PSP Launch

#22
Hehe, hadde aldri planer om å bruke PSP til film eller musikk uansett. For meg er det spill--siden som trekker meg. Samme som NDS gjorde (logisk nok, siden den generellt ikke har mange andre sider).

Shadar: send meg en melding eller noe på MSN, har mistet deg...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@30.08.2005, 21.49
PRØV i det minste å se på det fra flere sider og ikke bli blendet av noen av sidene sier nå jeg. Jeg har brukt 2500 kroner på en Nintendo DS, så jeg ser ingen grunn til at jeg ønsker å se at den lykkes og at den bringer noe brukbart til markedet. Det er heller ikke alle som har akkurat samme syn som deg Yetipants, og det finnes faktisk personer som rett og slett bare ønsker en bærbar variant av en PS2. Det er jo også ikke så veldig rart, med tanke på at selv på DS så er et av de mest etterlengtede spillene en port av Mario Kart, som allerede finnes på GC. Hva er vitsen med en slik? Du kan jo bare spille Double Dash på GC med stor skjerm og alt. Dobbeltmoral?
256736​
Yeah, for Mariokart er det eneste spillet folk ser frem til på DS-en. Uansett! Utenfor mitt poeng. Det. Jeg. Alltid. Har. Hevdet. Er: DS-en interesserer meg mer fordi den faktisk bringer noe NYTT til spillmarkedet. PSP er nesten-men-ikke-helt, men HEY! Den er bærbar, fy faen for en grisedeilig innovasjon! Dette er nytt og fresht, dette kommer til å danke ut Nintendo fordi FOLK ER SÅ BLINDE AT DE IKKE SER AT DETTE ER GAMMELMANNSTEKNOLOGI STYRT AV GAMMELMANNSTENKNING. Det er vel min største beef med PSP, sånn cirka ja. Det er derfor jeg blir provosert til å provosere når enkelte, som for eksempel Larsen, spår død og bedervelse for DS fordi alle nå kommer til å hoppe over til PSP bare fordi det er sånn. Dette er like mye trangsynthet som den du påpekte hos meg (og med rette, jeg var veldig krass med vilje). Jeg ser poenget ditt med at man kan spille PSP samtidig som junior ser Istid, og det er ikke så mange år til jeg selv må tenke i de baner (dog kommer jeg nok til å gå for et eget spillerom...).
Det du skrev om SM64DS og sånt oppfattet jeg som at du så DS-en som en maskin som KUN ville bli brukt til minigames og sånt, en gimmick som du selv sa det. Der har vi - aha - forskjellige synspunkter. Det jeg først og fremst reagerte på var at du sa deg enig i det Larsen skrev, som var noe slikt som "DS er for unger og helt ubrukelig mens PSP er maskinen for MENN som har lang tiss og masse penger". Så det jeg prøvde meg på var å være like ensidig som ham, og se hvordan reaksjonen ble. Så ja, PSP har sitt marked, men jeg lurer litt på om det virkelig er det markedet Sony har siktet seg inn mot... for Spillegal er neppe noe representativt utvalg av forbruker-Norge. Selv om mange her er begeistret for PSP (litt FOR begeistret, i noen tilfeller) vil jeg tvile sterkt på at den begeistringen blir gjenspeilet i befolkningen for øvrig.

PS: Dette med at Gameboy alltid har vært en håndholdt utgave av en hjemmemaskin... vennligst forklar hvorfor spilltypene utgitt på de forskjellige plattformene da ikke stemmer overens, kthx. ;)

PPS: Ja, DS-en lider også under port-syndromet. Men! På DS-en har man i det minste muligheten til å få noe man ikke kan få på en vanlig konsoll. Den muligheten finnes ikke på PSP. Hei. :)
 
#24
Opprinnelig skrevet av Yetipants@30.08.2005, 22.16
PS: Dette med at Gameboy alltid har vært en håndholdt utgave av en hjemmemaskin... vennligst forklar hvorfor spilltypene utgitt på de forskjellige plattformene da ikke stemmer overens, kthx. ;)
256753​
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du er ute etter, men se på den første Gameboy'en. Selvsagt finnes det mange spill som er eksklusive til den, men det finnes også en gigantisk mye større andel av nedgraderte NES spill. GBC gjorde ikke så mye forskjell, bortsett fra å gi farger. Også i dette tilfellet er havet av NES/SNES ports til de grader nedgraderte versjoner. Det var færst med GBA vi fikk noe som holdt samme standard som SNES, og det har jo ikke ført til rent få ports det heller. Ikke til å legge skjul på heller at de aller fleste portene er fra Nintendo selv. Kjempeoriginalt.

