Alle på corden har nok fått med seg masinga mi, men det slo meg at jeg ikke har posta noe særlig om
Rainbow Six Siege her på forumet i det siste, så da må jeg nesten mase litt mer.
Så hva har skjedd siden
forrige gang? Innholdsmessig ganske mye, spillet har vært ute i tre år nå og i løpet av tiden har de mer enn dobla antallet Operators, lagt til en drøss kart, og gjort en haug av andre endringer som faktisk nesten utelukkende har forbedra spillet (toneleie: sjokk og vantro). Å dekke alle endringer og forbedringer hadde tatt en evighet, men kort fortalt har et spill som i utgangspunktet hadde helt latterlig mye dybde fått enda mer, og ettersom strategier har utvikla seg så har devsa faktisk klart å balansere dritet også. Er fortsatt sånn at jeg sliter med å forstå det selv, så jeg sier det igjen: AAA aids-fabrikken Ubisoft har klart å snu et spill som ved launch så ut til å være dødfødt om til
bokstavelig talt det beste, råeste skytespillet i verden, med blomstrende spillerbase, enorm proffliga, og det genuint mest givende pvp-gameplayet jeg har opplevd typ noensinne.
Det er liksom skyting da, ikke sant. Det er jævlig høy dødelighet i spillet, hvor bokstavelig talt alle våpen har potensialet til å drepe en spiller på én kule (i skallen ofc), noe som betyr at selv de tryggeste playsa har en mulighet til å skjære seg, og samtidig at du nesten alltid har Muligheten til å snu en 1v3 eller 1v4 så lenge du holder hodet kjølig og mates riktig informasjon fra lagspillere (døde teammates kan fortsatt se på kameraer/droner). Informasjon er om noe enda viktigere enn rene reflekser og skytespillskills: Det har blitt en økende fokus på operatører med dingsebomser som lar deg samle informasjon om hvor motspillere befinner seg, og ettersom man putter inn timene og folk lærer seg navn på forskjellige rom og vinkler, får du et mentalt kart som bare unwrapper foran deg som en CG-effekt i en episode av CSI. Så kombinerer du det med hvor dynamiske karta er, hvor sikkert halvparten av alt av gulv og vegger kan skytes gjennom, eller sikres med forsterkninger, eller åpnes opp for å lage ekstra stier du kan rotere gjennom, og så begynner du å forstå en brøkdel av hvor jævlig høyt ferdighetsnivå det er. Det er alltid mer informasjon å ta inn, enten det er noen som hører forsiktig trasking forbi synsfeltet til et overvåkningskamera, lyden av en breach charge som plasseres på andre siden av veggen, en spesifikk operator som allerede har brukt utstyret sitt og derfor har begrensede muligheter og nødvendigvis
må flanke akkurat
den veien så bare sikt der ok han roterer nå og burde dukke opp om 10 sek. Vi er iaf tre stykker her på bruket med 500+ timer i denne badboyen og det er
fortsatt like nervepirrende og spennende når timeren nærmer seg de siste 20 sekundene og du vet det straks går ned.
Klart, noen feiltrinn har Ubi såklart gjort: Det er ikke alle karta som er like bra, for eksempel, et par av de har noen helt avskyelige siktlinjer for forsvarere som praktisk talt lar dem skyte på angriperne sekunder etter de spawner. Og noen av operatørene er helt klart mindre essensielle enn andre, og i mars - samtidig som den tidsbegrensede PvE-zombiemodusen - slapp de første operatør som straight up har blitt helt bannlyst i Pro League, fordi han på ekstremt høyt nivå gjør spillet litt kjipt og kjedelig for forsvarerne. Også dukker det opp nye bugs her og der fortsatt, og det har lootcrates med kosmetiske items. Og det har nødvendigvis en ganske bratt læringskurve, bare fordi det er så mye kart du må pugge, og når det er 50 operators som alle gjør forskjellige ting, er det en del ting å ta inn før man har stålkontroll. Men utover det er det basically et perfekt spill helt ulikt noe annet jeg har spilt.
Hvis det høres veldig voldsomt ut så er det bare fordi Det Er Så Jævla Bra, og hvis du noensinne har likt å spille lagbaserte skytespill så må du faktisk sjekke ut ved neste gratishelg eller noe. Tror ikke jeg orker å skrive så veldig mye mer, men jeg kan legge ved et klipp fra helgen (feat
@CockMcBalls og
@Fingus) hvor vi svetter ræva av oss i ranked:
Vet ikke hvor mye sens det mekker for det utrente øyet, men i forsvarsrundene spiller jeg Valkyrie, hennes gadget er at hun kan pælme ut tre kameraer som fester seg på overflater. De lyser blått i bruk og er sånn sett ganske synlige, så det gjelder å finne lure steder å plassere dem hvor de ikke blir umiddelbart skutt. På angrep spiller jeg Buck, hans Superferdighet er at han har en hagle på geværet, som er nyttigere enn det høres ut. Lot være å klippe ned noe særlig, sånn at man kanskje får litt kontekst, og får sett hvordan drone/prep-fasen ser ut. Hvis noen er hyppe på å teste på PS4 så er det bare å rope ut, alltid på utkikk etter flere boys å breache med.