Hva spiller du for tiden?

Siste FIFA-spillene jeg spilte på eget initiativ var 99 og 2000. Det var på PC. Alle her i gården spilte det på PC, så det ble kjørt 2-player med delt tastatur. Good times.
Sist jeg brød meg om FIFA også. 99 og 2000 hadde en umiddelbar arkademoro som gikk tapt i realismejaget fra 2001 og utover.
 
ISS / PES-serien fra Konami var helt overlegen i årevis, frem til 2008ish eller noe sånt. Da var det PES-spillene som hadde arkadefaktoren mens FIFA gikk mot realisme. De siste årene har PES blitt helt avleggs, mye pga rævva onlinestøtte og mangel på utvikling, akkurat der har EA vært gode med FIFA. Onlinetjenestene er helt suverene.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
PES kjører jo ny motor i år (Fox Engine, samme som MGS5), så det kan jo bli bra utover. Hvis man interesserer seg for fotball, da.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy


Har såvidt begynt på The Wolf Among Us. Første episode av i alt fem ble sluppet på fredag. Jeg har lest rundt ti nummer av Fables, men har av ulike årsaker aldri fått lest mer. Jeg er stor tilhenger av The Walking Dead, så dette var nærmest obligatorisk spilling til tross for min begrensede kjennskap til 'moderskipet'.

Spillet er satt til Manhattans Upper West Side, der flere eventyr-karakterer har tatt over et helt nabolag. De utgir seg som vanlige mennesker ved å ta kuren 'Glamour'. Du spiller Bigby Wolf, bedre kjent som ulven som prøvde å ta Rødhette. Han er nå en hardbarket Beat-purk som er satt til å holde orden i rekkene blant alle de ulike eventyr-karakterene.

Jeg er i hvert fall imponert til nå. Først og fremst ser det veldig bra ut, med knæsj fargebruk og interessante miljøer. Både musikken og miljøene er tydelig noir-inspirert. Watchmen er faktisk en brukbar referanse, med de samme intense lilla og gule fargene. Om noen husker den motion-comicen som kom i forkant av Watchmen-filmen til Snyder, så er ikke dette så ulikt rent estetisk.

Spillet har selvsagt mange likhetstrekk med The Walking Dead, men flyten i scenene og totalopplevelsen er mer solid. Slik som jeg ser det, så er forklaringen tre-delt.

1. Det er bedre teknisk enn TWD, så det blir ikke så hakkete. Dette var et genuint problem i TWD.
2. QTE flyter bedre inn i dialogen og scenene, kombinert med at UIen ser bedre ut og er mer integrert i hva som skjer.
3. Dialogen er foreløpig bedre skrevet og levert enn i TWD.

Det er med andre ord ingen revolusjon, men en evolusjon av formelen som gjorde TWD til årets beste spill i 2012. Alt er forbedret, strømlinjeformet og ser bedre ut. Så får man bare håpe at det holder seg utover sesongen. Det er uansett interessant i seg selv å se hvordan Telltale tenker videre utvikling for denne formen for spill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I dag har jeg stort sett bare spilt The Wind Waker HD, innimellom har jeg kosa litt med guttungen eller kjørt noe ved men det er alt. Hvis du av en eller annen grunn ikke har spilt det før så er det egentlig verdt å kjøpe en Wii U bare for det.​
 
Foruten grinding av mans har jeg nå spilla to ting som strengt tatt ikke er spill.
Demoen av Stanley Parable HD er ute og den eier. Planen var vel egentlig å vise hvordan dette er annerledes enn den orginale modden til Source, men noe går til helvete og fortelleren roter det til. Om du ikke har spilt orginalen kommer ikke dette til å si deg noe som helst om hva slags opplevelse det er, men det er absolutt verdt å få med seg.
Viscera Cleanup Detail fikk jeg aldri testa selvom det er noen måneder gammalt. Du er da vaktmester på en generisk rombase og jobben er å moppe opp alt blodet og brenne kroppsdelene til alle folka som har drivi å slåss for noen timer siden. Dette syntes Devolver Digital at var så artig at de hyra folka til å lage en variant som gratis DLC til Shadow Warrior. Det meste ser ut til å være likt, men denne gangen skal man rydde opp etter Lo Wang som har gått bananas. Dette er forsåvidt bare gøy i ti minutter eller så, men også noe man bør teste enten i rom- eller japansk tempelvariant.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Prøvde å sjekke ut Pre Order FAQ men der sto det nada. Er det noen begrensninger i betaen, som f.eks hvor lenge man kan spille. Kan jeg fortsette saven min når den ordentlige spillen kommer ut?

Med andre ord: Er dette egentlig en fullversjon med et påklistra beta navn?
 
Det er ingen restriksjoner. Så ja, det er det fulle spillet minus den tradisjonelle Day 1-patchen som fikser de bisarre buggene som alltid er med. Det er vel primært en måte å få folk til å kjøpe spillet så tidlig som mulig for å unngå at folk STJÆLER det etter den normale releasen.