GBA er en SNES og en PSP er en PS2 lite. Største forskjellen ligger i at GBA kom lang tid etter SNES mens PSP kom tilnærmet samtidig. Det ser jeg i hvertfall ikke på som noe negativt. Nintendo lagde DS (antakelig provosert frem av Sony's inntreden i håndholdtmarkedet) og plutselig er alt hva Sony gjør som Nintendo har gjort i snart to tiår galt. Jeg ser ærlig talt ikke hva som gjør Nintendo til så mye bedre på dette området enn Sony.

Kan jo selvsagt nevne til slutt at noe av de få grunnene til de fleste GBA spillene ikke er SNES spill er jo fordi SNES døde ut for lenge siden mens GBA er nesten helt ny. Hadde GBA vært nesten like kraftig som GC, så ville vi nok sett den samme situasjonen der. Det er bare tekniske begrensninger som stopper opp for akkurat samme situasjonen, og jeg vil nå ikke si tekniske begrensninger nødvendigvis er et gode.

Kreditt til Nintendo for å lage noe nytt, men jeg synes bare at veldig mye av argumentasjonen mot PSP er noe Nintendo har vært skyldige i siden den første Gameboy'en, og etter hva jeg har fått inntrykk av så ville de jo ikke engang kalle NDS for GBA2 rett og slett fordi den kommer senere - og om det blir en GBA med kraften til en GC så ler jeg høyt. Men da er det vel ingen som klager, for de er jo Nintendo.
 
#25
Noen som kan fortelle meg om det er noen audio/video utgang fra denne godsaken? Og isåfall på hvilket interface...
 
#26
Haha, skulle akkurat til å spørre hva som burde kjøpes; DS eller PSP.

Disse Memorychipene man får kjøpt, hvordan slenger man filmer osv. over på den chipen fra PC'n og over på PSP'n igjen?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@30.08.2005, 22.49
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du er ute etter, men se på den første Gameboy'en. Selvsagt finnes det mange spill som er eksklusive til den, men det finnes også en gigantisk mye større andel av nedgraderte NES spill. GBC gjorde ikke så mye forskjell, bortsett fra å gi farger. Også i dette tilfellet er havet av NES/SNES ports til de grader nedgraderte versjoner. Det var færst med GBA vi fikk noe som holdt samme standard som SNES, og det har jo ikke ført til rent få ports det heller. Ikke til å legge skjul på heller at de aller fleste portene er fra Nintendo selv. Kjempeoriginalt.

GBA er en SNES og en PSP er en PS2 lite. Største forskjellen ligger i at GBA kom lang tid etter SNES mens PSP kom tilnærmet samtidig. Det ser jeg i hvertfall ikke på som noe negativt. Nintendo lagde DS (antakelig provosert frem av Sony's inntreden i håndholdtmarkedet) og plutselig er alt hva Sony gjør som Nintendo har gjort i snart to tiår galt.  Jeg ser ærlig talt ikke hva som gjør Nintendo til så mye bedre på dette området enn Sony.

Kan jo selvsagt nevne til slutt at noe av de få grunnene til de fleste GBA spillene ikke er SNES spill er jo fordi SNES døde ut for lenge siden mens GBA er nesten helt ny. Hadde GBA vært nesten like kraftig som GC, så ville vi nok sett den samme situasjonen der. Det er bare tekniske begrensninger som stopper opp for akkurat samme situasjonen, og jeg vil nå ikke si tekniske begrensninger nødvendigvis er et gode.

