Her i gården har det endelig blitt tid til litt spilling igjen de siste par ukene, og det har da gått i:
BioShock, som dessverre tok en pause med flyttinga til SF (har ikke fått skaffet meg TV enda til den nye kåken). Kom imidlertid lengre denne gangen enn tidligere, og siden jeg spiller på den tøffeste vanskelighetsgraden er det ganske nervepirrende. Jeg går jevnlig tom for ressurser, alt er overprisa, og hadde det ikke vært for Vita-kamrene hadde nok jeg egentlig vært litt for puslete til å groke dette. Spillfølelsen er ganske kaotisk og lite leselig slik jeg spiller det, og jeg føler at det stort sett dreier seg om å svime rundt, prøve å plukke opp alt som finnes, og stort sett gjøre det jeg får beskjed om. Minus for at spillet spretter fram fiender på steder du har klarert; det er mulig det gir mening fra et historieperspektiv, men det krasjer både med spillets ellers skriptede tivoli-struktur og med det meget begrensede utvalget av ressurser. Uansett er dette fint, og det er tydelig at lyddesigneren Emily Ridgway var temmelig stor fan av Eric Brosius og arbeidet som ble gjort på Thief og Shock 2. 8/10.
Phoenix Wright: Ace Attorney: Trials and Tribulations, som er kjempebra så langt, og jeg teller vel knapt en eneste riktig obskur slutning, som er bra til serien å være. Er på tredje kapittel og koser meg. 8/10.
Half-Life 2, som jeg endelig fikk fullført her om dagen (yess, bare seks år etter alle andre). Det er oppsiktsvekkende langt, og jeg synes det taper en hel del på ikke å ha blitt klippet sammen med en litt mer kritisk hånd, men høydepunktene er, som Eurogamer nevnte i sin anmeldelse, så mange og så sterke at man skal være litt surmaget for å klage. Men vi er i 2010 og ikke lenger i 2004, så da kan vi si det som det er likevel; Spillet er omtrent fem timer for langt, de lagbaserte elementene (hvor du stavrer rundt med en til fire andre kamphaner) funker ikke, bruken av fysikk er tidvis klønete møysommelig og inkonsistent, og den pussige, ikke-interaktive blandingen av tøv og drama undergraver litt av potensialet som ligger i denne ellers svært smektende og forholdsvis originale science fiction-sagaen. Jeg elsket nest siste kapittel, og satt med åpen kjeft mer eller mindre hele veien, og var takknemlig for at Valve ikke hadde en like stupid sluttkamp som i eneren. Sluttmonologen var også finfin, og jeg likte måten de spyttet meg i fjeset for å ha kjempet meg vei i 20 timer på jakt etter svar. Alt i alt, sett med 2010-briller, fortsatt en heidundrende oppvisning i variasjon, lyddesign, brukervennlighet, signposting og flip-flop-spilldesign av typen hvor du får tilgang på fiendens virkemidler, og det er imponerende at spillet fortsatt ser stort sett glimrende ut (hvilke andre 2004-skytere kan du si det om?). Men det er synd spillet aldri tør å eksperimentere litt med premissene for designet; situasjoner her legger tydelig opp til litt mer taktisk åpenhet, mens spillet stort sett ender opp som mindre taktisk, og mindre interessert i å skape en troverdig virkelighet, enn sin forgjenger. 8/10.
Tales of Monkey Island, episode 2 og 3. Telltale gjør det telltale gjør best: God musikk, fine hovedroller, brukbar gåteløsning, men dårlige biroller og klønete figurmodeller. Spillene er ganske ineffektive når det gjelder å komme seg fra A til B, grensesnittet er klønete og dialogen er sjelden i nærheten av å være like stram som i de beste LucasArts-spillene, men stort sett er dette kompetent og sjarmerende håndtverk. 6/10.