Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3, og bare PS3)

SITAT(SHDR @ 01.08.07, 17.36) 75651
Jeg er spillkritiker, din dott. Det vil si ... jeg har vært flittig skribent på Spillegal (før i tiden) og Gamer (mer nylig), men er litt lei av å skrive om spill fordi jeg studerer spilldesign om dagen og dermed stort sett går rundt og tenker på spill uansett. Det blir litt mye til slutt. Dessuten er det jævlig lite motiverende å skrive spillomtaler, siden de fleste bare ser på poengsummen din uansett, og hvis de er uenige med deg slenger de seg rett i kommentartråden og sier "DU ER FOR OBJEKTIV FOR DETTE SPILLET ER JO BARE FOR UBÅTFANTASTER" eller "DU ER FOR SUBJEKTIV DETTE SPILLET ER JO 10 av 10!!!" eller "DU KAN JO INGENTING OM SPILL JO JEG HAR SPILT 2000 TIMER WOW OG JEG KAN DETTE".

Litt som deg, egentlig. Jeg er uansett ganske godt skikket til å vurdere fortellingen i Metal Gear Solid. Jeg har studert litteratur ved universitetet i Oslo (noe jeg sluttet med, fordi jeg ikke syntes det var så jævlig givende. Riktig lite engasjerende kurs) og jeg har da bakgrunn fra litterær analyse. Jeg begynte med litteraturanalyse allerede på videregående, ettersom jeg gikk på IB-linja og hadde dobbelt morsmål norsk og engelsk (A1-fagene i språk på IB er bare litteraturanalyse, som ikke var så himla mye mindre vettug enn den jeg gjorde på universitetet senere). Jeg har også lest en bok eller to om fortellerteknikk (plukk opp Story av Robert McKee for å lære mer. Han er dogmatisk og veldig amerikansk, men han kan det han snakker om), sånn for å runde av runkinga mi.

Det er vanskelig å få til god historiefortelling i spill, ja, mye fordi gode fortellere naturlig nok blir manusforfattere innen film, fjernsyn eller teater. Eller forfattere, da. Nesten uansett hva du vil gjøre med ord, så finnes det langt mer interessante, utfordrende og prestisjetunge muligheter i en annen bransje enn spillbransjen. De andre bransjene betaler veldig mye bedre også. Uansett har utviklingen i spillbransjen gått rimelig sakte for seg, og en av grunnene til det er folk som Hideo Kojima som egentlig vil være filmskapere og bruker spillene sine som ventil for frustrasjon. Og det har vel faktisk Hideo Kojima sagt flere ganger.

Metal Gear Solid-spillene har en helvetes pinlig fortelling. Figurene er, om ikke stereotype, så iallfall veldig lite troverdige (selv innen MGS-universets noe selsomme kontekst), fortellingene i seg selv er gjerne ustrukturerte og med mangelfull oppbygging (hvilket selvsagt er et resultat av at dramaturgien og pacingen er bygget etter filmens lest, og ikke særlig godt tilpasset spillmediets uforutsigbarhet) og videosekvensene er ikke godt regissert. De er "stilige", på en post-Matrix musikkvideo-måte, og jeg ler godt av dem innimellom, men de er ikke *bra*. Langt i fra bra.

Jeg er bedre kvalifisert enn deg til å foreta den vurderingen. Jeg er eldre enn deg, har lest mer, sett mer film, har mer utdannelse, mer erfaring innenfor spillmediet og ikke minst klarer jeg til dels å argumentere for meg (selv om jeg egentlig ikke har argumentert særlig mye for meg i denne posten -- poenget her er kredensialene mine, og så reitererer jeg bare vurderingen min for å være sikker på at du skjønner tegninga). Det er flott at du liker Metal Gear Solid-historiene. De er ikke bra, men om du klarer å interessere deg for den typen temaer er det en viss sjanse for at du vokser fra MGS-fortellingene en gang og oppdager en langt dypere og bredere litterær verden

Siterer Sharingan: [...]

Ha. Ha. HAHAHAHAHAHAAHHAHHAAAAAAAAAAHAHAHA!

Grunnen til at folk leser Da Vinci Koden (orddelingsfeil i tittelen, ja. Hett jobba) er fordi det er en lettlest og enkel krimroman med et kvasisofistikert tema. Da Vinci Koden omhandler ting som folk flest ser på som viktig og sentralt i vår kultur, og nettopp fordi den gjør det oppfattes den som intelligent lesestoff, akkurat som mange tror Tom Clancy skriver gode bøker fordi han skriver realistisk om skytevåpen og fantastisk dårlig om politikk. Dan Brown og Tom Clancy er litt av samme ulla ... broilerforfattere uten noen som helst kjærlighet til stoffet sitt, men med en meget god teft for hva som selger bøker.

