Er jeg virkelig den eneste som spiller thumper her?
Har det på datapese, orker ikke kjøpe Switch-utgaven. Det er forøvrig ikke uvanlig at TV-er har en del lagg som ruinerer videospillings av typen rytme, derfor har sånne spill gjerne en kalibreringsfunksjon som gjør at du kan kompensere for laggen. Eventuelt sjekk om TV-en har Game Mode (eller tilsvarende) som kutter etterbehandling av bildet mot at du får lavere responstid. Tror ikke det heller er uvanlig, min er rimelig standard og har det.
Runda
Shovel Knight: Plague of Shadows i kveld, da. Fikk 100% items og sånt (eller 99%, men jeg mistenker at det siste er en enkelt greie du bare kan få i New Game+ og eh det skjer ikke). Når du velger Plague fra hovedmenyen står den beskrevet som "tricky". Det er ikke feil. Brukte nesten elleve timer på å komme gjennom, mot litt over seks på hovedhistorien i Shovel Knight. For dere som ikke har spilt Plague of Shadows så er det stort sett det samme spillet som Shovel Knight, bare at du spiller som Plague Knight. Det funker helt skandaløst bra, bare at 'n pestknekten er ei kjerring å styre innledningsvis; du har dobbelthopp, men standardhoppet er søppel og du er tregere enn Shovel Knight. For å veie opp kan du lade opp et bombehopp som gir deg en ekstra, eksplosiv boost i lufta. Du kan også sette sammen bombene dine av ørten ulike komponenter du kjøper etter hvert, i tillegg til alkymistmagien du kan slenge ut underveis.
Til å begynne med føles dette omtrent som å sjonglere kniver mens du desperat prøver å logge inn på Altinn med et PIN-kodeark du er sikker på at du har sett ganske nylig på et lurt sted, men etter hvert sitter det som om spillet har snodd seg rundt senene i håndleddene dine. Noe som er nyttig, siden du får bruk for å ha minuslagg mellom øyne og hender etterhvert, pluss at det hjelper hvis du er synsk. Poenget mitt er at Shovel Knight er ganske vanskelig til tider; det er Plague of Shadows også, bare at de tidene er hele tida. Når det er sagt er dette vel verdt å spille gjennom hvis du likte Shovel Knight; dette er enda dypere enn Shovel Knight, og laget med like nennsom hånd. Litt skuff at det er så få endringer i brettene, men mange av hemmelighetene er nye eller tilpasset Plague Knight, den nye historien byr på mange festlige øyeblikk og uten å spoile noe er slutten av spillet ganske forskjellig.
Begynte så klart rett på
Specter of Torment, den foreløpig siste delen av Shovel Knight. Her styrer du Specter Knight og jaggu er bretta blitt nye, med remiksa musikk og greier. Brødrene Dal og Spektralridderen har verken spade eller dobbelthopp, eller et verdenskart for den saks skyld, men han har veggløpings og en ljå og greia er at han kan slash-dashe mot fiender og juggel og dermed bruke det for å nå nye områder. Så langt er det god sort, masse nytt, men de har åpenbart kutta ned en del siden det nok krevde ganske mye ressurser å mekke en komplett overhaling som Plague var. Bevegelsesmekanikkene føles umiddelbart tilfredsstillende og sitter mye fortere enn i Plague, men slåssinga føles mye mer basic. Bare slash i vei til folk dævver lzm. Vi får vha simn sjher.
Ellers: Tror jeg har betalt til sammen 300 spenn eller noe sånt for Shovel Knight (hundrings på PC og 200 på Switch), og det har vært vel anvendte penger. Hadde det faktisk vært et ekte 8-bits-spill ville det vært nær toppen på de fleste seriøse klassikerlister, men vi får nøye oss med å plassere det nær toppen på "brae spillz fra 2010-årene"-listene isteden.