Nintendo Wii

I tillegg uttales ikke v likt som w, bare for å pirke. :smarting:
 
Dessuten er det vel ingen som sier "skal vi spille gamecube? skal vi spille playstation 2?" ol. Vanlige folk sier "skal vi spille?", eller "skal vi spille <ett eller annet spill>?".
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dess-uten skal man ha en temmelig skadeskutt oppfatning av norsk grammatikk for at "blir dere med og spiller vi?" skal bli oppfattet som en gyldig setning.

Ser ikke problemet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skjønner akkurat hva du mener. En dag ba jeg mamma om å kjøpe en iPod til meg, og gjett om jeg ble sur da hun kom tilbake med en boks hermetiske ertebelger og stolt kunne proklamere at hun hadde kjøpt nok til en hel uke.
 
Nei, det kommer sikkert ikke til å bli de største oppfattelsesproblemene, men det føles liksom teit når det i tillegg betyr noe helt annet. "Blir dere med og spiller Salat?"
[/b]
Hah! Salat? Ekte menn spiller kjøtt.

EDIT: Yeti: Du tar livet av meg. :ler:
 
Yeti:
Jeg ser ikke poenget ditt. Forklarte jo at jeg ikke fryktet misforståelser, noe folk lett hadde vendt seg av uansett, men snarere at navnet ikke høres like spennende og eget ut når det i tillegg er den bestemte, egne flertallsformen her i landet. Hadde det derimot hatt to stavelser ville jeg iallefall likt bedre å uttale det. Men hei, om du virkelig tror at du klarer å endre min oppfatning av navnet, skal du værsågod få fortsette å overbevise meg. Jeg ser alltid frem til de treffende argumentene dine.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg tror jeg har lært nå at det bare finnes ett menneske på denne kloden du hører på, og han heter Alex. Så jeg tenker jeg fortsetter med å gjøre narr av deg isteden, det er mye morsommere. :tommelopp:

Hvilken dialekt snakker du egentlig, hvis "we" passer godt som en skriftlig representasjon av måten du uttaler "vi" på? Jeg ser for meg at du snakker Ut I Vår Hage-dansk :D
 
Jeg tror jeg har lært nå at det bare finnes ett menneske på denne kloden du hører på, og han heter Alex. Så jeg tenker jeg fortsetter med å gjøre narr av deg isteden, det er mye morsommere. :tommelopp:
[/b]
Jeg føler du motsier deg selv litt her, da det neste du sier ligner skremmende mye på et argument. Riktignok forkledd i Yetipants-humor™, men likefullt et argument. Vel, jeg motargumenterer: Tror du virkelig ikke at 90% av dette landets befolkning kommer til å uttale navnet "Vii"? Vel, navnet ser fremdeles tøft ut på papiret (selv om det kanskje bare er den fete Nintendo-fonten som har hypnotisert meg).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Næmmen oi, er det en Alex-Selvmotsigelse™ jeg ser der på slutten av innlegget ditt?
 
Hva da? At navnet SER tøft ut? Det kan jeg umulig benekte, de to i-ene ser steintøffe ut ved siden av hverandre. Men overall liker jeg det fremdeles ikke. Enstavelsesord fungerer svært dårlig som navn, på både produkter eller personer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
"Både", ikke "hverken" i den setningen der, pus.

Så det ser kult ut, men fungerer dårlig som navn? Gotcha.
Hvorfor fungerer énstavelsesord så dårlig som navn, forresten? Er det at det er enkelt å huske, at det er fengende eller at det ser fett ut som er den største feilen?
 
Goddamn, jeg liker navnet!
Sant nok, i begynnelsen var jeg som alle andre "hæh, wii? Hva slags navn er det?". Men etter å ha smakt på det, synes jeg det er ett bra og ikke minst unikt navn. Desutten, det er overraskende. Og det overraskende selger. Jeg vil jo påstå at Wii er ett mye bedre navn enn Gamecube, nettopp fordi Gamecube er så innlysende. Så jeg syns Nintendo har skutt gullfuglen. Så får dere være uenig.

