Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3, og bare PS3)

Hey, legg til dette ordet i ordboka di; hold kjeft din bedrevitende, harvard elev.
Skal du ha det med teskje?
Storien i MGS eier.
Cutscenes i MGS eier.
Gameplay i MGS eier.
Og spillene har det lille ekstra som ikke kan beskrives med ord.
Kom ikke her og påstå at jeg aldri har hatt noe vettig å si.
Utrykte jeg meg godt nok ifølge dine retningslinjer? Sikkert ikke.. Men du tok poenget.
 
Eller så er du bare en arrogant, ubehaglig liten mann som snakker til alle andre som de er idioter. Så fint at du kan skrive bedre enn meg, og uttrykke deg bedre enn meg. Hvis du sier noe da, så det jo være sant. Hvordan kan oppegående mennesker under noen omstendighet tenke anderledes enn deg? Du burde virkelig få en medalje eller noe sånt.

Edit: Den var til SHDR
 
Jeg forstår enda ikke hvorfor folk klager på et spill som leverer.

95% av alle spill som kommer ut idag, er så ræva at det ikke er mulig. MGS er i de 5 prosenten som leverer. Gang på gang, hver eneste gang MGS kommer ut, så syntes folk flest at MGS leverer. Tro det eller ikke, jeg som person er veldig detalj fokusert, og det passer meg bra å spille MGS, fordi det er de små tingene som gjør spillet så bra.

MGS: Blink screen, mantis kampen
MGS2: Du kan se snake løpende i papp boksen
MGS3: Måten du kan drepe The End på

Det finnes så mange ting fler, men det er liten vits å spoile/ødlegge for andre folk som kanskje enda ikke har spilt spillene.

Når jeg skal kjøpe MGS4 så veit jeg at de 500-600 kr jeg bruker er verdt hver eneste krone. Det er utrolig få spill som kan veie seg opp mot det.
 
SITAT(Griever @ 30.07.07, 10.58) 75312
Eller så er du bare en arrogant, ubehaglig liten mann som snakker til alle andre som de er idioter. Så fint at du kan skrive bedre enn meg, og uttrykke deg bedre enn meg. Hvis du sier noe da, så det jo være sant. Hvordan kan oppegående mennesker under noen omstendighet tenke anderledes enn deg? Du burde virkelig få en medalje eller noe sånt.

Edit: Den var til SHDR
[/b]
Jeg er hverken arrogant eller liten. Jeg tror du ville blitt overrasket. Jeg synes også det sier jævlig mye om deg at du nå har gått over til personangrep for å rettferdiggjøre meningen du tydeligvis ikke er istand til å argumentere for. Så, hvem er det som er liten og ubehagelig nå? Jeg har forholdt meg svært rolig og ikke minst holdt meg til saken. Du, på den annen side, har tatt min holdning til Metal Gear Solid-serien som en personlig fornærmelse, og tåler tydeligvis ikke at noen mener noe annet enn du. Når vedkommende attpåtil er mer velartikulert og bedre til å argumentere, bestemmer du deg for at det nødvendigvis betyr at vedkommende må være arrogant og ekkel. Vet du hva det sier om deg? At du er smålig. Og det er faktisk verre enn å være arrogant.

SITAT
Hey, legg til dette ordet i ordboka di; hold kjeft din bedrevitende, harvard elev.
Skal du ha det med teskje?
Storien i MGS eier.
Cutscenes i MGS eier.
Gameplay i MGS eier.
Og spillene har det lille ekstra som ikke kan beskrives med ord.
Kom ikke her og påstå at jeg aldri har hatt noe vettig å si.
Utrykte jeg meg godt nok ifølge dine retningslinjer? Sikkert ikke.. Men du tok poenget.
[/b]
Historien i MGS er pinlig. Filmsekvensene er dårlig regissert. Gameplayet er helt utmerket, og jeg liker formuleringen av stealth gameplay som et slags puzzle-spill. Det er utvilsomt et av de mest innflytelsesrike designene de siste ti årene. Det som holder spillene nede, derimot, og gjør dem utilgjengelig for et bredere marked, er Kojimas endeløse dialoger og pinlige, melodramatiske hovedpersoner. Det "lille ekstra som ikke kan beskrives med ord" er det som sørger for at Metal Gear Solid-spillene har solgt mindre og mindre hver gang et nytt spill har blitt sluppet. Guess why? Fordi folk synes det er pinlig og unødvendig.

