[Multi] Mass Effect 3 - SPOILERTRÅD

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#62
For oss som WANT TO BELIEVE så var denne videoen ganske fet.

Det jeg merker er at hvis alt dette er tilfellet, så er det heller jeg som ikke forventet at bioware skriver på et slikt nivå. Jeg er vant til at spill overeksponerer alt og forventer deretter.
Men men, blir artig å se hva dlc-en blir. Jeg er en sucker og kjøper den :penga:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#63
Noen ganger syns folk det er spennende å prate om spill på Spillegal.
Lastebil videre, din gærne diamant. Bare får litt mark av at det er slutten som får oppmerksomhet, når det er blant det minst interessante i spillet. Ikke bare her forøvrig, men takk for at du ikke signerer underskriftskampanjer for å få vite hvor mange unger Garrus fikk og hva slags tapet Liara har i kåken.

Når det er sagt: Hvis Bioware faktisk legger leppene rundt kuken mongofansen retter mot dem, håper jeg de gjør en sånn sepia-farget montasje hvor vi ser hva som skjedde med alle i hele universet etter krigen. Med Morgan Freeman på voiceover.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#65
Enig at det ble litt mye husks og cannibals (og faens helvettes ravagers) ja. En annen ting som er litt stick in the mud er fiendene med en billion armor. Banshees er ikke så vanskelige å unngå som det er å rive ned muren dems med warpthrow og incinerate 5-6 ganger. Blæ.
Jeg brukte maxa armor piercing-ammo og det tok fremdeles evigheter å gjøre inntrykk på dem mens jeg kite-a dem rundt området.

I andre nyheter så begynner jeg å tro det er stor sansynlighet for at indoktrineringsteorien stemmer. Det jeg ser som det største cluet er at det midterste valget i slutten reflekterer lyset du løper mot for å beame deg opp, og at det er bevisst plassert i midten og framstår som det 'viktigste' valget fordi reapersene vil du skal velge det - for å beame deg opp til reaper hq for å fullføre indoktrineringen. Det røde valget blir å motstå og du ligger ennå på bakken.
Det,også at indoktrinering har vært et tema gjennom hele jæla spillet, så det skulle egentlig bare mangle at shepard selv blir offer for det på et punkt.

Litt billig med "IT WAS ALLLL A DREEEEEEEEAM!" kanskje? Kanskje, men jeg tar det gjerne over "vi kom ikke på no så vi bare slengte no sammen for å gi faen".
 

Lodin

Der Waaaah
#66
Alle harde fiender tok jeg med en kombinasjon av konstant skyting med den salarian-pistolen med små sticky grenades og warp eller den specialen man får av James. Banshes kan skrike så mye de vil, de rekker ikke bort til meg selv med teleporteringa si.
Forøvrig brukte jeg en Matock med sikte på alt annet. Da blir det den beste sniperen (selvom det er ei rifle) i spillet siden den har sinnsyk skytehastighet og ingen rekyl. Droppa å ta med maskinpistol etter hvert siden jeg uansett ikke brukte dem.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#67
Jeh, jeg har aldri sett poenget i smg-er. Det sies at de er bra mot skjold og barriers, men de forsvinner jo helt med et par skills uansett.
Jeg brukte stort sett bare Argus-en jeg fikk fra Novastrum, og kanskje sniper på cerberus-oppdrag bare for å se gjennom røyken. Putta på piercing mod sammen med armor piercing skillen, og da dævva atlaser rimelig kjapt på hardcore.

Men banshees :penga: warp, throw, plakkaplakkaplakkaplakka, løpe til andre siden av kartet, repeat 2-3 ganger.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#68
Banshees? Høh. Widow på level 5, power recharge med en bitteliten bonus, Cloak og headshot X2 og så var det gjort. Widow er litt treig, men når man har peiling på headshots og får såpass lav recharge at hvert skudd kan tas fra Cloak, går det an å oneshotte det meste uten Barrier. Inkludert Harvesters. =D
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#69
Harvestere dævva fortere enn banshees for meg :< Lettere å warpthrowe konstant siden du ikke trenger sprinte noe.

Jeg spilte på HAAARDCORE da fordi jeg er kul og har ting å bevise.

E: drar man forresten ut a-en eller å-en i hardcore på nårsk?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#70
For meg blir det mest riktig minst feil med å dra ut A-en. Men ja, Banshees tåler mer enn Harvesters fordi Barrier. Trengte verken å sprinte eller gjøre noe annet enn å poppe ei skyggelue i eselet deres. Troooor jeg spilte på Hardcore selv, huske itj sjø.
 