Da Vinci Koden får deg til å føle deg smart fordi du har lest den. Hver gang jeg hører folk snakke om den, snakker de om de "fascinerende" konspirasjonsteoriene og hvor "historisk korrekt" den er. Det er ingen som sier at det er en helt middelmådig krimroman. Men at den omhandler kirke og historie får folk til å føle seg smarte når de leser den. Der. Da Vinci Kodens suksess forklart. Det har ingenting å gjøre med at den er "bra". Tvert om. Bokens litterære kvaliteter er klinkende likegyldige for de fleste, det er dens effekt som snakkisfenomen som er relevant. At folk snakker mer om mengden research som angivelig har gått med på å skrive boka enn om hvordan den faktisk er skrevet, sier mye om hvor lite bokens publikum bryr seg om litteratur.

Da Vinci Koden svarer dessuten ikke på en dritt. Det eneste slutten på den boka gir deg er "LOL SE HAN GAMLE GUBBEN VAR SKURKEN HELE TIDA HAR JEG IKKE LURT DEG GODT NÅ SIDEN DET IKKE VAR EN SJANSE I HELVETE FOR AT DU KUNNE GJETTA DET SJÆL, HÆ?" og en ekstremt politisk korrekt "å, vi har vært på eventyr så KANSKJE VI PULTE LITT, for det ække eventyr uten hæppi ending og professoren får jenta njåååååååå". Da Vinci Koden er en blockbuster-bok. Like intelligent som din jevne blockbusterfilm, med andre ord.
[/b]
Litt som meg? Hvor mange av de tullingene ser du komme på et forum, gang etter gang, skrive personens meninger og følge opp i et forsøk om å lage en seriøs diskusjon, til tross for at absolutt alle andre deltagere mener det tvert motsatte?
Du skriver at du er i bedre stand enn meg i å vurdere om MGS sin story er bra eller ikke. Greit nok, og det er sikkert riktig også. Men det betyr ikke at min stemme forsvinner totalt. En god story behøver ikke å være sannsynlig eller nyskapende for å være en god story med en dyp handling for den average gamer. For greia ligger, for den average gamer er historien i MGS spennende og interresant.
En bok som omhandler krig vil for oss kanskje være sjokkerende og spennende, men for en krigsveteran kanskje mindre engasjerende og tam. Det er kanskje derfor du syntes historien i MGS serien er dårlig, siden du allerede har sett/opplevd noe som er langt dypere enn det MGS fortellingene er, som bare blir en svakere versjon. Eller kanskje du rett og slett ikke liker historien? For meg er storyen i et spill viktig for meg, og hittil har jeg ikke sett (et) spill med bedre story en MGS serien. Derfor ligger MGS serien høyt på lista hos meg. Det er ikke nødvendig for meg at historien er uten brister, så lenge det i sin helhet er bra. Og det syntes jeg det er. Du sier at jeg kanskje vil vokse opp fra fortellingene MGS byr på, ikke umulig. Men jeg kjenner folk som er på ditt nivå, lest bøker som deg, tatt tilsvarende kurs som deg, som også syntes storien i MGS er bra. Ikke perfekt, men det har heller ikke jeg sagt heller.
 
Må si jeg er litt enig med han over meg her... Jeg har f.eks helt motsatt oppfatning av Final Fantasy VII mot XII enn deg, Shadar (om jeg husker rett fra hva du syns om XII i tråden det spillet hadde). XII hadde en fryktelig uinteressant og direkte kjedelig historie i mine øyne, mens VII var en spennende historie som klarte å holde meg engasjert og holde det gående.
 
SharingaN^, jeg føler med deg. Du har ord som treffer meg midt i hjertet. Jeg føler du snakker fra hjertet og ikke fra hjernen. Du har et større hjerte enn hjerne, noe som ikke er lett å finne idag. Positivt ment :pai:
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Ja ikkesant? Hvorfor tenke når du kan handle på impuls? Jeg mener, det er jo som å tørke seg i ræva før man driter.

PS: jeg synes MGS-serien er helt toppers. Ikke at jeg er uenig med Shadar, men noe av grunnen til at jeg liker den er at den er såpass "over the top" som den er. Jeg elsker sånt.
 
Ja ikkesant? Hvorfor tenke når du kan handle på impuls? Jeg mener, det er jo som å tørke seg i ræva før man driter.

PS: jeg synes MGS-serien er helt toppers. Ikke at jeg er uenig med Shadar, men noe av grunnen til at jeg liker den er at den er såpass "over the top" som den er. Jeg elsker sånt.
[/b]
Oh ja! OMG, takk gud at du er enig med Shadar ellers så hadde du blitt voldtatt! Folk er faktisk redd for å være uenig med han.