Kreditt til Nintendo for å lage noe nytt, men jeg synes bare at veldig mye av argumentasjonen mot PSP er noe Nintendo har vært skyldige i siden den første Gameboy'en, og etter hva jeg har fått inntrykk av så ville de jo ikke engang kalle NDS for GBA2 rett og slett fordi den kommer senere - og om det blir en GBA med kraften til en GC så ler jeg høyt. Men da er det vel ingen som klager, for de er jo Nintendo.
256766​
PS2 kom i 2000 og PSP kom fire år etterpå. Jeg vil ikke si at dette er "tilnærmet samtidig". Da må man klassifisere GBA-ens inntreden elleve år etter SNES som "like etterpå", isåfall.
Og! Gameboy hadde mest nedgraderte NES-spill, sier du. Den er grei. Om man for eksempel ignorerer noe veldig få har hørt om som heter Tetris, da. Og noe også veldig få har hørt om som heter Link's Awakening, hvis nærmeste sammenligning innholdsmessig så vel som grafikkmessig var Link to the Past på SNES.
Motocross Maniacs, som vel var Excitebike i ånden bare på kokain (positivt ment).
Super Mario DX til GBC som var en kraftig - aha - OPPgradering av NES-originalen, med masse nytt innhold, mer avansert scrolling (tilpasset skjermen) nye modi og den japanske versjonen av SMB2 lagt til bare som bonussnacks.
Super Mario Land 2, som var rimelig tett opptil Super Mario World på SNES (bare med litt mer knarkete plattformmotor). Så har vi en ørliten spillserie som døde ut rimelig kjapt og som derfor er fullstendig ukjent utenfor ei lita grend i innerste Japan, men innbyggerne (begge) kjenner den for alltid som Pokémon.
Vet du, hadde jeg ikke visst bedre ville jeg tro du bare kom med vage antagelser basert på din beskjedne erfaring med plattformene.
Dette med at spillsjangrene ikke stemmer overens baserte jeg for eksempel på at det ikke er enorme mengder med JRPGs til GBA, snarere tvert imot. Imidlertid er taktiske strategispill en sjanger som har blomstret på GBA.

Nintendo har sagt at DS-en ikke heter Game Boy Niggerfaggot (eller noe annet litt mer passende) fordi det er den "tredje pilaren" deres. Stasjonærkonsoll, Gameboy og DS. Så da har du begrunnelsen de bruker istedenfor noe du fant på.

Og hva er det du ikke fatter at Sony gjør feil med PSP-en? Hva med at de pusher eksakt det samme imaget, eksakt de samme funksjonene, eksakt de samme SPILLENE? Dette som du sa at var så sabla positivt, fordi man kan passe unger og spille spill samtidig? På hvilken måte bringer dette mediet videre, hvordan legger dette til rette for utvikling når man skal ha samme opplevelse som på PS2, bare belemret med ekstra begrensninger fordi maskinvaren bare såvidt klarer levere?
Men det er jo, som du sier, ikke alle som ser dette på samme måte som meg, og da bør jeg såklart tenke på det. At ikke alle synes det er noen vits i å støtte opp om nyskapning og å se ting fra andre vinkler enn den vanlige. At noen er villige til å betale 2500 kroner for en bærbar PS2.
At spill som medium går bakover istedenfor fremover. Greit.

Sånn, da har jeg forklart meg - igjen - og du står nå fritt til å påpeke hvor feil jeg tar og hvor ubrukelig elitistisk jeg tenker og så videre, greit det. Men PRØV i det minste å se på det fra flere sider og ikke bli blendet av noen av sidene sier nå jeg. ;)
 
#28
plukker nok opp maskinen på nyåret da prisen har kommet under 2000 og ACID er ute ;)
 
#29
Opprinnelig skrevet av Shadar@30.08.2005, 20.56
Litt bensin på bålet før jeg leser resten av tråden og slakter mesteparten av dere for unyansert industrisynsing og generell teithet.

Beware, I live.
256743​


sorry for dobbel postingen mr. teacher men jeg skulle gjerne likt hvor å vite hvor mange de har spurt i den under søkelsen. Det er som en undersøkelse som sier at RV har gått fram med 100% så har de spurt to personer utenfor blitz-huset lizzom (etter ett år med SK har de blitt en vane for meg å stille meg kritisk til all form for metode :svette:)
 
#30
Jeg angrer litt på at jeg kjøpte en PSP, og årsaken er at (de fleste) spillene er uinteressante porter eller spill som nesten er identiske som PS2-versjonene, bare dårligere. Ikke det at disse spillene er så elendige, for det er de nødvendigvis ikke. Ridge Racer, WipeOut Pure og Twisted Metal: Head-On er gode titler, men de er ikke noe nyskapende eller annerledes enn hva vi finner på de stasjonære konsollene. Lumines derimot, er unntaket. Men det fordrer at man liker puzzles (al a Tetris etc.) hvis man skal like dette. Det er på mange måter litt sært i dagens europeiske marked, vil jeg tro ...

