så lenge man har nok poeng) og kan dermed skreddersy runden litt.

Spillmekanisk føles det som en platformer av ypperste sort; Man må ta tre skip før man kommer til Bounty (dvs boss), og disse skipene har varierende vanskelighetsgrad og også belønning. Man har en gønner med kort range, et belte som får tiden til å gå sakte og til slutt en grapplinghook, som nok er mekanikken spillet vinner mest på. Spillet belønner deg å å være i konstant bevegelse, og det gjør en absurd god jobb med å tilfredsstille deg visueltsett og lydmessig.

Kontrollen sitter som støpt, framrate er konsis (på PS4 iallefall. Ser ut som det kan kjøre på en potet, så tror det går på så og si alt), gameplayet er glitrende.

9/10 hittil for min del
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg har fått early access til STRAFE® og herrjemini dette er gloriøse saker! Det åpner med en valgfri tutorial (du vil velge denne tutorialen) som kombinerer tacky live action video med intensjonelt dårlig redigering og mikroskopiske brett som er lettere patroniserende. Dette føles som 1996 bortsett fra at ingen spill hadde tutorials i 1996. Tomb Raider er vel nærmest med mansion-brettet.

Til å være randomgenererte brett er det en solid følelse av design med intensjon. Det er mye vertikalt, flere steder ser man ned på tidligere rom, og jeg har i mitt første run både tatt heiser oppover, brukt trapper både opp og ned og hoppet ned over rekkverk. Mooksa er av det enkle slaget i første brett og jeg har flere ganger laget et mook-tog, men ninjaene som skyter på deg fra avstand og de små robotene som er nær kamuflert gjør at du ikke får slappe av i sirkelstrafinga og rygginga.

Jeg håper dette fortsetter i samme tøffe bane når hele skiten slippes om få uker, early access har bare første episode (av fire) og andre episode med noen av hemmelighetene og overraskelsene tatt bort.
 
Sist redigert:
Ble sittende å se på en tubb vel lenge nå. Må skaffes.

Noe som også ble skaffa var Expeditions: Viking. Om du er ute etter et skikkelig viking-RPG så er dette for deg. Man er en ung danske som akkurat har arva tittelen til far sin. Etter at man har satt fyr på ham og båten hans er det tid for mjød og slåssing. Ihvertfall er det ganske mange i familien din som vil være kalif istedetfor kalifen. Det viser seg ganske fort at faren din var en slabbedask som lot landsbyen gå for lut og kaldt vann og istedet feis over til Norge og England. Man har omtrent ett år på seg til å bygge opp igjen landsbyen før neste allting da flere vil kunne kreve hevd. Om man ikke er kar nok til å yte motstand mot tyskere og franskmenn er man ikke verdt en dritt osv.
Spillet er i praksis delt i to. I den første fokuserer man på å bygge opp byen ved å oppgradere diverse bygg og sånt. Her mekker man seg også ny båt siden man brant opp den eneste de hadde. :v
I del to reiser man til England som er nytt og relativt uoppdaga. Her står man rimlig fritt i åssen man vil tjene penga. Man kan drive handel. Man kan hyre seg ut som leiesoldat. Også kan man såklart voldta nonner og brenne klostere.
Det som vel eier mest med dette er hvor jævla autentisk det føles. Det har tilogmed to engelske språkpakker. Den andre bruker norrøne navn og termer. Det er rimlig opplagt at noen har gjort leksa si her. BIKKJE SONIR! :argh:
Gameplayet er ikke særlig orginalt, men veldig solid. Utviklerne har lært leksa si siden Expeditions: Conquistador som var fullt av bugs og jank. Alt fra prating til slåssing fungerer akkurat som man kan forvente seg. Litt artig at spillet på en måte har magi. Visse folk kan påkalle gudene for diverse velsignelser og forbannelser. Når man etterhvert kommer til England har kristne lignende skills. Uansett virker det som dette kun har med tro og gjøre og ikke er ekte, men hva vet vel jeg?
Grafikk og musikk er så som så, men det syns jeg ikke er viktig med sånne spill. Hadde trudd Signal from Tölva skulle bli månedens spill for april, men jaggu tok ikke dette prisen.

