Ja så jeg runda
God of War: Ascension dagen etter at jeg kjøpte det. Det er ... et God of War-spill. De har gått tom for guder å drepe, så spillet er satt helt først i timelinen. God of War 1 gikk ut på at Kratos denger Ares. Men for å kunne gjøre dette så må han bryte eden han gjorde. Og man kan ikke bare bryte eder, for da kommer the oathkeepers, aka furiene for å hindre deg i det. Så da må Kratos drepe dem da, og det er dette spillet går ut på. Santa Monica klarte også å kræke sammen noen få andre greske C-listere å slåss mot, sånn som Castor og Pollux (forøvrig en veldig kul fight), men hvem som vet hvem dette er (av folk som ikke studerer greske mytos eller spilte Age of Mythology)?
Iallfall, i likhet med Poseidon-fighten i God of War 3 er Ascension sitt høydepunkt helt i begynnelsen, og det er ikke helt heldig. Kampen mot Hecatonchires og parasittene er en sykt fet setpiece, hvor brettet twister, morfer, snus på siden og faller fra hverandre mens zombie-ansiktet til Hecaton spiser plattformen du står på. Sistebossen er i det minste bedre en sistebossen i 3 (som også var sistebossen i 2), men likevel forlot meg med en "var det alt?"-følelse.
Spillet har noen få nyvinninger for serien. Du kan nå plukke opp visse våpen som fiender dropper eller som ligger på bakken. Disse er mappet til sirkel-knappen, som forvirret meg en del siden den knappen alltid har vært grab, og grab er nå flyttet til R1. Men før kunne man jo bære og bytte mellom disse våpnene når man ville så det føles som et steg bakover. Istedet kan dine blades of chaos inneha forskjellige elementer som du bytter mellom (midt i en combo hvis du føler for det). Men disse føles litt meningsløse siden ingen fiender virker å være svakere mot et element vs et annet. Isfiender tar ikke ekstra skade fra ild eller lignende. Eneste forskjellen er egentlig at hvis du bruker et element-spesialangrep, dvs magi eller L1+firkant/trekant, på en fiende som er klar til å dø, så får du visse typer orbs. Soul-elementet gir deg grønne, som er nyttig hvis du sliter på en seksjon. Jeg tror du får alle disse elementene i løpet av den første timen.
Puzzlene i spillet er de mest irriterende så langt i serien. Du får en greie som gjør at du kan skru fram og tilbake tiden på enkelte objekter. F.eks en bro som har falt sammen kan du skru tilbake tiden på så delene flyver tilbake og setter seg sammen igjen, og det er visuelt en veldig stilig effekt. Men løsningene er sjeldent åpenbare, samt at spillet er ganske strengt på hvor du skal stå for å kunne aktivere egenskapen. Flere ganger måtte jeg slå opp en walkthrough av irritasjon, og ble så mer irritert fordi det viste seg at jeg hadde løst puzzelet, men jeg hadde bare misset en liten ting som var skjult pga dårlig perspektiv eller lignende. GoW har alltid vært ekstremt lineært, men når det ser ut som du skal kunne hoppe på noe for å komme deg videre men det ikke funker fordi så mange ting er blokkert pga usynlige vegger må jeg calle dårlig design. En annen dårlig designet ting er hvor lite konsekvent kontrollene kan være i enkelte sekvenser. Hvis du henger etter noe men ikke har momentum for å komme deg videre, hva skal du trykke på? Mitt første instikt var å bevege analogen for å begynne å svinge. Nope. Ok X er "ben"-knappen så kanskje han svinger da? Nei da slipper han grepet og faller rett ned. Du må faktisk trykke R1, grab-knappen du brukte for å feste deg, for å begynne å svinge igjen. Derimot, hvis du er på en av delene hvor spillet vil at du skal sparke deg gjennom en vegg så må du trykke X for å dytte fra veggen, og firkant for å sparke. Jeg ble like forvirret og trodde jeg skulle dø omtrent hver gang dette skjedde, fordi det er dårlig merket når du må gjøre dette, plutselig kommer det bare en QTE-prompt som du auto-failer, men får prøve på nytt.
Og apropos QTE, så introduserer Ascension "buttonless minigames" (som forøvrig er jug). Enkelte fiender som før hadde hatt QTE-finishers må du nå wrestle på en litt annen måte. F.eks gorgoner i dette spillet fungerer slik at Kratos tar tak i halen deres, og så skal du trykke for å stabbe, men innimellom vil gorgonen snu seg og prøve å forsteine deg. Da må du pause stabbinga litt og dukke under blikket. Stab nok så vil finisher-animasjonen spille. Dette er kult nok, men flere fiender har fortsatt QTE-finishers, og du kan ikke vite hvilke som har hvilket minigame, så du er alltid usikker første gang på en ny fiende.
Fortsatt, et solid spill uten mye nytt, og det tekniske og artistiske er av veldig høy kvalitet. Det er også fint at nesten alle fiendene er nye. Det er ingen satyrer eller minotaurer, kun cerberus er tilbake og han angriper nå på en annen måte. Og dobbelthoppet er ikke bugga sånn som da GoW3 kom ut.
7/10
Jeg testa også multiplayeren. Det første du gjør her er å gå gjennom en tutorial for hvordan spillet funker. Og det viste seg at jeg hadde gått gjennom hele singleplayer uten å vite at man kunne parere, for der blir du aldri fortalt det! I de tidligere spillene parerer man ved å blokke rett før du blir truffet (noe som alltid føltes tilfredstillende i tidligere spill), her må du istedet holde blokk og trykke X. Utviklerne antok kanskje at det første noen som anskaffer et GoW-spill gjør er å gå direkte til multiplayer, for du blir også opplært i at L-stikka brukes til å bevege seg!
Når du lager figur må du velge klasse. Du kan være warrior, mage, assassin eller healer. Jeg gikk til 4vs4 Favor of the Gods som er den mest populære modusen. Havnet sammen med syv andre, og vi hadde alle valgt å alliere oss med Ares så det var åtte warriors. Det er jo slik man alltid har spilt GoW så det er kanskje ikke så rart at folk velger det første uka. Favor of the Gods går da ut på å være første lag til 8000 favor-poeng. Man samler poeng ved å åpne kister, samle gudevåpen, drepe motstandere, holde soner ala Domination i alle andre multiplayerspill, samt andre ting som er spesifikke til brettene. På Desert of Solitude-brettet er det en titan i bakgrunnen, og det laget som klarer å drepe han får masse bonuspoeng. Så istedenfor å samarbeide med en gjeng folk for å ta ned en stor fiende går det ut på å prøve å få inn noen slag på han mens fire andre spillere slår deg i ryggen. Ikke like morsomt synes jeg da! Etter to runder var jeg lei og ga opp på multiplayer for alltid.