Hva angår GameBoy, GameBoy Colour og GameBoy Advance ... Jeg ble først skikkelig interessert i GameBoy da jeg oppdaget Pokémon - et spill som aldri hadde vært på noen stasjonær konsoll før det kom. Jeg er med andre ord stort sett interessert i andre type spillunderholdninger enn hva jeg får på en stasjonær konsoll, og det får jeg blant annet med Nintendo DS også.

Så klart - noen porter av klassikere (Super Mario 64 DS, Super Mario World, Super Mario World 2: Yoshi's Island, Super Mario Bros. 3, Donkey Kong Country, Donkey Kong Country 2 og Donkey Kong Country 3 blant annet) sier jeg ikke nei til, men dette fordi jeg enten ikke har tilgang til dem fra før av, eller fordi jeg ønsker å kunne spille dem hvor som helst også.

Og jeg respekterer de som faktisk ønsker å spille "PS2-spill" hvor som helst hvis det er det de ønsker, men personlig vil jeg helst få en litt annen spillopplevelse hvis jeg har muligheten.
 
#31
Opprinnelig skrevet av Yetipants
PS2 kom i 2000 og PSP kom fire år etterpå. Jeg vil ikke si at dette er "tilnærmet samtidig". Da må man klassifisere GBA-ens inntreden elleve år etter SNES som "like etterpå", isåfall.
PS2 og PSP vil eksistere side om side og være nesten like kraftige. GBA kom LENGE etter at SNES døde ut, og vil IKKE eksistere samtidig på samme måte. Det var det jeg ville frem til. Tenk litt over det du leser før du svarer. Jeg brukte heller ikke dette som et argument, så det er egentlig bare flisespikkeri fra din side.



Og! Gameboy hadde mest nedgraderte NES-spill, sier du. Den er grei. Om man for eksempel ignorerer noe veldig få har hørt om som heter Tetris, da. Og noe også veldig få har hørt om som heter Link's Awakening, hvis nærmeste sammenligning innholdsmessig så vel som grafikkmessig var Link to the Past på SNES.
Motocross Maniacs, som vel var Excitebike i ånden bare på kokain (positivt ment).
Super Mario DX til GBC som var en kraftig - aha - OPPgradering av NES-originalen, med masse nytt innhold, mer avansert scrolling (tilpasset skjermen) nye modi og den japanske versjonen av SMB2 lagt til bare som bonussnacks.
Super Mario Land 2, som var rimelig tett opptil Super Mario World på SNES (bare med litt mer knarkete plattformmotor). Så har vi en ørliten spillserie som døde ut rimelig kjapt og som derfor er fullstendig ukjent utenfor ei lita grend i innerste Japan, men innbyggerne (begge) kjenner den for alltid som Pokémon.
Tetris finnes på NES. Link's Awakening er greit nok, men det er fortsatt de samme spillene som på NES og SNES så og si. Det er minst like stor forskjell på GTA: Liberty City Stories og GTA3, som det er på Link's Awakening og et hvilket som helst annet Zelda spill til NES->SNES. Jeg ser ikke hvor Nintendo er bedre på dette området?

Men jeg håper for all del at du ikke tror du ramset opp størstedelen av spillene på NES nå. For det sa jeg jo, at STØRSTEDELEN var nedgraderte versjoner, og ikke at det ikke eksisterte eksklusive titler til GB heller. Hvordan klarte du å se vekk fra det? Jo, du bestemte deg for å overse akkurat dette, for det passet liksom ikke med det du ville svare.

Vet du, hadde jeg ikke visst bedre ville jeg tro du bare kom med vage antagelser basert på din beskjedne erfaring med plattformene.
Jeg kunne sagt akkurat det samme om deg... det er du som med vilje (?) later som om Nintendo har gjort noe annerledes med sin Gameboy enn det Sony nå gjør med sin PSP.

Dette med at spillsjangrene ikke stemmer overens baserte jeg for eksempel på at det ikke er enorme mengder med JRPGs til GBA, snarere tvert imot. Imidlertid er taktiske strategispill en sjanger som har blomstret på GBA.
http://www.gamefaqs.com/portable/gbadvance/list_rpg.html

http://www.gamefaqs.com/portable/gbadvance...t_strategy.html

Jaha, her ser vi jo at du er den rette til å anklage meg for bare ta vage antakelser. Her ser vi faktisk at RPG ligger et godt hakk foran strategy om vi skal tro GameFaqs sine lister.