De har forsøkt mange forskjellige måter opp igjennom årene for å stoppe piratkopiering (de nektet f.eks i mange år å oversette spillet til tyrkisk fordi tyrkerne bare stjal det istedet for å kjøpe det) og jeg tror dette er det beste tiltaket de har gjort.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Problemet er at jeg har dame. Skulle morofaktoren her i landet blitt 10/10 burde jeg blitt singel før jeg dro, for deilige damer er over alt. Ikke er det bra å drikke seg børst hver kveld, slik som jeg har gjort sånn omtrentlig frem til nå.

edit:

Og dessuten gir FM mer glede enn hva noen kvinne er i stand til.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Da har jeg spilt gjennom første episoden av The Wolf Among Us.

Spillet ser veldig bra ut. Telltale Games har egentlig gjort det lurt i å kjøre den samme motoren som før, for det betyr egentlig bare at så å si alle kan spille spillene deres. Pluss, hadde de hatt en mer avansert motor, kanskje det ikke hadde sett like fett ut?
Uansett. Spillet da.

Det er som The Walking Dead, men som Jæveltango også skrev. Bedre dialog. Settingen er dog såpass annerledes at å sammenligne dem direkte blir litt teit, men jeg koste meg ihvertfall.
Det er litt færre sånne... teite problemsolvers? Altså, i Walking Dead så var det en del teite ting, som blant annet radioen i den første episoden.
Det er veldig Noir, musikken er dødsfet, stemninga er knall, storyen er kul og Bigby er... den store stygge ulven, og det er tilfeldigvis han du også spiller som. Han er sheriff i fabletown og passer på at alle fabeldyrene og fabelmenneskene oppfører seg ordentlig.
Har man lest tegneserien og likte den kommer man mest sannsynlig til å digge dette, for de som ikke har lest det kan det bli litt... Altså, det er ikke så veldig mye introduksjon av hvordan ting fungerer. Man blir på en måte bare kastet rett i det, og for min del så er det veldig greit, men er ikke så sikker på hvordan andre synes akkurat det er. Kan jo seff hende at de som ikke har lest det faktisk også synes det er greit å slippe den formen for introduksjon, men er litt usikker der.

Uansett. God dialog. Bra skuespill, det er jo et slags point n click med quick time events (men som faktisk ikke føles så teit fordi det andre er fett så gameplayet er jo ikke sånn veldig spennende, men føles uansett litt mer immersive på denne måten enn at man bare ser en episode av en serie eller noe slikt.

Nevnte jo stemningen og den er så definitivt nailed. Ting ser ganske likt ut som i tegneserien, så man kjenner seg på en måte igjen og det er knall, men dette føles ihvertfall dystrere enn tegneserien. Men mye av grunnen til det er at her har man bakgrunnsmusikken som setter stemningen veldig. Selv når man starter spillet skjønner man at dette blir "en thriller".
Men skal ikke skrive noe særlig mer for å spoile blir kjipt.

Men første episoden gjorde at jeg fikk lyst til å spille neste episode med en gang, så da har Telltale ihvertfall løst oppgaven for min del. Hvis de andre episodene også blir bedre og bedre slik de gjorde i walking dead, så kan det hende at Telltale får årets spill fra meg, men når sant skal sies, så elsket jo jeg Hotel Dusk også.

Edit:

Kan jo nevne at jeg kjørte gjennom The Stanley Parable-demoen nå. Det var jo definitivt noe.
Anbefales, selv om du har kjøpt selve spillet.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Angående slutten:

Må si at drapet på snøhvit var en skikkelig uventet plot twist. Spillet la opp til at det kom til å bli en vedvarende romanse mellom henne og ulven, så det var veldig overraskende at hun ble tatt av dage på et så tidlig stadie. Tenkte umiddelbart på Ned Stark i første sesong av Game of Thrones.

En positiv detalj jeg glemte å nevne da jeg skrev om spillet, var at jeg reagerte mer spontant på dialogvalgene enn jeg gjorde i The Walking Dead. Jeg mistenker at nedtelleren går hakket raskere, som igjen medfører spontanitet. Smalt for eksempel et whiskey-glass over hodet på en karakter på nærmest ren refleks. I The Walking Dead så valgte jeg bestandig den opplagte "korrekte" løsningen.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg trukke hu eller faith er døde. Speilet viste jo at faren til Faith var dæv, men kunne ikke si noe om hu. Lips are sealed.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Hearthstone

Spennende, velbalansert, raske games, fin art og interessante kort! Blir en vinner etc. Spill dette om du i det hele tatt liker kortspill.

Draft mode er en uhyre morsom blanding av strategi, flaks, kunnskap og combos. Har ikke spilt så mye constructed enda.

Spillet er veldig vektet mot smoke and mirrors - så deet gjelder å holde tunga rett i munnen. Og rundene tar ca. 5 - 10 min, som er helt 120% herlig.

Løp og hustle deg en beta key!