Terje

mostly harmless
#71
Så da ble jeg ferdig med min første gjennomspilling i går kveld. Jeg er egentlig storfornøyd med opplevelsen sånn totalt sett, bortsett fra småting jeg savnet. Som for eksempel Morinth. Jeg var renegade og valgte henne over Samara i ME2, og regna faktisk med at det ville få alvorlige konsekvenser. Ikke noe historieomveltende greier såklart, men når man velger henne over Samara så er man faenmeg passert ruthless, da er man bare ond. Så jeg trodde jeg måtte stå til ansvar for akkurat det valget. Jeg forventa ihvertfall mer enn en e-post som sa "halla sheppers! Jeg stakk fordi jeg gadd ikke henge med disse alliance folka lizm lol. Snakkas!"

Men skitt.

Så var det slutten da. Vil dere vite hvordan jeg opplevde den? Jo, nå skal dere høre: jeg står altså der med renegade femsheppen min og snakker med denne guttungen i citadellet, det er gått mange år siden det hele starta med ME1, jeg har spilt gjennom begge spilla flere ganger med forskjellige Sheparder, jeg har venta på ME3 og holdt meg fullstendig spoilerfri, ikke sett en eneste trailer engang, og nå er det bare minutter igjen til den store payoffen.

Så konker TV'n.

Jeg skulle ønske jeg kødda, men det er fakta faen. Den tok kvelden *da*.

Nå døde den ikke tvert, det begynte med litt digital skurring som ble gradvis verre, bildet begynte å komme og gå, så jeg fikk da med meg slutten på sett og vis mens jeg i panisk raeg-modus fikla med fjernkontroller og koblinger for å finne feilen. Men nope. Tre minutter inn i rulleteksten døde den for godt.

Så nå sitter jeg her og knoter inn dette med forum runner, fordi den TV'n var den eneste skjermen jeg hadde, brukte den som PC-skjerm, alt. Det er hele ni dager til den blir fem år gammel, så den blir fiksa, men i mellomtida ser stua mi sånn ut.


ForumRunner_20120323_184825.png

ffffffffffffffFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Nå har jeg ihvertfall noe tid til å komme litt ned i lese-backloggen.

Og ME3 eide.

[edit] dømrade bildet kom på feil plass og jeg gidder ikke prøve å fikse det. Forum Runner.

[editedit] Ser nå på lånt PC-skjerm at dømrade bildet ligger riktig og at det bare så gæærnt ut i Forum Runner. :argh:
 
#73
Runda spillet tidligere i dag. Det eide, selv om slutten kanskje var litt meh, men jeg må si jeg liker WE WANT TO BELIEVE-videoen som Tomas posta over her. Uansett så har jeg nå skumma gjennom hele denna tråden og jeg kan ikke tro at ingen ser ut til å ha nevnt at Buzz mothafuckins Aldrin dukka opp på slutten!!!!!!1

Men ja, denne franchisen er kanskje min favorittgamingfranchise ever, og jeg kommer selvsagt til å kjøpe alt av single player DLC (multiplayer driter jeg i), starting with denne From Ashes-greia som jeg aldri hadde hørt om før jeg leste denne tråden. Også kommer jeg til å spille gjennom alle spilla om igjen på PC når jeg en gang i fremtiden blir en del av mesterrasen. Bioware, ta pengene mine!
 
#75
Ja =D
 
#77
Extended cut ble posted i den andre tråden :penga:
 

Lodin

Der Waaaah
#78
The Quarians decided that fuck it all, We're gonna reach that planet! They invented proper cold storage with the rest of the races and then set out. Hoping The Geth kep't their cool.
 

Lodin

Der Waaaah
#79
The Drell decided that they really did not give a fuck since they were doomed anyway.
They just sorta stayed around.
 
#80
Ferdig med spillet nå, og greien for min del er at jeg rett og slett ikke forstår slutten. Allerede før jeg visste at masse skyting ikke ventet meg på The Citadel, og Shepard våknet opp blant alle likene, og Anderson plutselig er der, så syntes jeg det var eerie. Døde akkurat James og Liara? Hvordan kan jeg snakke med Anderson, sa de ikke nettopp at alle som løp mot strålen var døde? Deretter kommer jeg inn i det rommet med Anderson, og Illusive Man dukker opp fra ingensteds, uten at han sier noe om hva han gjør der, men har visst plutselig indoktrinert Shepard og kan få meg til å skyte Anderson? Og så det lyset, og den fullstendig uforklarte skaperen av reapersene? Hva for en slags skapning er det, og hvorfor bryr vedkommende seg om hvordan det går med organisk liv? Hvorfor ser den ut som ungen som plager Shepard? Og så selve slutten ... Hvordan kom James og Liara seg til Jokers skip? Og hva skjer med at Shepard våkner opp på jorden i en av de andre sluttene hvis han var på romstasjonen? Og den sære greien etter rulletekstene med Buzz Aldrin ... Hva var det som egentlige skjedde i slutten, hva var det forfatterne tenkte?