Nintendo har sagt at DS-en ikke heter Game Boy Niggerfaggot (eller noe annet litt mer passende) fordi det er den "tredje pilaren" deres. Stasjonærkonsoll, Gameboy og DS. Så da har du begrunnelsen de bruker istedenfor noe du fant på.
...og du kjøper det Nintendo stapper ned i halsen på deg uten å stille spørsmål. Hvem er det som er blendet her tro?

Og hva er det du ikke fatter at Sony gjør feil med PSP-en? Hva med at de pusher eksakt det samme imaget, eksakt de samme funksjonene, eksakt de samme SPILLENE?
Dette har Nintendo gjort siden de startet med spillemaskiner. Nøyaktig HVA forventer folk når Nintendo skal komme med en ny maskin? Det KAN vel ikke være et nytt Mario? Et nytt Zelda? Men vent, det er jo lov. De er guder, de kan gjøre som de vil. Men hvis Sony gjør det samme med sine titler, så er det plutselig feil? HVORFOR spør jeg. Dessuten, det er jo din egen feil om du er så blind at du ikke ser annet enn PS2 spill på PSP. Hørt om Daxter? Jeg har aldri hørt om det spillet på PS2. Lumines? Hva heter det spillet som Archer Maclean lagde, er visst ganske nyskapende har jeg hørt. Veldig bra skal det være også. Det kommer et nytt Lemmings spill til PSP... hvor mange finnes det av de på PS2? Før du anklager Lemmings for å ikke være nyskapende, så vet vi for det første ikke hvordan spillet blir ennå, samt vi vet også at det fortsatt ikke finnes noe lignende Lemmings på noen som helst maskiner. Jo forresten, GC har jo noe som heter Pikmin. Det var faktisk ikke så veldig langt unna. Men langt nok unna til å være noen erstatning til gode gamle Lemmings ;).


Dette som du sa at var så sabla positivt, fordi man kan passe unger og spille spill samtidig? På hvilken måte bringer dette mediet videre, hvordan legger dette til rette for utvikling når man skal ha samme opplevelse som på PS2, bare belemret med ekstra begrensninger fordi maskinvaren bare såvidt klarer levere?
Men det er jo, som du sier, ikke alle som ser dette på samme måte som meg, og da bør jeg såklart tenke på det. At ikke alle synes det er noen vits i å støtte opp om nyskapning og å se ting fra andre vinkler enn den vanlige. At noen er villige til å betale 2500 kroner for en bærbar PS2.
At spill som medium går bakover istedenfor fremover. Greit.
Jeg sier ikke at det pusher mediet videre, men hvorfor i all verden skal det alltid være så nyskapende, så revolusjonerende, så annerledes og helst ha en så høy nerdefaktor som mulig? I tillegg har jo Nintendo gjort feil før, som for eksempel Virtua Boy. Jeg ser ikke at DS feiler så ille som VB, men jeg spår en fremtid hvor DS rett og slett bare blir i 98% av tilfellene som en vanlig Gameboy, hvor et ekstremt sjeldent spill kommer en gang i blandt og utnytter gimmicken til noe mer enn bare minigames. Tross alt er touch-screen bare et alternativ til mus og tastatur, og det vil jeg ikke påstå kan revolusjonere så veldig intill videre. Men jeg er åpen for overbevisning... i form av mange og gode spill.

Dessuten, det er fullt mulig å innovere på en maskin som IKKE har touchscreen, er det ikke?


Sånn, da har jeg forklart meg - igjen - og du står nå fritt til å påpeke hvor feil jeg tar og hvor ubrukelig elitistisk jeg tenker og så videre, greit det. Men PRØV i det minste å se på det fra flere sider og ikke bli blendet av noen av sidene sier nå jeg. ;)
Sånn jeg ser det så argumenterer du med at PSP bare byr på nedgraderte PS2 spill - noe som rett og slett er feil, mens det jeg argumenterer med baserer seg på en personlig analyse av hva jeg har fått se hittil og hva DS'en er god for så langt. Du har bare feilaktige opplysninger å komme med, mens du virker overbevist om at DS vil være den ultimate innovasjonsplatformen innen håndholdt de neste fem åra eller noe. Med andre ord, du spår en lys fremtid for DS og dømmer PSP'en nedenom og hjem, mens jeg spår en mørk fremtid for DS. Forskjellen ligger kanskje i at jeg ikke bruker feilaktige opplysninger som argumenter? Men det er alt.

