Jasså, du vil lage spill?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#41
Aner ikke!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#42
Prøvde nå å lage en bitende politisk satire. Det viser seg at å la Jens trekke sei ikke var mulig, men vi har i det minste noe i nærheten.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#43
Okay, nå snakker vi her.





Merker at mesteparten av moroa her ligger i å lese beskrivelsene av spillene man mekker.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#45
Ikke 100% sikker (lenge siden jeg har prata med Erlend), men signs point to no.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Mer da. Spotta en interessant greie på Twitter her, og det er en kodesnutt han som har mekka Evoland (skjøp den spillen) la ut på Github: Hxpad, en app som mekker gamepad-støtte i programmeringsspråket Haxe. Så da måtte jeg så klart sjekke ut hva Haxe er for noe. Viser seg at Evoland er programmert i Haxe, så da gir det en pekepinn på hvilke muligheter man har (Evoland starter som en GameBoy-aktig 2D-sidescroller og ender opp som et fullteksturert 3D-spill, med gradvise overganger). Og. Og! Jeg bare siterer litt, for dette her var nice price for min del:

On the client-side, many platforms are supported.
  • Can compile to JavaScript by generating a single .jsfile
    • interactive debugging directly in Haxe source files with JS Source-Mapping (-debug with Haxe 2.09+)
    • reduce the script output size with --dead-code-elimination
  • Can compile to C++source code, which can be compiled to native binaries
    • target iOS, Android, and other mobile targets
    • see NME for a good example
  • Can compile to Flash by generating a .swffile - haXe compiled swf files usually run faster than AS3 due to advanced optimizations
    • use interactive debugger if your IDE supports it with -debug -D fdb
    • can compile to SWC and import SWF libraries (produced by IDE or 3rd party libraries)
    • can compile to AS3 source code
For dere som ikke er så verdensvante med proggingsterminologi, så betyr dette at du kan skrive i Haxe-kode og få ut ferdig JavaScript (brukes til HTML5-greier på webbnettet), C++-kildekode (kan brukes til det aller meste; som det står får man blant annet native iOS/Android-støtte, i tillegg til at C++ er lett som en plett å kompilere på Windows, MacOS og Linux, for eksempel), oooog at det kan kompileres direkte til AS3. Så du kan mekke spillet ditt en gang, og så kan du distribuere det på iOS, Android, nett (HTML5 eller Flash) og til datapeseer uten stress. Sikkert på Xbox, PS3 og WiiU også hvis du har en deal med MS, Snoy eller Nintendo. Det høres interessant ut for meg iallfall, og hjemmesiden lover at Haxe ligner en god del på Java. Nesten så jeg bare må ta en kikk, hadde det ikke vært for at jeg driver og diller med C++ om dagen. Uansett, spennende saker. Sjekk det ut, noen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Jada, Spillegal.no er som alltid en glovarm smie av hektisk spillmekkingsaktivitet. Driver som sagt og mekker litt med C++ om dagen, dere får stei tjund for å se om det blir noe av.

Uansett, noen oppdateringer og greier jeg har snoka fram:

Unity har gjort det gratis å bruke Android Basic og iOS Basic-lisensene deres. I praksis betyr det at du får røffli det samme som i gratisutgaven av Unity for datapese, bare at du kan legge spilla dine ut på Play Store og App Market og få folk til å skjøpe dem til tellemafonene sine. Har Unity nå blitt enda bedre for null kroner, sier du? Ja, det har det. Snart kan også du bli en fremadstormende apps-utvikler.

Jeg har neigu ikke nevnt SDL før, og det må jeg nesten nå. SDL står for Simple DirectMedia Library og er et bibliotek med bøttevis av funksjoner som er laget for å hjelpe deg med å mekke "multimedia applications" til Windows, MacOS, Linux, BeOS og øh mye annet. Tenkte jeg skulle teste det ut her for en stund siden, og jaggu har jeg kommet et stykke på vei. Som sagt får dere følge med. Uansett, SDL bruker C/C++ og er ganske lett å sette seg ned med hvis du har litt erfaring med C-språk under beltet. SDLTutorials.com er en kurant side å starte med, hvis du godtar at han som har skrevet de leksjonene der har en særegen måte å mekke ting på som kanskje ikke gir så mye mening innledningsvis. Bare stol på meg når jeg sier at den gjør det etter hvert.