Men jo, hvis du føler for å tørke deg før du driter kjør på...
 
SITAT(NiloPilo @ 02.08.07, 21.20) 75930
SharingaN^, jeg føler med deg. Du har ord som treffer meg midt i hjertet. Jeg føler du snakker fra hjertet og ikke fra hjernen. Du har et større hjerte enn hjerne, noe som ikke er lett å finne idag. Positivt ment :pai:
[/b]
Takk skal du ha, NiloPilo. Det er hyggelig sagt av deg.

http://www.ps3fanboy.com/2007/07/24/metal-...idnt-age-alone/
Eva i MGS4!
 
From computerandvideogames.com:
SITAT
Here we go again. The latest 'MGS4-going-multi-platform' rumour is interesting for two reasons. Mega entertainment retailer HMV is taking pre-orders for the 360 version right now and the firm even dates both version of the game.

Metal Gear Solid 4 will apparently be available from April 18, 2008 on PlayStation 3 only according to the listing. Then, just over five months later, the Xbox 360 will be blessed with Solid Snake's presence on September 26 (one year exactly after the launch of Halo 3, trivia fans).
[/b]
Da ble det ikke bare til PS3 allikevel.
Jeg personlig går for PS3 utgaven. Hvem kan glemme vel glemme den pinlige MGS2 porten til Xbox ? Framerate problemer så det holdt.
MGS4 er laget for PS3 og bør ikke nytes på en annen konsoll en PS3.
 
tror ikke noe før jeg får en mer offisiell bekreftelse. uansett, hvis MGS4 kommer til 360 så ser ikke jeg mange grunnene for at jeg trenger å kjøpe meg en PS3 i første omgang.
 
SITAT(DiRTY D @ 05.08.07, 18.16) 76247
From computerandvideogames.com:
Da ble det ikke bare til PS3 allikevel.
Jeg personlig går for PS3 utgaven. Hvem kan glemme vel glemme den pinlige MGS2 porten til Xbox ? Framerate problemer så det holdt.
MGS4 er laget for PS3 og bør ikke nytes på en annen konsoll en PS3.
[/b]
Vi snakker nå om samme butikk som har lagt ut Chinese Democracy for forhåndssalg opp til flere ganger. I call bullshit.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Og ikke ligger spillet ute til forhåndsbestilling heller på sidene dems, jeg kan ihvertfall ikke finne det der.

Nei dette her nekter jeg og tro, før Mr. Kojima kommer og forteller dette selv.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Vel det der er nå UK avdelingen da. Jeg sjekket da bare ut www.hmv.com som da er US, og der var den ikke og finne. Men samma greia, tror ikke no på det før jeg ser det.
 
SITAT(Mongis @ 06.08.07, 15.09) 76342
HMV har nå innrømmet at det var en tabbe.
[/b]
Like så greit. Spillet er laget og optimalisert for PS3 maskinvaren.
Xbox 360 port kunne fort blitt nok en voldtekt av MGS.
 
Hvorfor er du så fast bestemt på at MGS bare skal til PS3? :D For alt du vet, kunne det funket like bra til Xbox 360. Konverteringene har vært elendige TIL PS3 fra 360, men hvorfor skulle det ikke gå motsatt vei?

MGS4 til 360 hadde solgt jævla bra, men de vil nok ikke røpe at det kommer eller kanskje kommer i starten selvsagt, de vil jo heller ha inntekter til PS3. Der igjen, hvis salget går dårlig (not likely) eller etter et halvt år eller noe, da kommer det kanskje. Håper jeg..
 
SITAT(Revan @ 06.08.07, 16.20) 76351
Hvorfor er du så fast bestemt på at MGS bare skal til PS3? :D For alt du vet, kunne det funket like bra til Xbox 360. Konverteringene har vært elendige TIL PS3 fra 360, men hvorfor skulle det ikke gå motsatt vei?

MGS4 til 360 hadde solgt jævla bra, men de vil nok ikke røpe at det kommer eller kanskje kommer i starten selvsagt, de vil jo heller ha inntekter til PS3. Der igjen, hvis salget går dårlig (not likely) eller etter et halvt år eller noe, da kommer det kanskje. Håper jeg..
[/b]
Hvem er "du" her ? Meg, Halky ? Litt greit å få frem.

Og grunnen til at MGS4 ikke vil fungere like bra på Xbox360 er rett og slett hardwaren.

Har du prøvd MGS2 til Xbox ? Prøv det først på PS2, deretter Xbox. Da vil du få se hva jeg mener.

Bare det at PS3 opererer med flere kjerner enn Xbox 360 kan gjøre det vanskelig når det skal portes. Spillet er laget for PS3 og vil kjøre best på den maskinvaren den var ment til å kjøres på.
Klart det er mulig å lage en Xbox 360 versjon. Men ikke uten å inngå komprimisser.
Per i dag vet jeg ikke om MGS4 vil få plass på en DVD9 plate. Sannsynligvis gjør det nok det, men man vet ikke enda.
 