Vi kan i det minste være enige om at vi er uenige.
 
#32
DS er liksom den tredje pillaren?
baha...
den var tåpelig. greit de har sagt at det ikke har noe med GB å gjøre, men hei, den er håndholdt og er laget av nintendo og kom i passe mellomrom til å virke som en oppfølger til GBA.
det er en GB med et annet navn bare. og det kan du ikke si noe imot, yeti.

og ja, Sony gjør det samme som nintendo har gjort alle år, slipper en helt uinnoativ spillemaskin( vet ikke om jeg skal kalle mediamulighetene for innoativt eller ikke ).

og gba var en eeeeeekstrem dumpeplass for gamle snes-spill den første tiden. forhåpentligvis kommer det nyere titler til psp utover.
 
#33
Jeg må nesten si meg enig i at Loco har mange gode poeng. Jeg har også lurt på hvordan Nintendo "fanboys" klarer å ignorere det faktum at resirkulering er langtifra et fremmedord hos Nintendo.

Jeg har ingenting imot Nintendo, tvert imot. Jeg respekter at de klarte å gjøre konsoll til allmannseie og sørget for at industrien blomstret.
Men det betyr ikke at de alene eier og styrer markedet. Er blitt rimelig lei av at Nintendo er blitt synonymt med "Seal of quality". Why ? Fordi de selv har slengt på det merket ? Alle konsollene leverer bra og dårlige spill her og der.

Finnes plass nok til flere i denne industrien. Er det sånn at Nintendo må være på topp og best bare fordi at de var med å bygge opp industrien?

Javel, da kan vi brenne ned alle Toyota butikkene, samme med Mercedes, BMW.. hele jævla driten. Og kun beholde Ford siden Henry Ford sørga for at biler er allemannseie i dag.

Tsssk.. Gimme a break.
 
#34
i second that


det var forresten jeg som laget det emnet om at GBA var en dumpeplass for lenge siden, og ikke rett få var uenige.
 

Kilik

Lokal moderator
#36
Sony fyrer opp til mer krangel: DS er en gimmick
DS er altså bare for småunger som digger Pokémon...

Jeg gidder ikke krangle. Slik jeg ser det har begge håndholdte sine fordeler og ulemper, og jeg ender nok opp med begge selv etterhvert (Mario Kart DS og GTA: LCS sørger nok for det). Men jeg håper virkelig at Sony klarer ta krafigte markedsandeler fra Nintendo som har hatt tilnærmet monopol på håndholdt-markedet i 15 år. Konkurranse tvinger fram agressiv prispolitikk og nyskapning. Jeg tror vi har sett resultater av det allerede. Jeg er sikker på at DS ikke hadde kommet ut, i alle fall ikke så tidlig og så billig, hadde det ikke vært for annonseringen av PSP året før.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@31.08.2005, 01.47
Tetris finnes på NES. Link's Awakening er greit nok, men det er fortsatt de samme spillene som på NES og SNES så og si. Det er minst like stor forskjell på GTA: Liberty City Stories og GTA3, som det er på Link's Awakening og et hvilket som helst annet Zelda spill til NES->SNES. Jeg ser ikke hvor Nintendo er bedre på dette området?