Og nei, jeg synes så langt ikke du har sagt noe særlig vettugt. Har du tenkt å ta til deg kritikken min, eller har du tenkt å fortsette å skape deg?
 

Novastrum

Feminist-elitist
The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposed ideas in the mind at the same time, and still retain the ability to function.

F. Scott Fitzgerald


Klargjørelse: hvis man ikke klarer å se feil i noe fordi man har investert følelser i det, bør man se på det som et intellektuelt nederlag.
<div align="center">Det er ikke farlig å være nyansert.

Edit: Så lenge man ikke prater om kjærlighet, da er det greit å slippe fornuften.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
I sistnevnte tilfelle er det ikke bare greit men også forventet at du gir slipp på all sans for fornuft.

Sancti/SHDR nevner i noe grad hvorfor jeg ikke har spilt MGS: Twin Snakes (eneste MGS-spillet jeg har) mer enn jeg har gjort. Jeg har ikke direkte noe imot cutscenes, i MGS er de så cheesy at jeg ser litt underholdningsverdi i de, men det blir så mange og mye av det at selve gameplayet blir oppstykket. Jeg følte det var for mye diskusjoner og bosskamper, og for lite sniking og leking med soldater. Jeg runda det en gang og spilte det på nytt på Hard eller Extreme (husker ikke), men idet jeg kom til en boss jeg ikke takla igjen gikk jeg lei. Under første gjennomgang la jeg fra meg spillet mye oftere enn jeg pleier å legge fra meg nye spill.
 
SITAT(Sancti @ 30.07.07, 14.30) 75325
Jeg synes også det sier jævlig mye om deg at du nå har gått over til personangrep for å rettferdiggjøre meningen du tydeligvis ikke er istand til å argumentere for. Så, hvem er det som er liten og ubehagelig nå? Du, på den annen side, har tatt min holdning til Metal Gear Solid-serien som en personlig fornærmelse, og tåler tydeligvis ikke at noen mener noe annet enn du. Når vedkommende attpåtil er mer velartikulert og bedre til å argumentere, bestemmer du deg for at det nødvendigvis betyr at vedkommende må være arrogant og ekkel. Vet du hva det sier om deg? At du er smålig. Og det er faktisk verre enn å være arrogant.

[/b]
Ja, der tok du meg på kornet. Jeg driter i meningen din om metal gear. Tror jeg nevnte at jeg ikke bryr meg om hva andre mener om saken, for jeg synes det er fine spill uansett. Og når alt kommer til alt, er det det eneste som betyr noe for at jeg skal få noe ut av et spill. Det som irriterer meg, er evnen din til å prate nedlatene til andre. Jeg kan også se at du ikke har forsvart det delen av innlegget mitt. Betyr det at du er klar over at du gjør det?

Så oppsummert.
1. Jeg trenger ikke rettferdiggjøre min mening om noe spill i hele verden. Å det gjør ingen andre heller. Diskutere det er en helt annen sak.
2. Jeg tok overhode ikke din holdning til mgs som en personlig fornærmelse. Folk kan mene akkuratt hva de vil uten at det går utover nattesøvnen min, så lenge jeg også får ha min mening.
3. Så fint at du er velarikulert og bedre til og argumentere. Tviler ikke et sekund på at det gav deg en flott norsk karakter, og tro meg, jeg skulle gjerne hatt evnen til å ordlegge meg bedre.
4. Jeg er ingen smålig person.
5. Du virker arrogant og ekkel(eller ubehaglig som jeg brukte) fordi du prater til de som ikke har samme mening som deg, og ikke er like flinke til å prate for seg, som de er små mindreverdige mennesker. og det gjelder i det store og det hele, ikke kun i denne tråden. Folk som prater slik er i mine øyne små mennesker. Ikke nødvendigvis fysisk, men en oppegående kar som deg skjønner hva jeg mener. Selvsagt, jeg kjenner ikke deg. Jeg har aldri møtt deg, og jeg vet ingenting om deg. Men utifra hvordan du skriver er det inntrykket jeg sitter igjen med. Det var ikke et personangrep, det var et forsvar.
 