OpenFrameworks er et bibliotek for C++ som er gira mot folk som akkurat har starta med C++ og er mer interessert i å kunne leke seg og få til småting kjapt. Nettsida sier tydelig fra hva som er meninga, og det virker ganske lovende. For min egen del er det litt betenkelig at det er tonnevis av stæsj som er lagt til i OF, og at ikke alt er designet for å funke sammen (f.eks. fikk jeg ikke til å kompilere standardprosjektet som ble laget for meg med det inkluderte verktøyet), men det er laget for å introdusere newbies til "skikkelig" programmering så det bør være verdt å sjekke ut. Kan nevne at PC-, Linux-, Android- og BlackBerry-utgavene av Super Hexagon er laget med OpenFrameworks (iOS-utgaven er laget i Flash).

Og så, til slutt...

Noen som er med på å prøve en gamejam igjen eller?

For jeg er med. Bare for å understreke så blir premien i høyden en brofist eller ti, og det handler mer om å utveksle ideer og tanker og problemer og gleder og sorger og moro og spill enn om å konkurrere. "Gamejam" for meg trenger ikke bety noe mer enn at man prøver seg på å mekke et spill og ser litt hvordan det er. Husk på at du kan sette deg ned med Twine en kveld og mekke noe ala Skroa: The Game (for de heldige som husker det). For min egen del er programmering, spilldesign og den problemløsningsprosessen man går inn i der, noe av det artigste jeg veit, og jeg er sikker på at mange andre også vil kunne finne glede i den prosessen. Det er mange muligheter, det gjelder bare å ha litt interesse, prøve seg fram og se hva man får ut av det.

Skriv gjerne i tråden hvis du er med, og hvilke forslag og tanker du har, så kan vi ta det videre etter hvert.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#48
Jeg har null erfaring med animasjon, men skal det lages 3dmodeller av stuff, så kan jeg hjelpes meg værra med.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#49
Fett, jeg trenger 25 ferdig skinna og animerte figurer innen neste fredag! Neiiida, men kom gjerne med bidrag selv om dere ikke er så rå på progging. Det går an å slå seg sammen også, sånn at noen mekker GRÆFFIKSA og noen mekker kode. Og... vel, jeg hadde tenkt å vente litt, men dette er hva jeg har jobbet med den siste uka.



Sinn = blåst, eller hva? Neijamenaltså, dette er da en tilemap-editor. Akkurat nå kan den bare laste inn kart, redigere dem, og lagre dem (øh, å lage et nytt kart funker ikke foreløpig), men det funker fett. En god start, spør du meg.



De røde feltene er da felter som spillfiguren min ikke kan gå forbi. Har en egen modus hvor jeg maler de røde feltene oppå tileza etter at kartet er laget ferdig, sånn at det går an å se hvor man ikke kan gå.



Det ser veldig basic ut (tilene ser ræva ut fordi det var et ræva bilde av Link's Awakening-tiles jeg forminska), men bare for å si litt om dette så måtte jeg mekke mitt eget filformat til kartene, mekke et eget GUI-system (fant et forhåndslaga et, men det passa ikke sammen med spillmotoren forøvrig), oog tråkle til rendering-rutinene slik at de kunne håndtere et (teoretisk) ubegrenset antall kart med noenlunde fornuftig framerate. Det kartet jeg har lasta inn der består av fire mindre kart, som rendres ved behov basert på om de faktisk vises på skjermen eller ikke. Spillmotoren funker fjell opptil 1080p (høyeste oppløsning jeg får testa), så jeg føler jeg har noe på gang her.

Dette er da mekka i C++ og SDL. Har en ide om et spill jeg vil prøve å mekke en prototyp av i løpet av sommeren, så får vi se.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
Som vanlig er det øredøvende, enorm respons på spillmekkingsgreier, så da får jeg vel gi dere enda færre unnskyldninger for ikke å mekke deres egne spill da vel hæ.

Build New Games lar deg mekke HTML5-spill. Perfekt for deg som ikke gidder å fise rundt med kompilatorer og distribuering av spill og jåss og mas, bare lag faenskapen og sleng den på Dropbox så kan folk spille. Til denne greia passer det bra å lære seg JavaScript på Codecademy, for eksempel.
 
#51
Jeg kunne gjerne tenke meg å collab'e med noen som kan gjøre programmeringa. Yetipants? Kan bidra med lydeffekter/musikk, grafikk og mye rart, men programmering kan jeg ikke. Syns uansett det hadde vært kult å være involvert i noe.