 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg har fått early access til STRAFE®
Wow, takker. Ble litt "øy hvorfor har jeg ikke fått" og så sjekka jeg igjen og jeg har bare oversett mailen. Jaja, får håpe jeg får en kode snart.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
En ting jeg har spilt i helga er sånn derre Quake Sjampinjongs Closed Beta. Ikke låv å legge ut bilder eller video eller en gang å prate om det fordi NDA, men jeg kan jo si at jeg ble både litt irritert og litt beroliget av dette. Irritert fordi de har bestemt seg for at de i utgangspunktet ikke spesielt interessant designede figurene fra Quake 3 pluss noen nye, like inspirerte figurer nå plutselig skal ha ~personlighet~ og *attitude* fordi Overwatch, og dermed får man ulike Champions med soundbites som jeg hadde kunnet skrevet bedre alternativ til i løpet av en lunjspause, og litt ulike evner. Heldigvis har de ikke gått full Overwatch (altså helt separate loadouts og låste spillestiler, aka. årsaken til at jeg bare har spilt Overwatch en gang), mer at du følger samme regler og så velger du om du skal ha mye liv, rustning eller hastighet og så har du ulike abilities. Min umiddelbare favoritt var Visor, som kommer med wallhack som aktiv ability og har "grasshopper" som passiv ability. Hvorfor de har bytta navn på bunnyhopping veit jeg ikke, men joa, den bug-that-became-a-feature-greia fra Quake 3 som gjorde at akselerasjonen i praksis ikke har noen øvre grense så lenge du strafehopper konstant, er også en greie i Champions. Og det lover jo bra. Våpnene er mye som før, og det er positivt at mine Quake-skills som har ligget ganske lenge i dvale, spratt fram nesten umiddelbart. Bare synd at jeg ikke hælte å spille mer enn fem kamper, siden laggen aldri duppa under 200. Men det lover jo godt videre. Ja, bortsett fra at du må grinde valuta for å leie champions eller betale ekte penger for å låse dem opp. Hvis det ikke er gratis å spille dette når det er ferdig, kan de like gjerne bare sette kroken på døra med en gang.
 
Prey eier! Av en eller annen grunn har Bethesda latt Arkane mekke en spille som virker veldig mye som System Shock 2. Istedetfor at ting er dumma ned for dumme dritts kan man istedet titte ned og se føttene sine eller se seg selv i et speil.
Også starten da! Man starter i Frisco, men så gjør man ikke det. Fantastisk!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det Lodin skreiv. Har bare spilt et par timer, men Prey er spillet for deg som liker spill som heter noe med Shock, enten det er System eller Bio. Det er litt vanskelig å si at det topper Bioshock, siden det var en faens åpenbaring da jeg spilte det for første gang, men dette er iallfall mye mer åpent enn Bioshock-spillene og påkaller den rette System Shock-følelsen. Jeg er også sånn cirka 100% glad i settingen og historien så langt, uten at jeg veit noe særlig om hva som egentlig foregår. Men dette anbefales, så absolutt.
 
Noe jeg ikke liker er at fiendene suger å slåss mot. Selv nå som jeg har fancy våpen og oppgraderinger bruker jeg stort sett turrets om de finnes og ellers limpistolen og melee.

Når det er sagt er det alltid jævlig creepy når man vandrer rundt og den shitty stingern fra en dårlig skrekkfilm lyder og du ikke ser no. Hvor faen er de?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Noe jeg ikke liker er at fiendene suger å slåss mot.
Jepp, dessverre er dette det samme som jeg har kommet fram til etter noen få timer. Iallfall i starten er det en mismatch mellom det fiendene dine kan gjøre, og det du kan få til; i korte trekk er de for uforutsigbare og kjappe til at du får gjort noe særlig vettugt. En tidlig (og kraftig) fiendetype har et heftig avstandsangrep, og jeg merker at selv på et helt roms hold rekker jeg rett og slett ikke å line opp et skudd, trekke av og unnvike før skuddet hans kommer. De standardfiendene er bare drit irriterende.

