Hallo, spill er virkelighetsflukt. Jeg spiller ikke skytespill for å måtte ta stilling til vanskelige moralske spørsmål og så videre. Svart/Hvitt er tingen; Briter er kule gentlemenn med snurrebart og tørr humor som vi heier på, tyskere er nazier som lever for å drepe babyer og må dø, gjerne grusomt. Fotgjengere i GTA4 er karikaturer av alt det vi misliker med amerikanere, det er bare morsomt å smække dem ned. Når folk dør i hopetall i Modern Warfare 1 av en atombombe er det bare med på å bekrefte at slemmingen er superslem og FUCK YEAH LET'S GET HIM. Å skyte uskyldige og forsvarløse sivile som fremstår som mennesker man kunne møtt i sin hverdag er ikke så gøy.
Dette bringer meg videre til et annet problematisk aspekt, nemlig faktum at de er fullstendig forsvarsløse og i utgangspunktet fullstendig uaggressive. Et dataspill skal gi deg en følelse av oppnåelse, at du har kjempet mot oddsene og oppnådd noe prisverdig. Tror ikke man får den godfølelsen av å skyte på folk som hverken kan eller vil skyte tilbake.
Dessuten, mediestormen for dette her kommer aldri til å legge seg noengang.
Nicholas og Eivind: Åh så tøffe og voksne og sånt dere er.
Dette bringer meg videre til et annet problematisk aspekt, nemlig faktum at de er fullstendig forsvarsløse og i utgangspunktet fullstendig uaggressive. Et dataspill skal gi deg en følelse av oppnåelse, at du har kjempet mot oddsene og oppnådd noe prisverdig. Tror ikke man får den godfølelsen av å skyte på folk som hverken kan eller vil skyte tilbake.
Dessuten, mediestormen for dette her kommer aldri til å legge seg noengang.
Nicholas og Eivind: Åh så tøffe og voksne og sånt dere er.