[Multi] Mass Effect 3 - SPOILERTRÅD

#81
At slutten var dårlig gjennomført kan kanskje forklares med at forfatterteamet ikke var med på å lage den (visstnok) og at han som var ansvarlig for spillet (I ME1/2 var det to, den "flinkeste" ble overført til SWTOR og sluttet) ønsket å skape mye diskusjon rundt slutten (det står i notatene hans som ligger ved collectors). Det er problematisk at de involverer en ny rase på slutten med et nytt mål i en ellers ganske detaljert (fps)RPG uten å gi bakhistorie, det er problematisk at du får tre valg kun basert på et tall bygget opp av x missions og x spill i MP-delen og ikke valg i spillet eller serien og det er problematisk at spillet ikke gir deg noen nevneverdig avslutning: Den beste løsningen hadde vært flere animerte scener ala trailerene, men det hadde fint holdt med en epilog animert i selve spillet og det hadde faktisk holdt med en latskaps-fallout3/NV-løsning med bilder og skrift som beskriver hva som skjedde videre. Serien når klimaks, forandrer verdensbildet ditt uten å forklare nevneverdig hvorfor og bare slutter med at universet eksploderer i forskjellige farger. Og så? Foglane vet. Kanskje DLC fikser det, kanskje ikke.

Når det gjelder kvaliteten på historien der Starchild-rasen løfter seg selv opp til å bli Reapers, som igjen høster galaksen for alle utviklede sivilisasjoner er jeg uenig med kritikerene på de fleste punkter. Det er helt logisk fra deres ståsted at historien kommer til å gjenta seg, og at den eneste måten å hindre at maskiner tar over galaksen for alltid er å hindre organisk liv i å utvikle de. Greit å nevne at Geth ikke er AI før på slutten av ME3, og at Reapers ikke kan hacke Geth når de faktisk blir det. Reapers kan altså ikke utslette AI raser uten problemer, og når rasen som kan forflytte seg mellom galakser uten nevneverdige problemer må faktisk behandle en relativt ny rase - på dette tidspunktet er vel Geth bare et par uker gammel? Uansett, poenget jeg ville frem til var at dette har blitt hintet til før i mange andre serier, og faktisk blitt brukt direkte i Battlestar Galactica:

Cylons sliter med eget opprør på old Earth, drar til cyons nær menneskene og gir de ressurection for å hindre at robotopprørert skal ødelegge alt organisk liv for andre gang (hvis jeg har forstått det rett). Kort fortalt så er mantraet i BSG at det har skjedd før og det kommer til å skje igjen

Slutten var god, utføringen av slutten var latterlig dårlig. En dårlig levert sekvens er dårlig uansett hvordan du ser på den og å gå så langt vekk fra kvaliteten og fortellingstradisjonene i resten av serien kan, for å bruke et skarpt uttrykk, for faen ikke forvekles med kunst. Det føles litt som om ME1-3 frem til slutten var Star Wars triologien og slutten på ME3 var prequels. Ideen var god, gjennomføringen - nei, bare nei.
 
#82
Ikke enig i at det du sier om Starchild-folkene er åpenbart. Det er logisk, og det er en fungerende tolkning, men det krever likevel at du aktivt har gått inn, og knyttet sammen alle de løse trådene slik. Men det gir seg ikke av seg selv. Hvorfor er det helt logisk fra deres ståsted at den eneste måten å hindre maskiner fra å ta over galaksen er ved å utslette alt liv som når et visst teknologisk nivå? Det forklares ikke for oss, og det er i hvert fall ikke logisk for oss: Frem til da handler Mass Effect-serien, og spesielt 3, om hvordan alle slike antakelser er feil. Spillet belønner deg for eksempel aller mest hvis du kurer kroganene og får de til å sammarbeide med turianene og salarianene på tross av at alle frem til du får det til forteller deg det aldri vil skje. Det samme gjelder foreningen av quarianene og gethene. Mass Effect 2 er det samme i mindre skala. Man skal få mange ulike folk til å sammarbeide, for å ikke snakke om at grunnlaget for hele spillets fortelling er at Shepard må sammarbeide med Cerberus, som man sist slåss med i eneren. I treeren kan du så få med leiesoldatfirmaene du kjempet mot som Cerberus i mesteparten av det forrige spillet. Det finnes alltid en løsning.

Likevel er paragon-valget i Mass Effect 3 å gjøre det du hele tiden har forsøkt å få the Illusive Man fra å gjøre, altså å forsøke å ta kontroll over reaperne. Renegade-valget er genocide, mens den DNA-blandegreien er creepy. Hvordan kan man blande organisk DNA med DNA tilhørende syntetiske raser? Hva skjer da? Og hvorfor hjelper det? Valgene i slutten av Mass Effect går imot seriens egne, sakte, men sikkert fremdyrkede logikk. Hvis det første Mass Effect ber deg om å falle bakover i mørket, og du blir fanget, og dette fortsetter utover serien mange ganger, så er det plutselig ingen som fanger deg når du nå selvsikkert kaster deg bakover i slutten av treeren. Det er nesten et slags angrep på spillets egne logikk. Det er som om det sier, "Våkn opp. Tror du virkelig det er så lett å ta store valg?" Plutselig er konsekvense av ens valg uklare, og ingen av alternativene gode.