Men, igjen, det... er ikke så farlig. Jeg synes den fantastisk gufne stemningen som skapes av settingen og fiendene veier opp for litt svak slåssings, pluss at jeg ser at det nok blir flere alternativer for fightinga når jeg kommer litt lenger i spillet. Klarte for eksempel å one-shotte en diger, fæl slemming ved å bruke limpistolen og papirkurv-granaten (dette gir mening når du spiller spillet, forøvrig). Jeg er også en sucker for utforskinga, historien og den visuelle designen, så det gir mye ut over det mest nødvendige.

Og så lurer jeg på en ting:
Bare meg som synes disse er litt like?
 
Men drit i det for jeg spiller endelig Vanquish skikkelig på PC!

EUROPA VENTER TIL FREDAG!

Nei for det gjør jeg ikke. Sega lever fortsatt i verdenen med blue skies. :ras:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hæh? Har ikke stått noe annet enn 25. mai noe sted jeg har sett, inkludert i æmmer'kanske medier.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Jepp, dessverre er dette det samme som jeg har kommet fram til etter noen få timer. Iallfall i starten er det en mismatch mellom det fiendene dine kan gjøre, og det du kan få til; i korte trekk er de for uforutsigbare og kjappe til at du får gjort noe særlig vettugt. En tidlig (og kraftig) fiendetype har et heftig avstandsangrep, og jeg merker at selv på et helt roms hold rekker jeg rett og slett ikke å line opp et skudd, trekke av og unnvike før skuddet hans kommer. De standardfiendene er bare drit irriterende.

Men, igjen, det... er ikke så farlig. Jeg synes den fantastisk gufne stemningen som skapes av settingen og fiendene veier opp for litt svak slåssings, pluss at jeg ser at det nok blir flere alternativer for fightinga når jeg kommer litt lenger i spillet. Klarte for eksempel å one-shotte en diger, fæl slemming ved å bruke limpistolen og papirkurv-granaten (dette gir mening når du spiller spillet, forøvrig). Jeg er også en sucker for utforskinga, historien og den visuelle designen, så det gir mye ut over det mest nødvendige.

Og så lurer jeg på en ting:
Bare meg som synes disse er litt like?
Har fått spilt det en god del timer nå i helga, og er fullstendig enig i alt du skriver. Veit også akkurat hvilken fiende du refererer til. Mistet litt motet i starten, fordi vanskelighetsgraden var helt absurd! Null ammunisjon, lynhurtige fiender og kaotiske kamper. Men etter en 3-4 timer - når du har fått kjenne litt på tempoet og fått noen ekstra krefter og muligheter - så begynner det å sitte. At det er såpass vanskelig gjør også at du i langt større grad enn lignende spill må tenke over hver eneste kamp og bruke omgivelsene rundt deg. Du kommer ingen vei i starten uten å være kreativ, så mye kan jeg love dere.

Jeg er som nevnt ekstremt svak for denne type spill ("Immersive sim" som jeg har lest blitt brukt de siste ukene i forbindelse med Prey), og synes egentlig mediet er på sitt beste i spill som Dishonored, Deus Ex og Bioshock. Omgivelsene er ikke like slående som i de nevnte spillene, men er jaggu ikke langt unna. Ser stilen har blitt referert til som "Neo Deco", og det ingen dum tittel. En slags blanding av Bioshock og Alien så har du Prey.
 
Hva om noen mekka et generisk og litt simpelt rom pew pew hvor man som vanlig flyr blandt asteroider og gønner ned pirater og handelsfolk, miner litt samt kjøper og selger? Men hva om det så var en roguelike hvor bretta er generert tilfeldig og det har progresjonen til FTL hvor man warper fra A til Å og håper man ikke dør imens? Men hva om når man såklart dør får oppgradere skills og utstyr med spenna fra forrige run, i likhet med Rogue Legacy?
Vel da får man Everspace og det eier en del. Får pluss for ekstremt pen grafikk, men trekk fordi det er lite variasjon i starten og det har ikke støtte for stikker. Det siste skal i det minste fikses. Funker uansett helt fint med både musboard og padde.

