Opprinnelig skrevet av Yetipants
PS2 kom i 2000 og PSP kom fire år etterpå. Jeg vil ikke si at dette er "tilnærmet samtidig". Da må man klassifisere GBA-ens inntreden elleve år etter SNES som "like etterpå", isåfall.
PS2 og PSP vil eksistere side om side og være nesten like kraftige. GBA kom LENGE etter at SNES døde ut, og vil IKKE eksistere samtidig på samme måte. Det var det jeg ville frem til. Tenk litt over det du leser før du svarer. Jeg brukte heller ikke dette som et argument, så det er egentlig bare flisespikkeri fra din side.
Og! Gameboy hadde mest nedgraderte NES-spill, sier du. Den er grei. Om man for eksempel ignorerer noe veldig få har hørt om som heter Tetris, da. Og noe også veldig få har hørt om som heter Link's Awakening, hvis nærmeste sammenligning innholdsmessig så vel som grafikkmessig var Link to the Past på SNES.
Motocross Maniacs, som vel var Excitebike i ånden bare på kokain (positivt ment).
Super Mario DX til GBC som var en kraftig - aha - OPPgradering av NES-originalen, med masse nytt innhold, mer avansert scrolling (tilpasset skjermen) nye modi og den japanske versjonen av SMB2 lagt til bare som bonussnacks.
Super Mario Land 2, som var rimelig tett opptil Super Mario World på SNES (bare med litt mer knarkete plattformmotor). Så har vi en ørliten spillserie som døde ut rimelig kjapt og som derfor er fullstendig ukjent utenfor ei lita grend i innerste Japan, men innbyggerne (begge) kjenner den for alltid som Pokémon.
Tetris finnes på NES. Link's Awakening er greit nok, men det er fortsatt de samme spillene som på NES og SNES så og si. Det er minst like stor forskjell på GTA: Liberty City Stories og GTA3, som det er på Link's Awakening og et hvilket som helst annet Zelda spill til NES->SNES. Jeg ser ikke hvor Nintendo er bedre på dette området?
Men jeg håper for all del at du ikke tror du ramset opp størstedelen av spillene på NES nå. For det sa jeg jo, at STØRSTEDELEN var nedgraderte versjoner, og ikke at det ikke eksisterte eksklusive titler til GB heller. Hvordan klarte du å se vekk fra det? Jo, du bestemte deg for å overse akkurat dette, for det passet liksom ikke med det du ville svare.
Vet du, hadde jeg ikke visst bedre ville jeg tro du bare kom med vage antagelser basert på din beskjedne erfaring med plattformene.
Jeg kunne sagt akkurat det samme om deg... det er du som med vilje (?) later som om Nintendo har gjort noe annerledes med sin Gameboy enn det Sony nå gjør med sin PSP.
Dette med at spillsjangrene ikke stemmer overens baserte jeg for eksempel på at det ikke er enorme mengder med JRPGs til GBA, snarere tvert imot. Imidlertid er taktiske strategispill en sjanger som har blomstret på GBA.
http://www.gamefaqs.com/portable/gbadvance/list_rpg.html
http://www.gamefaqs.com/portable/gbadvance...t_strategy.html
Jaha, her ser vi jo at du er den rette til å anklage meg for bare ta vage antakelser. Her ser vi faktisk at RPG ligger et godt hakk foran strategy om vi skal tro GameFaqs sine lister.
Nintendo har sagt at DS-en ikke heter Game Boy Niggerfaggot (eller noe annet litt mer passende) fordi det er den "tredje pilaren" deres. Stasjonærkonsoll, Gameboy og DS. Så da har du begrunnelsen de bruker istedenfor noe du fant på.
...og du kjøper det Nintendo stapper ned i halsen på deg uten å stille spørsmål. Hvem er det som er blendet her tro?
Og hva er det du ikke fatter at Sony gjør feil med PSP-en? Hva med at de pusher eksakt det samme imaget, eksakt de samme funksjonene, eksakt de samme SPILLENE?