SHDR

Gullmedlem
SITAT(Griever @ 30.07.07, 16.31) 75350
Ja, der tok du meg på kornet. Jeg driter i meningen din om metal gear. Tror jeg nevnte at jeg ikke bryr meg om hva andre mener om saken, for jeg synes det er fine spill uansett. Og når alt kommer til alt, er det det eneste som betyr noe for at jeg skal få noe ut av et spill. Det som irriterer meg, er evnen din til å prate nedlatene til andre. Jeg kan også se at du ikke har forsvart det delen av innlegget mitt. Betyr det at du er klar over at du gjør det?

Så oppsummert.
1. Jeg trenger ikke rettferdiggjøre min mening om noe spill i hele verden. Å det gjør ingen andre heller. Diskutere det er en helt annen sak.
2. Jeg tok overhode ikke din holdning til mgs som en personlig fornærmelse. Folk kan mene akkuratt hva de vil uten at det går utover nattesøvnen min, så lenge jeg også får ha min mening.
3. Så fint at du er velarikulert og bedre til og argumentere. Tviler ikke et sekund på at det gav deg en flott norsk karakter, og tro meg, jeg skulle gjerne hatt evnen til å ordlegge meg bedre.
4. Jeg er ingen smålig person.
5. Du virker arrogant og ekkel(eller ubehaglig som jeg brukte) fordi du prater til de som ikke har samme mening som deg, og ikke er like flinke til å prate for seg, som de er små mindreverdige mennesker. og det gjelder i det store og det hele, ikke kun i denne tråden. Folk som prater slik er i mine øyne små mennesker. Ikke nødvendigvis fysisk, men en oppegående kar som deg skjønner hva jeg mener. Selvsagt, jeg kjenner ikke deg. Jeg har aldri møtt deg, og jeg vet ingenting om deg. Men utifra hvordan du skriver er det inntrykket jeg sitter igjen med. Det var ikke et personangrep, det var et forsvar.
[/b]
Jeg prater ikke ned til folk som ikke mener det samme som meg med mindre de bastant holder fast ved at meningen deres er like gyldig som min selv om de ikke klarer å argumentere for den, og dermed sannsynligvis heller ikke kan rasjonalisere for seg selv hvorfor de har den meningen. Og når en mening ikke har noe solid grunnlag, er det nødvendigvis ikke noen god mening. Dermed tillater jeg meg å opplyse folk om at meningen deres ikke holder vann, eller eventuelt at de kanskje burde tenke litt lenger over hva de mener. Slik som jeg gjør. Jeg holder andre mennesker etter samme standard som meg selv, og det er det motsatte av å være arrogant eller nedlatende: Det er å forvente av andre mennesker det man forventer av seg selv.

Tenk deg om. Det jeg skisserer er det motsatte av arroganse. Å være arrogant er å holde andre etter lavere mål enn du holder deg selv, og i utgangspunktet regne med at andre mennesker ikke er like god som deg. Det er teknisk sett arrogant å holde i mot andre mennesker at de ikke er like god som deg i noe du har ekspertise eller lang utdannelse innen, med mindre disse menneskene velger å delta på dine premisser og ikke innse at de ikke har noe de skulle ha sagt i sammenhengen. Isåfall er det de som er arrogante siden de regner med at deres mangelfulle argumenter og meninger nødvendigvis trumfer andres mer velfunderte meninger kun fordi de også har muligheten til å ha en mening.

Edit: For å redegjøre for noe litt annet: SharingaN^ sa at MGS-spillene bød på den "ultimate spillopplevelse". Ultimat betyr endelig, absolutt, ytterst. Perfekt betyr fullkomment. Frasen "den absolutte, endelige spillopplevelsen" impliserer at det ikke kan komme noe bedre, altså mener han at spillene er perfekte, fullkomne.
 