Men jeg håper for all del at du ikke tror du ramset opp størstedelen av spillene på NES nå. For det sa jeg jo, at STØRSTEDELEN var nedgraderte versjoner, og ikke at det ikke eksisterte eksklusive titler til GB heller. Hvordan klarte du å se vekk fra det? Jo, du bestemte deg for å overse akkurat dette, for det passet liksom ikke med det du ville svare.
Vel, jeg kom i det minste med noen eksempler som kunne underbygge argumentet mitt istedenfor kun en påstand uten noe bak.
Jeg kunne sagt akkurat det samme om deg... det er du som med vilje (?) later som om Nintendo har gjort noe annerledes med sin Gameboy enn det Sony nå gjør med sin PSP.
Vel... om man ser på Gameboy-versjonene av NES/SNES-spill, så er de tradisjonelt sett laget på nytt, så og si, med andre baner enn i konsollversjonene (for eksempel). Det inntrykket jeg får av PSP-spill som også finnes på PS2 er at de inneholder noe av det samme som du får der, bare mindre.
Og hva det konkrete eksemplet angår: Liberty City Stories er samme byen med ny mann og nye oppdrag, Link's Awakening foregikk ikke i Hyrule og hadde mange nye items osv. La meg gjette, du har ikke spilt det? ;)
Jaha, her ser vi jo at du er den rette til å anklage meg for bare ta vage antakelser. Her ser vi faktisk at RPG ligger et godt hakk foran strategy om vi skal tro GameFaqs sine lister.
Urk. Hvor mange av de RPG-ene der er Japan-only? Skal ikke si at mange av de strategispillene der også er Japan-only, men du har rett. Her kom jeg med et eksempel basert på min personlige erfaring, som er at det ikke er fantastisk mange RPG-er i omløp til GBA mens gode strategispill finner man lett om man smeller innom Elkjøp. Det er greit, du motbeviste ett punkt i min argumentasjonsrekke. Bra jobba.
...og du kjøper det Nintendo stapper ned i halsen på deg uten å stille spørsmål. Hvem er det som er blendet her tro?
Åh, hold kjeft. Da er faenmeg du blendet når du kommer med ting Sony har sagt også. Det der skrev jeg ned for å komme med Nintendos forklaring slik at du skulle slippe å lure noe mer på hvorfor DS-en ikke heter GBA2. Jeg synes det er en teit påstand selv, men ser poenget.
Dette har Nintendo gjort siden de startet med spillemaskiner. Nøyaktig HVA forventer folk når Nintendo skal komme med en ny maskin? Det KAN vel ikke være et nytt Mario? Et nytt Zelda? Men vent, det er jo lov. De er guder, de kan gjøre som de vil. Men hvis Sony gjør det samme med sine titler, så er det plutselig feil? HVORFOR spør jeg. Dessuten, det er jo din egen feil om du er så blind at du ikke ser annet enn PS2 spill på PSP. Hørt om Daxter? Jeg har aldri hørt om det spillet på PS2. Lumines? Hva heter det spillet som Archer Maclean lagde, er visst ganske nyskapende har jeg hørt. Veldig bra skal det være også. Det kommer et nytt Lemmings spill til PSP... hvor mange finnes det av de på PS2? Før du anklager Lemmings for å ikke være nyskapende, så vet vi for det første ikke hvordan spillet blir ennå, samt vi vet også at det fortsatt ikke finnes noe lignende Lemmings på noen som helst maskiner. Jo forresten, GC har jo noe som heter Pikmin. Det var faktisk ikke så veldig langt unna.  Men langt nok unna til å være noen erstatning til gode gamle Lemmings ;).
Du har ikke hørt om Daxter? Føy til "Jak &" foran, så kanskje. ;)
Lumines og Mercury (det spillet til Archer MacLean) er foreløpig de to grunnene jeg ser til å kjøpe PSP, de virker veldig bra.
Og Lemmings... joda, Lemmings er artig. Men ja, PSP har noen gode spill under oppseiling. Så DS-en har ikke det? Bare små minispill uten potensial utover det? Advance Wars, nye Zelda, New Super Mario Bros., Metroid Prime har ikke potensiale? Og ja, dette er etablerte franchiser, MEN SPILLENE BLIR UNIKE FOR DS. De utnytter maskinvaren på en ny måte.
Jeg sier ikke at det pusher mediet videre, men hvorfor i all verden skal det alltid være så nyskapende, så revolusjonerende, så annerledes og helst ha en så høy nerdefaktor som mulig? I tillegg har jo Nintendo gjort feil før, som for eksempel Virtua Boy. Jeg ser ikke at DS feiler så ille som VB, men jeg spår en fremtid hvor DS rett og slett bare blir i 98% av tilfellene som en vanlig Gameboy, hvor et ekstremt sjeldent spill kommer en gang i blandt og utnytter gimmicken til noe mer enn bare minigames. Tross alt er touch-screen bare et alternativ til mus og tastatur, og det vil jeg ikke påstå kan revolusjonere så veldig intill videre. Men jeg er åpen for overbevisning... i form av mange og gode spill.
"Ha så høy nerdefaktor som mulig"? Er det et håndholdt system som satser på dette er det jo PSP.
Dessuten, det er fullt mulig å innovere på en maskin som IKKE har touchscreen, er det ikke?
Såklart er det det, jeg bare ser ikke viljen til dette hos Sony. De legger opp til at du skal få det samme som på PS2, bare bærbart.
Sånn jeg ser det så argumenterer du med at PSP bare byr på nedgraderte PS2 spill - noe som rett og slett er feil, mens det jeg argumenterer med baserer seg på en personlig analyse av hva jeg har fått se hittil og hva DS'en er god for så langt. Du har bare feilaktige opplysninger å komme med, mens du virker overbevist om at DS vil være den ultimate innovasjonsplatformen innen håndholdt de neste fem åra eller noe. Med andre ord, du spår en lys fremtid for DS og dømmer PSP'en nedenom og hjem, mens jeg spår en mørk fremtid for DS. Forskjellen ligger kanskje i at jeg ikke bruker feilaktige opplysninger som argumenter? Men det er alt.
Ja, såklart, dine antagelser og synspunkter er mye mer korrekte enn mine, O store guru osv. Se forøvrig ovenfor.
Vi kan i det minste være enige om at vi er uenige.
256830​
Det er vi ganske ofte, har jeg merket meg. ;)
 