Edit: Altså, det hadde absolutt vært kult med en ny gamejam, nå har det seg sånn at jeg ikke bidro på den første, selv om jeg faktisk lovte å komme med noe. Jeg startet på noe, men fant ut at det ble for ambisiøst til at jeg gadd å fortsette. Skal jeg først lage noe, så vil jeg lage noe som er originalt til en grad men også føles ferdig og ikke som en demo/prototype av en idé. Og som jeg fant ut er ikke det noe lar seg gjøre på én dag, ikke med mitt tempo iallfall. Så derfor vil jeg heller sammarbeide denne gangen, om noen andre kunne tenke seg det.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#52
Jeg er med på bidrag jeg. Er ræva på å skrive, tegne, men decent på 3dmodellering (så lenge jeg har noen skisser eller tegninger å forholde meg til, klarer liksom ikke finne på noe fett sjæl), grei på rein fotosjåpping, har ikke laget teksturer til spill før (duh) men er relativt grei på uvw unwrapping selv om det skal sies at jeg aldri har gjort det i stor skala, som i veldig avanserte modeller.
 
#53
Jeg kan skrive! Kan gjøre alt fra noe ganske omfattende, til å finne på festlige unnskyldninger for designvalg!

EDIT: Hvis ingen allerede forestiller seg noe foreslår jeg å lage noe i duren av et JRPG som bryter ABSOLUTT hver eneste regel på denne listen. Har alltid hatt lyst til å gjøre det, og det trenger ikke være superstort og vanskelig heller!

Eller gjør det kanskje det?
Lite erfaring. :brainfuck:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#54
Som i... et JRPG hvor alle reglene dukker opp, bare at det som SKAL skje i følge regelen IKKE skjer? Den lista der er velkjent hos meg iallfall, vi pleide å stjæle rått derfra da vi drev med P&P-RPG i hine hårde dager. Det gikk etter hvert sport i å forutse hvilken regel som dukka opp når det skjedde noe spesielt.

Så, vel, bare for å si litt hva jeg tenker: Jeg har veldig lite tid til å programmatisere framover, men når jeg en gang får det (øh kan bli sommerferien, kan bli mye seinere, avhengig av hvor mye som blir igjen av døgnet etter å ha tatt hånd om ungen som dukker opp innen et par uker er gått), er planen å mekke ferdig den tile-motoren. Altså, det er mye der som fungerer greit nå (det finnes generiske komponenter for fiender og annet mikkmakk man gjerne har med i et spill, for eksempel), men spesielt level-formatet trenger mye arbeid før det kan brukes.

Og, vel, jeg ble litt irriterings da jeg leste om det tostikkeskyterspillet til Ouya som også hadde Zelda-utforsking for det var liksom min ide. Bare, med masse branching plotlines og quests og fantasy istedenfor scifi og ikke ræva grafikk og fleksibelt våpensystem sånn at det er good times over hele fjøla.

Uansett: Jeg har også tenkt litt på hva som skal skje etter hvert, og en ting jeg har lurt litt på, er om jeg skal gjøre et nytt forsøk på å lære meg litt OpenGL. Dette er hovedsaklig fordi SDL har støtte for OpenGL, og SDL er veldig hyggelig å programmere mot. Men: Jeg har sjekka litt, og den spillmotoren jeg har nå lar seg ikke konvertere til OpenGL uten at mesteparten skrives på nytt. Så, seinere altså. Dette betyr at det ikke blir noe 3D i første omgang.

Så... community project? Vi mekker spill sammen? Det kan jo funke bra, det. Da blir det 2D-grafikk, og vi bruker tile-motoren jeg holder på å mekke. Basta bom. Hvis dette høres ut som noe dere har lyst til å være med på, er det bare å sajne seg opp. Men, som sagt, spillmotoren må mekkes ferdig først. Når eksamensperioden på jobben er over, kan det hende det blir litt roligere.

Uansett, ingen har sagt seg villige til å designe spillmekanikkene. Jeg melder meg frivillig til dette. ^^ Tar så klart input hvis det kommer på tale, da.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#56
That escalated quickly. :psyduck:

Men ja, bra med engasjement. Jeg har også en historie fiks ferdig og klar, men øh det er ikke så farlig. Noen som klarer å tegne russiske pixelart-sprites? ^^

Mer seriøst: Den største bøygen kommer til å bli grafikken. Altså, jeg kan pikselere, men det tar masse tid. Noen med få forpliktelser kan jo registrere seg på Pixelation og begynne med pixelart på heltid?
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#58
"hei, jeg vil lage spill og bare ha litt hjelp og kanskje gjøre det til samarbeidsprosjekt?"
"JEG TAR OVER HELE GREIA! WAHAHAHAHAHA!"
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#60
Okay. Bare sånn i tilfelle noen faktisk finner ut at de skal mekke noe græffiks: Tiles i motoren jeg mekker er 32x32 piksler. Sprites har i teorien ingen begrensning, men hovedpersonen skal være 32 piksler bred og 64 piksler høy.

Men ja, russer-rock/screamo/trance/house/dubstep-soundtrack høres ut som noe som ville vært helt fantastisk.