 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen

Nå har jeg spilt rundt fem timer med Star Trek: Bridge Crew, et helt fantastisk VR-spill. Siden Ubisoft også lagde Werewolves Within lurer jeg på om de må ha noen brettspillfans som sitter og pitcher disse tingene. Jeg kommer ikke på noen andre TV-spill hvor forskjellige spillere bemanner forskjellige roller for å samarbeide på denne måten.

En runde Star Trek: Bridge Crew krever fire spillere, og dere bemanner posisjonene Helm, Tactical, Engineering og Captain. Helm styrer selve skipet, plotter kurs og aktiverer warp/impulse-reising. Det er deres oppgave å passe på at skipet ikke kræsjer inn i ting, unnvike fiender, og at skipet er snudd riktig vei sånn at Tactical kan skyte med phaseren. Tactical kontrollerer våpnene, scannerne og skjoldet. Engineering har som jobb å omdirigere kraft til forskjellige deler av skipet og sende reparasjonscrew til de forskjellige avdelingene hvis de er skadet. Men for det meste vil han sitte med sine kraft-ikoner på skjermen sin som skal fordeles til phaser-rekkevidde, motorkraft og skjold.

Kapteinen har ikke noen veldig hands-on ting å gjøre bortsett fra å scrolle gjennom objektivene til oppdraget, men har dermed luksusen av å observere all informasjonen, ha full oversikt og gi ordre til resten av spillerne som fokuserer på sine paneler. Det er på mange måter den artigste posisjonen å spille, spesielt hvis du liker å rollespille. Jeg synes det er viktig å rose og gi feedback til crewet mitt når de utfører jobben bra, da blir det goooood stemning.



Matchmaking går kjapt, og jeg møter stadig helt nye spillere. Alltid artig å se reaksjonene deres når de først kommer til brua og ser seg rundt. Jeg har satt min region til Europa, da slipper du amerikanere men får veldig mange briter. Klarte tilogmed å få en skotsk engineer på et punkt. Communityen rundt dette spillet er iallfall helt herlig.

Akkurat nå virker det som det bare er VR som har helt nye spillopplevelser, anbefaler alle som har muligheten å hoppe på. Star Trek Bridge Crew er tilgjengelig på PSVR, Vive og Oculus, og alle versjonene er crossplay med hverandre.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Kleevah

Livsfarlig amatør
Bridge Crew ser jo ut som en ren klon (rip-off?) av Artemis, hvordan er det i forhold? Kunne jo tenkes at det funker bra i VR, men jeg synes jo selve drawen med et spill som det er å ha resten av crewet i samme rom når alt går rett til helvete.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det er ikke mye, det nærmeste er det tidligere nevnte Werewolves Within. Du kan jo spille det med kort rundt et bord, men det er også gøy med randoms på nett fordi det er så enkelt å forstå. Ellers håper jeg det kommer flere kommunikasjonsbaserte samarbeidsspill snart. Eurogamer har en artikkel om dette i forbindelse med Bridge Crew.

Aldri hørt om dette før, men det virker veldig likt. Men faktisk enda mer nerdete. Gammalt er det og, så det har garantert vært en inspirasjon. Når du er er VR har du jo alle i samme rom? :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg må ærlig innrømme at å bruke VR til å spille brettspill/sosiale spill er noe som frister meg heller lite. Det mest frustrerende med VR for min del er at jeg vil at det skal være bra, men jeg veit jo at det beskjedne spillutvalget som eksisterer ikke på langt nær kan rettferdiggjøre å blåse 10K på faenskapen. Og hvis ikke denne situasjonen endrer seg snart, blir det aldri snakk om noen runde to med VR-utstyr som kan forbedre opplevelsen og/eller senke prisen. :(
 
Skulle bare spille Puyo Puyo Tetris i Rotteparken da. Istedet kom det en shitkid løpende bort og ville se hva det var. Endte opp med at han og faren spilla istedet.
Trur i det minste jeg solgte en Switch da jeg nevnte at den også har Mario Kart og at Zelda er sabla bra. ^^