Men hva er egentlig navnet, så lenge maskinen duger?
 
Yeti:
Det kunne du strengt tatt sagt meg over PM, tror folk flest er lei av "rette-på-skrivefeil-trenden" som Houseman startet for alt for lenge siden.

Ghaz:
Klart navnet har lite å si for maskinen. Men jeg tror derimot det vil ha litt å si for markedsappelen til maskinen. Noe jeg er svært usikker på. Jeg lurer på om navnet vil være såpass nytt og spennende (korteste konsollnavnet noensinne?) at det faktisk vil vekke folks interesse, som da er en god ting.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så det ser kult ut, men fungerer dårlig som navn? Gotcha.
Hvorfor fungerer énstavelsesord så dårlig som navn, forresten? Er det at det er enkelt å huske, at det er fengende eller at det ser fett ut som er den største feilen?

Opprinnelig skrevet av Alex
korteste konsollnavnet noensinne?
Hørt om NES?
 
La meg rette ett eksempel på at det som overrasker selger.
Soundgardens største hit ble Black Hole Sun, som er totalt ulikt alt annet de noensinne har gjort. Den ble en hit fordi den var annerledes og overraskende for ett slikt band. Samme med November Rain, som ble en hit, fordi alle trodde GN'R var badboys, og ikke kunne skrive pianoballader. Annerledes, overraskende.
Jeg tror den samme appelen kan overføres til nesten hva som helst, også konsoll.

EDIT: Jeg tenker selvfølgelig ikke bare på navnet når jeg sier at Wii er overraskende og annerledes. Hele maskinen er annerledes, og jeg snakker selvfølgelig om konsollen som helhetlig. Navnet er bare prikken over i'en. Eller i'ene, om du vil.
 
Så det ser kult ut, men fungerer dårlig som navn? Gotcha.
Hvorfor fungerer énstavelsesord så dårlig som navn, forresten? Er det at det er enkelt å huske, at det er fengende eller at det ser fett ut som er den største feilen?

Opprinnelig skrevet av Alex
korteste konsollnavnet noensinne?
Hørt om NES?
[/b]
Rent pedagogisk bør ingen levende vesener ha enstavelsesnavn da de lett kan forveksles med allmenne lyder i tilværelsen rundt dem. F.eks. hosting, gjesping, latter består alle av enstavede lyder. Enstavelsesord blir også så korte fonetisk, at de faktisk tidvis kan være vanskelige å oppfatte. Selv synes jeg slike ord høres idiotiske ut, spesielt når det gjelder navn. Mons, Pål, Per, Siv osv, uttal dem fort nok og det vil høres ut som en ufrivillig lyd som fremkalles når man skades eller kanskje idet man spyr.

Ordet Zuu ser også litt småstilig ut på papiret, men høres ikke like fullt når man uttaler det.

NES er forøvrig en forkortelse, og alle omtalte den kun som "Nintendo".

Ghaz:
Ja, jeg tror navnet Wii vil vekke mye opp oppmerksomhet selv om folk liker det eller ikke. Så radikalt er det faktisk. Men jeg tror folk vil ha veldig delte meninger om navnet. Så det spørs i grunn om all pr er god pr for Wii, som jeg både tror og håper.
Du fikk meg forøvrig til å sette på Black Hole Sun akkurat nå... :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skal jeg si deg hva som virkelig høres grotesk ut dersom man tenker etter? Flerstavelsesord.
"Brødskive", for eksempel. "BRØ SJI VE". Høres ikke mye normalt ut, far.
Og igjen... jeg tror det er meninga at navnet skal høres ut som noe naturlig. Søstra mi hyler ofte "Whiii!" eller noe i den dur når hun blir begeistret, for eksempel. :p

Og skriftlig heter NES - ja, nettopp - NES. :D