Yakuza, hvor har du vært i hele mitt liv? I går kveld fullførte jeg endelig
Yakuza 0 etter 117 timer. Hvis du ser videoer og screenshots så kan det kanskje se ut som en slags Sleeping Dogs eller GTA-variant, men faktisk er det mer en blanding av Streets of Rage og Shenmue. Serien startet på PS2 i 2005, som også er settingen til det første spillet. Zero er satt i 1988, i Kamurocho-distriktet (basert på Kabukicho) i Tokyo. Seriens protagonist Kiryu Kazuma blir beskylt for å ha drept en fyr han skulle shake ned for penger, og må forlate Dojima-klanen så dette ikke skal påvirke dem mens han prøver å bevise sin uskyld. Dojima-familien er en av flere rivaliserende yakuza-klaner som planlegger å starte et ekstremt innbringende prosjekt med å revitalisere bydelen, men de har alle et problem. En liten stripe land, kalt The Empty Lot, hindrer dem, og ingen vet hvem eieren er.
Samtidig, i Osakas Sotenbori (basert på den lille byen Dotonbori), prøver Goro Majima å komme seg tilbake til yakuza-livet. Han har blitt eksilert fra klanen sin og driver nå byens største kabaret med det målet å tjene nok penger til å komme seg inn i familien igjen. Han føler seg som en fugl fanget i et bur og er konstant under overvåkning fra Sagawa fra Omi Alliance, som er en av klanene ute etter The Empty Lot i Kamurocho ...
Aller først, storyen er knall. Den er full av twister og uventa øyeblikk, cutscenene er lange men av høy produksjonskvalitet og med sterke skuespillere. Skrivinga er såklart full av litt klisje begreper som ære og hvordan en ekte mann burde være men det er forventa fra sjangeren. Men aller mest er det en tragedie. Situasjonene til Kiryu og Majima blir stadig forverret, til det punktet at du tenker at nå kan det umulig bli verre. Og så blir det det. Spillet er også fullt av sidehistorier, og mye humor kommer fra hvordan sånne harde figurer reagerer på de bisarre situasjonene. På en eller annen måte klarer spillet å balansere den mørke yakuza-storyen med absurd komedie helt perfekt, og uten å ødelegge tonen. I en side story må Majima gjøre en sneaking mission for å kjøpe et pornoblad til en 10-åring. I en annen hjelper han til å løse han kryssord for å hjelpe en fyr å fri til kjæresten sin. Kiryu må hjelpe en fyr som selger matsopp i en mørk bakgate, som ikke skjønner hvorfor folk blir så sure når de ikke får effekten de forventer. Han prøver seg også som TV-produsent og stopper en jentegjeng som selger undertøyet sitt.
En stor del av Yakuza-serien har alltid vært alle sidegreiene, og i tillegg til side stories har spillet ørten forskjellige minigames du kan underholde deg med. Bowling, darts, baseball, biljard, dansing, karaoke, undergrunns damebryting, blackjack, roulette, baccarat, fem versjoner av poker i tillegg til shogi, mahjongg og flere andre erkejapanske spill du ikke blir å skjønne bæret av fordi du faktisk er nødt til å vite hvordan hanafuda fungerer så den der 100 %-trophyen kan du glemme. Du kan og dra til Sega Hi-Tech Land (en relativt obskur referanse der) for å spille komplette arkadeversjoner av Space Harrier, Fantasy Zone, Out-Run og Hang On. Som en del av plotet blir Kiryu til eiendomsmagnat og må shuffle rundt ansatte på de forskjellige delene av Kamurocho og oppgradere bygningene, samt intervjue potensielle nye medarbeidere. Og Majima overtar en liten kabaretklubb og må finne ansatte, legge makeup, style og trene dem, inngå partnerskap med Sotenbori-bedrifter og overvinne rivaler.
Det er helt sjukt hvor mye innhold det er i spillet, og alt kommer i tillegg til det som er hoveddelen av spillet; nemlig slåssinga. Også denne delen er det lagt mye flid i. Kiryu og Majima har flere forskjellige slåssestiler som alle kan oppgraderes med nye teknikker og passive egenskaper. Spillet er ikke et sånt hvor heltene dreper andre mennesker, men slåssinga er brutal. Du har en "heat gauge" som fylles etterhvert som du gjør skade, og gir deg tilgang til "heat moves", kraftige angrep som ser stilige og veldig vonde ut. Du kan plukke opp ting rundt deg og dælje folk med flaggstenger, trafikkjegler, bruskasser, bokser med spiker, kjeler med tevann som noen har forlatt, diverse møbler, og du kan bære med deg nunchuks, sverd, tonfa, frossen fisk, golf- og baseballkøller, pistoler, hagler, kanoner ... det er enorm variasjon i slåsseredskaper og de fleste har en unik "heat move" som gjerne har forskjellige animasjoner alt etter hvilken figur du spiller. Slik jeg oppfattet personlighetene til Kiryu og Majima samt settingen gjorde at jeg holdt meg unna skytevåpen lenge, iallfall helt til fiender begynner å bruke dem.
I tillegg... i tillegg! til alt dette så har Sega dratt inn 30 japanske pornoskuespillere som spiller jenter rundt omkring i spillet. Og når du har oppnådd visse krav, f.eks kan Kiryu dra på et telefondatingsted og møte tre av dem, og fem av dem er ansatt som hostesses i Majima sin kabaretklubb, så kan du dra på et sted for å se en "erotic video" av dem. Siden Sega ikke kan putte porno i et spill så er det bare et minuttlangt klipp av dem som poserer eller leker med ballonger ikledd en bikini, men det er et artig (eller kanskje noen vil si problematisk!) tillegg. Men du får navnet deres så en fin sidehobby mens du spiller er å søke på det +xxx på Google for å finne porr med dem.
Yakuza 0 får en sterk
9/10 og jeg har allerede forhåndsbestilt
Yakuza: Kiwami som slippes om litt over en måned. Dette er en PS4-remake av det første spillet i serien, og jeg antar det vil bruke Yakuza 0 sin motor. Yakuza 6 ble sluppet i Japan i fjor, og en world-wide release kommer neste år. Også dette blir et pliktkjøp.