Heller er jeg ikke enig i at reaperne ikke bare kan ødelegge syntetiske raser hvis det å bevare organisk liv er deres mål. Et av valgene involverer utslettelsen av gethene, så da er de åpenbart i stand til å gjøre det. Og dessuten, selv om de ikke kan hacke de, så kan de heller ikke hacke organisk liv, uten at det gjør at de velger å heller bekjempe rasen de, hvis de er tidlig ute, kan hacke, og siden er en langt mindre jobb å ødelegge enn alle levende høyteknologiske raser. Til slutt forstår jeg ikke hvorfor det er et problem at syntetiske raser tar over universet i det hele tatt. De har like mye rett til liv, og plass som organiske raser. Det er spillets konklusjon frem til man møter Starchild. Så det er som om plutselig det nyeste Call of Duty skulle endt med at du de siste ti minuttene møtte en superhemmelig, nasjonsnøytral organisasjon som jobbet for å utslette Frankrike fordi landet truer eksistensen til alle de andre nasjonene hvis landet får utvikle seg. Men hvorfor det? Det går jo an å sammarbeide med de, allerede Mass Effect 2 lar deg gjøre det, og syntetisk liv har ikke noen større grunn til å ødelegge alt organisk liv enn alt organisk liv har til å ødelegge dem. Videre er det vel det at organisk liv blir ødelagt eller tatt kontroll over av syntetiske som er problemet med at syntetisk liv tar over, og er ikke det en nøyaktig beskrivelse av problemet med reaperne? Hvor kommer logikken til Starchild fra, og ikke minst, hvorfor bryr Starchild seg? Er vedkommende syntetisk, organisk, noe helt annet?

Det jeg prøver å si er at du aktivt har fortolket, og alle som har spilt slutten har i motsetning til hele resten av seriens innhold måttet aktivt fortolke slutten for å få den til å gi mening fordi den ikke uten videre gjør det alene, og det selv om man så bare har stuet det bort som mer vill space opera. Det er som om spillet sniker vekk all støtte i slutten av spillet, og plutselig er det ikke om Mass Effects univers det handler om, men spilleren, og hvordan spilleren frem til da har forstått spillet. Slutten til Mass Effect 3 er hardt arbeid. Jeg har lest påstander om at folk har blitt fysisk syke av den. Hvis det er én forfatters arbeid som ikke har latt de andre få innsyn, så tror jeg nesten på at dette er gjort med vilje, og det er genialt. Når du setter deg ned med Journey og Dear Esther og det der, så vet du hva du får: Det er akkurat det samme, hele tiden, og ikke i nærheten av like interessant som kunst som dette: I disse spillene bryter man bevisst og forhåndsvarslet spillnormer for å få oss til å se spill på en annen måte. Mass Effect leier deg rundt i mer enn 100 timer, og så dytter det deg utenfor en klippe.

Og det er helt fantastisk wonderful.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#83
Mass Effect 3 Extended Cut har fått en dato, og det er … kommende tirsdag, den 26. juni.

Info her.

Du vil trenge en save fra før angrepet på Cerberus-basen, dvs du må spille det og London-brettet på nytt.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#84
Bioware, du leker med ilden når du har "Extended cut" og "BUY NOW"-elementene så nære hverandre.
 
#85
Men i..,jeg har ingen saves fra før London. Kanskje jeg bare skal spille alt på nytt?

Eller bare se alle sluttene på youtube...
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#86
Argh, vil spille selv men skeptisk til hvor min(e) siste saver er. Merker jeg blir bittelitt hype MEN galctic readyness har vel sunket til 50% igjen... Og er ikke veldig gira på mer multiplayer.
 
#87
The Extended Cut will release on June 26th on Xbox 360, PC, and PlayStation 3 in North America and July 4th for PlayStation 3 in Europe.

:penga:
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#88
Argh, vil spille selv men skeptisk til hvor min(e) siste saver er. Merker jeg blir bittelitt hype MEN galctic readyness har vel sunket til 50% igjen... Og er ikke veldig gira på mer multiplayer.
Sjekket i dag og det står bra til emd savene, men readyness er som fryktet sunket i til minimum. Men fuck it, regner med de ikke har laget mer enn én extended versjon uansett.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#90
Antar det spiller like mye rolle som det gjorde da spillet var nytt, ja.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#91
Sjekka selv, jeg hadde litt mindre Total Military Strength enn Lodin, 50% Readiness Rating, og dermed en Effective Military Strength på litt over 3000. Fortsatt helt grønn stripe og "Chances of success are even", pluss save rett før Illusive Man-basen. Det var koz.
 
