Bah! Hadde skrevet et langt innlegg hvor jeg forklarte hvorfor jeg mener at Morrowind er bedre enn Oblivion, men når jeg bare hadde noen få minutter med skribling igjen valgte PCen å kræsje litt.
Hater når slikt skjer!
Men jeg kan forklare kort hovedtrekken hva jeg misliker med Oblivion.
Level-scaling er noe jeg setter lite pris på.
Alt av fiender og items blir automatisk justert til å passe din level, så derfor kan man i teorien gjennomføre spillet uten å stige en eneste level.
Jeg kan i farten nevne at jeg oppnådde høyeste rank i Arena når jeg bare var level 7.
Det finnes ingen områder i spillet som er 'for vanskelige akkurat nå', så du kan dermed vandre fritt rundt uten å føle deg truet av tanken på at overmektige fiender skal oppe fram og one-shote deg.
Et eksempel er Daedra. På Morrowind var det slik at Daedra-folk var nærmest umulige å ta når man var under level 20, men på Oblivion klarer jeg uten de helt store problemene å hanske med jævlene på level 3.
Items man får er som nevnt basert på din level, og nå som jeg er level 24 løper jeg rundt i full Ebony-rustning.
På Morrowind var Ebony-items, og dets motstykke; Glass-items, uhyre sjeldne, men slik det er nå på Oblivion, så flommer det nærmest over av nettopp slike items som egentlig skal være svært sjeldne og kostbare.
I huset mitt i Imperial City har jeg nå fulle sett av Ebony, Glass, Orcish, Mithril, Elven, Dwarven, osv, for ikke å nevne en hel drøss av våpen jeg mener er for gode til finnes så mange av.
De har også fjernet en del ting fra spillet som jeg mener var et fryktelig dårlig valg.
Skills som Spear, Medium Armor, Enchant og Unarmored, og samtidig slått sammen noen skills. Axes ble lagt under Blunt Weapon av en eller annen grunn, og Short Blade og Long Blade ligger sammen under Blade.
De har også fjerne deler av ”armor-slottene”. F.eks så har bracers og pauldrons blitt fjernet, og muligheten til å velge forskjellige typer hansker
(dvs forskjellige høyre og venstre) ol. er vekke.
Det kan til en viss grad oppfattes slik at de har ofret en solid porsjon av gameplay, på bekostning av grafikken.
Tankegangen hos Bethesda på dette spillet har visst vært noe sånn som at ”Så lenge det ser bra ut, så ER det bra.”
For min del så har aldri grafikk vært en viktig faktor for hvor underholdende et spill er, og slik jeg ser på Oblivion, så er det en heller laber gave, men med veldig fin innpakkning.
Noe som skuffet meg veldig på Oblivon var selve hovedbyen, Imperial City.
Den er bare rett og slett kjedelig sammenlignet med hovedbyen i Morrowind, Vivec.
Imperial City består av et lite butikksområde, Arenaen, Palassområdet og 4-5 andre områder med bare NPC-hus.
Det er med andre ord svært lite aktivitet der, og enda mindre å finne på.
Misforstå meg riktig. Oblivion er et veldig godt spill, men bare ikke like bra som Morrowind.
Oblivion har selvfølgelig svært mange gode sider ved seg, som f.eks AIen hos NPCene, bykonstruksjonene i de mindre byene, grafikken
(hvis det er noe du prioriterer) og flere andre finesser som man skulle ønsket seg i Morrowind.
Hvis jeg skulle ha hatt valgmuligheten mellom å spille Oblivon eller Morrowind for første gang, så hadde jeg valgt Morrowind uten et snev av tvil.