Jeg liker faktisk indoktrineringsteorien, men problemet med den er at den avhenger av at et helt annet fortellingsspråk har blitt brukt til å fortelle resten av historien. Mass Effect-serien snarere overforklarer enn det der ... Så det blir liksom som å be oss se i én retning, og så gjøre noe helt annet bak ryggen vår. Så jeg tviler på at teorien stemmer, fordi måten det er kommunisert på er altfor søkt til å ikke på noen måte være forhåndsannonsert. Selv hvis den kommende utvidelsen bekrefter tolkningen, så vet jeg ikke om jeg tror på de. At det var det de mente. Jeg tror imidlertid det kan være slutten er gjort ulogisk med vilje. Det er liksom en måte å skildre noe uskildrbart på. Harry Potter blir for eksempel drept av Voldemort i den syvende boken, før han så kommer seg opp igjen bare fordi og vinner; og Virginia Woolfs Mrs Dalloway konkluderer med at tittelfiguren får høre om noens selvmord, og uforklarlig blir lykkelig av det. Men hvorfor overbeviser det ikke i Mass Effect? Er det fordi det ikke er gjort godt nok, spillet har jo ellers et fullstendig bokstavelig fortellerspråk, kanskje bortsett fra drømmesekvensene i treeren som jeg i utgangspunktet syntes var skarrende, men er det fordi det sånn blir veldig uklart om slutten er helt håpløs eller svært god skriving; eller er det fordi vi ikke er vandt med at spill gjør sånt ... Kanskje vil slutten av senere spillere bli tatt bedre imot?

I et øyeblikk tenkte jeg ellers, "Oi, nå ble det veldig samfunnsaktuelt," mens Starchild snakket. Det der med at ukontrollert organisk liv uungåelig fører til utslettelsen av organisk liv minner veldig om dette med at vi, jeg og du, ødelegger planeten vår, og når man i et spill om nettopp valgfrihet kommer til et punkt hvor man ikke har så mye valg eller frihet, og ingen av valgene føles helt riktig; vel, jeg tenker denne typen skuffelse er veldig typisk for vår tid i den forstand at vi er veldig sånn "Yes, we can!", såkalt alvorsgenerasjon, og tror på individualitet ved å kle oss unikt og høre på unik musikk og lage våre høyst personlige Facebook-sider, og ønske å løse Midtøsten, og redde miljøet, samtidig som ... det på slutten av dagen føles innmari håpløst. Vi vet alle at vi ikke er de eneste som hører på musikk andre ikke hører på, har forskjellige klær, og unike Facebook-sider med hver våre ting vi i verden skal redde; og sånn blir kanskje Mass Effect 3s verdensredding en seier på våre, moderne premisser. Blandet, og nesten ekkel, men Shepard vil bli husket, og solen skinner på en gressplanet ... Hvilket kanskje er en ganske vill tolkning. At de forlot sin egen logikk for å la oss føle på det? Har hvem enn som skrev slutten, fått lov til å gjøre en kritisk del av et spill veldig mange penger avhenger av til poesi? Tvilsomt. I alle fall er dette sammen med indoktrineringskonspirasjonsteorien et bevis på at sluttens nonsens i virkeligheten kan tjene spillet i det store og det hele. Gjort med vilje eller ikke, så er det veldig Mona Lisas smil. Det er mye å snakke om.

Jeg har i alle fall vanskeligheter med å godta det bare er et tilfelle av ekstremt dårlig skriving. Som det har blitt sagt gir det ingen mening at spillet slutt skal ha et så lavt kvalitetsnivå i forhold til resten. Og nå snakker jeg ikke hvordan eller hva, jeg snakker om å overhodet klare å kommunisere forståelig med spilleren. Nå har jeg lest om det der med at det er klassisk god PR å være unnvikende i slike situasjoner som den BioWare er i nå, men BioWares Twitter-representanter later hele tiden til å gi uttrykk for at de vet noe vi ikke vet når de sier sånn som at de skulle ønske de kunne diskutere, men ikke kan spoile. Så kanskje det er meningen vi skal være forvirret nå, og at en DLC kommer snart som forklarer alt? Og at å være forvirret i noen måneder er en del av den intenderte opplevelsen? Samtidig var det vel aldri fra begynnelsen av en del av planen å utvide slutten?

Jeg skjønner ingenting.

:psyduck:

Jeg elsker slutten.