#92
Du trenger vel 4k for destroy: survive/not scorch earth ending? Og har noen lyst til å fortelle om det er verdt det i den normale tråden på tirsdag? Har lord jobbuke og rekker ikke å teste DLC før neste uke en gang :ras:
 
#94
To gb for to sekunder med ending video? Kan umulig være så dårlig!

Setter fem kroner på ekstra voice fra starchild og en f3/nv/da bildeserie på slutten.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#95
Buggz svarte nok på om det var verdt å ha maximum readiness.

Det vil selvfølgelig triprapporteres når den er spilt igjennom, håper i morgen kveld!
 
#96
Er jo mulig at de to sekundene blir utvidet! Lurer fælt på hva som skjer etter den eneste slutten hvor frk. Shep overlever. Hvor er hun? Var alt en drøm? Troller de oss?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#97
Har fulgt med litt og jeg tar utgangspunkt i at de ikke viser noe mer av Shepard, fikk inntrykket av at de først og fremst vil utdype hva som skjer med universet og dine følgesvenner.

Og vel, ja, nei, jeg husker ikke helt men mistenker man måtte ha max readyness for tilgang til -alle- slutten eller holdt det med kax grønn bar (du skjønner)? For om jeg må pimpe prosenten for å få en slutt med shep... Ja da må det nok til.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#98
Flexer litt og tenkte å slenge på nedlasting før jeg drar for dagen men finnern ikke! Puler oss igjen osv, tar vel ikke lange tida å laste ned i ettermiddag heller.

Edit: Stressa en del med riktig save, fant ikke den Legend-saven som visstnok skal dukke opp men hadde min egen og er i gang. Er noen timer til noe "nytt".
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#99
Da har jeg spilt og her kommer det jeg la merke til var annerledes og lagt til, lenge siden jeg spilte det nå.


På vei mot conduiten (strålen som teleporterer deg til Citadel) mens man løper mot den er det en scene hvor Normandy plukker opp squadsmatene dine da de blir skadet. Jeg fikk en vakker mulighet til å ta farvel med Liara (I LOVE YOU GIRL).
Man ser Normandy fly avgårde før man selv fortsetter løpet mot conduiten.

Når du selv har kommet inn i superstrålen og Citadel får vi en ny videosekvens av slaget som pågår hvor bl.a. Hacket bekrefter Shepard kom seg inn, uten at jeg kan garantere denne ikke var med tidligere.

Delen med Anderson virker lik, han fulgte etter, kom ut et annet sted og likevel først frem, men detaljer.

De ha beefet opp samtalene med Illusive Man og ikke minst Catalyst-kiden som nå også gir en noe mer detaljert forklaring både på deres opprinnelse (noen lage de) og hva som skjer om du går for de forskjellige alternativene (ødelegg, kontroll, synke).

Jeg gikk for det røde valget, og før crucible skyter får vi en ny video fra Normandy og man ser de flyr vekk før crucible blaster den røde bølgen. Flere videosekvenser med mennesker som slåss mot reapers som plutselig ødelegges, delen hvor strålen blir spredt er lik men flere sekvenser fra jorda med feirende aliens og døde reapers er nytt. Delen hvor Normandy forsøker å fly fra superantisyntetisklivgreia er noe mer detaljert men skipet kræsjlander som før.

Men så får vi se en masse romskip som fyr gjennom universet på vei hjem til sitt, Admiral Hacket gir en flott tale om hvor mye vi eier og man får se stillbilder av Kasumi, Jack og noen figurer man har møtt oppgjennom spillet. En liten seremoni ved minnetavla over døde hvor de henger opp "Commander Shepard" og det er litt trist. Normandy letter og flyr avårde.

OHSNAP samme scene hvor vi ser liket til Shepard... Som plutselig tar et pust! Men det er ikke noe nytt.

Rulletekst, deretter samme video med gamle kisen og lille kiden. Om de har forandret noen ord la ikke jeg merke til det.

Noe som er verdt å nevne er at i denne slutten poengterer de hvordan alt maskineri ikke blir ødelagt for alltid, bare en liten stund. Eller, det kan repareres, det er liksom greia og omfatter også relays.

Og jo ja for å "oppsumere", den svarte på noe men ikke alt, det er ca det den opprinnelige slutten burde vært for at Bioware skulle sluppet unna så mye fanraeg de fikk. Den forandrer ikke premisset for slutten, som noen kanskje håpet, men bygger mer rundt den, funker for meg men ikke på langtnær alle de som sperger ut helt på detaljer for drømmene og en evt. "Shepard var indoktrinert"-teroien blir ikke forklart så det kan avvises.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Åssen vet jeg om oppdateringa er installert i origin? :psyduck:
Sier at spillet er oppe til dato, men har ikke lasta ned en døyt.