Sancti

Terrorkatt
SITAT(DiRTY D @ 06.08.07, 16.46) 76353
Hvem er "du" her ? Meg, Halky ? Litt greit å få frem.

Og grunnen til at MGS4 ikke vil fungere like bra på Xbox360 er rett og slett hardwaren.

Har du prøvd MGS2 til Xbox ? Prøv det først på PS2, deretter Xbox. Da vil du få se hva jeg mener.

Bare det at PS3 opererer med flere kjerner enn Xbox 360 kan gjøre det vanskelig når det skal portes. Spillet er laget for PS3 og vil kjøre best på den maskinvaren den var ment til å kjøres på.
Klart det er mulig å lage en Xbox 360 versjon. Men ikke uten å inngå komprimisser.
Per i dag vet jeg ikke om MGS4 vil få plass på en DVD9 plate. Sannsynligvis gjør det nok det, men man vet ikke enda.
[/b]
Titt litt på trailerne av MGS4, vurder dem fra et teknisk perspektiv, tenk på nytt. Det er ingenting i MGS4 som ikke foregår på minst ett annet x360-spill. Gears of War, for eksempel, er et teknisk mer avansert spill. Som i de andre MGS-spillene er det først og fremst veldig godt håndverk og ikke så mye teknisk ekstravaganse som gjør at de ser så bra ut. Selvsagt, Kojima Productions er komplett balleharde, og de skriver gjerne sine egne grafikkbiblioteker til spillene sine (hjelpe og trøste), så det er sikkert massevis av plattformspesifikke optimaliseringer på ferde der.

Men det er mer brukbar RAM på x360-en (512MB delt minne, versus 256MB RAM og 256MB VRAM på PS3, hvilket betyr at det ofte er plass til flere og mer høyoppløste teksturer på x360-en enn på PS3-en), og det er fortsatt ingen (jeg gjentar, ingen) som har klart å paralellisere for eksempel rendringsmotorer eller tilsvarende komplekse stykker kode over mer enn to kjerner. Oppgaver som egner seg til paralellisering er for eksempel søk og store, lineære tallrekker (som non-interaktiv fysikk, for eksempel). Sentrale komponenter i spill, som for eksempel interaktiv fysikk og AI, lar seg ikke paralellisere uten videre, og iallfall ikke på prosessorene i x360 og PS3.

Jeg tror ikke det er noe i MGS4 som ikke lar seg gjøre på x360. Men kjenner jeg Kojima Productions rett har de spesialbygget motoren til MGS4 for prosjektet, de hadde regnet med at PS3 ville bli den klare markedslederen innen spillet deres var ferdig, og de hadde ikke planlagt å porte spillmotoren til noen andre plattformer. Med andre ord er det godt mulig at spillet vil gå dårligere på x360 enn på PS3 hvis det noengang kommer ut på plattformen, men det vil isåfall være fordi Kojima Productions har optimalisert spillmotoren tungt for PS3 og ikke gidder å gjøre de samme optimaliseringene for x360. Hvilket slår meg som litt usannsynlig hvis ~$40 millioner-prosjektet deres risikerer å selge under en million på PS3.

Hvis det kommer en port til x360 ville jeg regne med at det blir gjort alt i Kojima Productions' makt for å gjøre spillet så appellerende som mulig. Innen spillet kommer til x360 kommer det garantert til å være forbigått fra et teknisk perspektiv, og for å holde på wow-faktoren blir de nødt til å gjøre en førsteklasses konvertering, eller faktisk forbedre spillet. Selv om det sannsynligvis byr Kojima selv i mot, siden han har pratet så mye varmt om PS3-en, er det godt mulig han vil gjøre det for å beholde selskapet sitt. For hvis Konami får følelsen av at de har kastet bort flere titalls millioner dollar på et spill som ikke uten videre kan lanseres på den plattformen som dominerer markedet, tror jeg ikke Kojima Productions får flere sjanser. Det er ikke som om de har produsert noen über-knallselgere så langt.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Man kan også laste ned en streamversjon av traileren fra spillets hjemmeside: http://www.konami.jp/kojima_pro/event2007/index-en.html

Traileren har også fått navnet Beauties and the Beasts og det er 4 nye bosser vi ser i denna traileren. Det skal liksom vere fire vakkre jenter som har blitt totalt forandret og alt sånt og blitt forvandlet til monstere.
Navnene de har fått er: Laughing Octopus, Raging Raven, Crying Wolf og Screaming Mantis, noe som igjen kan gi assiasjoner til MGS I.

Syntes detta ser bra ut ;)