Alan Wake ja. Nå har jeg lyst til å skrive litt om det. Har spilt en del timer, skal til å begynne på kapittel fem. Har så langt bare spilt spillet om natten for å gjøre det skumlere, så muligens jeg fortsetter og kanskje blir ferdig i kveld hvis TF2-oppmøte er for dårlig.
Teknisk sett så elsker jeg dette spillet. Jeg synes spillmotoren er glimrende, og visuelt sett er dette blant det peneste jeg har spilt. Uncharted ain't got nuttin on skyggene og lyset i dette spillet. Virkelig. Lommelykta er blant de tøffeste våpenene jeg har brukt. Ikke fordi at skytinga er noe særlig, men jeg elsker å lyse rundt overalt i skogen bare fordi. Jeg lever meg veldig inn i spillet, går sakte rundt i skogen og lyser nervøst på alle mistenkelige lyder. Atmosfæren er på topp fårråsirresånn. Men ikke bare mørket er fantastisk, skogen er også konge. Mitt favorittøyeblikk så langt var da Alan Wake skulle komme seg til kullgruven fra Mirror's Peak tidlig om morgenen. Man kunne kjøre bil, men jeg valgte å tusle bortover fordi jeg forelsket meg i skogen. Seriøst. Den. Beste. Skogen.
Men så det som gjør spillet mindre fantastisk er den jævla skytinga. Jeg var lei av å drepe skyggemenn i kapittel èn, og det var bare starten. Det er rett og slett ikke gøy. Dessuten ødelegger det stemningen mer enn det hjelper den. En skog i mørket med bare en lommelykt hadde vært mye mer interessant og skremmende hadde jeg ikke hatt de jævla riflene og revolverne jeg kunne skyte monsterne med. Jeg har alltid et lite håp på starten av hvert kapittel at nå, NÅ, skal det utforskes mer enn det skal skytes. Man starter uten noe som helst, men etter noen få minutter finner du en lommelykt, og etter fem sekunder har du en revolver. Tension gone. Jeg vedder hodet mitt på at dette var Microsoft sin skyld som var redd spillet ikke ville selge uten våpen. Vel, vitsen på dere, spillet solgte ikke uansett.
Skrivinga er også skuffende. Historien holder det interessant nok, men det hender jeg hører noe som de bare dro ut av en tolvårings engelskstil i Finland. Men man kan kanskje ikke håpe på noe mer når åpningssitatet er noe Stephen King sa.
Men jo da, jeg liker dette spillet og skulle ønske det ble laget mer som dette. Jeg kjenner jeg er veldig gira over det nye Silent Hill-spillet nå hvertfall. Remedy har noen ting de må forbedre hvis de skulle ha satt i gang med Alan Wake 2, men jeg er redd for at de fokuserer på helt feil ting (på grunn av LitenMyk selvsagt) så jeg håper egentlig de lar det være.