no mafian II [PC, PS3, X360]

SHDR

Gullmedlem
#81
Nja, det er folk som skriver nyttige saker, men det er ikke som om det er noe fast sted å finne dem. Enkelte av omtalene til Eurogamer er strålende, enkelte av Edge sine er interessante og til og med IGN og Gamespot har gode saker iblant. Personlig synes jeg Zero Punctuation er en av de beste kildene for spillkritikk, fordi godeste Yahtzee oftest skriver om spillene som de er istedet for å snakke om settingen og fortellingen som om det rettferdiggjør at det er same shit all over again. Han er selvsagt negativ med vilje fordi det er shticken hans, men stort sett er kritikken gyldig all the same.

Rock Paper Shotgun sine uformelle omtaler er også gode, fordi de helt enkelt forteller om skribentens opplevelse av spillet, uten å forsøke å representere det som noen objektiv vurdering av et spill. Hint: De fleste spillskribenter vet virkelig ikke det skapte grann om hvordan spill henger sammen eller hvorfor de liker dem, så de kompenserer ved å gjengi de samme trauste ideene om hvordan de skulle ønske spill var istedet for å faktisk kritisere det innholdet de blir presentert med. Glimrende eksempel på dette er Games TM, som higer etter å bli oppfattet som Edge uten å skilte med noen dybde overhodet, bare veikt PR-pjatt blandet med ønsketenking.

Verdt å notere at til og med Edge er helt gjennomkompromittert -- du får ikke tilgang til utviklere og kjempetidlig kode med mindre det er helt garantert at du kommer til å skrive noe passe sympatisk om det, noe som fremstår ganske tydelig når feature-saker om spill som er to år unna leser som en bukkakefantasi hvor journalisten er den heldige sædbøtta. De er særlig upålitelige når det kommer til britiske stortitler.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#82
Der fikk CDon.com bare sendt spillet til meg. Men så syntes de så synd på meg at de gav meg et gavekort på 150 kronasjer.

Takk for at du har forhåndsbestilt Mafia 2 Collectors Edition hos CDON.COM
På grunn av leveranseproblemer fra vår leverandør har din bestilling blitt forsinket. Ordren er sendt fra oss og beregnes være hos deg i begynnelsen av uke 35. Vi beklager virkelig dette og vill kompensere deg med en rabattkode på 150 kr som du kan bruke på CDON.COM.




Bruk koden i kassen. Tilbudet gjelder t o m 27/02/2010 og kun på én ordre. Merk at koden ikke kan kombineres med andre rabattkoder.
Så altså koden gikk ut i februar?
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#84
Spurte dem 'vafan', men de svarer sikkert ikke før fristen er ute lolol

EDIT: Greit, tar tilbake den. Fikk akkurat ny mail hvor de beklaget at de gav meg feil år.

De kom også ut med 250 ekstra kroner.
Ikke egentlig, but could you imagine?
 
#85
Har gangstra meg opp til kapittel 14 nå og har vel irritert meg over alt det som har blitt sagt tidligere anngående fravær av muligheter, noe de fleste utviklere burde ha lært når vi har kommet så langt som vi har gjort. Det er greit at Mafia ikke prøver å være GTA, men utviklerene må skjønne at folk flest forventer GTA når de spiller denne typen spill. Forsåvidt greit at de heller ikke prøver å gi deg noe motivasjon for å "free roame" så man heller kan konsentrere seg om historien, som forøvrig er veldig engasjerende, litt mye forutsigbart, men man overlever.

Dette er forøvrig et spill jeg ikke klarer å legge fra meg, i motsetning til GTA, der jeg sleit med å motivere meg selv til å fullføre hovedoppdragene, rett og slett fordi de var så gjenntagende at jeg ble lei i lengden. Det er et spennende driv i historien som klarer å fange samt. gi en god 50-talls mafioso-stemning og man har hele tiden lyst til å se hva som skjer videre, i tillegg til å få frem følelser for karakterene.

Vil ikke kalle dette spillet en flopp, ei heller ett gull-egg fra utviklerene, men veldig grei gjennomspilling nå som været har blitt gråere og gradene kaldere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#86
Rock, Paper, Shotgun Wot I Thinker litt (det nærmeste du kommer omtaler på den sida) om no mafian 2, og det begynner... bra:
RPS skrev:
One of the criticisms that’s been frequently levelled at Mafia II is the city. They are incorrect. The city is extraordinary. It’s a remarkable achievement, both in scale and detail. It in no way fails at being an open world. It was never intended to be an open world. Instead it was always intended to be a vivid backdrop to a narrative. It’s the narrative that fails, and it fails terribly.
Hva kan det bety? Hvem vet.
 

Kilik

Lokal moderator
#88
Da har jeg rundet PC-versjonen.

Jeg forventet meg et 10-15 timers mafiaepos fra 40/50-tallet med imponerende grafikk, god atmosfære samt interessant historie og gameplay. På mange måter har det innfridd. De har fikset det presentasjonsmessige med en flott, detaljert, levende og tidsriktig by. Kontrollen er også veldig god til å være et spill som blander både kjøring og tredjepersons skyting. Man har satset på det enkle og lykkes med det. Story/setting er vel omtrent det man forventer. Her har man tatt diverse elementer fra de mest kjente gangsterfilmene og presenter de med gode cutscenes og stemmeskuespill. Det funker rimelig godt, i alle fall i starten.

Men der hvor Mafia II skuffer er selve oppdragene som lider av totalt mangel på nyskapning og oppfinnsomhet. Det blir rett og slett for mange standard budjobber og de litt større oppdragene ender som regel opp med å drepe utallige fiender i diverse lagerbygninger, som man har spilt så alt for mange ganger før. Historien går også i stampe etter hvert, man savner reell utvikling og slutten er lite tilfredsstillende. Spillet blir aldri direkte dårlig, men totalt sett blir det for ordinært etter en solid første tredjedel.

6/10
 

Kilik

Lokal moderator
#90
Det blir aldri veldig bra og aldri veldig dårlig. Det som overrasket meg (og som gjør at jeg ikke får Eurogamer-anmeldelsen til å stemme i mitt hode) er at både kontroll, pacing og savesystem er klart bedre og fører til minimalt med frustrasjon i forhold til f.eks. GTA IV. Samtidig er jo GTA til tider fantastisk underholdende, noe Mafia II ikke er. Mafia II er mer som en lykkepille som kutter alle topper og bunner.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#91
Fikk spillet i posten i dag (fnøgh), og er kommet til kapittel 8 så langt. Hadde det ikke vært for at må opp tidlig i morgen, hadde jeg nok spilt dette ut kvelden/morgen. Jeg elsker alle de små detaljene som er lagt til for at verden skal virke mer i live, som at du kan nesten titte inn i alle hus og se, snøen på taket av biler... sånne småting som dette elsker jeg. Rockstar Games er forsåvidt mester i dette, men jeg synes Mafia 2 også gjør det veldig bra.

Liker også vendingene spillet tar.
Plutselig er man i fengsel og må overleve der i noen år, Stephen King-style, og så kommer man ut og det er 50-tallet.

Får spille mer resten av uka, æ glær mæ
 
#93
Lett at det skal lastes ned, ikke faen om jeg betaler for det der.