l2read plz.
- QTEs kan godt være med i spill hvis de blir en naturlig del av spillopplevelsen. QTEs i Bourne Conspiracy er ikke det. For å få lov til å spille videre må du reagere kjapt på noe som er fullstendig dekontekstualisert i forhold til resten av spillet, og jeg setter ikke pris på at spill konstant pirker meg i sida og sier "Øy, du, du er klar over at detta bare er et spill, ikke sant?" Det dreper innlevelsen, har ingenting med ferdigheter eller mestring å gjøre, og er - iallfall i Bourne - helt tilfeldig. Derfor er det noe skrot.
- Jeg er muligens litt dristig her, men jeg tør vedde på at det finnes en mellomting mellom Ninja Gaiden og Bourne Conspiracy. Slåssinga var spesielt meningsløs fordi det dreide seg utelukkende om å få inn nok treffere til at du kunne dra en Takedown, og etter så-og-så mange Takedowns kvelda endelig kisen du slåss mot. Hvorfor ikke bare gjøre det mulig å dra Takedowns uten å måtte polere staken til Bourne først? Hadde det vært for krevende, kanskje? Sånn ellers har jeg en bitteliten mistanke om at Dynasty Warriors-serien også har en taktisk dimensjon, noe jeg ikke fant i Bourne Conspiracy, gitt.
Edditt: For å komme med et eksempel på QTEs som ikke er på trynet, kan jeg jo nevne Uncharted. Der må man av og til trykke runding for å hoppe unna noe dill, eller reagere på en felle eller sånt. Det som gjør at det ikke er på trynet i Uncharted er at runding også er knappen man bruker for å hoppe unna greier ellers i spillet. Når det kommer en QTE så blir fargene rare og ting går litt saktere, så man skjønner at man skal time et trykk på runding. Uncharted gjorde det bedre, folkens.