Jada, Spillegal.no er som alltid en glovarm smie av hektisk spillmekkingsaktivitet. Driver som sagt og mekker litt med C++ om dagen, dere får stei tjund for å se om det blir noe av.
Uansett, noen oppdateringer og greier jeg har snoka fram:
Unity har gjort det gratis å bruke Android Basic og iOS Basic-lisensene deres. I praksis betyr det at du får
røffli det samme som i gratisutgaven av Unity for datapese, bare at du kan legge spilla dine ut på Play Store og App Market og få folk til å skjøpe dem til tellemafonene sine. Har Unity nå blitt enda bedre for null kroner, sier du? Ja, det har det. Snart kan også du bli en fremadstormende apps-utvikler.
Jeg har neigu ikke nevnt SDL før, og det må jeg nesten nå.
SDL står for Simple DirectMedia Library og er et bibliotek med bøttevis av funksjoner som er laget for å hjelpe deg med å mekke "multimedia applications" til Windows, MacOS, Linux, BeOS og øh mye annet. Tenkte jeg skulle teste det ut her for en stund siden, og jaggu har jeg kommet et stykke på vei. Som sagt får dere følge med. Uansett, SDL bruker C/C++ og er ganske lett å sette seg ned med hvis du har litt erfaring med C-språk under beltet.
SDLTutorials.com er en kurant side å starte med, hvis du godtar at han som har skrevet de leksjonene der har en særegen måte å mekke ting på som kanskje ikke gir så mye mening innledningsvis. Bare stol på meg når jeg sier at den gjør det etter hvert.
OpenFrameworks er et bibliotek for C++ som er gira mot folk som akkurat har starta med C++ og er mer interessert i å kunne leke seg og få til småting kjapt.
Nettsida sier tydelig fra hva som er meninga, og det virker ganske lovende. For min egen del er det litt betenkelig at det er tonnevis av stæsj som er lagt til i OF, og at ikke alt er designet for å funke sammen (f.eks. fikk jeg ikke til å kompilere standardprosjektet som ble laget for meg med det inkluderte verktøyet), men det er laget for å introdusere newbies til "skikkelig" programmering så det bør være verdt å sjekke ut. Kan nevne at PC-, Linux-, Android- og BlackBerry-utgavene av Super Hexagon er laget med OpenFrameworks (iOS-utgaven er laget i Flash).
Og så, til slutt...
Noen som er med på å prøve en gamejam igjen eller?
For jeg er med. Bare for å understreke så blir premien i høyden en brofist eller ti, og det handler mer om å utveksle ideer og tanker og problemer og gleder og sorger og moro og spill enn om å konkurrere. "Gamejam" for meg trenger ikke bety noe mer enn at man prøver seg på å mekke et spill og ser litt hvordan det er. Husk på at du kan sette deg ned med
Twine en kveld og mekke noe ala Skroa: The Game (for de heldige som husker det). For min egen del er programmering, spilldesign og den problemløsningsprosessen man går inn i der, noe av det artigste jeg veit, og jeg er sikker på at mange andre også vil kunne finne glede i den prosessen. Det er mange muligheter, det gjelder bare å ha litt interesse, prøve seg fram og se hva man får ut av det.
Skriv gjerne i tråden hvis du er med, og hvilke forslag og tanker du har, så kan vi ta det videre etter hvert.