At slutten var dårlig gjennomført kan kanskje forklares med at forfatterteamet ikke var med på å lage den (visstnok) og at han som var ansvarlig for spillet (I ME1/2 var det to, den "flinkeste" ble overført til SWTOR og sluttet) ønsket å skape mye diskusjon rundt slutten (det står i notatene hans som ligger ved collectors). Det er problematisk at de involverer en ny rase på slutten med et nytt mål i en ellers ganske detaljert (fps)RPG uten å gi bakhistorie, det er problematisk at du får tre valg kun basert på et tall bygget opp av x missions og x spill i MP-delen og ikke valg i spillet eller serien og det er problematisk at spillet ikke gir deg noen nevneverdig avslutning: Den beste løsningen hadde vært flere animerte scener ala trailerene, men det hadde fint holdt med en epilog animert i selve spillet og det hadde faktisk holdt med en latskaps-fallout3/NV-løsning med bilder og skrift som beskriver hva som skjedde videre. Serien når klimaks, forandrer verdensbildet ditt uten å forklare nevneverdig hvorfor og bare slutter med at universet eksploderer i forskjellige farger. Og så? Foglane vet. Kanskje DLC fikser det, kanskje ikke.
Når det gjelder kvaliteten på historien der Starchild-rasen løfter seg selv opp til å bli Reapers, som igjen høster galaksen for alle utviklede sivilisasjoner er jeg uenig med kritikerene på de fleste punkter. Det er helt logisk fra deres ståsted at historien kommer til å gjenta seg, og at den eneste måten å hindre at maskiner tar over galaksen for alltid er å hindre organisk liv i å utvikle de. Greit å nevne at Geth ikke er AI før på slutten av ME3, og at Reapers ikke kan hacke Geth når de faktisk blir det. Reapers kan altså ikke utslette AI raser uten problemer, og når rasen som kan forflytte seg mellom galakser uten nevneverdige problemer må faktisk behandle en relativt ny rase - på dette tidspunktet er vel Geth bare et par uker gammel? Uansett, poenget jeg ville frem til var at dette har blitt hintet til før i mange andre serier, og faktisk blitt brukt direkte i Battlestar Galactica:
Slutten var god, utføringen av slutten var latterlig dårlig. En dårlig levert sekvens er dårlig uansett hvordan du ser på den og å gå så langt vekk fra kvaliteten og fortellingstradisjonene i resten av serien kan, for å bruke et skarpt uttrykk, for faen ikke forvekles med kunst. Det føles litt som om ME1-3 frem til slutten var Star Wars triologien og slutten på ME3 var prequels. Ideen var god, gjennomføringen - nei, bare nei.
Når det gjelder kvaliteten på historien der Starchild-rasen løfter seg selv opp til å bli Reapers, som igjen høster galaksen for alle utviklede sivilisasjoner er jeg uenig med kritikerene på de fleste punkter. Det er helt logisk fra deres ståsted at historien kommer til å gjenta seg, og at den eneste måten å hindre at maskiner tar over galaksen for alltid er å hindre organisk liv i å utvikle de. Greit å nevne at Geth ikke er AI før på slutten av ME3, og at Reapers ikke kan hacke Geth når de faktisk blir det. Reapers kan altså ikke utslette AI raser uten problemer, og når rasen som kan forflytte seg mellom galakser uten nevneverdige problemer må faktisk behandle en relativt ny rase - på dette tidspunktet er vel Geth bare et par uker gammel? Uansett, poenget jeg ville frem til var at dette har blitt hintet til før i mange andre serier, og faktisk blitt brukt direkte i Battlestar Galactica:
Cylons sliter med eget opprør på old Earth, drar til cyons nær menneskene og gir de ressurection for å hindre at robotopprørert skal ødelegge alt organisk liv for andre gang (hvis jeg har forstått det rett). Kort fortalt så er mantraet i BSG at det har skjedd før og det kommer til å skje igjen
Slutten var god, utføringen av slutten var latterlig dårlig. En dårlig levert sekvens er dårlig uansett hvordan du ser på den og å gå så langt vekk fra kvaliteten og fortellingstradisjonene i resten av serien kan, for å bruke et skarpt uttrykk, for faen ikke forvekles med kunst. Det føles litt som om ME1-3 frem til slutten var Star Wars triologien og slutten på ME3 var prequels. Ideen var god, gjennomføringen - nei, bare nei.