Jeg er redd du ikke skjønner problemet. Håndholdt spill kan ikke være for dyre å lage, fordi de ikke må konkurrere med konsollspill. Det er ufattelig dyrt å lage en AAA-blockbuster, og det vil være like dyrt å lage en til en håndholdt konsoll. Folks perception of value på håndholdtspill er mindre enn på konsollspill fordi maskinen er mindre, skjermen er mindre, spillet kommer på en mindre brikke (alle disse tingene betyr noe for folk, tro det eller ei) og de ville UANSETT ikke betale like mye for et håndholdtspill som et konsollspill. Er årsaken til at folk ikke ville betale det samme for UMD-er for DVD-er.
Håndholdtspill er ikke ment å tilby den samme opplevelsen som et konsollspill, fordi det er en liten maskin du holder i hendene dine og spiller på senga eller stranda eller bussen. Du tror kanskje at du vil ha de samme spillene på håndholdt og konsoll, men Sony prøvde det der med PSP og vi så alle hvor jævlig bra det gikk -- folk gav knapt faen og oppdaget at, whoops, det var visst ikke så kult å spille drittversjoner av konsollspill på en liten ting med batteri som holdt i tre timer og dårlige knapper og blæh.
De to tingene er forskjellige, deal with it. Jeg skulle ønske jeg kunne ta det jeg liker så godt med gode måltider, som for eksempel fete sauser eller kontraster mellom søte og salte smaker og mikse det med sexlivet mitt også, men jeg er ikke bombesikker på om det er slik en jævlig god idé når det kommer til stykket. Massemarkedet gikk med DS-en, mens core-crowden cracka PSP-en sønder og sammen slik at Sony ikke tjente noe på software-salg. Det kan godt hende du vil HA konsollspill i lanken, men du vil ikke BETALE hva det KOSTER.
Det er ikke noen "laber utvikling på fem år", det er slik forretning og utvikling funker. Hvis du har lyst til å se på laber utvikling, titt på mobilmarkedet mellom 1997 og 2007. DET var laber utvikling, og folk kjøpte telefoner likevel fordi de hadde blitt overbevist om at det var utformingen på telefonens ytre som var fremskritt, mens innholdet tross alt bare var telefonsamtaler og SMS pluss kanskje et kamera du kunne ta bilde av pikken din med og sende til dama.
D-paden på DS-en knuser de fleste andre konsoller og etter min mening er det bare Sony og Nintendo som får til d-pader. Sony får da uheldigvis ikke til analogstikker.