Snakket tidligere i dag med en Virtua Fighter kompis i Japan (Itabashi Zangief - VF Final Tuned Official Champion) og fikk vite at han har jobbet i Sony Computer Entertainment Japan siden Januar i år. Han jobber i mediaavdelingen og står for ALT av spillingen som skjer på PR-filmene fra Sony. Alt som ble vist på E3 og TGS i år var spilt inn på forhånd av han. Han fortalte også at han hadde lagt lite merke til stort oppstyr rundt PS3 i Japan. De har så vidt begynt med skikkelig markedsføring (plakatmessig osv.), og flere av Sony staff er per dags dato lite fornøyd med maskinen, sårlig når det gjelder pris og at spillene som lanseres er "uferdige".
Uten om det, kan jeg si at det er kun positivt med at det er mulighet til å legge inn litt av spillet på HDD. Slikt har eksistert siden HDD til PS2. Spill som Virtua Fighter 4, Kingdom Hearts, Xenogears og Capcom VS SNK II blant annet gikk betraktelig ned i loadetid. Ved slike arkadekonverteringer av spill blir det alltid store loading tider, men dette hjelper utrolig mye for spillgleden på slossespill. Og, det at det tar mye plass har egentlig ingen betydning. Man spiller kun visse spill i visse perioder. Tar Kingdom Hearts opp mye plass på HDD, så sletter jeg installeringen før jeg begynner på Xenogears. Simple as that. Det er bare bortkastet å ha uttalige spill installert på HDD når man sikker ikke rører noen av spillene på en ganske god stund etter man er ferdig med dem.
As for 360, for meg virket det som om Microsoft barer prøver å holde på sine kunder fra Xbox tidene. Grunnen til at jeg ikke spilte Xbox var fordi det ble i altfor stor grad lansert vestlige spill som FPS. Igjen, med 360 er liksom de to store titlene som skal kapre meg som kunde Halo 3 og Gears of War. Slossespillmessig er det kun Dead or Alive 4, og selv om det er mulig å kjøpe en HORI arcade stick til maskinen, er denne for dårlig for TOPPnivå. 360-padden fungerer sikkert bra med FPS, men igjen, for meg, fungerer den overhode ikke på arcade og slossespill. D-padden er faktisk helt ubrukelig, og den analoge stikken hører ikke hjemme i slike spill heller. Alt annet av andre sjangere får jeg i samme grad til Playstation 3. Se på Pro Evolution Soccer til 360. Latterlig i forhold til PS2 versjonen. Ingen seriøs PES-follower spiller bedre med en 360 kontroll enn en PS2 pad. Alt har med button layout å gjøre.
Så min konklusjon er følgende:
360 er en hardcore maskin for gamere med vestlig smak. Minner meg nesten om det motsatte av Dreamcast, som altfor tydelig var kun en hardcore maskin for folk med japansk smak.
Jeg har gledet meg til å kjøpe en 360, men har foreløpig måttet vente på grunn av det dårlige utvalget av mine sjangerpreferanser. Hadde VF5 kommet til 360 hadde jeg hatt en maskin på flekken, så har ingen ting negativt å si om maskinen. Kun Microsofts holdning med å ikke lansere spill som skaper nye kunder.
Uten om det, kan jeg si at det er kun positivt med at det er mulighet til å legge inn litt av spillet på HDD. Slikt har eksistert siden HDD til PS2. Spill som Virtua Fighter 4, Kingdom Hearts, Xenogears og Capcom VS SNK II blant annet gikk betraktelig ned i loadetid. Ved slike arkadekonverteringer av spill blir det alltid store loading tider, men dette hjelper utrolig mye for spillgleden på slossespill. Og, det at det tar mye plass har egentlig ingen betydning. Man spiller kun visse spill i visse perioder. Tar Kingdom Hearts opp mye plass på HDD, så sletter jeg installeringen før jeg begynner på Xenogears. Simple as that. Det er bare bortkastet å ha uttalige spill installert på HDD når man sikker ikke rører noen av spillene på en ganske god stund etter man er ferdig med dem.
As for 360, for meg virket det som om Microsoft barer prøver å holde på sine kunder fra Xbox tidene. Grunnen til at jeg ikke spilte Xbox var fordi det ble i altfor stor grad lansert vestlige spill som FPS. Igjen, med 360 er liksom de to store titlene som skal kapre meg som kunde Halo 3 og Gears of War. Slossespillmessig er det kun Dead or Alive 4, og selv om det er mulig å kjøpe en HORI arcade stick til maskinen, er denne for dårlig for TOPPnivå. 360-padden fungerer sikkert bra med FPS, men igjen, for meg, fungerer den overhode ikke på arcade og slossespill. D-padden er faktisk helt ubrukelig, og den analoge stikken hører ikke hjemme i slike spill heller. Alt annet av andre sjangere får jeg i samme grad til Playstation 3. Se på Pro Evolution Soccer til 360. Latterlig i forhold til PS2 versjonen. Ingen seriøs PES-follower spiller bedre med en 360 kontroll enn en PS2 pad. Alt har med button layout å gjøre.
Så min konklusjon er følgende:
360 er en hardcore maskin for gamere med vestlig smak. Minner meg nesten om det motsatte av Dreamcast, som altfor tydelig var kun en hardcore maskin for folk med japansk smak.
Jeg har gledet meg til å kjøpe en 360, men har foreløpig måttet vente på grunn av det dårlige utvalget av mine sjangerpreferanser. Hadde VF5 kommet til 360 hadde jeg hatt en maskin på flekken, så har ingen ting negativt å si om maskinen. Kun Microsofts holdning med å ikke lansere spill som skaper nye kunder.