Dette har Nintendo gjort siden de startet med spillemaskiner. Nøyaktig HVA forventer folk når Nintendo skal komme med en ny maskin? Det KAN vel ikke være et nytt Mario? Et nytt Zelda? Men vent, det er jo lov. De er guder, de kan gjøre som de vil. Men hvis Sony gjør det samme med sine titler, så er det plutselig feil? HVORFOR spør jeg. Dessuten, det er jo din egen feil om du er så blind at du ikke ser annet enn PS2 spill på PSP. Hørt om Daxter? Jeg har aldri hørt om det spillet på PS2. Lumines? Hva heter det spillet som Archer Maclean lagde, er visst ganske nyskapende har jeg hørt. Veldig bra skal det være også. Det kommer et nytt Lemmings spill til PSP... hvor mange finnes det av de på PS2? Før du anklager Lemmings for å ikke være nyskapende, så vet vi for det første ikke hvordan spillet blir ennå, samt vi vet også at det fortsatt ikke finnes noe lignende Lemmings på noen som helst maskiner. Jo forresten, GC har jo noe som heter Pikmin. Det var faktisk ikke så veldig langt unna. Men langt nok unna til å være noen erstatning til gode gamle Lemmings

.
Dette som du sa at var så sabla positivt, fordi man kan passe unger og spille spill samtidig? På hvilken måte bringer dette mediet videre, hvordan legger dette til rette for utvikling når man skal ha samme opplevelse som på PS2, bare belemret med ekstra begrensninger fordi maskinvaren bare såvidt klarer levere?
Men det er jo, som du sier, ikke alle som ser dette på samme måte som meg, og da bør jeg såklart tenke på det. At ikke alle synes det er noen vits i å støtte opp om nyskapning og å se ting fra andre vinkler enn den vanlige. At noen er villige til å betale 2500 kroner for en bærbar PS2.
At spill som medium går bakover istedenfor fremover. Greit.
Jeg sier ikke at det pusher mediet videre, men hvorfor i all verden skal det alltid være så nyskapende, så revolusjonerende, så annerledes og helst ha en så høy nerdefaktor som mulig? I tillegg har jo Nintendo gjort feil før, som for eksempel Virtua Boy. Jeg ser ikke at DS feiler så ille som VB, men jeg spår en fremtid hvor DS rett og slett bare blir i 98% av tilfellene som en vanlig Gameboy, hvor et ekstremt sjeldent spill kommer en gang i blandt og utnytter gimmicken til noe mer enn bare minigames. Tross alt er touch-screen bare et alternativ til mus og tastatur, og det vil jeg ikke påstå kan revolusjonere så veldig intill videre. Men jeg er åpen for overbevisning... i form av mange og gode spill.
Dessuten, det er fullt mulig å innovere på en maskin som IKKE har touchscreen, er det ikke?
Sånn, da har jeg forklart meg - igjen - og du står nå fritt til å påpeke hvor feil jeg tar og hvor ubrukelig elitistisk jeg tenker og så videre, greit det. Men PRØV i det minste å se på det fra flere sider og ikke bli blendet av noen av sidene sier nå jeg.
Sånn jeg ser det så argumenterer du med at PSP bare byr på nedgraderte PS2 spill - noe som rett og slett er feil, mens det jeg argumenterer med baserer seg på en personlig analyse av hva jeg har fått se hittil og hva DS'en er god for så langt. Du har bare feilaktige opplysninger å komme med, mens du virker overbevist om at DS vil være den ultimate innovasjonsplatformen innen håndholdt de neste fem åra eller noe. Med andre ord, du spår en lys fremtid for DS og dømmer PSP'en nedenom og hjem, mens jeg spår en mørk fremtid for DS. Forskjellen ligger kanskje i at jeg ikke bruker feilaktige opplysninger som argumenter? Men det er alt.
Vi kan i det minste være enige om at vi er uenige.