Et godt argument for meg, er ikke nødvendigvis et godt argument for deg. Oppdager jeg noe i et spill som jeg liker, betyr ikke det at du også må like det. Jeg har argumentert for meg, men det har i dine øyner hvert mangelfulle argumenter.


Angående det du skrev til slutt: Jeg har ikke skrevet at MGS er den ultimate spillopplevelsen. Du viser til setningen hvor jeg skrev at Hideo lager cutscenes og spillet på sin egen måte for å skape den ultimate spillopplevelsen. Altså, han gjør det på sin måte i forsøk om å lage den ultimate spillopplevelsen.
Hvis du ser noen poster opp, ser du at jeg nektet for akkurat samme ting.
 
Hvor har du egentlig argumentert for deg? Det jeg ser er: God histore! Megagameplay! Imba cut-scenes! Det er ikke argumentasjon, bare en mening du slenger ut uten noen som helst form for utdyping, og da blir den meningen ganske verdiløs. Dette er et diskusjonsforum, og da er det en fordel at man faktisk diskuterer.

Man trenger ikke å ha et avansert språk for å komme med gode argumenter. Det virker nesten som om du skjuler det at du er full klar over Shadars bedre poeng ved å rakke ned på ham og språket hans. Det er litt ... feigt.
 
Jeg har fint beskrevet hvorfor jeg liker cut-scenes, og hvorfor dette passer inn i MGS. Historien er det ikke mer å si om, jeg liker den. Jeg driter i om det er Richard Dawkins klonerippoffwhatever, eller om det mangler melodrama and so on, siden jeg syntes at historien er fengende. Jeg vet ikke hvorfor. Hadde jeg visst det, hadde jeg skrevet en roman med samme oppskrift for lenge siden.
Hvor har jeg rakket ned på hans språk? Det er heller motsatt. Indirekte kaller han meg inkompetent, kun fordi han har et bedre språk.
Skal du blande deg, prøv heller å løse diskusjonen ved å skrive noe on-topic.
 
SITAT(SharingaN^ @ 30.07.07, 16.17) 75372
Jeg har fint beskrevet hvorfor jeg liker cut-scenes, og hvorfor dette passer inn i MGS. Historien er det ikke mer å si om, jeg liker den. Jeg driter i om det er Richard Dawkins klonerippoffwhatever, eller om det mangler melodrama and so on, siden jeg syntes at historien er fengende. Jeg vet ikke hvorfor. Hadde jeg visst det, hadde jeg skrevet en roman med samme oppskrift for lenge siden.
Hvor har jeg rakket ned på hans språk? Det er heller motsatt. Indirekte kaller han meg inkompetent, kun fordi han har et bedre språk.
Skal du blande deg, prøv heller å løse diskusjonen ved å skrive noe on-topic.
[/b]
Okay-dokay. Cluet her er: Du *vet* ikke hvorfor du har en mening? Da har du ingenting med å sitte og forsvare den heller. Vet du hva et argument er? Et argument er et logisk resonnement som forklarer en idé. Du har ikke levert noe logisk resonnement så langt i tråden. Det eneste du har skrevet er at du liker Metal Gear Solid, og så har du blitt fornærmet fordi jeg påpeker at fortellingen i Metal Gear Solid-serien er innmari dårlig. Og det er den, uheldigvis. At du liker den gjør den ikke bedre, men det betyr at du har funnet noe i fortellingen som du kan relatere til, eller som gjør at du synes den er stilig. Sannsynligvis liker du den fordi du ikke har så veldig brede kulturelle referanserammer og synes at et annenrangs sammensurium av kvasifilosofi og action-klisjeer er skikkelig bra saker. Det er ingenting i veien med at du synes det. Det er derimot noe i veien med at du ikke klarer å skille mellom din mening og en kritisk vurdering.
 