#38
Har bare skumlest gjennom tråden så ikke skyt meg om det har blitt svart på før. Hvor mye kommer den til og koste? Ikke value-pakken som jeg vet koster 2400.
 
#39
WiKKiD: Ja, Nintendo har dritt ut litt for mange Mario Party-spill i det siste, men de er allikevel mer nyskapende enn Sony. Det kan du ikke nekte på ...?

Hvis vi ser på eventyrspillene innenfor Mario-franchisen ser man at alle av dem er unike (bortsett fra den japanske SMB2), Zelda-serien syns jeg selv trenger et friskt pust nå, men jeg vil ikke akkurat si at de resirkuleres og Metroid-spillene er jo en egen sjanger for seg selv.

Den klassiske Nintendo-diskusjonen er jo at Ninty-fanboyene sier at Nintendo er de mest innovative (også har man de teite som påstår at Ninty er de ENESTE innovative), mens Sony-fanboyene motargumenterer ved at de resirkulerer til som bare faen (Mario Party er det perfekte eksempel). BEGGE HAR RETT! Det at de resirkulerer for å få litt mer penger i kassa gir jeg faen i så lenge jeg får fremtidige Metroid-, Zelda- og Mario-spill. Når det kommer til Mario liker jeg kun eventyrspillene, Metroid og Zelda har skuffet, men jeg har fortsatt storkost meg. Er ikke det nok? Skal virkelig resirkuleringen (av ANDRE titler) ødelegge for de perlene som kommer?

Når det kommer til PSP har jeg veldig lyst på en. Jeg har ikke mp3-spiller (og gidder ikke å prioritere det heller), emulatorer frister og grafikken er jo lekker. Jeg kommer aldri, ALDRI, til å sette meg ned med en film på en så liten skjerm, så filmavspillinga bryr meg ikke. Det har enda ikke kommet noen fristende spill, men jeg tror nok de er på vei.
Men ikke faen om jeg betaler så mye penger for en middelmådig mp3-spiller, noen emulatorer og kjedelig eyecandy. Såh, når den blir billig ... ^_^
 
#40
Jeg ser Lumines, Wipeout Pure og Mercury som intereserer meg på PSP. Pursuit Force ser jo også litt harry ut, men jeg tviler egentlig på at det blir noe tess. Ellers ser jeg EA og Activision-franchiser som intereserer meg rett opp i rumpa. Rumpa sier jeg!

Jeg er enig med deg, Loco, i at Nintendo sine tidligere håndholdter i bunn og grunn bare var svakere versjoner av hjemme-konsollene deres. Men at PSP kommer i samme generasjon som PS2 ser jeg ikke på som noen positiv ting, da spillene den har er de jeg fortsatt spiller på de stasjonære konsollene mine. Jeg satt pris på at såpass mange Snes-spill ble portet til GBA med tanke på at jeg ikke eide dem fra før og ikke tok meg tid til å kjøpe dem brukt. Men, somsagt er jeg enig i poenget ditt.

Og hovedproblemet mitt med PSP er rett og slett at den ikke ahr nok spill jeg har lyst på.