Vel, på tide å skrible litt om DS-tidtrøyen jeg ruller om dagen.
Solatorobo: Red the Hunter er navnet, og det er så anime at det halve kunne vært nok. Kort fortalt så er du reven Red og prøv å gjette om han er en ungdommelig, sassy, tanketom dusørjeger med et hjerte av gull'a. Han og søstra Chocolat (som er ei... katte, how does that work) kaprer noe dritt akkurat idet en diger demon angriper noe faenskap og så er de belemra med Elh, nok ei katte som joiner mest for å være en åpenlys plot device (og yte litt fanservice) og en medaljong som - hvem skulle trodd - har makt til å redde verden. Eller ødelegge den GJETT HVA SOM SKJER og hvis du gjetter "en bande badguys inkludert den ennå mer ungdommelige, sassy og tanketomme dusørjegeren som har et hjerte av grådighet, fem-dom-berta med store pupper og nedlatende holdning, den digre, brautende, tanketomme voldsfetisjisten og en kvartdimensjonal mastermind hvis onde plan involverer å ødelegge verden mens han ler ondt dukker opp" så har du... HELT RETT. Cue samle masse greier som skal redde verden men å nei det skjer en plottwist som innebærer at badguysa kidnapper dama di og krever greiene som løsepenger (gisp). Plottet kunne knapt vært mer klisjé, og det er til tider vel slitsomt. Moro for unga sikkert, for det er langt mellom "jeg er ikke sterk nok til å gjennomføre dette..."-scenene (bare en så langt) og kort mellom teite stereotyper og flåsete replikker. Ja, og alle er enten bikkjer eller katter.
Så, over på det som gjør at jeg faktisk har klokka inn åtte timer på dette skvælet. Grafikken er megabra til DS å være, takket være sånn ca. alle triksene i DS-trikseboka (ryktene vil ha det til at grafikken er litt boosta på DSi siden den har mer jiggahertz, ikke at jeg har giddet å stappe spillet i DS-en for å sjekke om det ser styggere ut). Red og fiendene er i full 3D, omgivelsene er stort sett 3D med noen fete perspektivtriks (og statisk kamera) for å klemme inn noen 2D-billboards som legger til masse detaljer. Spillet går ut på litt lett utforsking og dungeoncrawls i typisk action-JRPG-stil, så at det visuelle ser stilig ut har en del å si. Verdt å nevne at det er kutta ned på noen ting for å få plass til alt; lyden er downsampla så grønnjævlig at alt har en kjip, metallisk klang, og siden det er DS er ikke akkurat oppløsningen noe å slenge gamla i veggen for. Har lite å si når spillet trekker ut realtime cutscenes over begge skjermer i full 3D, men resten av tida må du la fantasien fylle inn litt.
Og så var det selve spillet. Du bruker lite tid på å finne loot og oppgradere greiene dine; Red rir rundt på en diger kamprobot hvis definerende egenskap er at den er rasende god på å... løfte ting. Og kaste dem. Og det er alt (bortsett fra at den også kan fly innimellom og fiske (du fisker kreps på størrelse med små øyer som ofte har store øyer eller fregatter på ryggen sånn forresten, ja dette er anime)). Dermed faller det til kampsystemet å utgjøre kjøttet i spillsmørbrødet, og det er artig nok. Trikset er å unngå angrepene til fiendene og finne det svake punktet (hint: Prøv å løfte dem bakfra), sånn at du kan slenge dem veggimellom og på andre fiender. Prosjektiler kan også plukkes ut av lufta og kastes tilbake, noen fiender har minions du må plukke og kaste osv. Det funker bedre enn det høres ut, og et kombosystem (kort fortalt: Kast en kis i lufta, plukk ham opp og kast ham i lufta igjen) gjør at kampene aldri blir treige og dølle saker. Ting du finner faller inn under en av tre kategorier: Penger du kan kjøpe deler for, krystaller som gir mer plass til deler, og collectibles som ikke har en dritt å si med mindre du liker å se på mangabilder eller høre på musikken i spillet (som er helt OK). Oppgraderingssystemet er litt artig, for du har et skrin som i starten stort sett er låst, og du må betale med krystaller (som er loot du finner rundt omkring) for å åpne nye paneler. Hver oppgraderingsdel booster ett av fem aspekter ved roboten din (angrep, forsvar, mobilitet, hydraulikk (som gjør at du løfter raskere) eller Revive (som gir mer liv hvis du dør (hint aldri kjøp en sånn del, jeg har ennå ikke vært i nærheten av å dø))), og alle delene har ulik form, som gjør at du må være taktisk med hvilke paneler du låser opp, hvilke deler du kjøper og hvor du plasserer dem. Dyrere deler gir mer boost men har gjerne ukurant form og tar dritmye plass.
Så, ja. En annen viktig greie er at spillet er skikkelig lett å spille. Ikke bare er kampene pissenkle (hvis du har litt peiling), men alt av quests er tydelig markert hele tida. Når det er sagt er questene greit varierte selv om de alltid går ut på å finne noe og løfte noe annet, men det er alltid en fjollete historie rundt det som f.eks. transvestitt-homobikkja som stadig gir en motvillig Red oppdrag fordi han vil få på no yiffings. Hver story-quest innebærer at du får flere sidequests, og begge deler er separat markert så du kan gjøre unna sidequests før du går videre. Det er massevis av minigames som stort sett går ut på slåssing eller kappløp (protip: Kappløpene er dritræva og klønete laget), så med andre ord er det nok å gjøre.
Så, vel, hvis du er ute etter et skikkelig pent og veldig animete action-JRPG å rilækse med på DS-en er ikke Solatorobo noe dårlig valg. Det havner i kategorien "spill jeg ikke egentlig anbefaler til andre, men som er chill på sin egen måte".