D

Doctor Downs

Gjest
SITAT(Sancti @ 30.07.07, 12.39) 75305
Aquila: Stor kudos for å mene at diskusjoner er irrelevante så lenge de dreier seg om noe man liker, og man ikke er istand til å forsvare det uten å forenkle diskusjonen og drukne den i "meningsytring". Jeg er jævlig uinteressert i meninger uten argumenter. Og Sancti == SHDR, i dette tilfellet.
[/b]
Bah, ikke poenget mitt. Jeg diskuterer gjerne og forsvarer smaken min, men i et godt spill med gode cutscenes (codec teller ikke) så må man ikke avfeie at videoene er et pluss for noen, mens for andre, som deg selv, bare distraherer det. Personlig nøt jeg hvert sekund av spillet første gangen (ok, siste halvtimen var over kanten), men jeg skjønner godt at mange ble skuffa over mengden cutscenes i forhold til gameplay. Det er bare at når du ser tilbake på det i dag synes jeg MGS2 er et ganske spesiellt tilfelle. Alle ser ut til å være enige i at det er bra gameplaymessig, og om noe overdrevet John Woo-ish så virker det ikke som om noen har noe særlig å utsette på cutscensa heller bortsett fra mengden, at de distraherer osv. Så hvs man kan se spillet for dét det er... Jeg vet ikke, jeg mener nå i det minste at det raker over en gjennomsnitlig Michael Bay-film. Twin Snakes, nå det var cheesy.

Og for å si noe pent... egentlig til alle her; det er ufattelig deilig å henge på SG etter ei uke med "du tror du er så smart, du kan ikke bestemme hva som er bra og ikke, smak og behag yadayadayada".

SITAT(NiloPilo @ 30.07.07, 14.17) 75322
MGS3: Måten du kan drepe The End på
[/b]
Måten du kan hva? Jeg tror faktisk ikke jeg har kjeda meg så jævlig i et spill siden jeg satt fast i Trespasser med skjermkortproblemer som gjorde at jeg ikke engang kunne se puppene mine. Hvis man ikke liker cutscenes kan man i det minste trykke seg vekk!
 
SITAT(Aquila @ 31.07.07, 03.32) 75456
Måten du kan hva? Jeg tror faktisk ikke jeg har kjeda meg så jævlig i et spill siden jeg satt fast i Trespasser med skjermkortproblemer som gjorde at jeg ikke engang kunne se puppene mine. Hvis man ikke liker cutscenes kan man i det minste trykke seg vekk!
[/b]
Man kan drepe ham før man egentlig skal sloss mot ham, ved å snipe ham før han kommer seg inn i den bygningen rett før man egentlig skal sloss mot ham. I tillegg til at man, under kampen, kan lagre spillet, skru av maskinen og vente en uke (eller stille internklokka på PS2-en), da dør han av alderdom.
 
En annen ting man kan gjøre, er å ta en hold-up på han flere ganger. Da vil han gi deg en moss drakt som gir 100% kamuflasje i noen typer underlag.

Til SHDR: Historien suger ikke. Det er noe *du* sier. Det er få spill med like gjennomført storyline som i MGS-serien, kanskje ingen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(SharingaN^ @ 31.07.07, 11.15) 75465
Til SHDR: Historien suger ikke. Det er noe *du* sier. Det er få spill med like gjennomført storyline som i MGS-serien, kanskje ingen.[/b]
Til SharingaN^``\'*: Historien er ikke bra. Det er noe *du* sier. Det er få spill med like ræva storyline som i MGS-serien, kanskje ingen.

See what I did there? <_<
 
Måten du kan hva? Jeg tror faktisk ikke jeg har kjeda meg så jævlig i et spill siden jeg satt fast i Trespasser med skjermkortproblemer som gjorde at jeg ikke engang kunne se puppene mine. Hvis man ikke liker cutscenes kan man i det minste trykke seg vekk!
[/b]
Kall det flax eller uflax, første gangen jeg spilte spillet, karte jeg tilfeldig å trykke på triggor knappen. Så var han dø... jeg bare WTF. Neste gang jeg spilte måtte jeg stikke etter 10 min i kampen, så fikk jeg ikke spilt i nesten 3 uker, så skrudde jeg på, også bare WTF.