Deadly Premonition(Xbox 360).
Du spiller som profiler og FBI-agent Francis Yorke Morgan, som blir sendt til småbyen Greenvale for å etterforske et brutalt drap.
Du ankommer byen og de lokale autoritetene er selvsagt skeptiske til at en storbykar som han kommer for å overta. Klassiske greier.
Spillet er delt opp i to deler; open-world og survival horror.
Førstnevnte er det rimelig opp til deg hva du vil bruke tiden på. Du kan kjøre rundt og forhøre suspects, spise på den lokale dineren, fiske eller ta på deg sidemissions.
Sistnevnte er rimelig rett-fram-greier.
Traske rundt i korridorer, meie ned bad-guys, løse puzzles og sanker spor for å få en bedre forståelse av hva som har skjedd. For hvert spor du plukker opp, så spilles det av noe som ser ut som et slideshow, der de fleste bildene er blurry til du finner alt for levelen man er i, og så får man et greit overblikk over hva som har skjedd.
Har i tillegg hatt et par møter med øksemorderen og blitt slengt inn i vanvittig hektiske QTE-sekvenser.
Hadde en encounter der jeg mått beine til helvete ved å kjøre left/right på analogen, samtidig som jeg måtte passe på å dodge når han slenge øksa etter meg, unngå obstacles og passe på å hoppe til riktig tid. Helt brutalt på hard.
Ellers er det tre gauges man skal passe på; trøtthet, sult og puls i tillegg til healthmåleren.
Spiser man ikke nok f.eks, går healthen gradvis nedover til du dævver av sult.
Heldigvis er dette mindre stress enn hva det høres ut som og man finner som regel hva man trenger av mat eller kaffe.
Det er dog verdt å bruke penger på ordentlige matvarer, da det er varierende grad hvor mettende ting er. Sovinga er heller ikke stress når du er på mission, da det ofte er overnattingsmuligheter i en forlatt bygning med folk som er ute etter å maule deg(spillogikk på sitt beste

).
Item-systemet er klassiske greier. Du har antall ruter du kan fylle opp med items, og en toolbox du kan sende items til, hvis du ikke har plass til å bære mer. Heldigvis er alt lagt opp slik at du ikke kan breake spillet. Du kan stacke så og så mange items før du ikke får lov til å stacke mer. Dette gjelder også toolboxen, så det å kjøpe 100 healthpacks er ikke mulig.
Spenn tjenes på forskjellige måter. Fullføre missions, score headshots, sanke informasjon osv. osv.
Veldig mange smådetaljer som er lagt inn.
Blinklys og vindusviskere man selv styrer når man kjører bil.
Klærne blir skitne når man har brukt de for lenge og man må passe på å skifte klær og sende de til vask, hvis ikke blir man trekt i spenn for å være en dirty agent. Hårveksten i trynet får man spenn for å barbere bort, men nå er jeg i prossessen for å se om man kan spare opp til et helvetesskjegg.
Frokosttider på den lokale politistasjonen der man snakker ut om saken og hva som har skjedd så langt.
Spillet bærer sterkt preg av å være et B-spill. Grafikken er til tider på nivå med PS2, bilfysikken er elendig og veldig stive skytemekanikker. Hele greia helhetlig funker dog som faen.
Voiceactinga synes jeg faktisk er bra, og karakterene er interessante og
veldig stereotypiske.
Spillet varier fra lettbeint humor, type Francis som sitter å stapper i seg hamburger og langer ut om brutale drapssaker til resten av folka du sitter med mister matlysten til å bli dødsseriøst når det trengs.
Mye jeg ikke har skrevet om, men spillet blir for omfattende til at jeg gidder og det er garantert mye jeg enda ikke har gjort og sett.